Gå til innhold

AMD Polaris & Vega og midlertidig (?) Navi

ExcaliBuR
Gjest

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er ikke alle som har det påskrudd. Noen liker å gjøre en "clean-install" også når man installerer nye drivere, meg inkludert.

nVidiatråden er standarden for tråder? ;)

Standard? Prater om?

Det finnes 2 skjermkort produsenter, AMD og nVidia, synes du det var dumt å bruke nVidia som eksempel?

Regner ikke med Intel og slike selskaper, kun de 2 store.

Endret av nagina
Lenke til kommentar

Er ikke alle som har det påskrudd. Noen liker å gjøre en "clean-install" også når man installerer nye drivere, meg inkludert.

Standard? Prater om?

Det finnes 2 skjermkort produsenter, AMD og nVidia, synes du det var dumt å bruke nVidia som eksempel?

Tja, det er jo de som ønsker å holde denne tråden litt i liv ved å skrive litt om oppdateringene også da, og helt avhengig av om du legger til auto oppdateringer i selve Radeon - innstillinger så mener jeg at beta oppdateringer som er utenfor blir man ikke informert om.

En kjekk ting med Amd sitt innstalasjonsprogram er at man faktisk kan ta valget om å en "clean" install når man legger inn en ny driver ( Joda kjetil lura, legg merke til det under options ), noe man burde gjøre for å forsikre seg om at alt fungerer som det skal, en annen ting man bør være var på er at innimellom roter Windows 10 ( I alle fall på utviklingsversjonene jeg sitter på i fast ring ) med at de ønsker å legge inn tidligere Amd drivere enn den du selv har lagt inn og dette blir innimellom katastrofalt ille.

Og poenget ditt med å kritisere at en bruker poster at det har kommet en ny driver var?

Endret av Malvado
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Standard? Prater om?

Sa ingenting om at det var dumt å bruke nVidiatråden som eksempel. Jeg tolket innlegget ditt til "siden det ikke gjøres i nVidiatråden, hvorfor gjør du det her?" typ.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Tror nok det er litt både og egentlig, driveroppdateringer er fryktelig interessante når kortene er nye og ting fikses på (begge camps), men når man går på over et år etter launch så er det ikke så mye info man ser etter annet enn diverse nye spill som har fått lagt til støtte osv. Min mening uansett, syns ikke det nødvendigvis er ræva av excalibur å komme med denne infoen, det bare er «info», hverken mer eller mindre. Er totalt ambivalent for min del

Lenke til kommentar

Denne "clean install" dere nevner for AMD. Er den clean? Like clean som ddu?

Ja, den fjerner alt, restartet og legger inn fra scratch.

Når det gjelder hvor relevant det er å diskutere Amd sine drivere så må jeg personlig si at den årlige oppdateringen har faktisk greid å komme med funksjonalitet som funker. Bruker eksempelvis mobilskjermen for å gi meg skjermkortinfo under konkrete oppgaver så jeg slipper å forstyrre mining programmet ( ikke bitcoin, men har dekket 2 skjermkort + strøm nå siden i fjor ca).

Kommer trolig til å bruke det mer til spilling siden mining ikke er spesielt lønnsomt lenger.

• Liker 1
Lenke til kommentar

DDU er ett bra verktøy. Men på driverne på gpu er den ikke nødvendig lenger.

Men om du bytter hk,cpu ram er den bra. Uten å installere win 10 på nytt.

Har en som er fra 2009 da win 7 kom, aldri blitt formatert. 64GiB ssd med 69349 timer online.

Endret av Kjetil Lura
Lenke til kommentar

Bruker eksempelvis mobilskjermen for å gi meg skjermkortinfo under konkrete oppgaver så jeg slipper å forstyrre mining programmet

Er dette omtrent som ARX fra Logitech?

Det ligner ja, Amd sitt verktøy er mer integrert i driveren så tar ikke opp så mye ressurser når info sendes til mobil.

Fungerer ok her men ikke 100 stabilt.

Lenke til kommentar

Ja, den fjerner alt, restartet og legger inn fra scratch.

:thumbup: 

DDU er ett bra verktøy. Men på driverne på gpu er den ikke nødvendig lenger.

Men om du bytter hk,cpu ram er den bra. Uten å installere win 10 på nytt.

Har en som er fra 2009 da win 7 kom, aldri blitt formatert. 64GiB ssd med 69349 timer online.

Ok :)

Jeg hadde problemer med g-sync etter en driveroppdatering for år og dag siden. Da hjalp det med ddu. Siden det har jeg alltid brukt den.

De gangene jeg har byttet såpass mye hw, har det blitt så mye at jeg har kjøpt ny lisens (og heller gitt bort den gamle maskinen). Ellers har jeg "opprydding" med ny installasjon av windows jevnlig :) Jeg føler velvære av å ha en vårrengjøring. Også om det vil si frisk installasjon av windows :D

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

AMD Rebrands Polaris GPUs As The Radeon RX 500X For OEMs

OEM...

At noen konkrete mennesker ønsker å lage kvalme i slike tråder og ikke akkurat har noe spesielt mer å tilføye er ganske så klart...

De fleste som kjenner til 4xx og 5xx serien og som kjenner til Amd sin situasjon etter Raja Kouri sitter vel ikke akkurat og venter på overraskelser fremover.

• Liker 3
Lenke til kommentar

"The reason for doing this lineup is because OEMs demand a new branding scheme every year as the older parts are already using the RX 500 series branding. "

And for some reason... Their main competitor is not doing it. So it is not a "generic demand" from OEMs.

Anyways...

Her er en oversikt over de "nye" modellene:

https://www.anandtech.com/show/12638/amd-releases-oem-desktop-and-mobile-radeon-rx-500x-series

Det hender vel faktisk at brukere som leser dette forumet faktisk også kjøper maskiner fra disse såkalte OEM-leverandørene (som for eksempel HP).

Lenke til kommentar

Vel, så lenge vi kritiserer begge parter for vas som dette i det minste?

Nvidia har nettopp sluppet et GTX1030 med DDR4 RAM og lavere klokkehastighet. Kjøper man en maskin med GTX1030 i dag, må man altså sjekke spesifikasjonene nøye. Ellers vet man ikke hva man får. Og GTX1060 med 3GB RAM? Som viste seg å ha en chip med helt annen konfigurasjon enn chip'en på det som allerede hette GTX1060.. Jeg må innrømme det av og til fristet å kjøpe et, og så klage det inn til forbrukerombudet/rådet og se om det hadde vært mulig å få dem til å gi dem en smekk på fingrene. For uansett hvordan man snur og vender på det. Så gjør slike ting det verre for forbrukere å kunne vite hva det er de kjøper. Det er direkte forbruker fiendtlig.

Men Nvidia slapp altså billig unna med 3GB 1060, og forsøker nå å snike en nedklokket DDR4 versjon av 1030 under radaren. Så hvorfor skulle ikke AMD da få slippe unna med et RX460 med RX560 navn? Eller "X" på slutten for OEM parter? Man kan ikke klage på bare den ene, for det som i praksis er den samme saken vel?..

• Liker 2
Lenke til kommentar

Ellers er det også en annen AMD/Intel nyhet som er verdt å navne...

Det begynner nå å komme tester av Kaby Lake-G. Som dere sikkert vet er dette Intel-brikker med "Vega M" grafikk.

Det viser seg faktisk nå at disse brikkene har mer til felles med Polaris enn Vega. Blant annet mangler deler av DX12 funksjonaliteten, så den har kun feature-level 12_0, ikke 12_1 som Vega har. I tillegg mangler også "Vega M" støtte for RPM (Rapid Packed Math) som også Vega har.

Er man interessert i god integrert grafikk, og vil spille litt på det så kan det være verdt å vurdere AMD’s Ryzen 3 med Radeon Vega.

https://www.pcworld.com/article/3267169/computers/intel-kaby-lake-g-with-radeon-vega-m-may-be-more-polaris-than-vega.html

http://www.tomshardware.com/news/kaby-lake-g-vega-polaris-graphics,36844.html

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...