Gå til innhold

[Løst] Ny spill-PC til 16-18K

Anbefalte innlegg

980ti om ikke det er ekstremt godt tilbud på 2x970 

X99 om budsjettet rekker, om ikke går du over til z170 og i7 6700k - dropp 4790 og ddr3 

En god 850w PSU (Gold eller platinum)

Ferdig snakka

Alle disse alternativene vil du komme godt ut av å garantert bli fornøyd.
Sparer nok en del kroner på fredag!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Aldri kjøp 2x 970 nye idag. Er bare dumt mtp at 980ti er her. Betaler glatt 2K ekstra for å få et singel kort.

Skylake Ekke vits for min del. X99 med flere lanes og cores det som gjelder.

Man bytter gjerne et skjermkort oftere enn man bytter Cpu.

Har selv hatt 5820K og kom opp I 4.5Ghz ved ca 70*C, brukte en h110.

Endret av Snusmumr1kk1
Lenke til kommentar

Mente heller at jeg ville ventet en uke hvis du kan det. Da er det black friday, og du kan spare mye penger.

Ikke minst er det mye tilbud på skjermer også.

Husk bare at 980ti ikke er nødvendig for 1080p. Eller, som regel er det overkill, nå vet ikke jeg hvor mye du vil bruke på skjerm. Men ville ihvertfall hatt 144hz @ 1080p hvis du går for 980ti.

Skrev vell i første post at jeg skal kjøpe på black friday. på skjerm vil jeg holde meg til 4-5K

Ja, jeg vil nok tro at 980 ti vil være litt overkill, men noen ganger er det litt "vil ha" og "trenger" men når du også "har" penger til det og ønsker å ha pcen lengst mulig.

Ah, så ikke det i farten.

Har du 5k å bruke på skjerm, så vil jeg ikke si 980ti er overkill i det hele tatt. Alt avhenger jo litt av hva som kommer på tilbud. Men er det gode tilbud på skjerm og 980ti fks er det ikke noe å tenke på.

Til slutt; Koster faktisk bare 1000 kr mer med i7 og 980ti enn det orginale du satt opp, hvis du sparer noen kr på case og kjøling. Som bør føre til at du kommer under 14000 kr om en uke med lignende oppsett.

attachicon.gifSkjermbilde 2015-11-20 kl. 17.25.48.png

Men her er det en 5930k som kjører? Som du selv har antydet Gir jo ekstra HT ytelse betraktelig bedre fps? At x99 er så kostbar i forhold til ytelsen kan jeg ikke forstå.

Nå surrer du fælt her. Orker ikke poste mer linker. Da folk forstår mindre virker det som.

fallout-4-cpu-benchmark-1440-u.png

Forskjellen mellom x99 (5920 eller 5930) mot i7 4790k er neglisjerbar. Forskjellen mellom i5 4690 og i7 4790 kan være stor pga at i5 ikke har HT. Det finnes ikke noe mer eller mindre HT, enten så har du HT eller ikke. Se grafen over så forstår du nok.

Poenget mitt har alltid bare vært at det i år har kommet mange spill der i5 har vært en stor bottleneck.

Så du ser ikkje på minimumsfps?
Lenke til kommentar

Voldsomt med sitering det var da, i det minste sleng inn en *snip* eller en spoilersak. Umulig å lese denne uten å slite ut scrollhjulet.

Edit; Er jo ikke det verste jeg har sett, men disse veldig seriøse hjelp med PC kjøp trådene burde vært spart :whistle:

Endret av Belphegor
Lenke til kommentar

1) jeg kommer nok til å gå for en 980ti

5) Jeg har sett og tenkt endel på x99, da jeg har fått anbefalt dette av flere

6) budsjettet kommer til å ryke, og kommer til å kjøpe meg en 4K skjerm

7) når du nevnte større PSU for fremtiden tenkte jeg med en gang at jeg kanskje kommer til å kjøpre 980ti sli senere så syntes det hjalp meg å tenke fremover for å kanskje spare penger (selv om det blir litt dyrere nå, men mindre penger i lengden)

1) 980ti er nødvendig om 4k skal bli en realitet. Dog krever egentlig 4k 980ti sli.  Personlig ville jeg heller hatt 1440p med høy refresh rate. 4k med ett 980ti kan fort bli en dårlig opplevelse. Men 4K har jo mange andre fordeler.

Battlefront i 4K med high preset (ikke ultra)

battlefront-gpu-4k-high.png

5) x99 er for all del en fin platform hvis du vil gå all out.

7) Husk bare at hvis du tenker 980ti SLI i fremtiden etter at Pascal har kommet ut, så slutter mange og lagerføre gamle modeller. Dog tar nok dette lengre tid med Ti utgaven. Er litt vanskelig å få tak i gtx780 nå som et eksempel(forrige gen. 980) Dog fører jo dette til at du kan gjorde gode kjøp på brukt marked, da folk bytter ut sine 980ti med GTX 10XX. Kan hende hoppet blir så høyt til Pascal at det vil være like greit å selge sitt 980ti og kjøpe Pascal isteden for å gå for 980ti SLI.

Siden du fortsatt er usikker på CPU valg, men virker å ha bestemt deg for the meste annet, som PSU, GPU, CASE etc, så ville jeg egentlig gått for den CPUen som er "mest" på tilbud på fredag. 

Lenke til kommentar

Mente heller at jeg ville ventet en uke hvis du kan det. Da er det black friday, og du kan spare mye penger.

Ikke minst er det mye tilbud på skjermer også.

Husk bare at 980ti ikke er nødvendig for 1080p. Eller, som regel er det overkill, nå vet ikke jeg hvor mye du vil bruke på skjerm. Men ville ihvertfall hatt 144hz @ 1080p hvis du går for 980ti.

Skrev vell i første post at jeg skal kjøpe på black friday. på skjerm vil jeg holde meg til 4-5K

Ja, jeg vil nok tro at 980 ti vil være litt overkill, men noen ganger er det litt "vil ha" og "trenger" men når du også "har" penger til det og ønsker å ha pcen lengst mulig.

Ah, så ikke det i farten.

Har du 5k å bruke på skjerm, så vil jeg ikke si 980ti er overkill i det hele tatt. Alt avhenger jo litt av hva som kommer på tilbud. Men er det gode tilbud på skjerm og 980ti fks er det ikke noe å tenke på.

Til slutt; Koster faktisk bare 1000 kr mer med i7 og 980ti enn det orginale du satt opp, hvis du sparer noen kr på case og kjøling. Som bør føre til at du kommer under 14000 kr om en uke med lignende oppsett.

attachicon.gifSkjermbilde 2015-11-20 kl. 17.25.48.png

Men her er det en 5930k som kjører? Som du selv har antydet Gir jo ekstra HT ytelse betraktelig bedre fps? At x99 er så kostbar i forhold til ytelsen kan jeg ikke forstå.

Nå surrer du fælt her. Orker ikke poste mer linker. Da folk forstår mindre virker det som.

Forskjellen mellom x99 (5920 eller 5930) mot i7 4790k er neglisjerbar. Forskjellen mellom i5 4690 og i7 4790 kan være stor pga at i5 ikke har HT. Det finnes ikke noe mer eller mindre HT, enten så har du HT eller ikke. Se grafen over så forstår du nok.

Poenget mitt har alltid bare vært at det i år har kommet mange spill der i5 har vært en stor bottleneck.

Så du ser ikkje på minimumsfps?

Selvfølgelig, men legger ikke altfor mye merke til 0.1%, dog heller 1%. Se fks på Battlefront GPU benchmarken lenger opp her.

Eller denne

gtav_vhigh_cpu.png

Endret av henrikrox
Lenke til kommentar

Kan fortelle at x99 vil være mest populært på bruktmarket årene fremover. Dermed får man igjen mere ved salg. Nå koster ddr4 3000mhz 16GB ca 1500kr, så nå er ikkje høye ddr4 priser et argument for å velge bort x99.

6kjerner koster vel bare 2 kjerner mere enn 4 kjerner.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Kan fortelle at x99 vil være mest populært på bruktmarket årene fremover. Dermed får man igjen mere ved salg. Nå koster ddr4 3000mhz 16GB ca 1500kr, så nå er ikkje høye ddr4 priser et argument for å velge bort x99.

6kjerner koster vel bare 2 kjerner mere enn 4 kjerner.

Har vel aldri sagt noe annet? Confused. Jeg skrev på forrige side som et av argumentene for x99 og forståvidt 1150, at du får ddr4 til prisen av ddr3 nå.  :hrm:  Har du i det hele tatt giddet å lese det jeg har skrevet Nizzen? Har han penger ville jeg også gått for x99, men det var jo når trådstarter hadde et mye strammere budsjett.

Problemet jeg tok tak i på side 1 var at folk begynte å anbefale 5820k å heller kjøpe gtx970, isteden for å gå for 980Ti sammen med fks 4790k. 

Vet alle, inkludert meg er glad i x99 socket, men for det trådstarter i starten sa han ville ha, så tror jeg ikke behovet for ørten pci-e spor og mer pcilanes var noe han trengte. Nå har jo den lista endret seg veldig side for side. 

Endret av henrikrox
Lenke til kommentar

Uten at han har sagt hva han skal bruke på skjerm, så er det vel litt tidlig å si om 980ti er overkill.

Blir vel også tullete å si at 980ti er overkill så samtidig anbefale 5820k samt en overpriset x99 platform. 

Hvorfor er X99 overpriset? Tilsvarende hoverkort til andre plattformer koster like mye. Spill har også utviklet seg til å dra mer nytte av annen maskinvare enn kun GPU så en 5820K vil være et meget godt valg for fremtiden. Jeg har ikke lest noen nyheter som "er på vei" som øker spillytelse annet enn neste generasjon GPU'er.

Altså om vi snakker gaming her altså. i7 5820k er absolutt en fin prosessor selv om x99 nå snart er utdatert. Du får dog aldri utnyttet de ekstra threadsene i spill per dags dato.

Ja du har 12 mer pci express lanes men til hans bruk så forstår jeg ikke helt hvorfor folk kan anbefale det, men det er nå min mening. Tenker bare at vi snakker gaming alene så er x99 bortkastet.

X99 er ikke mer utdatert enn 1151 er. Det finnes ingen grunn til å gå for den "ikke utdaterte" 1151 selv om den er nyere. De ekstra PCI-lanesene får man bruk for hvis man går for SLI ved en oppgradering, noe som blir mer og mer aktuellt. Du anbefaler jo den enda mer utdaterte 1150-plattformen.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Uten at han har sagt hva han skal bruke på skjerm, så er det vel litt tidlig å si om 980ti er overkill.

Blir vel også tullete å si at 980ti er overkill så samtidig anbefale 5820k samt en overpriset x99 platform. 

Hvorfor er X99 overpriset? Tilsvarende hoverkort til andre plattformer koster like mye. Spill har også utviklet seg til å dra mer nytte av annen maskinvare enn kun GPU så en 5820K vil være et meget godt valg for fremtiden. Jeg har ikke lest noen nyheter som "er på vei" som øker spillytelse annet enn neste generasjon GPU'er.

Altså om vi snakker gaming her altså. i7 5820k er absolutt en fin prosessor selv om x99 nå snart er utdatert. Du får dog aldri utnyttet de ekstra threadsene i spill per dags dato.

