Cappo Skrevet 21. august 2017 Del Skrevet 21. august 2017 Lurer nesten på om det er best at AMD bare tar det tapet og trekker seg fullstendig ut av gaming markedet. De klarer uansett ikke lenger å holde følge, så like greit å fokusere på marked hvor de faktisk lager bra kort og hvor marginene er såpass store at en slipper slikt tull som dette. Så får gamere nøye seg med Nvidia. En nokså ignorant uttale egentlig. Skulle de gitt seg når det var klart at Bulldozer var en flopp og da? Nei, de skulle de ikke, og det gjorde de ikke, for nå er det Ryzen som (delvis)regjerer. Edit: Kanskje tilogmed Nvidia blir det "nye Intel". Det er tross alt et selskap som er ute etter å tjene penger mer enn noe. Glemte kanskje å spesifisere at jeg mente high-end markedet. AMD har jo vist med Polaris at de trenger ikke high-end segmentet. Det er i mid-end pengene er og der har de gjort det helt greit. Hvorfor skulle Nvidia bli den nye Intel? Selv fullstendig uten konkurranse i high-end fra AMD over mange år så har se fortsatt å pushe ut nye GPUer med greie ytelsesforbedringer. 1 Lenke til kommentar
HKS Skrevet 21. august 2017 Del Skrevet 21. august 2017 RX Vega er det første og eneste kortet/chippen som støtter ALT som DX12 har. Og det er veldig få spill som utnytter det siden det virker som om ingen spill-utviklere bruker det. Med unntak av BF1, men der mangler det noe optimalisering tror jeg...Det stemmer ikke helt. Intel har også støttet samme mengde funksjonalitet siden Skylake. Nvidia har også støttet mye av DX12 funksjonaliteten som AMD nå støtter siden Maxwell Gen2 (kjent som feature level 12_1) uten at det har spilt så stor rolle. Dessverre har vi ikke sett noe særlig til DX12 enda, og mesteparten av det vi har sett er kun en "AMD-sponsa add-on" til DX11. Når det er snakk om nyvinninger som ikke er støttet enda så har vi noen. Draw Stream Binning Rasterizer er ikke støttet av drivere enda, noe som visstnok er betraktelig ifølge div ingeniører på nett. Tar det litt med salt, men det ser legit ut ifra min begrensede kunnskap om elektroniske kretser. Dette er mer en "catch-up" enn en "nyvinning", denne renderingteknikken også kjent som tiled rendering har blitt brukt lenge i mobile brikker, og spesielt hos Imagination (også kjent som PowerVR). Nvidia introduserte dette med Maxwell. AMD har aktivert DSBR på RX Vega, første driver for Frontier Edition hadde dette kun aktivt for utvalgte benchmarks. High Bandwith Cache Controller er defaulted skrudd AV for en grunn. Buildzoid klarer ikke skru den på for en eller annen grunn og han tror det er det som er grunnen til at minnet blir så fucked på bandwidth.Her er nok en feature som AMD har hypet, men ikke vil ha noen effekt for hvermannsen foreløpig. Funksjonen fra et teknisk perspektiv handler om at GPU-driver kan automatisk flytte data mellom CPU-minne og GPU-minne ved hjelp av hardware-støtte (ofte referert til som page migration). "nyvinning" her er at dette også brukes i grafikk, ikke kun compute. For at det i det hele tatt skal ha noe effekt så trenger du en applikasjon som bruker mer GPU-minne enn hva GPU har, RX Vega har allerede 8GB minne, noe som er mer enn de fleste spill trenger i dag. Hadde du kun hatt 2GB minne så hadde det hatt en bedre effekt. Så kommer selvsagt optimeringsproblemet inn. GPU-driver må nå vite hvordan data på en mest effektiv måte skal flyttes inn i GPU, og hva som skal kastes ut. Her er selvsagt en "ferdig benchmark" mye lettere enn ekte spilling. Selve hardwarestøtten for page migration er ikke noen "nyvinning", Nvidia introduserte dette på Pascal, men det er foreløpig kun tilgjengelig i compute. 