Gå til innhold

[Løst] Ny spill-PC til 16-18K

Anbefalte innlegg

5820 er utdatert og elretur innen spillene virkelig vil benytte de to ekstra kjernene den har :) X99 er vel på god vei ut allerede.

*snip*

X99 er som du nevner overlegen på multitasking å andre krevende oppgaver som redigering, komprimering o.l 

Noe ts ikke har nevnt som noe krav her

Som er et godt argument for at X99 ikke er en entusiastplattform slik mange skal ha det til.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette viser bare hvor ignorant du er. Ja 6700k er per dags dato bedre enn stock 5820k. Overklokker du de likt derimot vil nok resultatet være jevnere. I tillegg de fleste skjønner at stock 6700k og 4790k er bedre en stock 5820k per dags dato i spill, men hvorfor vil du ikke innse at kommende spill med DX12 vil benytte seg av flere kjerner og tråder. Med DX12 vil nok denne grafen bli snudd, selv når 5820k er på stock.

Begynner virkelig å lure hvor du har vært i de siste ukene, iværtfall ikke på nettet nei :p

Forøvrig vil jeg ikke si at jeg har visst på noen måte at jeg er ignorant. Du presterer å si at de fleste skjønner at 6700k og 4790k er bedre stock enn 5820k per dags dato. Men samtidig sier du at kommende spill vil benytte seg av flere cores, uten å poste en eneste kilde på det.

Hvis jeg hadde kjøpt datamaskin i dag, så hadde jeg vel brydd meg også om hvor bra det er akkurat nå, og ikke hvordan det kanskje blir når den første DX12 tittelen er på døra. Ihvertfall ikke når han som sier det tar det ut av løse lufta.

De siste ukene har jeg forøvrig vært offshore, har ikke vært så mye på nettet men det er fordi jeg samtidig holder på med en mastergrad. Takk for at du spør dog.

Jeg får vel legge frem litt bevis da, siden du selv ikke evner å søke opp hva DX12 er :p

http://itavisen.no/2015/01/19/derfor-kjorer-spill-pc-en-din-med-brekket-pa/

http://www.digi.no/for_utviklere/2014/08/18/lover-stor-gevinst-med-directx-12

Både prosessorer of skjermkort er delt opp i kjerner, men problemet med DX11 er at programmet kun kan kommunisere (jobbe med) 1 kjerne av gangen, som er mye av grunnen til at single-thread performance er viktigere en antall kjerner når det komme til dagens spill. Med DX12 derimot vil programvaren kunne arbeide med flere kjerner på likt (fordele arbeidsmengden), som igjen vil si at jo flere kjerner jo høyere ytelse i også spill (som støtter DX12). 

I tillegg som både Thorskildsen og Nizzen har påpekt så kan X99 lett la seg klokke til lik single-thread ytelse som både 4790k og 6700k. Så per dags dato er disse tre prosessorene likestilt i DX11, såfremt man overklokker 5820k. Men med DX12 så vil faktisk 5820k endelig få uttelling for de 2 ekstre kjernene og 4 trådene. 

Sånn sett er 6700k og 5820k likestilt i DX11, mens X99 vil dra ifra Skylake når DX12 blir implementert i mer prosessortunge spill. At du nevner benchmark til Ashes of Singularity, som fortsatt er en demovare er irrellevant. I tillegg er ikke Ashes of Singularity et rent DX12 produkt, men et spill som er lagd i DX11 med support for DX12, så det vil aldri kunne gi et riktig bilde på ytelsesøkningen fra DX11 til DX12.

Så hvorfor du er på død og liv skal anbefale 6700k fremfor 5820k er bak min forståelse. Det at du er offshore blir vel rett og slett å ta alt ut av sammenheng. Et raskt mobilsøk på google så hadde du skjønt hva DX12 var. 

Vet ikke om jeg kan ta deg seriøst når du poster linker til itavisen.  :rofl:

Jeg vil fortsatt at du forklarer grafene jeg postet. Det er jo DX12. 4kjerner med 0 HT, vs 6kjerner med HT. Bortsett fra å si at det er irrelevant. Hvorfor? Du snakket jo om DX12, er dette for mye DX12 nå plutselig? Hva er oppskriften din for at disse kjernene skal taes i bruk? Er det 66% DX12, og 33% DX11, eller er det mer 60% DX11 og 40% DX12.