Ja du har 12 mer pci express lanes men til hans bruk så forstår jeg ikke helt hvorfor folk kan anbefale det, men det er nå min mening. Tenker bare at vi snakker gaming alene så er x99 bortkastet.

X99 er ikke mer utdatert enn 1151 er. Det finnes ingen grunn til å gå for den "ikke utdaterte" 1151 selv om den er nyere. De ekstra PCI-lanesene får man bruk for hvis man går for SLI ved en oppgradering, noe som blir mer og mer aktuellt. Du anbefaler jo den enda mer utdaterte 1150-plattformen.

Igjen, hvis du går å leser hva trådstarter hadde av budsjett til å begynne med så var det mye mer viktig å gå for et oppsett som var best for gaming. Tilsvarende hovedkort? Det var jo aldri snakk om SLI, hvorfor skulle da trådstarter gå for et HK med quad sli? Selvfølgelig er x99 og 1150 HK som er likt speccet priset likt. Men herregud, vi snakket jo her om å spare penger siden han ikke trengte SLI osv.

Vi snakket jo om å spare 2000 kr på cpu og hk, og heller bruke det på 980ti. Som hvis man er på et stramt budsjett er en mye bedre løsning.

Jeg bare tok tak i at folk sa han skulle kjøpe x99 og 5820k og heller kjøpe gtx 970. Når fortsatt ingen viser til benchmarks som viser noen fordel av å ha x99 kontra andre sokkel som er nevnt. Så da undrer jeg meg bare hvorfor folk anbefaler entusiast sokkel til en som hadde et stramt budsjett til å begynne med.

At nå trådstarter sier at "budsjettet sprenges" og folk tar det jeg skrev de første sidene ut av context for være deres sak. 

Endret av henrikrox
Lenke til kommentar

Det finnes noe som heter *snip*

Igjen, hvis du går å leser hva trådstarter hadde av budsjett til å begynne med så var det mye mer viktig å gå for et oppsett som var best for gaming. Tilsvarende hovedkort? Det var jo aldri snakk om SLI, hvorfor skulle da trådstarter gå for et HK med quad sli? Selvfølgelig er x99 og 1150 HK som er likt speccet priset likt. Men herregud, vi snakket jo her om å spare penger siden han ikke trengte SLI osv.

Vi snakket jo om å spare 2000 kr på cpu og hk, og heller bruke det på 980ti. Som hvis man er på et stramt budsjett er en mye bedre løsning.

Jeg bare tok tak i at folk sa han skulle kjøpe x99 og 5820k og heller kjøpe gtx 970. Når fortsatt ingen viser til benchmarks som viser noen fordel av å ha x99 kontra andre sokkel som er nevnt. Så da undrer jeg meg bare hvorfor folk anbefaler entusiast sokkel til en som hadde et stramt budsjett til å begynne med.

At nå trådstarter sier at "budsjettet sprenges" og folk tar det jeg skrev de første sidene ut av context for være deres sak. 

Jeg vil anbefale X99 siden det er mer fremtidsrettet og siden spill får bedre og bedre støtte for SLI så er dette lurt å ta med et HK som klarer dette. Billigere å kjøpe en identisk GPU som det man har når neste generasjon kommer, og det vil gi bedre ytelse enn å kjøpe ny toppmodell, basert på tidligere ytelseshopp. Hva er vitsen med å kjøpe noe som ikke er fremtidsrettet i det hele tatt? Det er en grunn til at folk aldri anbefaler Komplett's ferdigpakker. Enig med at 980Ti er viktigere enn en for eksempel 5820K pr dags dato.

Edit; Litt leif.

Endret av Belphegor
Lenke til kommentar

Men jeg ser at å anbefale noe annet enn x99 på et forum der 50% av folka er elitist er ikke akkurat en lett sak.

Hvis folk med hånda på hjertet kan anbefale x99 og gtx 970 vs 4790k og 980ti til en som i utgangspunktet hadde et stramt budsjett, og ikke planer om SLI. Og når vi snakker om til et bruk, og det er SPILL

Så er vel det definisjonen på idioti. :nei:  Men folk må gjerne fortsette å anbefale sokkelen de selv sitter på, uten å lese hva faktisk trådstarter skrev i sin første post. Folk klarer tydeligvis ikke å trykke "tilbake" inne på forumet her virker det som, og se hva både jeg og trådstarter skrev de første sidene.

Endret av henrikrox
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det finnes noe som heter *snip*

Jeg vil anbefale X99 siden det er mer fremtidsrettet og siden spill får bedre og bedre støtte for SLI så er dette lurt å ta med et HK som klarer dette. Billigere å kjøpe en identisk GPU som det man har når neste generasjon kommer, og det vil gi bedre ytelse enn å kjøpe ny toppmodell, basert på tidligere ytelseshopp. Hva er vitsen med å kjøpe noe som ikke er fremtidsrettet i det hele tatt? Det er en grunn til at folk aldri anbefaler Komplett's ferdigpakker. Enig med at 980Ti er viktigere enn en for eksempel 5820K pr dags dato.

Edit; Litt leif.

Problemet er jo at ville du anbefalt x99 og 970, over i7 4790k m/980Ti? Med hånda på hjertet? Nettopp. Hvis vi snakker bare til spill.

Per dags dato, så er det ingen benchmarks som viser fordelen av 6cores mot 4. Når det kommer til spill. Som jo er det vi snakker om. 

Jeg vil anbefale X99 siden det er mer fremtidsrettet og siden spill får bedre og bedre støtte for SLI så er dette lurt å ta med et HK som klarer dette.

Har du en PC med SLI? Vet du hvor elendig SLI er? SLI støtten er jo like dårlig nå som den har vært før. AC: Syndicate og Fallout 4 har jo dårlig SLI støtte. Og hvorfor trenger du x99 for SLI? Alle HK som har vært nevnt fra side 1 støtter SLI, også 1150/1151 socket. Du skriver det som om du trenger x99 for å få SLI.

"Billigere å kjøpe en identisk GPU som det man har når neste generasjon kommer, og det vil gi bedre ytelse enn å kjøpe ny toppmodell, basert på tidligere ytelseshopp."

Nei det er ikke bedre nødvendigvis å kjøpe SLI. Hvis Pascal gir 30-40% bedre ytelse så er det mange som vil ha 1 single kort fordi det er så mange titler der SLI ikke engang støttes eller der støtten er dårlig.

Hva er vitsen med å kjøpe noe som ikke er fremtidsrettet i det hele tatt? Det er en grunn til at folk aldri anbefaler Komplett's ferdigpakker.

hæ? Vi er vel de få som bygger selv, jeg vil da tro at Komplett sin avdeling på 40-50 ansatte som bygger PCer hver dag har nok å gjøre. Å hva har dette med kompletts ferdigpakker å gjøre? Du kan jo få de også med x99 sokkel og de er jo like fremtidsrettet som noe du bygger selv.  :glare:

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Orker uansett ikke skrive mer her, fordi folk gidder ikke engang å lese hva jeg skriver. Når folk begynner å skrive at "Nå koster ddr4 3000mhz 16GB ca 1500kr, så nå er ikkje høye ddr4 priser et argument for å velge bort x99." Når jeg skrev akkurat det samme foregående side, så er det som å diskutere med noen sta geiter. 

Ønsker forøvrig trådstarter lykke til på PC jakt. 

PS: Jeg ville bare nevnt igjen, siden det kanskje gikk bort i all teksten her inne. Jeg ville vært forsiktig med å kjøpe en 4k skjerm hvis du skal bare ha 1 980ti. Det funker, men forvent medium/high preset i spill. Personlig hadde jeg valgt 1440p og høyere refresh rate enn 4k@60hz. Tror ikke jeg er den eneste, men det for være opp til deg.

