Gå til innhold

[Løst] Ny spill-PC til 16-18K

Anbefalte innlegg

Per dags dato, så er det ingen benchmarks som viser fordelen av 6cores mot 4. Når det kommer til spill. Som jo er det vi snakker om. 

Virkelig? Tror du selv på det du sier her?

Enten leser du ikke tester, eller så spiller du ikke tunge spill.

Det er et tonn av spill som drar nytte av flere kjerner, og spesielt hvis man har en del bakgrunnsprogrammer også.

Beklager men dette ruinerte hele inntrykket av deg.

Beklager å måtte gjøre dette igjen

Unigine_1080.jpg?79ad0d

Handbrake.jpg?79ad0d

Battlefield-4.jpg?79ad0d

BioShock-1920.jpg?79ad0d

fallout-4-cpu-benchmark-1080-u.png

Jeg har fler.

Beklager at dette ruinerte inntrykket av meg. Jeg overlever nok.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Per dags dato, så er det ingen benchmarks som viser fordelen av 6cores mot 4. Når det kommer til spill. Som jo er det vi snakker om.

Det er et tonn av spill som drar nytte av flere kjerner, og spesielt hvis man har en del bakgrunnsprogrammer også.

Ja hvor har henrikrox vært de siste åra? Ikkje på internett iallefall :p

Saklig som alltid Nizzen.

Lenke til kommentar

Men jeg ser at å anbefale noe annet enn x99 på et forum der 50% av folka er elitist er ikke akkurat en lett sak.

Hvis folk med hånda på hjertet kan anbefale x99 og gtx 970 vs 4790k og 980ti til en som i utgangspunktet hadde et stramt budsjett, og ikke planer om SLI. Og når vi snakker om til et bruk, og det er SPILL

Så er vel det definisjonen på idioti. :nei:  Men folk må gjerne fortsette å anbefale sokkelen de selv sitter på, uten å lese hva faktisk trådstarter skrev i sin første post. Folk klarer tydeligvis ikke å trykke "tilbake" inne på forumet her virker det som, og se hva både jeg og trådstarter skrev de første sidene.

Poenget var vel aldri at at 970 var bedre enn 980 ti, det ville en hver person skjønt var idioti. 

Det du ikke ser ut til å forstå er at om trådstarter kjøper 5820k i dag så vil denne prosessoren vare lengre sammenlignet med 6700k.

Jeg er enig at 980 ti og 47900k er en bedre kombo, men problemet med 4790k, og til dels 6700k er at man risikerer å måtte bytte ut disse prosessorene tidligere enn 5820k fordi de kun har 4 kjerner og 8 tråder. 

Du maser så mye om at 5820k sine 6 kjerner er bortkastet i gaming, men det du tydeligvis ikke ønsker å ta innover deg er at utviklinga med DX12 går fremover og at vi om en stund vil se spill som faktisk benytter seg av 6 kjerner og 12 tråder. Her vil 5820k bli overlegen i spill sammenlignet med 4790k og 6700k.

I tillegg vil du fraråde trådstarter å kjøpe X99 socket, som du mener er døende fordi Broadwell-E snart lanseres. Noe som etter min mening er så langt bak mål det er mulig å komme, nettopp fordi Broadwell-E kun er en relansering av Haswell-E på 14nm. 

Det folk prøver å si er at dersom trådstarter i dag kjøper et 980 ti kort så vil dette falle raskt i verdi sammenlignet med 5820k. Om du er uenig i dette så begynner jeg å mistenke trolling.

Selvsagt vil 4790k og 6700k bli billigere og mer rimelig for gaming, men det man må ta med i beregningen er at disse vil trenge et utskift raskere enn X99 platformen. Derfor er faktisk ikke å kjøpe et rimeligere kort en dårlig ide, for så å oppgradere til enten SLi eller Pascal når den tid kommer. I det lange løp er iværtfall det billigere enn å kjøpe en prosessor som antagelig vis vil bli døende når DX12 blir standard. Bedre å oppgradere GPU en å senere måtte oppgradere både GPU, HK og CPU, men noe sier meg at du er en barnslig unge som er bestemt på å ikke forstå synsvinkler som taler imot din sak, trist.

Lenke til kommentar

Poenget hans var vel at man tjener mer på å kjøpe 980Ti og droppe 5820K istedenfor omvendt. Kom med eksempler der GTX 980Ti + 4790K er dårligere enn GTX 970 og 5820K til spilling.

Men jeg hadde heller spart opp/ lånt de tusenlappene ekstra kun pga fremtidssikring, det er vel også vanskelig å være uenig med?

Endret av Belphegor
Lenke til kommentar

Unigine_1080.jpg?79ad0d

Handbrake.jpg?79ad0d

Battlefield-4.jpg?79ad0d

BioShock-1920.jpg?79ad0d

Jeg har fler.

Merk at 6 kjerneren kjører på vesentlig lavere frekvens. Sett begge på 4500 mhz så skal du se :) Men overklokk er vel feige lag ?

http://gamegpu.ru/images/remote/http--www.gamegpu.ru-images-stories-Test_GPU-Action-Grand_Theft_Auto_V_-test-2-GTA5_proz.jpg

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Jeg har fler.

Merk at 6 kjerneren kjører på vesentlig lavere frekvens. Sett begge på 4500 mhz så skal du se :) Men overklokk er vel feige lag

http://gamegpu.ru/images/remote/http--www.gamegpu.ru-images-stories-Test_GPU-Action-Grand_Theft_Auto_V_-test-2-GTA5_proz.jpg

Fin graf det Nizzen. Bare synd den ikke inneholder noen av CPUene det har blitt diskutert på disse 4 sidene. Flott om du fjerner bildene når du quoter forøvrig.

Hvorfor skal jeg sette begge på 4.5? 1150/1151 overklokker jo høyere enn 5820k.

Endret av henrikrox
Lenke til kommentar

Orker uansett ikke skrive mer her, fordi folk gidder ikke engang å lese hva jeg skriver.

Vær så snil henrik, gjør det du sa der. Disse folka er bare ute etter å tulle med deg siden du nekter å gi deg eller gi faen. Anbefal TS å slenge inn noen tusinger mer og si deg ferdig med denne tråden.

Beklager hvis det virker frekt å skrive det, er ikke ment slik.

Lenke til kommentar

Men jeg ser at å anbefale noe annet enn x99 på et forum der 50% av folka er elitist er ikke akkurat en lett sak.

Hvis folk med hånda på hjertet kan anbefale x99 og gtx 970 vs 4790k og 980ti til en som i utgangspunktet hadde et stramt budsjett, og ikke planer om SLI. Og når vi snakker om til et bruk, og det er SPILL

Så er vel det definisjonen på idioti. :nei:  Men folk må gjerne fortsette å anbefale sokkelen de selv sitter på, uten å lese hva faktisk trådstarter skrev i sin første post. Folk klarer tydeligvis ikke å trykke "tilbake" inne på forumet her virker det som, og se hva både jeg og trådstarter skrev de første sidene.

Poenget var vel aldri at at 970 var bedre enn 980 ti, det ville en hver person skjønt var idioti. 

Du maser så mye om at 5820k sine 6 kjerner er bortkastet i gaming, men det du tydeligvis ikke ønsker å ta innover deg er at utviklinga med DX12 går fremover og at vi om en stund vil se spill som faktisk benytter seg av 6 kjerner og 12 tråder. Her vil 5820k bli overlegen i spill sammenlignet med 4790k og 6700k.

Merkelig hvis det var idioti, hvorfor ingen tok tak i det på første side, og heller begynte å klage på meg at jeg anbefale 4790k og 980ti over 5820k m/gtx 970  :nei:

Hvor er kildene dine på det med DX12 og 6C/12T?

Endret av henrikrox
Lenke til kommentar

Unigine_1080.jpg?79ad0d

Handbrake.jpg?79ad0d

Battlefield-4.jpg?79ad0d

BioShock-1920.jpg?79ad0d

Jeg har fler.

Dette viser bare hvor ignorant du er. Ja 6700k er per dags dato bedre enn stock 5820k. Overklokker du de likt derimot vil nok resultatet være jevnere. I tillegg de fleste skjønner at stock 6700k og 4790k er bedre en stock 5820k per dags dato i spill, men hvorfor vil du ikke innse at kommende spill med DX12 vil benytte seg av flere kjerner og tråder. Med DX12 vil nok denne grafen bli snudd, selv når 5820k er på stock.

Begynner virkelig å lure hvor du har vært i de siste ukene, iværtfall ikke på nettet nei :p

Endret av 93MiChr
Lenke til kommentar

Dette viser bare hvor ignorant du er. Ja 6700k er per dags dato bedre enn stock 5820k. Overklokker du de likt derimot vil nok resultatet være jevnere. I tillegg de fleste skjønner at stock 6700k og 4790k er bedre en stock 5820k per dags dato, men hvorfor vil du ikke innse at kommende spill med DX12 vil benytte seg av flere kjerner og tråder. Med DX12 vil nok denne grafen bli snydd, selv når 5820k er på stock.

Begynner virkelig å lure hvor du har vært i de siste ukene, iværtfall ikke på nettet nei :p

Dette er en DX12 tittel. Forklar dette. Jeg venter. Hvis folk vil angripe min intelligens ved å komme med slibrige kommentarer. Vær så god. Det affiserer meg ikke. Fint hvis du fjerner bildene når du quoter. Gjør det lettere å få oversikt.

Jeg er bare spent på hvor informasjonen din kommer fra når du kommer med påstander at med DX12 så går utviklingen mot mer cores. Jeg har nå bedt om kilder, grafter whatever. Men ingen "gidder" å bevise noe. Annet enn å komme med påstander, som er subjektive.

Det er ikke jeg som har laget grafene under.

Kan Nizzen eller de andre folka som alltid nevner hvor mye bedre 6-core er til gaming faktisk komme med noen bevis.

Jeg har postet hundrevis av bilder. Men folk kommer med de rareste forklaringene.

percentile.001-1.png.001-980x720.png

percentile.002-980x720.png

Endret av henrikrox
Lenke til kommentar

Dette viser bare hvor ignorant du er. Ja 6700k er per dags dato bedre enn stock 5820k. Overklokker du de likt derimot vil nok resultatet være jevnere. I tillegg de fleste skjønner at stock 6700k og 4790k er bedre en stock 5820k per dags dato i spill, men hvorfor vil du ikke innse at kommende spill med DX12 vil benytte seg av flere kjerner og tråder. Med DX12 vil nok denne grafen bli snudd, selv når 5820k er på stock.

Forøvrig vil jeg ikke si at jeg har visst på noen måte at jeg er ignorant. Du presterer å si at de fleste skjønner at 6700k og 4790k er bedre stock enn 5820k per dags dato. Men samtidig sier du at kommende spill vil benytte seg av flere cores, uten å poste en eneste kilde på det.

Hvis jeg hadde kjøpt datamaskin i dag, så hadde jeg vel brydd meg også om hvor bra det er akkurat nå, og ikke hvordan det kanskje blir når den første DX12 tittelen er på døra. Ihvertfall ikke når han som sier det tar det ut av løse lufta.

De siste ukene har jeg forøvrig vært offshore, har ikke vært så mye på nettet men det er fordi jeg samtidig holder på med en mastergrad. Takk for at du spør dog.

Endret av henrikrox
Lenke til kommentar

Min 5820K og min 5960X klokker lettere enn min gml 4670K og 4770K.. Er nok noe med lotteriet der gitt..

Noen er heldig og får "golden chip" vettu.

Jeg gikk jo utifra at gjennomsnitt her. Der ligger 5820k på 4.2ghz og fks 4790k på rundt 4.7ghz

Finnes flere sider som måler gjsnitt utifra flere tusenvis brukere. Her er fks en av de. CPUboss har noe lignende.

http://hwbot.org/compare/processors#3621,3696,3637,4012,3639,2741-3,14

Dette tar jo det for gitt at trådstarter skal overklokke. 

Endret av henrikrox
Lenke til kommentar

Haha, voldsomt til diskusjoner fra x99 fanboys her da!

Dere driter dere jo ut alle mann om det er fremtidssikring dere er ute etter, alle vet hvor fort utviklingen går inne data...

Uansett hvilket alternativ han går for vil det være noe nytt å bedre innen alle komponenter innen 1 år eller 2 allikevel.

Poenget her er jo for han å få et god pc til Gaming, som er innenfor budsjettet å som tilfredsstiller kravene hans.

Noe jeg er overbevist om at alle alternativene som er nevnt her gjør.

Hadde jeg vært trådstarter hadde jeg latt budsjettet styrt dette og fulgt med på svartfredagen hvilke tilbud som er aktuelle.

Uansett utfall, vil både X99 og Z170 tilfredsstille kravene hans sammen med et 980TI kort i en god stund framover...

Hopp over 4790k da det koster det samme som et Z170

5820 er utdatert og elretur innen spillene virkelig vil benytte de to ekstra kjernene den har :) X99 er vel på god vei ut allerede

Slik det er idag vil du ikke merke forskjell i dagens spill med 6700k vs 5820k å slik vil det nok forbli en stund til...

Lykke til, tror du blir fornøyd uansett valg :)

Lenke til kommentar

Dere driter dere jo ut alle mann om det er fremtidssikring dere er ute etter, alle vet hvor fort utviklingen går inne data...

Uansett hvilket alternativ han går for vil det være noe nytt å bedre innen alle komponenter innen 1 år eller 2 allikevel.

Poenget her er jo for han å få et god pc til Gaming, som er innenfor budsjettet å som tilfredsstiller kravene hans.

Hadde jeg vært trådstarter hadde jeg latt budsjettet styrt dette og fulgt med på svartfredagen hvilke tilbud som er aktuelle.

Uansett utfall, vil både X99 og Z170 tilfredsstille kravene hans sammen med et 980TI kort i en god stund framover...

5820 er utdatert og elretur innen spillene virkelig vil benytte de to ekstra kjernene den har :) X99 er vel på god vei ut allerede

Slik det er idag vil du ikke merke forskjell i dagens spill med 6700k vs 5820k å slik vil det nok forbli en stund til...

x99 blir vel ikke utdatert akkurat, men er enig at for mange legger sin elsk på den. Da kjøper vil ikke merke store forskjeller hvis noen om han velger z170 eller x99.

Endret av henrikrox
Lenke til kommentar

5820 er utdatert og elretur innen spillene virkelig vil benytte de to ekstra kjernene den har :) X99 er vel på god vei ut allerede.

Drar du det den veien så er ALT utdatert tilogmed før det kommer på markedet. Har du noen insiderinformasjon om hvordan neste generasjons spill er programmert?

Det handler heller ikke bare om at spill utnytter 6-kjerner, det handler mye om noe som heter multitasking, men det er nok et fremmed begrep for spillere...

Lenke til kommentar

x99 blir vel ikke utdatert akkurat, men er enig at for mange legger sin elsk på den. Da kjøper vil ikke merke store forskjeller hvis noen om han velger z170 eller x99.

Ikke med øyet i hvertfall, da må grundige tester til...

Er ikke budsjett et tema, selvsagt - Gå for X99 

Men foreløbig betaler du da mer for ørlite dårligere ytelse i dagens spill slik det er nå...

Både 6700k og 5820k er gode overklokkere, så mer ytelse vil du kunne hente uansett så lenge kjølingen er god nok!

Dagen spill utnytter ikke 6 kjerner godt nok, ingen har noe fasit svar på når det faktisk vil være mulig...

