Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Dual GB NIC = Mulighet for dobbel hastighet? (Windows 7/8/10)

Anbefalte innlegg

Har lest litt rundt for å prøve å finne ut om dette er mulig. Det er mye forskjellige svar og noen sier forskjellig fra andre. Målet mitt ville være å få 2 Gbit tilkobling mellom min pc og serveren i heimen.
Har nettverk i veggene med dobbelt uttak i hvert rom. Jeg er klar for å kjøpe et dual nettverkskort for hver maskin. Switchen min er ikke spesielt avansert, det er en Cisco Small Business 8 porter til 5-600 kr. 

Er dette mulig og hva må i så fall til?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skaff deg heller:Mellanox ConnectX-2 10G nettverkskort, SFP+, Ethernet, Low profile, PCI express

Om du har windows 10 eller linux.

Problemet er switchene er dyre og vansklig å få tak i, men virker som du trenger kun å koble sammen pcer, da er dette god løsning.

Trenger du dobbeltporter SFP+:

http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=66847362&searchclickthrough=true&searchQuery=sfp%2B

Nå har jeg ennå ikke funnet ut angående "Link aggregation" og switcher om de funger bedre, det kan være problemet jeg opplevde ligger i windows.

Selv med 10 gigabit får jeg kjeldent glede av mere en 3 gigabit på grunn av SSD diskene.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Du kan jo lese erfaringene til LMH1 i denne: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1583560

Jeg skal sjekke dette etter jobb, tror kanskje jeg har vært såvidt innom den tråden i går.

Jeg har sett switcher ned i under 3000kr som det står at støtter 2 x 10Gb SFP+.

Vil den switchen kunne gi 10 Gbit mellom pc-en og server samtidig som de kan kommunisere med andre enheter i nettverket?

Eventuelt vil det være teknisk mulig å om pc og server er i samme rom å få disse til å kommunisere ved en direkte tilkobling mellom disse to av noen slag samtidig som de er på nett?

Lenke til kommentar

50 porters switch, 48 1G og 2 10G, SFP+, 2X PSU, CLI Management

Er vel det billigste du får tak i, :Mellanox ConnectX-2 støtter ethernet ja så du kan bruke de til internett.

Dette er egentlig ikke et alternativ (50 porteren) fordi alle nettverks kablene fra punktene rundt i leiligheten ender opp i sikringsskapet. Jeg har et ganske stort sikringsskap med plass for nettverksutstyr, men har ikke plass til det monsteret der.

Siden alt nettverket ender opp i sikringsskapet og det blir en del stress å trekke nye kabler (sfp+) hadde det vært bedre med en løsning via RJ45 eller en måte å koble server sammen med pc direkte samtidig som de er på nett.

Lenke til kommentar

Du vil sikkert heller se på Mikrotik sin svitsjer. Dei har mindre switcher med støtte for SFP+.

Husk at 10Gbps er veldig mykje trafikk og krevje som regel større og kraftigare svitsjer for å kunne henge med. Link aggregation/LACP fungerer greit nok om du har mange tilkoblinger. Du får uansett maks 1Gbps per socket connection.

Når det gjelder 10Gbps (10GBase-T) med RJ45 så trenger du CAT6a kabler om du skal over 10-20meter i lengde. CAT5e eller CAT6 er ikkje godt nok.

Endret av siDDis
Lenke til kommentar

Du vil sikkert heller se på Mikrotik sin svitsjer. Dei har mindre switcher med støtte for SFP+.

Husk at 10Gbps er veldig mykje trafikk og krevje som regel større og kraftigare svitsjer for å kunne henge med. Link aggregation/LACP fungerer greit nok om du har mange tilkoblinger. Du får uansett maks 1Gbps per socket connection.

Når det gjelder 10Gbps (10GBase-T) med RJ45 så trenger du CAT6a kabler om du skal over 10-20meter i lengde. CAT5e eller CAT6 er ikkje godt nok.

Ettersom pc-en og serveren står i samme rom, hadde dette vært et alternativ?

http://www.j5create.com/our-products/wormhole-switches/juc500.html

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...