5 Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 21. august 2017 Del Skrevet 21. august 2017 Deilig og utfyllende svar som vanlig HKS! Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 21. august 2017 Del Skrevet 21. august 2017 (endret) Sett fra en som stort sett jobber 99% med Nvidia ja, men om det er 100% riktig kan diskuteres. Eksempelvis High Bandwith CC er nok fortsatt litt tidlig å vite hvor bra det fungerer med tanke på at funksjonen er "disabled" akkurat nå og som jeg skrev i forrige post. http://www.gamestar.de/artikel/radeon-rx-vega-64-benchmarks-mit-high-bandwith-cache-controller,3318564.html Endret 21. august 2017 av Malvado 2 Lenke til kommentar
HKS Skrevet 21. august 2017 Del Skrevet 21. august 2017 Sett fra en som stort sett jobber 99% med Nvidia ja, men om det er 100% riktig kan diskuteres. Eksempelvis High Bandwith CC er nok fortsatt litt tidlig å vite hvor bra det fungerer med tanke på at funksjonen er "disabled" akkurat nå og som jeg skrev i forrige post. 99% med Nvidia faktisk! Jeg er vel kanskje den på dette forumet som har hatt tilgang til Vega (Vega FE Prototype) lengst, uansett! HBCC fungerer i Windows driver, støtten i Linux er per dags dato meget begrenset. Det må aktiveres eksplisitt i kontrollpanelet, Guru3D har faktisk testet det... Ellers er kriterie nummer en for at HBCC skal ha noe effekt at du går tom for GPU-minne (det er derfor AMD på techdemo i mai satt en kunstig begrensning på 2GB for å kunne få en demo-effekt). Når man først har et program som bruker opp alle 8GB på RX Vega så er det mange teknikker vi kan diskutere som GPU-driver kan bruke for å "gjette" hvilken data som skal pages inn på GPU, og hvilken data som skal kastes ut. Og til slutt, når det gjelder hvordan dette er implementert i hardware så ser jeg heller ikke hva som kan diskuteres der. GPU bruker page migration. Dette fungerer akkurat på samme måte som en vanlig PC bruker virtuelt minne. Du må gjerne lese deg opp på tema, så kan jeg svare på eventuelle spørsmål. https://en.wikipedia.org/wiki/Virtual_memory 3 Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 21. august 2017 Del Skrevet 21. august 2017 Med tanke på at du eksplisitt har sagt tidligere at du jobber med Nvidia kan ikke akkurat de timene du har hatt med Vega utgjøre så mye av din totale erfaring. Trolig ser vi akkurat som du påpeker lite gevinst i denne features akkurat nå, men det betyr heller ikke at den er verdiløs. Med litt tid og spill som tar dem i bruk kan vi kanskje få en bedre forståelse for hvor bra den fungerer. 2 Lenke til kommentar
HKS Skrevet 21. august 2017 Del Skrevet 21. august 2017 Med tanke på at du eksplisitt har sagt tidligere at du jobber med Nvidia kan ikke akkurat de timene du har hatt med Vega utgjøre så mye av din totale erfaring.Vel... Ut i fra den logikken har jeg ikke stort av erfaring lenger. Da det er ganske mange år siden arbeidsdagen min bestod av å programmere en bestemt hardware. Men, har heldigvis folk som kan gjøre den jobben for meg. Uansett så tror jeg ikke det er noen her som kaller noen av funksjonene på Vega for "verdiløse". Men noen ganger så er det vel fint å kalle en spade for en spade? Sluker man produsentene sine PR-slides rått så er det lett å tro at funksjonalitet som HBCC er noe revolusjonerende nytt som gir bortimot alle spill masse ekstra ytelse. Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 21. august 2017 Del Skrevet 21. august 2017 Med tanke på at du eksplisitt har sagt tidligere at du jobber med Nvidia kan ikke akkurat de timene du har hatt med Vega utgjøre så mye av din totale erfaring.Vel... Ut i fra den logikken har jeg ikke stort av erfaring lenger. Da det er ganske mange år siden arbeidsdagen min bestod av å programmere en bestemt hardware. Men, har heldigvis folk som kan gjøre den jobben for meg. Uansett så tror jeg ikke det er noen her som kaller noen av funksjonene på Vega for "verdiløse". Men noen ganger så er det vel fint å kalle en spade for en spade? Sluker man produsentene sine PR-slides rått så er det lett å tro at funksjonalitet som HBCC er noe revolusjonerende nytt som gir bortimot alle spill masse ekstra ytelse. Du kan være konkret, du har påpekt at du har testet med Vega nå nylig, men hvor mange timer blir dette i uka og hvor mye brukes egentlig til vanlig på Nvidia? Utifra de totale arbeidstimene dine og hva dere bruker skjermkort til vil du si at Amd utgjør en vesentlig del? Jeg antar du forstår skepsisen min med tanke på alle årene du har hatt aktivt med å jobbe med Nvidia, møtene og konferansene du har deltatt på ( også nå nylig ) så jeg håper virkelig at du forstår at jeg tar ting med en stor klype salt. Jeg er forsåvidt enig med deg at man kan kalle en spade for en spade og at man ikke skal sluke alt helt rått, men det er viktig å ikke heller utelukke potensiale. Generelt er det mye som ikke lukter "bra" med Amd sin vega lansering, jeg er villig til å gi dem litt tid, men det er soleklart at dette ikke er et 10 av 10 produkt ( eller ned til 8 ) det kan kanskje oppnå en 7 til 7.5 i mine øyne i forhold til pris - ytelse og ny funksjonalitet, men det er en enorm om og menn der, faktisk at de innfrir på disse punktene noe som akkurat nå ikke ser bra ut med tanke på at prisen er oppe og vi har enda ikke sett noe til det som har blitt lovet. 1 Lenke til kommentar
iNorway Skrevet 21. august 2017 Del Skrevet 21. august 2017 RX Vega er det første og eneste kortet/chippen som støtter ALT som DX12 har. Og det er veldig få spill som utnytter det siden det virker som om ingen spill-utviklere bruker det. Med unntak av BF1, men der mangler det noe optimalisering tror jeg...Det stemmer ikke helt. Intel har også støttet samme mengde funksjonalitet siden Skylake.Nvidia har også støttet mye av DX12 funksjonaliteten som AMD nå støtter siden Maxwell Gen2 (kjent som feature level 12_1) uten at det har spilt så stor rolle. Dessverre har vi ikke sett noe særlig til DX12 enda, og mesteparten av det vi har sett er kun en "AMD-sponsa add-on" til DX11. Når det er snakk om nyvinninger som ikke er støttet enda så har vi noen. Draw Stream Binning Rasterizer er ikke støttet av drivere enda, noe som visstnok er betraktelig ifølge div ingeniører på nett. Tar det litt med salt, men det ser legit ut ifra min begrensede kunnskap om elektroniske kretser. Dette er mer en "catch-up" enn en "nyvinning", denne renderingteknikken også kjent som tiled rendering har blitt brukt lenge i mobile brikker, og spesielt hos Imagination (også kjent som PowerVR). Nvidia introduserte dette med Maxwell. AMD har aktivert DSBR på RX Vega, første driver for Frontier Edition hadde dette kun aktivt for utvalgte benchmarks. High Bandwith Cache Controller er defaulted skrudd AV for en grunn. Buildzoid klarer ikke skru den på for en eller annen grunn og han tror det er det som er grunnen til at minnet blir så fucked på bandwidth.Her er nok en feature som AMD har hypet, men ikke vil ha noen effekt for hvermannsen foreløpig. Funksjonen fra et teknisk perspektiv handler om at GPU-driver kan automatisk flytte data mellom CPU-minne og GPU-minne ved hjelp av hardware-støtte (ofte referert til som page migration). "nyvinning" her er at dette også brukes i grafikk, ikke kun compute. For at det i det hele tatt skal ha noe effekt så trenger du en applikasjon som bruker mer GPU-minne enn hva GPU har, RX Vega har allerede 8GB minne, noe som er mer enn de fleste spill trenger i dag. Hadde du