Er det mye penger å spare ved å gå for z170 er det i mine øyne ikke noe å lure på, men all uenigheten her gjør nok TS bare mer usikker...

Begge deler vil gi mer enn tilfredsstillende ytelse i dagens spill, samt kommende titler!

Lenke til kommentar

5820 er utdatert og elretur innen spillene virkelig vil benytte de to ekstra kjernene den har :) X99 er vel på god vei ut allerede.

Drar du det den veien så er ALT utdatert tilogmed før det kommer på markedet. Har du noen insiderinformasjon om hvordan neste generasjons spill er programmert?

Det handler heller ikke bare om at spill utnytter 6-kjerner, det handler mye om noe som heter multitasking, men det er nok et fremmed begrep for spillere...

Nå handler dette om kjøp av "spill pc" Å enn så lenge er 6700k bedre rettet mot spill, slik er det jo bare...

X99 er som du nevner overlegen på multitasking å andre krevende oppgaver som redigering, komprimering o.l 

Noe ts ikke har nevnt som noe krav her

Poenget her er jo at begge deler vil tilfredsstille kravene hans - La budsjettet styre valget

Lenke til kommentar

Forøvrig vil jeg ikke si at jeg har visst på noen måte at jeg er ignorant. Du presterer å si at de fleste skjønner at 6700k og 4790k er bedre stock enn 5820k per dags dato. Men samtidig sier du at kommende spill vil benytte seg av flere cores, uten å poste en eneste kilde på det.

Hvis jeg hadde kjøpt datamaskin i dag, så hadde jeg vel brydd meg også om hvor bra det er akkurat nå, og ikke hvordan det kanskje blir når den første DX12 tittelen er på døra. Ihvertfall ikke når han som sier det tar det ut av løse lufta.

De siste ukene har jeg forøvrig vært offshore, har ikke vært så mye på nettet men det er fordi jeg samtidig holder på med en mastergrad. Takk for at du spør dog.

Jeg får vel legge frem litt bevis da, siden du selv ikke evner å søke opp hva DX12 er :p

http://itavisen.no/2015/01/19/derfor-kjorer-spill-pc-en-din-med-brekket-pa/

http://www.digi.no/for_utviklere/2014/08/18/lover-stor-gevinst-med-directx-12

Både prosessorer of skjermkort er delt opp i kjerner, men problemet med DX11 er at programmet kun kan kommunisere (jobbe med) 1 kjerne av gangen, som er mye av grunnen til at single-thread performance er viktigere en antall kjerner når det komme til dagens spill. Med DX12 derimot vil programvaren kunne arbeide med flere kjerner på likt (fordele arbeidsmengden), som igjen vil si at jo flere kjerner jo høyere ytelse i også spill (som støtter DX12). 

I tillegg som både Thorskildsen og Nizzen har påpekt så kan X99 lett la seg klokke til lik single-thread ytelse som både 4790k og 6700k. Så per dags dato er disse tre prosessorene likestilt i DX11, såfremt man overklokker 5820k. Men med DX12 så vil faktisk 5820k endelig få uttelling for de 2 ekstre kjernene og 4 trådene. 

Sånn sett er 6700k og 5820k likestilt i DX11, mens X99 vil dra ifra Skylake når DX12 blir implementert i mer prosessortunge spill. At du nevner benchmark til Ashes of Singularity, som fortsatt er en demovare er irrellevant. I tillegg er ikke Ashes of Singularity et rent DX12 produkt, men et spill som er lagd i DX11 med support for DX12, så det vil aldri kunne gi et riktig bilde på ytelsesøkningen fra DX11 til DX12.

Så hvorfor du på død og liv skal anbefale 6700k fremfor 5820k er bak min forståelse. Det at du er offshore blir vel rett og slett å ta alt ut av sammenheng. Et raskt mobilsøk på google så hadde du skjønt hva DX12 var. 

Endret av 93MiChr
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...