Gå til innhold

AMD Polaris & Vega og midlertidig (?) Navi


ExcaliBuR
Gjest

 

Anbefalte innlegg

Ser ut som om AMD har funnet en erstatning for Raja Koduri nå: http://ir.amd.com/phoenix.zhtml?c=74093&p=irol-newsArticle&ID=2328000

 

David Wang har tidligere jobbet i AMD med SOCs og mobile enheter frem til midten av 2012 ut fra det jeg kan finne ut, så de siste AMD-produktene han var involvert i må ha vært de APU-ene de lagde med K10, Bulldozer, Piledriver, Bobcat, og sannsynligvis Jaguar.

 

https://www.anandtech.com/show/12363/amd-reassembles-rtg-hires-new-leadership

 

Stemmer forsåvidt det. Wang var vel med på R300 og opp til GCN1.0 om man tenker på skjermkortfronten.

 

Rayfield er vel en HKS muligens kjenner til. Han kommer fra nVidias mobile side (Tegra), men virker som om han er av den administrative sorten av hva jeg klarer å lese.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er bra de får inn noen tungvektere! Mine tips for AMD ville vært å få ned strømforbruk, kanskje bytte fra GF. Hvorfor? For å komme inn i det mobile markedet der Nvidia er eneveldende takket være lavt strømforbruk. Et annet tips vil være å implementere en form for precision boost ala Nvidia istedet for å kjøre på med alt for høy volt for å skaffe store yield uten å gidde å teste grundig, strømforbruket på f.eks Vega og RX-serien som er særs undervoltvennlige ville jo vært noe helt annet med adaptiv volt som faktisk kjenner på hva skjermkortet har å gi. 

Noe AMD gjør bra er freesync. Intel støtter vell opp om dette nå og de er nok på veg inn i de tyngre delene av grafikkmarkedet nå. Om f.eks Intel man levere noe i budsjett\middelklassen ala 1060\580 om et år eller 2 så vil Nvidia slite mer med å forsvare de ekstremt fordyrende G-syncskjermene og det begredelige utvalget siden alle skal godkjennes som G-sync-approved. Når Nvidia i tillegg driter i å gjøre dette på bærbare og kjører AMD-varianten med G-syncnavnet virker dette bare som ei melkeku for å tyne mest mulig penger ut av kundene.

Lenke til kommentar

Det er bra de får inn noen tungvektere! Mine tips for AMD ville vært å få ned strømforbruk, kanskje bytte fra GF. Hvorfor? For å komme inn i det mobile markedet der Nvidia er eneveldende takket være lavt strømforbruk.

GF er ikke betraktelig verre enn TSMC når det kommer til effektivitet, Nvidias 1050 er faktisk produsert hos GF.

Utfordrdingene til AMDs GPU-er er at interne flaskehalser og for mye "unødvendig" arbeid spiser strøm, dette er ikke enkle problemer.

Et annet tips vil være å implementere en form for precision boost ala Nvidia istedet for å kjøre på med alt for høy volt for å skaffe store yield uten å gidde å teste grundig, strømforbruket på f.eks Vega og RX-serien som er særs undervoltvennlige ville jo vært noe helt annet med adaptiv volt som faktisk kjenner på hva skjermkortet har å gi.

Det er fullt mulig å undervolte Nvidia-GPUer også, det er ikke bare AMD som leverer kortene med høyere spenning enn de kan teknisk sett kjøre på.

Ellers er det allerede DVFS i bruk på AMD-GPUer, siden Polaris og RX 480 har dette vært rimelig avansert.

Noe AMD gjør bra er freesync. Intel støtter vell opp om dette nå og de er nok på veg inn i de tyngre delene av grafikkmarkedet nå. Om f.eks Intel man levere noe i budsjett\middelklassen ala 1060\580 om et år eller 2 så vil Nvidia slite mer med å forsvare de ekstremt fordyrende G-syncskjermene og det begredelige utvalget siden alle skal godkjennes som G-sync-approved. Når Nvidia i tillegg driter i å gjøre dette på bærbare og kjører AMD-varianten med G-syncnavnet virker dette bare som ei melkeku for å tyne mest mulig penger ut av kundene.

Intel kommer ikke til å levere GPU-er om 1-2 år takket være Raja Koduri, vi får se fruktene av den ansettelsen tidligst i slutten av 2020

Om Nvidia skal begynne å støtte Freesync i fremtiden må det komme en revolusjon fra AMD, enten at de faller fullstendig av løpet eller at de konkurrer kraftig igjen.

Lenke til kommentar

Noreng: Vet det er mulig å UV ved å stille voltkurven, på en måte OC. Jeg synes dog Nvidia har fått til dette bedre enn AMD som klokker opp langt mindre og kan undervoltes mer enn de grønne. Hva freesync angår synes tydeligvis den måten er mer enn god nok på bærbare så det handler om griskhet på desktopmarkedet.

Godt nok på bærbare betyr ikkje alltid godt nok på stasjonære :p

Lenke til kommentar

Jeg har g-sync (PG278Q + 1080) men bruker det aldri. Spiller så og si bare FPS (CS, PUBG) så vil ha minst mulig input lag. Jeg tror faktisk det er slik at noen mennesker ikke er like plaget med tearing som andre, jeg merker ingenting til det :D

Har man nok fps, så blir det ikkje tearing heller :p

Lenke til kommentar

 

Jeg har g-sync (PG278Q + 1080) men bruker det aldri. Spiller så og si bare FPS (CS, PUBG) så vil ha minst mulig input lag. Jeg tror faktisk det er slik at noen mennesker ikke er like plaget med tearing som andre, jeg merker ingenting til det :D

Har man nok fps, så blir det ikkje tearing heller :p

 

 

Nok som i at fps går opp i Hz? 

 

Eller mener du om man har (f.eks.) 293fps så får man ikke tearing?

Lenke til kommentar

Da bruker man gjerne FastSync-funksjonen i stedet ;)

Tearing skjer om man har høy FPS også, det er bare mye vanskeligere å se, siden neste bilde kommer kjappere. Tipper Ettan også bruker ULMB, siden han har skrudd av Gsync? Det er jo også en veldig fin funksjon :)

Endret av bshagen
Lenke til kommentar

problemet med amd er at de er opptatt med å konkurere mot nvidia og intell enn å produsere virkelig gode gpuer

 

Problemet dems er budsjettbevilgninger til RTG. Økonomi.

 

Ond sirkel det der... Får håpe at Ryzeninntekter drypper ned til RTG. =) Avtalen med Apple kan vel også bære litt frukter økonomisk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...