Klausen Skrevet 20. november 2015 Del Skrevet 20. november 2015 (endret) Hei! Jeg planlegger å kjøpe ny PC neste uke (kanskje jeg finner noen gode tilbud på Black Friday). PCen jeg har nå begynner virkelig å dra på årene å jeg har bestemt meg for å sette sammen en helt ny pc uten å bruke noen av de delene jeg har i den PCen jeg har nå. Jeg spiller endel CS:GO og Minecraft FTB (ikke le ) men har også planer om å spille BO3, Fallout 4 og andre nye krevende spill som ruller ut. har også lyst til å prøve meg på litt redigering og streaming Samtidig som PCen skal yte bra vil jeg også at den skal se gjennomført og bra ut. Jeg er student og har egentlig et veldig stramt budsjett, men nå skal jeg leve på grøt de neste mnd fordi jeg virkelig trenger denne oppgraderingen, budsjettet mitt er som i tittelen mellom 16-18K. men ønsker å få mest mulig for pengene, så noen kr til og fra gjør ikke noe så lenge det kan spares i lengden eller betraktelig bedre ytelse. jeg har satt opp en liste med deler som jeg ønsker at noen som kan endel mer enn meg kan komme med tips, endringer/forbedringer. Liste Vil også trenge ny skjerm (dette går utenfor budsjett av pc) men jeg vil helst holde meg innenfor rimelige rammer, ønsker en skjerm mellom 24" og 27" og den skal IKKE være curved. Takker for all hjelp jeg kan få edit; hevet "budsjettet" Endret 22. november 2015 av Klausen Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 20. november 2015 Del Skrevet 20. november 2015 Nå sløser du muligens noe penger. Cooler Master Hyper 212 Evo Skulle du være misfornøyd med viftene kan du prøve: Big Airflow DC 12V Cooling Fan Chassis Fans 140mm PWM 4Pin De-vibration Rubber er 2 cm større en cooler master evo viftene. Corsair Graphite 230T Midi Tower Sort Vifter: 2x 120mm Front, 1x 120mm Bak, mATX, ATX, 2x USB3.0, Rød LEDs, Vindu Tror du kommer noe bedre ut med R9 390x hvis du ikke må ha nvidia 3dvision har planer om 4k (HDMI v2) så er nok AMD mere i budsjett klassen, ellers ville jeg gått for GTX 970 og ventet på nvidia 1080 som muligens kommer neste år. Lenke til kommentar
fflex Skrevet 20. november 2015 Del Skrevet 20. november 2015 GTX 970 er et mer fornuftig valg av skjermkort, GTX 980 faller litt mellom to stoler om du spør meg. Om du går for et Nvidia skjermkort, så er det verdt å se på G-Sync 144hz skjermer - feks AOC G2460pg. I CS:GO kjører du V-Sync Off, mens i resten kan du kjøre G-Sync og unngå tearing. Støtter også forslaget om EVO 212 CPU kjøler. Ellers, ser det jo flott og fint ut spør du meg. Lenke til kommentar
henrikrox Skrevet 20. november 2015 Del Skrevet 20. november 2015 (endret) Ville byttet ut i5 med en i7. I titler som Fallout 4, GTA 5 så får du merkbart bedre ytelse med en i7 kontra en i5. Du betaler 1000 kr ekstra, som for ditt budsjett er ca 6-7%, men kan få 15% bedre ytelse i CPU krevende spill. Altså en no brainer. Er budsjettet stramt, hent pengene fra CPU kjøleren fks. Ville også ventet til Black Friday med å kjøpt så får du sikkert PCen like billige eller billigere med en 980ti isteden. Har forøvrig vært 3 titler sålangt i år som jeg kommer på i farten der en i5 har vært bottleneck. Witcher 3, Fallout 4 og AC: Syndicate. Endret 20. november 2015 av henrikrox Lenke til kommentar
FranZe Skrevet 20. november 2015 Del Skrevet 20. november 2015 Ville byttet ut i5 med en i7. I titler som Fallout 4, GTA 5 så får du merkbart bedre ytelse med en i7 kontra en i5. Du betaler 1000 kr ekstra, som for ditt budsjett er ca 6-7%, men kan få 15% bedre ytelse i CPU krevende spill. Altså en no brainer. Er budsjettet stramt, hent pengene fra CPU kjøleren fks. Ville også ventet til Black Friday med å kjøpt så får du sikkert PCen like billige eller billigere med en 980ti isteden. Er det den ekstra 0.5Ghz til I7 4790k Og de ekstra kjernene til 5820k'en som forårsaker dette? Hva skjer hvis de kjører på samme hastighet? 4690k og 4790k vel å merke Lenke til kommentar
henrikrox Skrevet 20. november 2015 Del Skrevet 20. november 2015 (endret) Ville byttet ut i5 med en i7. I titler som Fallout 4, GTA 5 så får du merkbart bedre ytelse med en i7 kontra en i5. Du betaler 1000 kr ekstra, som for ditt budsjett er ca 6-7%, men kan få 15% bedre ytelse i CPU krevende spill. Altså en no brainer. Er budsjettet stramt, hent pengene fra CPU kjøleren fks. Ville også ventet til Black Friday med å kjøpt så får du sikkert PCen like billige eller billigere med en 980ti isteden. Er det den ekstra 0.5Ghz til I7 4790k Og de ekstra kjernene til 5820k'en som forårsaker dette? Hva skjer hvis de kjører på samme hastighet? 4690k og 4790k vel å merke i5 mangler fortsatt HT (hyperthreading), altså en i7 har 4 logiske og 4 virtuelle kjerner. En i5 mangler de virituelle kjerne. Så den blir stående med 4 logiske kjerner. Om de er klokket litt vil jo det hjelpe, men som du ser fra i7 5820k mot i5 så er de klokket likt men i7 gjør det bedre. Dog har denne 6 logiske og 6 virtuelle kjerner. Kan se et eksempel her: https://youtu.be/1d0rsT0hauo?t=9m55s Merk CPU usage ligger på 100%. Dette er jo et bestemt tilfelle. Greia i år er at det har vært flere titler der folk med i5 har møtt en bottleneck. En i5 har vært mer en god nok for gaming før, men tror flere og flere spill vil ta nytten av flere cpu kjerner i fremtiden. Og når i5 har ligget bak 10-20fps bak i7 i 3-4 AAA titler, så er det for meg en no brainer. Dette er enkel matematikk. Dette er jo bare med tanke på spill også. En i7 bringer med seg mye annet snacks som en i5 ikke har. Endret 20. november 2015 av henrikrox Lenke til kommentar
FranZe Skrevet 20. november 2015 Del Skrevet 20. november 2015 Spørsmålet er om de 10-20 fps'ene du prater om kommer av at i7 er klokket høyere. Må nå sammenligne de på samme hastighet før en kan dra en konklusjon på hva som er årsaken til dette vil nå jeg mene. At i7 gjør det bedre i andre tilfeller er helt klart. Lenke til kommentar
Klausen Skrevet 20. november 2015 Forfatter Del Skrevet 20. november 2015 (endret) Ville byttet ut i5 med en i7. I titler som Fallout 4, GTA 5 så får du merkbart bedre ytelse med en i7 kontra en i5. Du betaler 1000 kr ekstra, som for ditt budsjett er ca 6-7%, men kan få 15% bedre ytelse i CPU krevende spill. Altså en no brainer. Er budsjettet stramt, hent pengene fra CPU kjøleren fks. Ville også ventet til Black Friday med å kjøpt så får du sikkert PCen like billige eller billigere med en 980ti isteden. Har forøvrig vært 3 titler sålangt i år som jeg kommer på i farten der en i5 har vært bottleneck. Witcher 3, Fallout 4 og AC: Syndicate. Om jeg bytter kabinett til noe billigere og CPU kjøler til EVO 212 vil jeg spare litt penger til og bytte ut CPU og skjermkort uten å overskride budsjettet med veldig mye, satser jo som sagt på gode tilbud på Blackfriday så du mener da at jeg burde legge penger inn til å sette inn i7-4790K og MSI GeForce GTX 980 ti? og få en ganske grei pc. GTX 970 er et mer fornuftig valg av skjermkort, GTX 980 faller litt mellom to stoler om du spør meg. Om du går for et Nvidia skjermkort, så er det verdt å se på G-Sync 144hz skjermer - feks AOC G2460pg. I CS:GO kjører du V-Sync Off, mens i resten kan du kjøre G-Sync og unngå tearing. Støtter også forslaget om EVO 212 CPU kjøler. Ellers, ser det jo flott og fint ut spør du meg. 970 vurdert, men leser ofte "kjøp det dyreste skjermkortet du har råd til, da det vil holde lengre". Jeg er ikke en som kjøper/bygger/oppgradere pcen veldig ofte, så jeg ønsker at PCen skal tilfredsstille dagens krav, samt en tid fremover. Endret 20. november 2015 av Klausen Lenke til kommentar
henrikrox Skrevet 20. november 2015 Del Skrevet 20. november 2015 (endret) Ville byttet ut i5 med en i7. I titler som Fallout 4, GTA 5 så får du merkbart bedre ytelse med en i7 kontra en i5. Du betaler 1000 kr ekstra, som for ditt budsjett er ca 6-7%, men kan få 15% bedre ytelse i CPU krevende spill. Altså en no brainer. Er budsjettet stramt, hent pengene fra CPU kjøleren fks. Ville også ventet til Black Friday med å kjøpt så får du sikkert PCen like billige eller billigere med en 980ti isteden. Har forøvrig vært 3 titler sålangt i år som jeg kommer på i farten der en i5 har vært bottleneck. Witcher 3, Fallout 4 og AC: Syndicate. Om jeg bytter kabinett til noe billigere og CPU kjøler til EVO 212 vil jeg spare litt penger til og bytte ut CPU og skjermkort uten å overskride budsjettet med veldig mye, så da mener du at jeg burde legge penger til å sette inn i7-4790K og MSI GeForce GTX 980 ti? GTX 970 er et mer fornuftig valg av skjermkort, GTX 980 faller litt mellom to stoler om du spør meg. Om du går for et Nvidia skjermkort, så er det verdt å se på G-Sync 144hz skjermer - feks AOC G2460pg. I CS:GO kjører du V-Sync Off, mens i resten kan du kjøre G-Sync og unngå tearing. Støtter også forslaget om EVO 212 CPU kjøler. Ellers, ser det jo flott og fint ut spør du meg. 970 vurdert, men leser ofte "kjøp det dyreste skjermkortet du har råd til, da det vil holde lengre". Jeg er ikke en som kjøper/bygger/oppgradere pcen veldig ofte, så jeg ønsker at PCen skal tilfredsstille dagens krav, samt en tid fremover. Mente heller at jeg ville ventet en uke hvis du kan det. Da er det black friday, og du kan spare mye penger. Både på grafikkort, HK, case osv. Hvis man ikke er så opptatt at man må ha den bestemte SSDen, RAMen og case etc. Kan godt hende du kan få en PC da med i7 og 980ti til under 14k. Så jeg ville absolutt ventet. Ikke minst er det mye tilbud på skjermer også. Husk bare at 980ti ikke er nødvendig for 1080p. Eller, som regel er det overkill, nå vet ikke jeg hvor mye du vil bruke på skjerm. Men ville ihvertfall hatt 144hz @ 1080p hvis du går for 980ti. Endret 20. november 2015 av henrikrox Lenke til kommentar
nagina Skrevet 20. november 2015 Del Skrevet 20. november 2015 5820k + GTX970. Best, fuck the rest, 980ti er overkill for deg sånn btw. Om ting lagger med 970 så slå av AA, skal godt gjøres at du merker noe forskjell, kanskje om du tar screenshot og zoomer 1000x inn. Lenke til kommentar
henrikrox Skrevet 20. november 2015 Del Skrevet 20. november 2015 5820k + GTX970. Best, fuck the rest, 980ti er overkill for deg sånn btw. Om ting lagger med 970 så slå av AA, skal godt gjøres at du merker noe forskjell, kanskje om du tar screenshot og zoomer 1000x inn. Uten at han har sagt hva han skal bruke på skjerm, så er det vel litt tidlig å si om 980ti er overkill. Blir vel også tullete å si at 980ti er overkill så samtidig anbefale 5820k samt en overpriset x99 platform. Lenke til kommentar
kremt Skrevet 20. november 2015 Del Skrevet 20. november 2015 i7 5820k mot i5 så er de klokket likt men i7 gjør det bedre. Dog har denne 6 logiske og 6 virtuelle kjerner. Feil, det er 6C / 12T Lenke til kommentar
henrikrox Skrevet 20. november 2015 Del Skrevet 20. november 2015 Altså om vi snakker gaming her altså. i7 5820k er absolutt en fin prosessor selv om x99 nå snart er utdatert. Du får dog aldri utnyttet de ekstra threadsene i spill per dags dato. Ja du har 12 mer pci express lanes men til hans bruk så forstår jeg ikke helt hvorfor folk kan anbefale det, men det er nå min mening. Tenker bare at vi snakker gaming alene så er x99 bortkastet. Lenke til kommentar
henrikrox Skrevet 20. november 2015 Del Skrevet 20. november 2015 (endret) i7 5820k mot i5 så er de klokket likt men i7 gjør det bedre. Dog har denne 6 logiske og 6 virtuelle kjerner. Feil, det er 6C / 12T Ja, som er det jeg skrev. Quote hele greia neste gang, forstår ikke hvordan du kan misforstå det. "En i5 mangler de virtuelle kjerne. Så den blir stående med 4 logiske kjerner. Om de er klokket litt vil jo det hjelpe, men som du ser fra i7 5820k mot i5 så er de klokket likt men i7 gjør det bedre. Dog har denne 6 logiske og 6 virtuelle kjerner." 6 logiske + 6 virtuelle = 12 threads ...... akkurat som om i7 4790k har 4 logiske + 4 virtuelle = 8threads Endret 20. november 2015 av henrikrox Lenke til kommentar
Klausen Skrevet 20. november 2015 Forfatter Del Skrevet 20. november 2015 Mente heller at jeg ville ventet en uke hvis du kan det. Da er det black friday, og du kan spare mye penger. Ikke minst er det mye tilbud på skjermer også. Husk bare at 980ti ikke er nødvendig for 1080p. Eller, som regel er det overkill, nå vet ikke jeg hvor mye du vil bruke på skjerm. Men ville ihvertfall hatt 144hz @ 1080p hvis du går for 980ti. Skrev vell i første post at jeg skal kjøpe på black friday. på skjerm vil jeg holde meg til 4-5K Ja, jeg vil nok tro at 980 ti vil være litt overkill, men noen ganger er det litt "vil ha" og "trenger" men når du også "har" penger til det og ønsker å ha pcen lengst mulig. Lenke til kommentar
henrikrox Skrevet 20. november 2015 Del Skrevet 20. november 2015 (endret) Mente heller at jeg ville ventet en uke hvis du kan det. Da er det black friday, og du kan spare mye penger. Ikke minst er det mye tilbud på skjermer også. Husk bare at 980ti ikke er nødvendig for 1080p. Eller, som regel er det overkill, nå vet ikke jeg hvor mye du vil bruke på skjerm. Men ville ihvertfall hatt 144hz @ 1080p hvis du går for 980ti. Skrev vell i første post at jeg skal kjøpe på black friday. på skjerm vil jeg holde meg til 4-5K Ja, jeg vil nok tro at 980 ti vil være litt overkill, men noen ganger er det litt "vil ha" og "trenger" men når du også "har" penger til det og ønsker å ha pcen lengst mulig. Ah, så ikke det i farten. Har du 5k å bruke på skjerm, så vil jeg ikke si 980ti er overkill i det hele tatt. Alt avhenger jo litt av hva som kommer på tilbud. Men er det gode tilbud på skjerm og 980ti fks er det ikke noe å tenke på. Til slutt; Koster faktisk bare 1000 kr mer med i7 og 980ti enn det orginale du satt opp, hvis du sparer noen kr på case og kjøling. Som bør føre til at du kommer under 14000 kr om en uke med lignende oppsett. Endret 20. november 2015 av henrikrox Lenke til kommentar
FranZe Skrevet 20. november 2015 Del Skrevet 20. november 2015 (endret) Mente heller at jeg ville ventet en uke hvis du kan det. Da er det black friday, og du kan spare mye penger. Ikke minst er det mye tilbud på skjermer også. Husk bare at 980ti ikke er nødvendig for 1080p. Eller, som regel er det overkill, nå vet ikke jeg hvor mye du vil bruke på skjerm. Men ville ihvertfall hatt 144hz @ 1080p hvis du går for 980ti. Skrev vell i første post at jeg skal kjøpe på black friday. på skjerm vil jeg holde meg til 4-5K Ja, jeg vil nok tro at 980 ti vil være litt overkill, men noen