Gå til innhold

AMD Polaris & Vega og midlertidig (?) Navi


ExcaliBuR
Gjest

 

Anbefalte innlegg

 

Hvor lenge skal en liksom fortsette å støtte DX9 da?

De har jo tydeligvis ryddet opp i driverne og som en følge har enkelte DX9 spill hos enkelte brukere stoppet å fungere.

Det er jo ikke slik at alle DX9 spillene har sluttet å fungere. Hvis et DX9 spill slutter å fungere hos deg, så kan samme spillet likevel fortsette å fungere hos meg.

Hadde det vært så enkelt at ALLE DX9 spill sluttet å fungere for alle med driveren så hadde det vært lettere å fikse, men når det er så random som det er nå så krever det en del.

Det er ikke en gang sikkert det er AMD sin feil, det kan være utviklerne som har vært late og brukt hackjobs eller out of spec kodesnutter.

Forøvrig er det ikke verre enn å bruke 17.12.1. I følge det jeg leste så fungrer alt der og en får Adrenalin driverserien.

Når DX9 titler fases ut er det ene og alene AMD sin skyld eller «feil», å skylde på hackere blir for dumt. At AMD kutter støtte for DX9 er et stort tilbakeslag. PC har alltid vært bakover kompatibelt, dette er første steg mot konsollens verden, har freesync skjerm, men neste kort blir ikke AMD når de roter det til slik. PC er, og bør beholdes bakoverkompatibelt. Ser ingen grunn til å støtte AMD for fjerning av dX9 støtte. Vet det ikke gjelder alle spill ennå, men dette er en negativ utvikling.

De fjerner ikke noe som helst. Det har av en eller annen grunn sluttet å fungere.

Det er ikke ALLE DX9 spill. Det er heller ikke slik at et DX9 spill slutter å fungere hos deg også slutter hos meg. Det er nettopp det som er problemet.

 

Derfor bråker de fordi eneste klare fellesnevner de finner blant de som kræsjer er AMD GPU og Adrenalin driver.

Men de elsker selvsagt å ignorere alle de som ikke har problemer for at det skal passe klagingen deres.

 

Dette problemet er nok langt mer komplisert enn kun AMD GPU og Adrenalin driver og det trenger ikke en gang å være AMD sin feil. Snakker ikke om hackere, jeg snakker om at utviklerene har tatt snarveier, etc. i implementeringen av DX9. Dette er ikke noe ukjent fenomen fra den tiden.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette blir sikkert fikset, men siden vi kun snakker om enkelte DX9 spill så bør man vel ha forståelse for at dette ikke har høy prioritet.

 

I mellomtiden er det jo ikke værre en å rulle tilbake til en litt eldre driver.

Lenke til kommentar

Dette blir sikkert fikset, men siden vi kun snakker om enkelte DX9 spill så bør man vel ha forståelse for at dette ikke har høy prioritet.

 

I mellomtiden er det jo ikke værre en å rulle tilbake til en litt eldre driver.

 

Ulempen med det er at da mister man muligens optimaliseringer opp mot nye spill/applikasjoner. Samtidig som Adrenalin introduserte et par nye funksjoner, f.eks. OSD, Enhanced Sync for hele GCN linja, etc. Kan være dette som ødela for DX9. Merker at f.eks. OSD er svært buggy hos meg.

Lenke til kommentar

Dette blir sikkert fikset, men siden vi kun snakker om enkelte DX9 spill så bør man vel ha forståelse for at dette ikke har høy prioritet.

 

I mellomtiden er det jo ikke værre en å rulle tilbake til en litt eldre driver.

Så lenge det ikke tar like lang tid som Frame Pacing-driveren tok ?

 

Det største problemspillet på lista er Starcraft 2, som fortsatt ikke har en dx11-løsning.

Det som er morsomt er at det finnes wrappere for Linux som gir bedre ytelse enn offisiell dx9 på Windows, men Linux er fortsatt et operativsystem for spesielt interesserte

Lenke til kommentar

 

Dette blir sikkert fikset, men siden vi kun snakker om enkelte DX9 spill så bør man vel ha forståelse for at dette ikke har høy prioritet.

 

I mellomtiden er det jo ikke værre en å rulle tilbake til en litt eldre driver.

 

Ulempen med det er at da mister man muligens optimaliseringer opp mot nye spill/applikasjoner. Samtidig som Adrenalin introduserte et par nye funksjoner, f.eks. OSD, Enhanced Sync for hele GCN linja, etc. Kan være dette som ødela for DX9. Merker at f.eks. OSD er svært buggy hos meg.

 

ser ut som de skal få fikset problemene i en hotfix som kommer snart  :w00t:

Lenke til kommentar

Det finnes ingen grunn til å bruke 32-bit i dag om du er en gamer - null grunn. Dette er en brukerfeil så tilfelle, at Nvidia fjerner denne støtten så har man seg selv å takke, om man av en eller annen bananas grunn skulle tviholde på 32-bit. Derimot å fjerne DX9-støtten, som vil ramme to giganter av noen spill som SC2 og LoL er, det er ikke brukerfeil - det er en feil på AMD sin kappe. Du er klar over hvor mange som spiller disse to spillene, ikke sant?

Endret av bshagen
Lenke til kommentar

Det er jo også drivern nvidia gimper det i og AMD skal vel tydeligvis gi ut en hotfix for dette "problemet", men fortsatt så får de pepper, jaja.

Oppdaterer man drivere i hytt og pine så har man seg selv å takke da også.

Endret av meg0709
Lenke til kommentar

Nvidia lovprises med å kutte støtte for 32bits OS, AMD får pepper når noen skarve utrangerte dx9 spill ikke funker, forstå det den som kan.

Tja... AMD har jo allerede kuttet støtten for 32-bit OS for nyere GPUer (Polaris og Vega).

 

Så hvis Nvidia lovprises for noe så må det være at de "endelig følger etter AMD"! :D

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Hadde i jobbsammenheng en lenger prat med AMD i Denver, november 2017.

 

Primært var dette angående EPYC. Vi snakket også om GPGPU, og i den sammenhengen ble vi presentert AMD GPU roadmap, der har NDA gått ut nå. I bunn og grunn er det dårlige nyheter med tanke på noe raskere for spill enn Vega 64 fra AMD i 2018. Det kommer en Vega 20 på 7nm i andre halvdel, men dette er en brikke for kun for å prøve å komme litt inn i GPGPU-markedet med Vega. Vega 20 har samme antall cores, men får støtte for double precision (64-bit). De håper også å ta litt mer ev AI-markedet, men det kan bli vanskelig.

 

De bekreftet også at Navi ikke kommer før første halvdel av 2019.

Endret av HKS
Lenke til kommentar

Hadde i jobbsammenheng en lenger prat med AMD i Denver, november 2017.

 

Primært var dette angående EPYC. Vi snakket også om GPGPU, og i den sammenhengen ble vi presentert AMD GPU roadmap, der har NDA gått ut nå. I bunn og grunn er det dårlige nyheter med tanke på noe raskere for spill enn Vega 64 fra AMD i 2018. Det kommer en Vega 20 på 7nm i andre halvdel, men dette er en brikke for kun for å prøve å komme litt inn i GPGPU-markedet med Vega. Vega 20 har samme antall cores, men får støtte for double precision (64-bit). De håper også å ta litt mer ev AI-markedet, men det kan bli vanskelig.

 

De bekreftet også at Navi ikke kommer før første halvdel av 2019.

 

RIP

 

Takk for info  :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...