Endret av henrikrox
  • Liker 1
Lenke til kommentar

*SNIP*

Problemet er jo at ville du anbefalt x99 og 970, over i7 4790k m/980Ti? Med hånda på hjertet? Nettopp. Hvis vi snakker bare til spill.

*SNIP*

Hva rabler du om nå. Jeg har ikke sagt noe om hva jeg ville anbefalt med hånda på hjertet. Jeg kom heller ikke med noen direkte anbefalinger til TS. Edit; Jeg anbefalte jo X99, men det var uten TS eller budsjett i tankene, noe som kanskje er litt veldig teit i denne diskusjonen/ tråden :whistle:

PS; Jeg leser det du skriver, du har gode argumenter og jeg er enig i mye. Bare fortsett for min del :) Jeg synes det er tullete hvis folk ikke klarer å lese det du skriver før de kommenterer jeg også :)

Endret av Belphegor
Lenke til kommentar

*SNIP*

*SNIP*

Hva rabler du om nå. Jeg har ikke sagt noe om hva jeg ville anbefalt med hånda på hjertet. Jeg kom heller ikke med noen direkte anbefalinger til TS. Edit; Jeg anbefalte jo X99, men det var uten TS eller budsjett i tankene, noe som kanskje er litt veldig teit i denne diskusjonen/ tråden :whistle:

PS; Jeg leser det du skriver, du har gode argumenter og jeg er enig i mye. Bare fortsett for min del :) Jeg synes det er tullete hvis folk ikke klarer å lese det du skriver før de kommenterer jeg også :)

Å anbefale ting uten å lese hva trådstarter ønsker er veldig dumt ja. Men du er ikke den eneste her inne.

Har aldri sagt at x99 ikke er best, hvis penger ikke er et problem. Hadde valgt x99 selv også. Folk dog er visst mer opptatt av å krangle med meg om at x99 er mye bedre enn socket 1150/1151. Noe som jeg selvfølgelig er enig i. Her er det jo faktisk en som trenger hjelp. Og det startet jo fint, vi diskuterte høyt og lavt over hvordan få mest mulig ytelse for 14k, og min konklusjon var 4790k og 980ti.

Her har vi en annen anbefaling fra første side. Jeg vet ikke om han har lest det trådstarter skriver. Allikevel sier han at 980ti er overkill før vi vet hvilken skjerm han skal ha. Han presterer å si i samme setning at 980ti er overkill, men anbefaler x99 HK med tri/quad SLI. Men dette er selvfølgelig ikke overkill. Igjen, dette var innenfor budsjettet trådstarter hadde i sin første post. 

post-209627-0-12110700-1448200021_thumb.png

Nå virker det jo som om trådstarter vil sprenge budsjettet. Så da er det ikke noe å diskutere lenger. x99 og 980ti. Løp å kjøp.

Fortsatt god helg folkens og god jul  :xmas: :xmas: :xmas:

Endret av henrikrox
Lenke til kommentar

Per dags dato, så er det ingen benchmarks som viser fordelen av 6cores mot 4. Når det kommer til spill. Som jo er det vi snakker om. 

Virkelig? Tror du selv på det du sier her?

Enten leser du ikke tester, eller så spiller du ikke tunge spill.

Det er et tonn av spill som drar nytte av flere kjerner, og spesielt hvis man har en del bakgrunnsprogrammer også.

Beklager men dette ruinerte hele inntrykket av deg.

Lenke til kommentar

Virkelig? Tror du selv på det du sier her?

Enten leser du ikke tester, eller så spiller du ikke tunge spill.

Det er et tonn av spill som drar nytte av flere kjerner, og spesielt hvis man har en del bakgrunnsprogrammer også.

Beklager men dette ruinerte hele inntrykket av deg.

Ja hvor har henrikrox vært de siste åra? Ikkje på internett iallefall :p

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...