Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

"Out-of-band management", or "lights-out management" erfaringer?

LMH1

Anbefalte innlegg

Noen som har erfaringer med: "Out-of-band management", or "lights-out management"

http://superuser.com/questions/227656/remote-access-to-bios

Siden ønsker å ha hovedkort for server (Windows 2012 R2 server) hadde vært fint om det er mulig å brukt LGA 1366 eller nyere til dette, siden det jeg har fra før.

Men er usikker på om det er mulig å sette opp, grunnen for jeg vil sette dette opp er fordi har desverre ikke nok PCI-E kort plasser til skjermkort, så må fjernstyre maskinen fra en annen pc.

Da er det tungvint f.eks å oppgradere fra windows 2012 server til 2016 server uten tilgang til bios.

Da jeg f.eks kan endre hastigheten fra viften over nettverket.

Så har noen erfaringer hva som trengs for å kunne gjøre dette?

Eller må bios støtte dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men følger Supermicro ATX standarden?

For det er jo ut som det er litt forskjellig fra ATX. Man må jo vurdere om slike funksjoner er verdt prisen, er ikke hver dag man oppgrader serveren.

Supermicro benytter ATX formfaktor.  På supermicro.com ser du hvilken ATX standard hvert enkelt kort følger, under Physical Stats -> Form Factor.  OOB kan være kjekt, da du kan installere OS remote, eller konfigurere OS dersom feks. nettverket til OS detter ned + annet nyttig.  IPMI er da tilgjengelig på en annen, forhåndsdefinert nettverksaddresse.  For en hjemmeserver er det strengt tatt ikke "nødvendig".

De fleste server-hovedkort har onboard grafikk . Servere har gjerne ikke dette i en PCI(e)-slot, med mindre de benyttes til spesialiserte oppgaver som renderfarm eller bitcoin miners m.m.  Da har de gjerne flere.

Endret av process
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skal jeg kjøpe noe nytt så vurder jeg:

ASRock X99 WS-E/10G ATX, X99, DDR4, SLI, 2 x 10Gbit NICS

Eller tilsvarende med SFP+

http://www.anandtech.com/show/7840/gigabyte-server-to-offer-a-1p-lga2011-motherboard-with-10gbe-spf

Finnes det noe ligdene for Supermicro?

Grunnen for PCI-E er ikke skjermkort, men PCI-E SSD disker, og flere SFP+ tilkoblinger.

Trenger ikke VGA\serie kabel eller noe annet.

Lenke til kommentar

Det gjør også mine ASUS AMD desktop hovedkort fra den tiden :p

De brukes som servere idag, støtter jo ECC ram.

Men Supermicro er mitt favorittmerke til servere idag. Hovedkorta kan fint brukes i andre kabinetter og med andre PSU'er. Dei har som regel svært mange vifte utganger, som kan styres fra biosen. Også har dei ein haug med andre bios instillinger.

Lenke til kommentar

Problemet med slike kort, er desktop verianten er mye bedre, klarer meg fint med 1 cpu så har ikke ytelseproblemer i det heletatt med 6 kjerne (Xeon W3670). Skulle jeg trenge mere kraft kunne jeg vurdert.

Intel Xeon E5-2670 men tviler på det heletatt er noe behov før en stund.

Synd PCI-X er så gammeldags, 1064 MB/s er ikke mye, da LGA 1366 klarer ca 1600 MB\S over PCI-E 4x

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Kunne nok modifisert ATX kabinettet, ta bort DVD\blueray drev, harddiskholder og kjøpt.

Tror det er samme skruehull bare 50% lengere:

eatx.png

SSI_EEB.jpg

Noen som vet on slike kort støtter Out of band management? Eller er de ikke beregnet på det?

Har nydlig kjøpt meg EVGA SuperNOVA NEX750G2 så tror den burde fint klare å drive dette.

original.500x289t.jpg

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Vet du om det er bare LGA 1366 hovedkort som støtter overklokking av Xeon og ikke K prosssor?

Eller om det kun er desktop versjoner av lga 1366?

Usikker på om dual CPU hovedkort støtter overklokking.

Dual CPU bestemmer ikke om overklokking er mulig eller ikke. Det kommer an på BIOS, og som "siDDis" skriver, så er ikke det vanlig på serverkomponenter (som XEON er). 

lga1366 i seg selv støtter overklokking på forbrukerprodukter som i7 920 etc.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ja men et sier ikke generieltsett om de fleste Asus hovedkort f.eks ASUS Z10PE-D8 WS støtter overklokking.

Asus Z9PE-D8 WS

Bare å ta noen eksempler, det som overrasker meg er prisforskjellene på hovedkort sammenlignet mot f.eks sokkel 2011-3

Men regner vel ikke alle prosessor støttes dobbel.

Blir vel uaktuelt å kjøpe Xeon nytt.

Men vet noen om man må ha 2 cpuer på slike kort ellers vil ikke maskinen starte?

Og det må være helt like cpuer?

Vet noen om det f.eks er mulig å kjøre windows 2016 server og linux server samtidig? Slik f.eks man slipper å ha 2 pcer?

Regner vel slike kort ikke trenger skjermkort for å fungere, godt mulig det er mulig å deaktivere PCI-E GPU fra bios.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...