Gå til innhold

AMD Polaris & Vega og midlertidig (?) Navi

ExcaliBuR
Gjest

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er vel kanskje en ok pris? Må innrømme att jeg har hatt nattevakter en stund nå så jeg har detti av diskusjonen, så hva har konsensus blitt om Vega og prising?

Var mye styr om at AMD hadde "faket" prisen på et visst antall kort helt i starten, for å få bedre reviews eller noe sånt. Men det visste seg å være fake news hele veien. De selger standalone kort OG bundles, der bundlesa faktisk kommer med en del billigere spill, sånn som Nvidia har gjort før. Helt vanlig å gjøre sånn.

Det som var problemet, var at mange utselgere så seg snitt til å øke prisen selv etter en viss periode, for å tjene mer. AMD gikk ut og sa på stand ved en eller annen game-con at de hadde satt sin MSRP til de prisene de hadde reklamert, og hva utselgere gjorde med prisen DE selger for, de kunne ikke de styre.

Det AMD faktisk sliter med, er å få ut nok kort. De klarer rett og slett ikke å produsere nok etter hvor mye folk kjøper opp. Så tror nok salget går som smurt for RadeonGroup foreløpig.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Det er vel kanskje en ok pris? Må innrømme att jeg har hatt nattevakter en stund nå så jeg har detti av diskusjonen, så hva har konsensus blitt om Vega og prising?

Var mye styr om at AMD hadde "faket" prisen på et visst antall kort helt i starten, for å få bedre reviews eller noe sånt. Men det visste seg å være fake news hele veien. De selger standalone kort OG bundles, der bundlesa faktisk kommer med en del billigere spill, sånn som Nvidia har gjort før. Helt vanlig å gjøre sånn.

Det som var problemet, var at mange utselgere så seg snitt til å øke prisen selv etter en viss periode, for å tjene mer. AMD gikk ut og sa på stand ved en eller annen game-con at de hadde satt sin MSRP til de prisene de hadde reklamert, og hva utselgere gjorde med prisen DE selger for, de kunne ikke de styre.

Det AMD faktisk sliter med, er å få ut nok kort. De klarer rett og slett ikke å produsere nok etter hvor mye folk kjøper opp. Så tror nok salget går som smurt for RadeonGroup foreløpig.

Så du vet dette med 100% sikkerhet? 

Lenke til kommentar

Så du vet dette med 100% sikkerhet? 

Hallo! Les litt det som har blitt publisert både her og på nettet i det siste.

Ingenting er selvsagt 100% sikkert, på samme måte som Nvidia sin MSRP på kortene sine ( 1070 ) for tiden ikke akkurat er noe man ser gjeldende i butikkene, etterspørsel og minere har fått opp prisene på disse kortene også.

Så situasjonen er ikke bra for noen.

Endret av Malvado
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Vi får se om noen av oss får kortene ?

Er vel ingen garanti for at undervolting uten ytelsestap vil funke for alle. Tipper AMD har satt verdiene sine slik at stock speed funker for alle kort. Uansett bryr jeg meg katta om ytelse pr watt.

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Vi får se om noen av oss får kortene

Er vel ingen garanti for at undervolting uten ytelsestap vil funke for alle. Tipper AMD har satt verdiene sine slik at stock speed funker for alle kort. Uansett bryr jeg meg katta om ytelse pr watt.

Personlig har jeg trolig vært sånn at god ytelse i forhold til strømforbruket er viktig, men ikke farlig om vinteren da man uansett bruker varmeovner på oppvarming i større eller mindre grad.

Støy derimot er noe som er kjekt å få mindre av og det kan man jo få til ved å redusere effektforbruket, så har man jo da noen andre småting som alltid er kjekt å ha som eksempelvis forbedringer i grafikken og lignende uten at det går utover ytelsen.

Vega er et steg i riktig retning på mange områder, synd de rotet det til når det gjelder strømforbruk og varme.

Lenke til kommentar

Det blir jo litt hva man er ute etter .. skal man ha mange kort så betyr effekt noe. Har man trange bygg eller skal ha luftkjøling så er termiske egenskaper viktige. Selv så har jeg kanskje et par maskiner og bruker køstøm loop. Dermed ser jeg etter ytelse pr krone, noe det kan virke som Vega 56 sammen med freesync vil levere på. Så det som kan felle dette er vel ustabile kort, elendig drivere eller hvis AMD ikke klarer levere kort i det hele tatt.

Forløpig så ser jeg et kort som koster det samme som 1070 og yter likt eller bedre. Mange vil si "ja men 1070 har vært ute lenge" og det er jo greit men endrer ikke det at hvis man skal ha nytt kort i dag KAN Vega 56 være et alternativ, spesielt siden dette med at freesync er billigere. Det koker vel ned til hva man er ute etter for maskin.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Så økning av frekvensen er alt som skal til enda det er en mindre Chip? Hva er galt med Vega 64? Er det memory bandwidth den mangler eller er det varmen som knekker den helt? 56 er jo klart et bedre valg om dette er noe som kan gjøres med alle kortene, 56 ser jo ut til være et veldig habibelt kort nå :)

Endret av bshagen
Lenke til kommentar

Hvis dette stemmer må man jo spør seg hva de siste 8 CU gjør på rx64.. fordi ingen bios vil gi deg disse. Økt powerlimit er vel greia med denne biosen, så vann anbefales vel.

Men det kan vel tenkes at denne karen som har flashet og viser til nær rx64 ytelse egentlig bare er utsatt for CPU bottleneck?

Skal uansett absolutt testes.. må bare ha litt mer stueren info rundt dette. Flashtools, bioser osv.

Uansett har vi jo sett dette før fra AMD. Kult opplegg. Rx56 ser ut som det som kan redde Vega. Rx64 virker vel som et dårligere kjøp ..

Endret av Kyrre S.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...