ganger er det litt "vil ha" og "trenger" men når du også "har" penger til det og ønsker å ha pcen lengst mulig. Ah, så ikke det i farten. Har du 5k å bruke på skjerm, så vil jeg ikke si 980ti er overkill i det hele tatt. Alt avhenger jo litt av hva som kommer på tilbud. Men er det gode tilbud på skjerm og 980ti fks er det ikke noe å tenke på. Til slutt; Koster faktisk bare 1000 kr mer med i7 og 980ti enn det orginale du satt opp, hvis du sparer noen kr på case og kjøling. Som bør føre til at du kommer under 14000 kr om en uke med lignende oppsett. Skjermbilde 2015-11-20 kl. 17.25.48.png Men her er det en 5930k som kjører? Som du selv har antydet Gir jo ekstra HT ytelse betraktelig bedre fps? At x99 er så kostbar i forhold til ytelsen kan jeg ikke forstå. Endret 20. november 2015 av FranZe Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 20. november 2015 Del Skrevet 20. november 2015 Det du har valgt er bra. Forskjellen opp til 4790k er litt, men er det verd 1000kr for litt mere fps. Nei, men jeg hadde gjort det. hehe. Men x99 er ett nyere system og varer lenger, men ja dyrere. Har selv 980 og 980Ti men spiller ikke. Lenke til kommentar
henrikrox Skrevet 20. november 2015 Del Skrevet 20. november 2015 (endret) Mente heller at jeg ville ventet en uke hvis du kan det. Da er det black friday, og du kan spare mye penger. Ikke minst er det mye tilbud på skjermer også. Husk bare at 980ti ikke er nødvendig for 1080p. Eller, som regel er det overkill, nå vet ikke jeg hvor mye du vil bruke på skjerm. Men ville ihvertfall hatt 144hz @ 1080p hvis du går for 980ti. Skrev vell i første post at jeg skal kjøpe på black friday. på skjerm vil jeg holde meg til 4-5K Ja, jeg vil nok tro at 980 ti vil være litt overkill, men noen ganger er det litt "vil ha" og "trenger" men når du også "har" penger til det og ønsker å ha pcen lengst mulig. Ah, så ikke det i farten. Har du 5k å bruke på skjerm, så vil jeg ikke si 980ti er overkill i det hele tatt. Alt avhenger jo litt av hva som kommer på tilbud. Men er det gode tilbud på skjerm og 980ti fks er det ikke noe å tenke på. Til slutt; Koster faktisk bare 1000 kr mer med i7 og 980ti enn det orginale du satt opp, hvis du sparer noen kr på case og kjøling. Som bør føre til at du kommer under 14000 kr om en uke med lignende oppsett. Skjermbilde 2015-11-20 kl. 17.25.48.png Men her er det en 5930k som kjører? Som du selv har antydet Gir jo ekstra HT ytelse betraktelig bedre fps? At x99 er så kostbar i forhold til ytelsen kan jeg ikke forstå. Nå surrer du fælt her. Orker ikke poste mer linker. Da folk forstår mindre virker det som. Forskjellen mellom x99 (5920 eller 5930) mot i7 4790k er neglisjerbar. Forskjellen mellom i5 4690 og i7 4790 kan være stor pga at i5 ikke har HT. Det finnes ikke noe mer eller mindre HT, enten så har du HT eller ikke. Se grafen over så forstår du nok. Poenget mitt har alltid bare vært at det i år har kommet mange spill der i5 har vært en stor bottleneck. Endret 20. november 2015 av henrikrox Lenke til kommentar
henrikrox Skrevet 20. november 2015 Del Skrevet 20. november 2015 (endret) Det du har valgt er bra. Forskjellen opp til 4790k er litt, men er det verd 1000kr for litt mere fps. Nei, men jeg hadde gjort det. hehe. Men x99 er ett nyere system og varer lenger, men ja dyrere. Har selv 980 og 980Ti men spiller ikke. Er ikke dette litt merkelig å si. Betaler du 50% mer for 5% mer fps? Nei. Betaler du 7% mer for potensielt 15-20% mer fps? Selvfølgelig. For meg er dette abc matte. Endret 20. november 2015 av henrikrox Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå