Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

AMD Polaris & Vega og midlertidig (?) Navi


ExcaliBuR
Gjest

 

Anbefalte innlegg

Cloud Imperium Games snakker litt om DX12 og Vulkan for Star Citizen. "Asynchronous compute" blir nevnt og omfavnet for multi GPU oppsett og man skal se på om det gir bra utbytte/ytelse.

 

Asychrounous compute:

 

Hele om DX12 og Vulkan her:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Er redd for at AMD kommer til å ta over markedet innen et par tre år, og at NVIDIA går litt av den samme veien som 3dfx.

 

Det spekuleres i om fremtidskortene fra AMD (NAVI og framover) kommer til å være bassert på flerbrikke løsninger i form av små brikker med lave produksjonskostnader.

Jeg er spent hvilke paralleller du trekker til 3dfx-tiden, 3dfx gikk konkurs og senere kjøpt av Nvidia - og Nvidia er en pengemaskin som håver inn og dominerer markedet totalt, de gjør nøyaktig som de vil.

Selvom AMD kommer med noe nytt (som igjen er etter Nvidia) så betyr ikke det at Pascal er det siste kortet til Nvidia heller, Volta er nok ingen sinke. Om noen paralleller skal trekkes så er det nok større sjanser for at AMD forsvinner enn Nvidia mener nå jeg, AMD eier ikke kapital og sliter med regningene sine.

 

Håper selvsagt på et 50/50 marked jeg også, som er best for oss alle både mtp på pris og ytelse, men AMD trenger mer enn bare en generasjon med gode kort for å rette inn skuta - "evig eies kun et dårlig rykte".

Putter gjerne AMD inn i maskinen min igjen, både CPU og GPU, men da må ytelsen ligge der også. Hittil så er det mye hype, men lite krutt. Den som venter får se selvsagt, men at Nvidia går 3dfx-veien ser jeg på som svært usannsynlig :)

 

Jeg dro på litt i håp om å provosere litt og skape diskusjon, og er veldig klar over at NVIDIA sitter på vanvittig mye kapital, men det er visse likheter å trekke frem fra tiden før 3dfx gikk dukken ved at AMD trolig kommer til å gå fra å ha dårligere driverstøtte til bedre enn nvidia. Bedre støtte for nyere APIer. Støtte for Async Compute som ikke er veldig ulikt fordelene man fikk med t&l fra geforce 256 tiden da det kunne kompensere for tregere cpuer til en viss grad uten ulempene første generasjon t&l medbrakte.

 

"If console developers are doing advanced offloading to bolster overall performance (since the Xbox One and PS4 aren’t exactly loaded for bear in the CPU department), then it’s possible that some of those advantages will finally come to the PC space,"

 

http://www.extremetech.com/gaming/213202-ashes-dev-dishes-on-dx12-amd-vs-nvidia-and-asynchronous-compute 

 

Det som er spennende er at AMD tvinger async compute bruk ved at det må brukes i konsoller for å få maksimalt utbytte av maskinvaren. Driverstøtte problemene løses ved at nyere APIer dytter mye av optimaliserings ansvaret over på utviklere, og dermed vil AMD få et fortrinn over NVIDIA som muligens vil tape på dette grunnet AMD maskinvare i konsoller.

 

 

Det ser ut som at veldig mange brikker faller på plass for AMD om dagen til tross for at de har opplevd dårlige tider de siste årene.

Noe er selvsagt basert på rykter, men jeg tror ikke på tilfeldigheter, og det er tilsynelatende bevisst strategi AMD har holdt på med i hvert fall siden Raja Koduri kom tilbake til AMD i 2013 etter å ha jobbet for apple.

 

"The timeframe for Raja’s influence depends on what you’re talking about. Raja’s immediate goal is to ensure that AMD has the best GPU architecture/hardware possible. Unfortunately, it will likely take 2 - 3 years to realize this goal - putting the serious fruits of Raja’s labor somewhere around 2015 - 2016."

 

http://www.anandtech.com/show/6907/the-king-is-back-raja-koduri-leaves-apple-returns-to-amd 

 

Det AMD har holdt på med de siste årene kommer trolig til å få gameworks til å se ut som barnemat samtidig som at det er "fair play". Det er lite trolig NVIDIA har noe å stille opp med mot AMD på konsoll markedet ettersom AMD kan levere integrerte løsninger NVIDIA ikke har mulighet til uten store tap.

 

Det skal også nevnes at AMD etter ryktene kommer til å levere GPU løsninger for apple sine fremtidige produkter.

 

AMD kommer etter all sannsynlighet til å ha høyere yields grunnet mindre brikker, og dermed lavere produksjonskostnader.

Det virker som at de sikter mot multichip skjermkort med mindre brikker for almenheten med NAVI ("skalerbarthet"). Mange av utfordringene og problemene med multichip løsninger forsvinner i nye APIer, men vi vet jo selvsagt ikke om NVIDIA har lignende planer.

 

Jeg tar selvsagt utgangspunkt i at jeg kan ta feil, og beklager vegg med tekst.

Håper på konstruktiv og hyggelig diskusjon.

Endret av sande
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg tar feil støtt, så trenger ikke å tenke på det :p

Men det er litt interessant, jeg bare greier ikke å se hvordan AMD skal komme tilbake. De må selge vanvittige kvanta for å i det hele tatt komme i nærheten av Nvidia for hver generasjon, har de sjansen til å triple produksjonen sin? Jeg håper de kommer opp igjen som sagt, men folk er vanedyr også. For min del så må de ha et ubestridt "konge på haugen"-kort og et kort som koster 2.5-3K som alle har lyst på og de må komme i forkjøpet, de kan ikke la konkurrenten slippe først. Når AMD endelig slipper kortene sine så har jo allerede de fleste kjøpt kort, de sitter allerede og spiller LoL og CS og de bryr seg ikke, fordi de kjøpte 970 i fjor og året før. Vi snakker om faktiske gamere, ikke oss som sitter her inne og skriver i forumet. Utrolig nok så er ikke alle gamere så interessert i Async som vi kanskje tror

Så om Vega yter 1-2% bedre enn "1080Ti", hvem av entusiastene som kjøper i dette prissjiktet kjøper dette om de allerede har kjøpt 1080Ti? Hvorfor skal folk som allerede har 970/980 kjøpe 480/RX480 som de er ment til å konkurrere i mot? Greit at det er billig og bruker lite strøm, men den gjennomsnittlige gameren gidder ikke å kjøpe dette når de ikke er den som betaler strømregninga en gang.

Jeg synser og mener mye rart jeg også, det skal være sagt, men er åpen for å bli konvertert når som helst ;)

Lenke til kommentar

Jeg tar feil støtt, så trenger ikke å tenke på det :p

 

Men det er litt interessant, jeg bare greier ikke å se hvordan AMD skal komme tilbake. De må selge vanvittige kvanta for å i det hele tatt komme i nærheten av Nvidia for hver generasjon, har de sjansen til å triple produksjonen sin? Jeg håper de kommer opp igjen som sagt, men folk er vanedyr også. For min del så må de ha et ubestridt "konge på haugen"-kort og et kort som koster 2.5-3K som alle har lyst på og de må komme i forkjøpet, de kan ikke la konkurrenten slippe først. Når AMD endelig slipper kortene sine så har jo allerede de fleste kjøpt kort, de sitter allerede og spiller LoL og CS og de bryr seg ikke, fordi de kjøpte 970 i fjor og året før. Vi snakker om faktiske gamere, ikke oss som sitter her inne og skriver i forumet. Utrolig nok så er ikke alle gamere så interessert i Async som vi kanskje tror

 

Så om Vega yter 1-2% bedre enn "1080Ti", hvem av entusiastene som kjøper i dette prissjiktet kjøper dette om de allerede har kjøpt 1080Ti? Hvorfor skal folk som allerede har 970/980 kjøpe 480/RX480 som de er ment til å konkurrere i mot? Greit at det er billig og bruker lite strøm, men den gjennomsnittlige gameren gidder ikke å kjøpe dette når de ikke er den som betaler strømregninga en gang.

 

Jeg synser og mener mye rart jeg også, det skal være sagt, men er åpen for å bli konvertert når som helst ;)

 

Realiteten er at AMD blir veldig konkurransedyktige når de senker produksjonskostnadene så mye som de gjør nå.

Problemet er jo selvsagt som du er inne på at NVIDIA er mer annerkjent på markedet, og har en bedre markedsførings maskin i ryggen. Dette vil selvsagt endre seg som du var inne på i tidligere post når AMD slipper et par generasjoner med gode kort uten driverproblemer (optimalisering dyttes som nevnt over på utviklere).

 

RX 480 ser ut til å bli nettopp denne kongen på haugen i dx12 titler i forhold til pris/ytelse, og en fristende oppgradering til rundt 2000kr. Det er tross alt ikke alle som ønsker eller har råd til å bruke 3-4k på et skjermkort. Dessuten kan man oppgradere oftere med god samvittighet om man kjøper billigere kort.

 

Tror ikke AMD behøver å sikte på toppsjiktet så lenge de kan får bedre ytelse gjennom optimalisering for konsoller som blir overført til PC ved ports (Async Compute). For øyeblikket ser det ut som at AMD sin arkitektur er lagt opp for å levere god ytelse i nyere APIer mens NVIDIA må kjøre på med rå ytelse. 

 

Usikker på hvorvidt Vega kommer til å bli noen suksess, men er ikke i tvil om at Navi blir et steg i riktig rettning dersom de faktisk har tenkt til å lage flerchip kort i liten størrelse i mid-high range nå som flaskehalsene i multi gpu løsninger er i ferd med å forsvinne.

Endret av sande
Lenke til kommentar

Har ikke lest noe særlig om Navi, har du noe jeg kan lese på? :)

 

Er ikke noe særlig konkret info. Stort sett kun spekulasjon basert på informasjon AMD har kommet med under presentasjonene sine, begrensninger i produksjons prosesser og nye muligheter i APIer.

Stikkordet "skalerbarhet" i roadmap gir indikasjoner på at AMD sikter på noe nytt og revolusjonerende.

 

Her står det litt om multi gpu:

 

http://www.anandtech.com/show/9740/directx-12-geforce-plus-radeon-mgpu-preview/2

 

Denne filmsnutten forklarer litt hvordan multi adapter kan komme til å bli presset fram gjennom konsoller.

 

https://youtu.be/aSYBO1BrB1I?t=1092

Endret av sande
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Interessant. Kudos for bra innlegg :)

 

Takk det samme.

 

Jeg er ikke fanboy,har eid amd/intel cpuer og mangt et ATI kort opp igjennom årene såvel som NVIDIA.

Har hatt driver problemer med begge produsenter, og et par defekter med NVIDIA (noe som henger sammen med at jeg har hatt 2/3 nvidia kort).

 

Jeg håper på lik linje som deg markedet kan havne i en 50/50 situasjon så lenge NVIDIA tar grep, og møter AMDs potensielle strategi i tide.

Lenke til kommentar

Skjønner forsåvidt at vi kanskje "må" i den retningen siden små transistorer setter grense for chipstørrelse pga varmeutvikling. Men jeg liker det ikke med tanke på økt kompleksitet og mer ressurser til kommunikasjon... 

Lenke til kommentar

 

Interessant. Kudos for bra innlegg :)

 

Takk det samme.

 

Jeg er ikke fanboy,har eid amd/intel cpuer og mangt et ATI kort opp igjennom årene såvel som NVIDIA.

Har hatt driver problemer med begge produsenter, og et par defekter med NVIDIA (noe som henger sammen med at jeg har hatt 2/3 nvidia kort).

 

Jeg håper på lik linje som deg markedet kan havne i en 50/50 situasjon så lenge NVIDIA tar grep, og møter AMDs potensielle strategi i tide.

 

Eid AMD/ATi selv, husker med gode minner tilbake til min deilige Athlon og X800-kort, det var tider det :)

 

Hvor mye profitt ligger i konsollmarkedet egentlig? De har til nå vært rimelig presset for pris, avansen per konsoll kan ikke være mye? Og interessant hvordan DX12 kommer til konsoll, siden PS kjører egen API, vil de kunne modifisere sin egen API til å fungere på lik måte?

 

For min del så kan konsollen brenne, da spillporter har hatt blandende suksess, men hvis ytelsen nå kan kunne gå oppover så er det jo plutselig interessant å se hvordan dette vil påvirke oss som spiller med en krokete rygg over tastaturet :)

 

Lenke til kommentar

 

 

Interessant. Kudos for bra innlegg :)

 

Takk det samme.

 

Jeg er ikke fanboy,har eid amd/intel cpuer og mangt et ATI kort opp igjennom årene såvel som NVIDIA.

Har hatt driver problemer med begge produsenter, og et par defekter med NVIDIA (noe som henger sammen med at jeg har hatt 2/3 nvidia kort).

 

Jeg håper på lik linje som deg markedet kan havne i en 50/50 situasjon så lenge NVIDIA tar grep, og møter AMDs potensielle strategi i tide.

 

Eid AMD/ATi selv, husker med gode minner tilbake til min deilige Athlon og X800-kort, det var tider det :)

 

Hvor mye profitt ligger i konsollmarkedet egentlig? De har til nå vært rimelig presset for pris, avansen per konsoll kan ikke være mye? Og interessant hvordan DX12 kommer til konsoll, siden PS kjører egen API, vil de kunne modifisere sin egen API til å fungere på lik måte?

 

For min del så kan konsollen brenne, da spillporter har hatt blandende suksess, men hvis ytelsen nå kan kunne gå oppover så er det jo plutselig interessant å se hvordan dette vil påvirke oss som spiller med en krokete rygg over tastaturet :)

 

 

Faktisk litt usikker på ps4, men med tanke på at PS4 API skal være på et veldig lavt nivå (visstnok lavere enn mantle og dx12) så regner jeg med at utviklere kommer til å klare å utnytte potensialet i hardwaren.

 

De fleste titler som kommer til PC vil vel bli lansert på både xbone og ps4?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Async compute handler om å holde shader ALU'ene på GPU'en opptatt med arbeid. Hvor stor forbedring async compute vil gi avhenger da av hvor dårlig GPU'en er til å holde ALU'ene med arbeid i utgangspunktet, altså uten async compute. Jeg sier ikke at Nvidia ikke ville hatt noe fordel av async compute, men det virker som dem er en del bedre på å nå teoretisk ytelse enn AMD pre-DX12/Vulkan/Async compute. Men det vil uansett si at DX12 og async compute vil være en større fordel for AMD og gjøre dem i bedre i stand til å konkurrere mot Nvidia (GCN er også mer avhengig av CPU ytelse i DX11 enn Nvidia). Det blir isåfall mer at AMD har dårligere hardware (og drivere) for DX11 enn at dem har bedre hardware for DX12. GCN4 skal ha høyere IPC så det blir spennende å se hvor mye async compute hjelper her. Jeg er dog ikke sikker på hvor mye automatikk det er i å støtte async compute på konsoll og videreføre det til PC, slik jeg har skjønt det må det skreddersys på per-GPU nivå for å fungere optimalt.

 

Når det gjelder å optimalisere for GCN generelt og ikke Nvidia så har Nvidia for stor markedsandel på PC til å bli ignorert, Nvidia selv bistår også utviklerne ganske mye med optimalisering. Kommentaren min om generisk kode gjelder også for DX12/Vulkan, det er ganske begrenset hvor "nærme metallet" man kan gå når man skal støtte et bredt spekter og fremtidige GPU'er på PC. Mao er det begrenset hvor skreddersydd koden vil være for en bestemt arkitektur. Dette er generelt tilfelle også for multi-plattform spill på konsoll, spill som virkelig utnytter en konsoll er eksklusive spill.

Endret av MistaPi
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Interessant. Kudos for bra innlegg :)

Takk det samme.

 

Jeg er ikke fanboy,har eid amd/intel cpuer og mangt et ATI kort opp igjennom årene såvel som NVIDIA.

Har hatt driver problemer med begge produsenter, og et par defekter med NVIDIA (noe som henger sammen med at jeg har hatt 2/3 nvidia kort).

 

Jeg håper på lik linje som deg markedet kan havne i en 50/50 situasjon så lenge NVIDIA tar grep, og møter AMDs potensielle strategi i tide.

Eid AMD/ATi selv, husker med gode minner tilbake til min deilige Athlon og X800-kort, det var tider det :)

Har du løst til og sette opp en testbenk for og tyne AMD har jeg er par athlon og phenom samt AMD skjermkort liggende du kan herje med :) fruen hadde blitt fornøyd hadde jeg begynt og kvitte meg med ting :p

Lenke til kommentar

 

 

 

Interessant. Kudos for bra innlegg :)

Takk det samme.

 

Jeg er ikke fanboy,har eid amd/intel cpuer og mangt et ATI kort opp igjennom årene såvel som NVIDIA.

Har hatt driver problemer med begge produsenter, og et par defekter med NVIDIA (noe som henger sammen med at jeg har hatt 2/3 nvidia kort).

 

Jeg håper på lik linje som deg markedet kan havne i en 50/50 situasjon så lenge NVIDIA tar grep, og møter AMDs potensielle strategi i tide.

Eid AMD/ATi selv, husker med gode minner tilbake til min deilige Athlon og X800-kort, det var tider det :)

Har du løst til og sette opp en testbenk for og tyne AMD har jeg er par athlon og phenom samt AMD skjermkort liggende du kan herje med :) fruen hadde blitt fornøyd hadde jeg begynt og kvitte meg med ting :p

 

Har du ikke ryddet ut av kjelleren enda?! :p

Lenke til kommentar

Slår 980 i DX11, og da regner jeg med at 480 ikke vil være så veldig langt bak 1070 i DX12! Stemmer dette så har vi en vinner for folk flest^^

Lenke til kommentar

 

Slår 980 i DX11, og da regner jeg med at 480 ikke vil være så veldig langt bak 1070 i DX12! Stemmer dette så har vi en vinner for folk flest^^

 

Så lenge det kommer mens det er dårlig tilgjengelighet/skyhøye priser på gtx 1070 er det nok det. Vi må vel forvente at prisene blir overraskende høye for rx 480 også her til lands.

Endret av sande
Lenke til kommentar

 

Slår 980 i DX11, og da regner jeg med at 480 ikke vil være så veldig langt bak 1070 i DX12! Stemmer dette så har vi en vinner for folk flest^^
Blir nok hard kamp om prisen ikkje er veldig riktig. Pascal ser ut til å ha fått fart på dx12. I AOTS så er msi 1080 38% raskere enn fury x i 1440p dx12. @ guru3d Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...