5820k kan ikke lett overklokkes til lik frekvens som 6700k og 4790k. 

http://hwbot.org/com...,3639,2741-3,14

At dere sier det uten å vise til noe for jo være deres valg. 

Jeg anbefaler 6700k glatt over 5820k over hvis man er på et budsjett ja. Sier ikke det seg selv? Har jeg noen ganger sagt at 5820k ikke er en bedre CPU? Men du betaler jo ekstra for det.

Det var du som kom med en kommentar på hvor jeg hadde vært de siste ukene. Så da følte jeg at jeg måtte svare.

Endret av henrikrox
Lenke til kommentar

Hele forrige side handlet jo om Nizzen, Kremt og 93MiChr som kom med spydige kommentarer å fortalte hvor bra 6 kjerner var til spill over 4 kjerner. For nizzen og kremt var det ikke snakk om i at det blir bedre i fremtiden. De mente at du nå vil se stor forskjell på noen titler akkurat nå.

Kremt sa til og med at det ruinerte inntrykket av meg. Nizzen sa jeg ikke hadde vært på internett og postet en graf som ikke inneholdt noen av CPUene vi snakket om her.

93MiChr fortsetter så med å motsi disse Nizzen og kremt :rofl: , og si at 4790k og 6700k er bedre enn 5820k akkurat nå, men at det i fremtiden vil bli bedre. Eller itavisen lover det.

Jeg bare spurte om forklaringer på hvorfor mine 20+ grafer viser noe annet. Inkludert DX12. Men neida, det er irrelevant. "ok".  

Isteden så kommer man heller med kommentarer som "siden du ikke evner å gjøre det" "hvor har du vært hen" "du er så ignorant" osv. Man tyr som regel til hersketeknikker når man ikke vet hva man holder på med.

Takk for god søndagsunderholdning forøvrig.

Endret av henrikrox
Lenke til kommentar

Dette viser bare hvor ignorant du er. Ja 6700k er per dags dato bedre enn stock 5820k. Overklokker du de likt derimot vil nok resultatet være jevnere. I tillegg de fleste skjønner at stock 6700k og 4790k er bedre en stock 5820k per dags dato i spill, men hvorfor vil du ikke innse at kommende spill med DX12 vil benytte seg av flere kjerner og tråder. Med DX12 vil nok denne grafen bli snudd, selv når 5820k er på stock.

Begynner virkelig å lure hvor du har vært i de siste ukene, iværtfall ikke på nettet nei :p

Forøvrig vil jeg ikke si at jeg har visst på noen måte at jeg er ignorant. Du presterer å si at de fleste skjønner at 6700k og 4790k er bedre stock enn 5820k per dags dato. Men samtidig sier du at kommende spill vil benytte seg av flere cores, uten å poste en eneste kilde på det.

Hvis jeg hadde kjøpt datamaskin i dag, så hadde jeg vel brydd meg også om hvor bra det er akkurat nå, og ikke hvordan det kanskje blir når den første DX12 tittelen er på døra. Ihvertfall ikke når han som sier det tar det ut av løse lufta.

De siste ukene har jeg forøvrig vært offshore, har ikke vært så mye på nettet men det er fordi jeg samtidig holder på med en mastergrad. Takk for at du spør dog.

Jeg får vel legge frem litt bevis da, siden du selv ikke evner å søke opp hva DX12 er :p

http://itavisen.no/2015/01/19/derfor-kjorer-spill-pc-en-din-med-brekket-pa/

http://www.digi.no/for_utviklere/2014/08/18/lover-stor-gevinst-med-directx-12

Både prosessorer of skjermkort er delt opp i kjerner, men problemet med DX11 er at programmet kun kan kommunisere (jobbe med) 1 kjerne av gangen, som er mye av grunnen til at single-thread performance er viktigere en antall kjerner når det komme til dagens spill. Med DX12 derimot vil programvaren kunne arbeide med flere kjerner på likt (fordele arbeidsmengden), som igjen vil si at jo flere kjerner jo høyere ytelse i også spill (som støtter DX12).