kun hatt 2GB minne så hadde det hatt en bedre effekt. Så kommer selvsagt optimeringsproblemet inn. GPU-driver må nå vite hvordan data på en mest effektiv måte skal flyttes inn i GPU, og hva som skal kastes ut. Her er selvsagt en "ferdig benchmark" mye lettere enn ekte spilling. Selve hardwarestøtten for page migration er ikke noen "nyvinning", Nvidia introduserte dette på Pascal, men det er foreløpig kun tilgjengelig i compute. Takk for gode svar! Finner lite lignende om dette på nett da, så lurer på hvor du har såpass mye info fra? Lenke til kommentar
Cappo Skrevet 21. august 2017 Del Skrevet 21. august 2017 Med tanke på at du eksplisitt har sagt tidligere at du jobber med Nvidia kan ikke akkurat de timene du har hatt med Vega utgjøre så mye av din totale erfaring.Vel... Ut i fra den logikken har jeg ikke stort av erfaring lenger. Da det er ganske mange år siden arbeidsdagen min bestod av å programmere en bestemt hardware. Men, har heldigvis folk som kan gjøre den jobben for meg. Uansett så tror jeg ikke det er noen her som kaller noen av funksjonene på Vega for "verdiløse". Men noen ganger så er det vel fint å kalle en spade for en spade? Sluker man produsentene sine PR-slides rått så er det lett å tro at funksjonalitet som HBCC er noe revolusjonerende nytt som gir bortimot alle spill masse ekstra ytelse. Funksjoner som ikke fungerer eller som ingen støtter er jo fullstendig verdiløse. Jeg digger AMD, men jeg har ingen tro på at disse tingene kan redde Vega når det gjelder spill. Vega er et bra kort til en fin pris, bare ikke til spill. Kanskje Navi kan rette på ting? Skal AMD vise at de har noe innen high-end gaming å gjøre så bør Navi komme ikke alt for lenge etter Volta og den bør være bittelitt bedre eller like bra som toppkortet til Nvidia til tilsvarende pris. Lenke til kommentar
Tåkefyrste Skrevet 21. august 2017 Del Skrevet 21. august 2017 Vega er et bra kort til en fin pris, bare ikke til spill. Hva er f.eks Vega56 bra til om ikke spill? Jeg bare lurer. Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 21. august 2017 Del Skrevet 21. august 2017 Nå som HKS er her, kanskje han kan svare på hvorfor overklokking av minne har så stor effekt som det har på ytelsen til Vega, med DSBR og kompresjon burde det være mer enn nok minne-båndbredde for et kort som er 60% raskere enn Polaris med dobbelt så høy minnebåndbredde https://www.computerbase.de/2017-08/radeon-rx-vega-64-56-test/7/#abschnitt_speicheroc_ist_gpuoc_vorzuziehen Lenke til kommentar
Nastro Azzurro Skrevet 21. august 2017 Del Skrevet 21. august 2017 Er det noen her som har noen triks for å overklokke minnet på Vega64? Hvis jeg justerer minnet bare noen få mhz så kjører kortet minnnet på 800 mhz. Slik det er nå så går jo ytelsen ned når jeg overklokker, siden kortet finner ut at det skal kjøre på de lavere powerstatsene.... Lenke til kommentar
ExcaliBuR Skrevet 21. august 2017 Forfatter Del Skrevet 21. august 2017 17.8.1 er ute, sjekk førstepost Lenke til kommentar
bshagen Skrevet 22. august 2017 Del Skrevet 22. august 2017 Er CFX slått på i denne driveren da? Ser ingenting i notes om det Lenke til kommentar
Nastro Azzurro Skrevet 22. august 2017 Del Skrevet 22. august 2017 Voltagecontrollen ser ut til å fungere bedre med de nye driverne.... Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 23. august 2017 Del Skrevet 23. august 2017 https://www.pcgamesn.com/amd/amd-rx-vega-launch-price-reduction the price tag that we announced,” Youngblood says, “is our full intention of where we would suggest the product be priced. Not just for launch, but ongoing.” What happened, though, was we launched the product and the demand was really huge. Now we’re focused on replenishing so that there is plenty of stock so we can encourage our partners to hit the SEPs that we announced.” It’s primarily this filling of retailers inventory which AMD sees as key to getting the prices of Vega down to their original pre-launch levels. “First of all we just need to drive as much stock as we can,” Youngblood says, “because inventory is really important in everybody being able to hit those prices. Then it’s just working with our partners to enable it, but we don’t set the price of their product. But we will drive, and do everything that we can, to get those prices to where we suggested when we launched them earlier.” Tar den her jeg siden jeg ikke deltar noe mer i postene til "Tek". Det kan se ut som Amd ikke var forbredt på den store etterspørselen etter Vega eller rett og slett ikke produserte nok av dem, men en ting er sikkert, de har problemer med pressen og burde få ut fingeren og gjøre noe der. Er det virkelig sånn at de veiledende prisene er ment å være for utgaver uten ekstra spill og stasj så bør man være ganske så klar over det, men jeg må også innrømme at jeg forstår at de ønsker å selge noen "spillpakker" der de kan tjene litt mer, rett og slett pga hvor mye det koster å lage nye kort med helt ny teknologi. Det som skuffer meg mest er at de enda ikke har gode nok drivere til å ta i bruk alt det nye i Vega og at dette bør komme på plass, spill som kan benytte seg av det må også på plass ASAP. 1 Lenke til kommentar
Evil-Duck Skrevet 23. august 2017 Del Skrevet 23. august 2017 Moderatormelding Har splittet ut enn god del Ryzen snakk til AMD Zen / Ryzen tråden Modereringen skal ikke diskuteres i tråden. Eventuelle tilbakemeldinger på moderering skal gjøres ved pm eller i tilbakemeldingskategorien. 1 Lenke til kommentar
Nastro Azzurro Skrevet 23. august 2017 Del Skrevet 23. august 2017 (endret) Etter å ha gjort noen tester med undervolting på Vega64 Air, så er den foreløpige konklusjonen at dette ikke gir noen verdi ved normal bruk. På stock powerlimit så klarer ikke kortet å holde de øverste powerstatsene og kortet klokker ned betydelig. Når man i tillegg kun får lov til å justere volt på de to øverste tilstandene så har faktisk undervolting ingen effekt på stock. Øker jeg powerlimit til +20% så klarer kortet å holde den øverste tilstanden hvis temperaturen er under 75 grader. Dette krever til gjengjeld at man øker viftehastigheten til løvblåsernivåer. I forhold til å få en mer støysvak og mindre strømkrevende opplevelse så vil ikke undervolting kunne oppnå dette på nåværende tidspunkt... Endret 23. august 2017 av Nastro Azzurro Lenke til kommentar
Sinusn Skrevet 23. august 2017 Del Skrevet 23. august 2017 Etter å ha gjort noen tester med undervolting på Vega64 Air, så er den foreløpige konklusjonen at dette ikke gir noen verdi ved normal bruk. På stock powerlimit så klarer ikke kortet å holde de øverste powerstatsene og kortet klokker ned betydelig. Når man i tillegg kun får lov til å justere volt på de to øverste tilstandene så har faktisk undervolting ingen effekt på stock. Øker jeg powerlimit til +20% så klarer kortet å holde den øverste tilstanden hvis temperaturen er under 75 grader. Dette krever til gjengjeld at man øker viftehastigheten til løvblåsernivåer. I forhold til å få en mer støysvak og mindre strømkrevende opplevelse så vil ikke undervolting kunne oppnå dette på nåværende tidspunkt... Kjøleren på Vega 64 luft er like dårlig som på 7970 / 290X, samme type standard kjøler. Får vell vente på vannkjøling. Tenker og gå for noe slikt http://www.tomshardware.com/reviews/radeon-rx-vega-64-water-cooling,5177.html Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå