Gå til innhold

AMD Polaris & Vega og midlertidig (?) Navi


ExcaliBuR
Gjest

 

Anbefalte innlegg

Regner med DX12 kommer i de "nye" Plasystation og X-Box.  da ser vi vel rimelig fort også spill.

DX12 kommer aldri i Playstation dessverre...

Sony bruker sine egne APIer. Du har et low-level API som heter GNM, og et litt mer high-level API som heter GNMX. Du kan også programmere shadere direkte med PlayStation Shader Language (PSSL).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Da har en slide fra AMD sin "presentasjon" til pressen av Polaris lekket ut...

 

http://wccftech.com/amd-radeon-rx-480-polaris-10-graphics-card-leak/

 

Det er Maxwell-kortene GeForce GTX 970 og 980 (GM204) som AMD ser på som konkurrent til Polaris 10.

 

Ikke ille det om prisen stemmer 199-249$

 

 

Selv med 10x regelene betyr det jo 970 / 980 ytelse til 2000 - 2500 kroner og med tanke på GCN og trolig svært god DX12 ytelse så vil jeg si at det kan bli en bra oppgradering for hvermansen som tross alt utgjør 80% av verdensmarkedet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Problemet, slik jeg ser det, er bare at hvermansen allerede har kjøpt 970 i fjor og året før, hvorfor skal de oppgradere? Føler AMD burde konkurrere mot 1070 med 480 og 1080 med 480X, de kan ikke sikte under - de trenger en konge i en av klassene nå som de har muligheten til å launche samtidig med Nvidia

For min del så håper jeg gjerne at de vinner kampen, mer ytelse til alle er ingen dum ting :)

Lenke til kommentar

 

 

 

Nå ligger det en video i Pascaltråden, som viser at Async fungerer veldig bra. Dette var selvfølgelig nVidia sin egen demo der de skrudde det på og av for å vise ytelsesforskjellen.

 

 

Hvilken video er det? Er det den de bruker fraps på i directx12? 

 
Lenke til kommentar

 

Async Compute er definitivt blitt en stor hype det siste året.

Her har virkelig AMD sin PR-avdeling spilt kortene riktig, og Nvidia har sovet i timen.

 

Mange tror at Async Compute (AC) er en del av DX12, noe det ikke er. Det er kun en optimering som er muliggjort av arkitekturen til DX12. Effekten av AC vil også variere ut i fra hvordan spill-motoren er designet, GPU-arkitektur og den faktiske GPU implementasjonen av en arkitektur.

Kommer nå godt fram i programmeringsguiden til Microsoft : Synchronization and Multi-Engine :

Asynchronous compute and graphics example

This next example allows graphics to render asynchronously from the compute queue. There is still a fixed amount of buffered data between the two stages, however now graphics work proceeds independently and uses the most up-to-date result of the compute stage as known on the CPU when the graphics work is queued. This would be useful if the graphics work was being updated by another source, for example user input. There must be multiple command lists to allow theComputeGraphicsLatency frames of graphics work to be in flight at a time, and the function UpdateGraphicsCommandList represents updating the command list to include the most recent input data and read from the compute data from the appropriate buffer.

The compute queue must still wait for the graphics queue to finish with the pipe buffers, but a third fence (pGraphicsComputeFence) is introduced so that the progress of graphics reading compute work versus graphics progress in general can be tracked. This reflects the fact that now consecutive graphics frames could read from the same compute result or could skip a compute result. A more efficient but slightly more complicated design would use just the single graphics fence and store a mapping to the compute frames used by each graphics frame.

 

Dette under hvordan man implementerer funksjoner i DirectX 12. Så da kan man spørre seg om hva som kom først, høna eller egget?

Poenget er at uten støtte for denne typen i DX12 så hadde ikke AC eller andre lignenede former for bruk av shaders vært mulig. Uten Shader units hadde heller ikke denne formen vært mulig. At det forskjell på hvordan Nvidia og Amd implementerer det er en annen sak og hvem som kommer best ut av dette vil jo variere.

 

Hva er det du mener kommer godt frem?

 

Du har linket til en eksempelkode på hvordan software-funksjonaliteten "async compute" kan implementeres, samt en pseudo-kode og C kode på hvordan man bruker flere køer.

 

Du kan helt fint implementere full DirectX 12 støtte uten bruk av flere køer. I det tilfellet vil bare GPU-driveren schedulere oppgavene sekvensielt slik at eventuelle avhengigheter blir oppfylt.

 

Kravene til hardware-støtte i DirectX er beskrevet i form av "feature levels".

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå surrer det noen rykter om 480 skal koste 200 dollar og ha opp til 5.5 tflops teoretisk performance (980Ti har 5.6, 980 har 4.6)

 

Ja du tenker på det tidligere innlegget her? ;)

 

Da har en slide fra AMD sin "presentasjon" til pressen av Polaris lekket ut...

 

http://wccftech.com/amd-radeon-rx-480-polaris-10-graphics-card-leak/

 

Det er Maxwell-kortene GeForce GTX 970 og 980 (GM204) som AMD ser på som konkurrent til Polaris 10.

Lenke til kommentar

Nå surrer det noen rykter om 480 skal koste 200 dollar og ha opp til 5.5 tflops teoretisk performance (980Ti har 5.6, 980 har 4.6)

390X har 5,9, Fury har 7,1 og Fury X har 8,6.

 

Tar man tallet 5,5 TFLOPS og regner litt (på hva vi vet om GCN-arkitekturen) kommer vi da frem til 2304 stream prosessorer (36 CU) på 1200 MHz.

Lenke til kommentar

AMD Radeon RX 480 has 2304 Stream Processors

 

New card features 36 CUs (2304 Stream Cores). It is equipped with 4 or 8GB GDDR5 memory across 256-bit interface. The TDP is rated at 150W, and card is powered through single 6-pin power connector. Radeon RX 480 is equipped with 1.3 DisplayPort with HDR support.

 

AMD said RX 480 is a premium card with price around 199 USD for 4GB and little more for 8GB (250 USD?).

 

AMD Radeon RX 480 is designed to offer good performance in the most popular titles (like Battlefield 1 or Doom). Doom developers were pleased to see affordable solution that enables good experience at very low price.

 

Radeon RX 480 has the same memory bandwidth as GTX 1070 (2000 MHz over 256-bit interface), around 256 GB/s.

 

According to multiple editors (who took part in Polaris Tech Day) Radeon RX 480 would offer performance between GeForce GTX 970 and GTX 980.

 

 

 

http://videocardz.com/60780/amd-announces-radeon-rx-480

Endret av Gralle
Lenke til kommentar

Veldig bra pris og bra for alle som ikke har ubegrenset budsjett. Tror det er veldig positivt at så mange som mulig for tilgang på gode grafikk kort til en rimelig penge. Kjenner flere som syns 3000kr er mye for et skjermkort og resten av verden som på langt nær har samme lønn som oss i Norge vil nok sette pris på dette. Tror dette er bra for utviklingen av PC spill også da folk faktisk har hardware til og ha bedre grafikk slik at det er mer attraktivt for spillerutviklere og satse på enda bedre grafikk i spillene sine. Positivt selv for de av oss som velger å bruke mer emn 10.000kr på grafikk kort også da man får brukt for råskinnene. Kanskje også NVIDIA gjør noe med prisene og er det vinnvinn for alle.

Endret av Gralle
Lenke til kommentar

 

Lurer på om RX 480 er en nedkuttet versjon slik R9 380 var.

Virker jo ganske logisk det. De skal vel kjøre ut 490/490X også, og det blir spennende.

 

490 kommer ikke med Polaris, det blir først med Vega som i beste fall er ute før 2017

Endret av N o r e n g
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...