I tillegg som både Thorskildsen og Nizzen har påpekt så kan X99 lett la seg klokke til lik single-thread ytelse som både 4790k og 6700k. Så per dags dato er disse tre prosessorene likestilt i DX11, såfremt man overklokker 5820k. Men med DX12 så vil faktisk 5820k endelig få uttelling for de 2 ekstre kjernene og 4 trådene.

Sånn sett er 6700k og 5820k likestilt i DX11, mens X99 vil dra ifra Skylake når DX12 blir implementert i mer prosessortunge spill. At du nevner benchmark til Ashes of Singularity, som fortsatt er en demovare er irrellevant. I tillegg er ikke Ashes of Singularity et rent DX12 produkt, men et spill som er lagd i DX11 med support for DX12, så det vil aldri kunne gi et riktig bilde på ytelsesøkningen fra DX11 til DX12.

Så hvorfor du er på død og liv skal anbefale 6700k fremfor 5820k er bak min forståelse. Det at du er offshore blir vel rett og slett å ta alt ut av sammenheng. Et raskt mobilsøk på google så hadde du skjønt hva DX12 var.

Vet ikke om jeg kan ta deg seriøst når du poster linker til itavisen. :rofl:

Jeg vil fortsatt at du forklarer grafene jeg postet. Det er jo DX12. 4kjerner med 0 HT, vs 6kjerner med HT. Bortsett fra å si at det er irrelevant. Hvorfor? Du snakket jo om DX12, er dette for mye DX12 nå plutselig? Hva er oppskriften din for at disse kjernene skal taes i bruk? Er det 66% DX12, og 33% DX11, eller er det mer 60% DX11 og 40% DX12.

5820k kan ikke lett overklokkes til lik frekvens som 6700k og 4790k.

http://hwbot.org/com...,3639,2741-3,14

At dere sier det uten å vise til noe for jo være deres valg.

Jeg anbefaler 6700k glatt over 5820k over hvis man er på et budsjett ja. Sier ikke det seg selv? Har jeg noen ganger sagt at 5820k ikke er en bedre CPU? Men du betaler jo ekstra for det.

Det var du som kom med en kommentar på hvor jeg hadde vært de siste ukene. Så da følte jeg at jeg måtte svare.

Hva er galt med itavisen, det er kun en nyhetsavis for data som har oversatt mye av det samme som står i andre artikkler.

At du ikke klarer å ta meg seriøst er nok fordi du ikke virker særlig smart, sorry, men du virker svært umoden.

Har aldri nevnt prosent med DX12, men argumentet mitt var at Ashes of Singularity ikke er bygd rundt DX12, men DX11, og at DX12 kun er supported. Det er derfor ikke et rent DX12, kontra et spill hvor spillet blir bygd på DX12 og ikke kun konvertert fra DX11. Seriøst, dette var dagens xD

I tillegg den linken sier lite, 5820k averange OC på kun 4.2? Dette er bare tull, nå kjører jeg 4.3 på stock voltage (som betyr at jeg har rom for å gå høyere), samtidig som Thorkildsen har nevnt at han fikk 4.5-4.6 uten noe problem.

I tillegg høres det rart ut at du kan anbefale 980 ti til 7000,- når du sier at du glatt anbefaler 6700k over 5820k fordi man sparer 500-800 kroner, som er lommerusk sammenlignet med en GPU til over 7k.

Seriøst så skjønner jeg meg ikke på deg og hvordan du resonerer. I tillegg virker for meg ut som at du ikke skjønner hva DirectX er, noe som er trist ettersom at dette er elimenter kunnskap om data.

Det var du som startet denne diskusjonen med meg, med at du kommenterte mine argumenter som feilaktige, når du selv kun kom med vås og subjektiv synsing. Som at X99 var døende fordi Broadwell-E er på vei, når du ikke engang har fått med deg hvilke arkitektur Broadwell er i utgangspunktet. I tillegg motsier du fakta når andre prøver å poengtere hvilke overklokkingsverdier de har nådd med 5820k.

