Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

AMD Polaris & Vega og midlertidig (?) Navi


ExcaliBuR
Gjest

 

Anbefalte innlegg

 

 

Lurer på om RX 480 er en nedkuttet versjon slik R9 380 var.

Virker jo ganske logisk det. De skal vel kjøre ut 490/490X også, og det blir spennende.

 

490 kommer ikke med Polaris, det blir først med Vega som i beste fall er ute før 2017

 

Spørs om ryktene om Vega i oktober stemmer. Er litt skeptisk. Mer troa på 2017 selv.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

 

Lurer på om RX 480 er en nedkuttet versjon slik R9 380 var.

Virker jo ganske logisk det. De skal vel kjøre ut 490/490X også, og det blir spennende.

 

490 kommer ikke med Polaris, det blir først med Vega som i beste fall er ute før 2017

 

Spørs om ryktene om Vega i oktober stemmer. Er litt skeptisk. Mer troa på 2017 selv.

 

 

En mindre lansering kan trolig komme da, Papirlansering altså.

Så vil man trolig se at ( om Amd faktisk ikke overrasker kraftig) kortene bli gradvis mer og mer tilgjengelig over tid mot jul.

Endret av Malvado
Lenke til kommentar

Har vel nevnt det en gang før, men mye av grunnen til at spillutviklere ikke satser på Asynchronous Compute er at 70-80% av markedet ikke støtter Asynchronous Compute da de har NVIDIA kort. Litt spent på Pascal her om den har full støtte eller delvis.

 

 

As Pascal cards slowly flood the market, it is possible that more developers will go ahead and try to use Asynchronous Compute in their games while they were previously a bit reticent to use something that didn’t work well on NVIDIA cards. We’ll keep you posted, of course.

 

http://wccftech.com/async-compute-praised-by-several-devs-was-key-to-hitting-performance-target-in-doom-on-consoles/

Lenke til kommentar

Har vel nevnt det en gang før, men mye av grunnen til at spillutviklere ikke satser på Asynchronous Compute er at 70-80% av markedet ikke støtter Asynchronous Compute da de har NVIDIA kort. Litt spent på Pascal her om den har full støtte eller delvis.

 

 

As Pascal cards slowly flood the market, it is possible that more developers will go ahead and try to use Asynchronous Compute in their games while they were previously a bit reticent to use something that didn’t work well on NVIDIA cards. We’ll keep you posted, of course.

 

http://wccftech.com/async-compute-praised-by-several-devs-was-key-to-hitting-performance-target-in-doom-on-consoles/

 

Dette vil trolig endre seg over tid, husk PS4 og Xbox er begge to enheter som støtter dette og til sammen er det jo snakk om et marked på over 60 millioner spillkonsoler pluss hele pc markedet. Vi snakker altså om trolig over 100 millioner enheter minst med støtte for dette.

https://www.reddit.com/r/AdvancedMicroDevices/comments/3jl9ra/asynchronous_computeshader_does_the_ps4_and_xone/

 

Så får vi se hvor mange som tar dette i bruk.

Lenke til kommentar

 

Har vel nevnt det en gang før, men mye av grunnen til at spillutviklere ikke satser på Asynchronous Compute er at 70-80% av markedet ikke støtter Asynchronous Compute da de har NVIDIA kort. Litt spent på Pascal her om den har full støtte eller delvis.

 

 

As Pascal cards slowly flood the market, it is possible that more developers will go ahead and try to use Asynchronous Compute in their games while they were previously a bit reticent to use something that didn’t work well on NVIDIA cards. We’ll keep you posted, of course.

 

http://wccftech.com/async-compute-praised-by-several-devs-was-key-to-hitting-performance-target-in-doom-on-consoles/

 

Dette vil trolig endre seg over tid, husk PS4 og Xbox er begge to enheter som støtter dette og til sammen er det jo snakk om et marked på over 60 millioner spillkonsoler pluss hele pc markedet. Vi snakker altså om trolig over 100 millioner enheter minst med støtte for dette.

https://www.reddit.com/r/AdvancedMicroDevices/comments/3jl9ra/asynchronous_computeshader_does_the_ps4_and_xone/

 

Så får vi se hvor mange som tar dette i bruk.

 

Mange som sitter med en APU som støtter det også.

Lenke til kommentar

Poenget er at Asynchronous Compute absolutt har noe for seg og at langt flere spill hadde hatt støtte for det om NVIDIA hadde hatt støtte for det. NVIDIA holder med andre ord utviklingen igjen her.

 

Delvis sant faktisk.

Det var forrige generasjon Nvidia kort ( 9xx ) som pga manglende scheduler fikk problemer med å støtte Asychrounous compute fordi oppgavene som skjermkortet skulle ta seg av måtte legges inn så og si manuelt og det kunne by på store problemer , i Pascal så gjøres dette via skjermkortet selv så selv om det blir en del "venting" så skjer det lineært og på en bedre måte.

 

Så i utgangspunktet burde det ikke lenger være et problem for at både Nvidia og Amd kan bruke dette nå , men du vil trolig høre fra mange med skjegg og lignende at AC ikke er noe å heie for , men det er jo tull om man ser på hvilke arbeidsoppgaver dette kan bli brukt til og hvordan dette kan være med på å fordele lasten på en effektiv måte.

 

En annen ting er jo at nyere utgaver av både DX og OpenGl nå har et tettere og bedre fordeling av arbeidsoppgaver mellom gpu / cpu , man ser med andre ord at spillene yter bedre og at selv om en del har begrensninger kan en annen del hjelpe til for å få til en jevnere og bedre opplevelse.

 

De tidligere og utdaterte "8" kjerners cpu'ene til Amd får faktisk kjørt seg litt bedre på nyere spill enn det man skulle trodd på en 4-5 år gammel cpu.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Blir jo bare spekulasjoner basert på utregninger dette, men er jo absolutt interessant!

- GTX 1080 er 75% kjappere enn RX480.
- GTX 1070 er 41% kjappere enn RX480.

Så slik sett blir AMD RX480 knust noe som ikke kommer som en overraskelse da RX480 sikter seg in på GTX 980 i ytelse.

Det som er mer interessant er strømforbruk:

- GTX 1080 170W under spilling.
- RX480 90W under spilling.

 

Så har vi muligens RX490 som det spekuleres i at er holdt hemmelig og er i nærheten av GTX 1070.



Endret av Gralle
Lenke til kommentar

Jeg er veldig spent på hva sluttresultatet blir, lavt effektforbruk og stillegående og som gir grei ytelse til en lav pris?

Og dette er jo ikke akkurat snakk om Vega heller.

 

Nvidia vil jo komme med sine kort til hvermansen om en stund, så spørs det om de også har noe bra å by på. Det er her jeg mener arkitekturen vil ha svært mye å si for å kunne vite hvor levedyktig produktet er , personlig liker jeg GCN og det vi nå ser i DX12 / OpenGL ( tenk at bare for noen år siden var det nesten kun kjeft å få fra sistenevnte ) så det er tydelig at satsingene til Amd i GCN nå begynner å se frukter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis de har 490 på vei som yter omtrent/nesten som 1070 så bør de vel annonsere det før 1070 blir tilgjengelig? Straks 1070 blir tilgjengelig mister de nok ganske mange potensielle kunder.

Meg inkludert, hvis AMD ikke viser noe. Sommervarmen introduserte artifacts og flimring på mitt gamle 7950. Endelig en unnskyldning som holder vann mot sjefen i huset :) 

Lenke til kommentar

Hvis de har 490 på vei som yter omtrent/nesten som 1070 så bør de vel annonsere det før 1070 blir tilgjengelig? Straks 1070 blir tilgjengelig mister de nok ganske mange potensielle kunder.

 

Ser ikke noen grunn til å vente om du har det travelt og 5k som brenner :)

 

Selv har jeg god tid da denne generasjonen egentlig ikke er det jeg hadde håpet på. Har heller ingen spill som gjør at jeg har umiddelbar lyst til å oppgradere (gøy med noe nytt, men trenger det ikke). Trenger uansett de pengene mens jeg studerer selv om jeg sikkert kunne handlet kort nå uten bekymringer.

Lenke til kommentar

Er redd for at AMD kommer til å ta over markedet innen et par tre år, og at NVIDIA går litt av den samme veien som 3dfx.

 

Det spekuleres i om fremtidskortene fra AMD (NAVI og framover) kommer til å være bassert på flerbrikke løsninger i form av små brikker med lave produksjonskostnader.

Lenke til kommentar

Poenget er at Asynchronous Compute absolutt har noe for seg og at langt flere spill hadde hatt støtte for det om NVIDIA hadde hatt støtte for det. NVIDIA holder med andre ord utviklingen igjen her.

 

Hva tror du kommer til å skje når console spill kommer ferdig optimalisert for AMD maskinvare i fremtiden? Er jo et kjent faktum at spill utviklere har en tendens til å skvise alt de kan ut av konsoller, og nå er AMD i posisjon til å høste fruktene.

Endret av sande
Lenke til kommentar
Dårlige hastverk porter kan ha en fordel på AMD GPU'er, men ellers tror jeg ikke konsollene vil være noe større fordel for AMD på PC arenaen.

Koden på PC må være nokså generisk for å holde kompatibiliteten til eldre og fremtidige GPU'er og selv på konsoll blir micromanagement stadig mindre mulig pga den økende størrelsen og kompleksiteten i kodebasen. Det er behov for optimalisering, men det blir i hovedsak brukt middleware motorer og verktøy for en rekke ting og mye av optimaliseringen kommer ferdig derifra. Nvidia og AMD hjelper også utviklerene med optimaliseringen.

Endret av MistaPi
Lenke til kommentar

Er redd for at AMD kommer til å ta over markedet innen et par tre år, og at NVIDIA går litt av den samme veien som 3dfx.

 

Det spekuleres i om fremtidskortene fra AMD (NAVI og framover) kommer til å være bassert på flerbrikke løsninger i form av små brikker med lave produksjonskostnader.

Jeg er spent hvilke paralleller du trekker til 3dfx-tiden, 3dfx gikk konkurs og senere kjøpt av Nvidia - og Nvidia er en pengemaskin som håver inn og dominerer markedet totalt, de gjør nøyaktig som de vil.

Selvom AMD kommer med noe nytt (som igjen er etter Nvidia) så betyr ikke det at Pascal er det siste kortet til Nvidia heller, Volta er nok ingen sinke. Om noen paralleller skal trekkes så er det nok større sjanser for at AMD forsvinner enn Nvidia mener nå jeg, AMD eier ikke kapital og sliter med regningene sine.

 

Håper selvsagt på et 50/50 marked jeg også, som er best for oss alle både mtp på pris og ytelse, men AMD trenger mer enn bare en generasjon med gode kort for å rette inn skuta - "evig eies kun et dårlig rykte".

Putter gjerne AMD inn i maskinen min igjen, både CPU og GPU, men da må ytelsen ligge der også. Hittil så er det mye hype, men lite krutt. Den som venter får se selvsagt, men at Nvidia går 3dfx-veien ser jeg på som svært usannsynlig :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...