Helt ærlig forstår jeg ikke hvorfor jeg gidder å diskutere med deg. Alt du kommer med er subjektive oppgulp, og så fort du får et motargument så går du til angrep fordi du nekter å innse realiteten.

Ha en god dag sir, dette begynner å bli patetisk.

Endret av 93MiChr
Lenke til kommentar

Hele forrige side handlet jo om Nizzen, Kremt og 93MiChr som kom med spydige kommentarer å fortalte hvor bra 6 kjerner var til spill over 4 kjerner. For nizzen og kremt var det ikke snakk om i at det blir bedre i fremtiden. De mente at du nå vil se stor forskjell på noen titler akkurat nå.

Kremt sa til og med at det ruinerte inntrykket av meg. Nizzen sa jeg ikke hadde vært på internett og postet en graf som ikke inneholdt noen av CPUene vi snakket om her.

93MiChr fortsetter så med å motsi disse Nizzen og kremt :rofl: , og si at 4790k og 6700k er bedre enn 5820k akkurat nå, men at det i fremtiden vil bli bedre. Eller itavisen lover det.

Jeg bare spurte om forklaringer på hvorfor mine 20+ grafer viser noe annet. Inkludert DX12. Men neida, det er irrelevant. "ok".  

Isteden så kommer man heller med kommentarer som "siden du ikke evner å gjøre det" "hvor har du vært hen" "du er så ignorant" osv. Man tyr som regel til hersketeknikker når man ikke vet hva man holder på med.

Sa aldri at 4790k og 6700k var bedre, men at 5820k trengte en overklokk for å nå lik single-thread ytelse. Jeg argumenterte faktisk at jeg var enig med Kremt og Nizzen. At du klarer å misfortå dette sier vel nok om din intellegens. 

Dessutten bør du vel holde deg unna nettet om du ikke tåler å ta feil, makan til sutrekopp du skal være da :p

PS: dine 20+ grafer viser andre resultater fordi alle disse er av spill som er designet gjennom DX11, men sant det du forstår visst ikke hva DirectX er. Så har forståelse for at det da kan bli vanskelig for deg xD

Endret av 93MiChr
Lenke til kommentar

Sa aldri at 4790k og 6700k var bedre, men at 5820k trengte en overklokk for å nå lik single-thread ytelse. Jeg argumenterte faktisk at jeg var enig med Kremt og Nizzen. At du klarer å misfortå dette sier vel nok om din intellegens. 

Dessutten bør du vel holde deg unna nettet om du ikke tåler å ta feil, makan til sutrekopp du skal være da :p

PS: dine 20+ grafer viser andre resultater fordi alle disse er av spill som er designet gjennom DX11, men sant det du forstår visst ikke hva DirectX er. Så har forståelse for at det da kan bli vanskelig for deg xD

Du har ved flere anledninger her gått til personangrep og benyttet deg av hersketeknikk som fremstiller deg som den mindre intelligente personen i denne diskusjonen.

Tenk deg om litt før du angriper andre på måten du gjør.

Nå tror jeg vi kan legge denne saken dø da dere allikevel aldri blir enig. Så konkluderer vi med at begge oppsettene vil tilfredstille TS sine krav for en spillmaskin! 

Lenke til kommentar

Du har ved flere anledninger her gått til personangrep og benyttet deg av hersketeknikk som fremstiller deg som den mindre intelligente personen i denne diskusjonen.

Tenk deg om litt før du angriper andre på måten du gjør.

Nå tror jeg vi kan legge denne saken dø da dere allikevel aldri blir enig. Så konkluderer vi med at begge oppsettene vil tilfredstille TS sine krav for en spillmaskin! 

Nå har da henrikrox ved flere anledninger sagt at jeg skriver idioti, har fakta feil, at jeg "ikke vet hva jeg snakker om", i tillegg til at han i siste innlegg anklager meg for hersketeknikk med å konkludere at jeg benytter disse hersketeknikker fordi jeg ikke vet hva jeg holder på med. Så slik sett kan ikke jeg ta alt på min kappe, i tillegg verdt å nevne at det faktisk var henrikrox som startet og innledet til denne diskusjonen. Videre så ser jeg at også du, KriZZ konkluderer meg som mindre intellegent, så sier bare word. Tydeligvis ikke greit med hersketeknikk, men helt greit dersom den er rettet mot meg. Dobbeltmoral sier bare jeg.

Greit at jeg har blitt i overkant direkte og verbal, men nå har jo faktisk henrikrox startet med å kalle meg en dum og uviten person som sprer feil informasjon. At jeg kommer til motangrep ser jeg som et forsvar, og i tillegg leser du mine første innlegg så opptredde jeg saklig. Men når henrikrox gang på gang overser fakta som jeg legger på bordet, og skal lage et nummer om at han er den allvitende som har rett i alt, og at alt det andre sier er uviktig, så blir jeg faktisk litt provesert.

Jeg unnskyld om dette skal gå på bekostning av sterkere verbaler. Men nå var det aldri meg som startet denne diskusjonen. 

Uansett, trekker meg fra denne tråden, jeg forstår nå at henrikrox ikke er interessert i å ta til seg noen av de motargumentasjonene jeg kommer med. Og jeg skjønner nå at det var dumt av meg å la denne diskusjonen ta det beste av meg. 

Noen gang er det vel beste å bare holde munn, selv om du blir anklaget for å gi feilinformasjon når dette ikke er faktum.

Dagens samfunn, alle er eksperter og ingen tåler vist å bli motsagt....

Lenke til kommentar

dette har blitt en veldig interessant post, har falt ut veldig mye og derfor ikke kommentert (beklager) men etter hva jeg har skjønt og forstått mellom alle disse postene vil 6700K med z170 og 5820k med x99 være et godt valg begge to om jeg har forstått det rett (?), Det eneste er hva jeg selv vil strekke meg i pris. 

Grunnen til at jeg satt opp "budsjettet" var fordi jeg KAN ta meg råd til å betale mer uten at jeg vil havne i noe økonomisk knipe, men også at ingen vet hva som kommer på tilbud til fredag.

Jeg skjønner jo at det er folk her som er entusiaster av x99, og føler at posten nesten har blitt som en Samsung vs Apple vs nøytral diskusjon.

• Liker 1
Lenke til kommentar
5820 er utdatert og elretur innen spillene virkelig vil benytte de to ekstra kjernene den har :) X99 er vel på god vei ut allerede

Bare synd at det er flere spill som støtter flere kjerner, 5820k er overlegen 6700k når du kan klokke 5820k lett opp til 4,4GHz. 

Gta v, civilization, battlefield, cod osv

• Liker 2
Lenke til kommentar

dette har blitt en veldig interessant post, har falt ut veldig mye og derfor ikke kommentert (beklager) men etter hva jeg har skjønt og forstått mellom alle disse postene vil 6700K med z170 og 5820k med x99 være et godt valg begge to om jeg har forstått det rett (?), Det eneste er hva jeg selv vil strekke meg i pris. 

Grunnen til at jeg satt opp "budsjettet" var fordi jeg KAN ta meg råd til å betale mer uten at jeg vil havne i noe økonomisk knipe, men også at ingen vet hva som kommer på tilbud til fredag.

Jeg skjønner jo at det er folk her som er entusiaster av x99, og føler at posten nesten har blitt som en Samsung vs Apple vs nøytral diskusjon.

Helt riktig, her vil du bli fornøyd med maskinen uansett valg!

Du får se hva som kommer på tilbud på fredag å gå utifra det, begge alternativene er som sagt gode :)

Lykke til!

• Liker 1
Lenke til kommentar

Gikk over dine kunnskaper eller var for idiotisk til å orke å forstå? Jeg må nesten beklage på vegne av diskusjon.no :innocent:

Lykke til med kjøpet! :)

Det var nok en god dose blanding av begge :)

Takk, ganske sikker på at jeg blir fornøyd, og alt blir jo bedre enn denne 7 år gamle "varmeovnen" :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...