Yumeevuve-a Skrevet 19. november 2015 Del Skrevet 19. november 2015 (endret) Hei. Lurte på om jeg kan gå til sak mot min tidligere arbeidsgiver?Jeg var ansatt i en salgs stilling hos et ganske kjent og stort firma. Sa opp min stilling der grunnet jeg ble lovet en jobb med mye bedre lønnsvilkår.(Den nye jobben var innenfor annonse salg mot bedrifter)I intervjuet sa dagligleder att jeg skulle få 20.000 fast + 5000 i oppmøte bonus, samt veldig god provisjonsordning. (Som jeg så tallene på) Dette skulle jeg få om jeg sa opp min stilling for dem. Det var alt jeg ble informert om.Slik ble det, jeg sa opp min stilling for denne jobben. Jeg fikk kontrakt på att lønnen min var slik som lovet. Jeg solgte totalt for kr 62.250 den første fulle mnd i jobb, Når lønn skulle utbetales så finner jeg ut via kollega att kundene må innbetale produktet innenfor en kort tidsperiode, Samt så måtte man oppnå et uvesentlig mål av innbetalte kunder iløpet av samme mnd som produktet er solgt. Deretter er man kvalifisert for å få provisjon utbetalt.Når de kundene har betalt faktura og man er kvalifisert for provisjon, så får man provisjon etter kundene som betaler deretter. (Går det over til nye måned, eksisterer ikke salgene i min provisjon. Da er det bedriften sine penger.Så med andre ord så fikk jeg ikke 1 eneste kr for alt jeg solgte for.Jeg ble ikke informert om noe av dette av noen leder ved denne bedriften.Kontrakt viser ingenting om dette kravet. Står bare hvor mye hvert salg er verdt, samt hvor mye jeg får i fastlønn. For å legge det til så dette den mest useriøse bedriften jeg har vært bort i. De gir opplæring ved og lytte til andre salgskonkurenter sine salgsamtaler som de har tilgang til.Man blir direkte lært opp og ljuge til kundene våre. Vi solgte en dritt annonse mot en nettside som ingen benytter, Men det vi la press på var en gratis google profil..Men i realitet fikk vi kundene til og tro att de kjøper en google profil for flere tusen kr.Samtalene startet med å si att vi har fått inn henvendelse om att kunder har prøvd og kontakte bedriften deres på et (Random mobil nr), rein spikke ljug med andre ord. For så og deretter selge dem et produkt som ingen trenger. (Igjen på en skitten metode, det er falsk informasjon til kundene fra første sekund. som ledere igjen gir opplæring for)For å legge det til så drikkes det alkohol på arbeidsplassen.Vet det er mindre årige som også drikker der med ledere på fredager.(Dette finnes det bilde bevis for)Yngste ansatt er 17 år, ho servert drikke på fredager. Noen ganger i arbeidstid.Noe alle får som belønning.Ene dagen fikk vi arbeidstilsynet på besøk. Før de kom ble vi tatt med inn på morgenmøte hele gjengen, og ble bedt høyt og tydelig av sjef om og ljuge til arbeidstilsynet om alkoholbruk på arbeidsplassen for og ikke ødelegge tradisjon.Jeg slutta min stilling der etter kun 2 mnd.Er nå i annen jobb.Har solgt for tilsammen 85000 i valuta for bedriften jeg føler meg lurt av.Om provisjon var som avtalt skylder de meg flere titals tusen. Kan jeg gå til sak mot dem?Er dette noe jeg vil vinne på? Har bildebevis på hvor mye jeg har solgt, samt så har jeg fortsatt kontrakt som ikke viser til noenting om krav for utbetaling av lønn.Håper på seriøst svar. Endret 20. november 2015 av Yumeevuve-a Lenke til kommentar
Visum Skrevet 19. november 2015 Del Skrevet 19. november 2015 (endret) De gir opplæring ved og lytte til andre salgskonkurenter sine salgsamtaler som de har tilgang til.Man blir direkte lært opp og ljuge til kundene våre. Dette er helt vanlig i salgsbransjen! Hvilken bedrift er det snakk om? Endret 19. november 2015 av Vinterstund Lenke til kommentar
d'espresso Skrevet 20. november 2015 Del Skrevet 20. november 2015 De gir opplæring ved og lytte til andre salgskonkurenter sine salgsamtaler som de har tilgang til.Man blir direkte lært opp og ljuge til kundene våre. Dette er helt vanlig i salgsbransjen! Hvilken bedrift er det snakk om? Vanlig, dog ikke greit, og i enkelte tilfeller ulovlig. Håper det ordner seg for deg, TS. Har jobbet i flere, heldigvis seriøse, selskaper som jobber B2B, og historien din høres veldig lik ut mange andre jeg har hørt. Har dog aldri vært borti at om kundene ikke betaler innen en gitt periode så er salget borte for ditt vedkommende. Det og ikke få utbetalt provisjon før kunder har betalt er helt vanlig praksis. Men, stemmer følgende tenkte scenario? Om kunde A ikke betaler innen hovedforfall vil provisjonen til B falle helt bort, selv om A skulle betale senere? Lenke til kommentar
Yumeevuve-a Skrevet 20. november 2015 Forfatter Del Skrevet 20. november 2015 (endret) De gir opplæring ved og lytte til andre salgskonkurenter sine salgsamtaler som de har tilgang til.Man blir direkte lært opp og ljuge til kundene våre. Dette er helt vanlig i salgsbransjen! Hvilken bedrift er det snakk om? Vanlig, dog ikke greit, og i enkelte tilfeller ulovlig. Håper det ordner seg for deg, TS. Har jobbet i flere, heldigvis seriøse, selskaper som jobber B2B, og historien din høres veldig lik ut mange andre jeg har hørt. Har dog aldri vært borti at om kundene ikke betaler innen en gitt periode så er salget borte for ditt vedkommende. Det og ikke få utbetalt provisjon før kunder har betalt er helt vanlig praksis. Men, stemmer følgende tenkte scenario? Om kunde A ikke betaler innen hovedforfall vil provisjonen til B falle helt bort, selv om A skulle betale senere? Merkelig regler ja.. Nei om man oppnår eksempel 15 innbetalte fakturaer iløpet av en mnd, så forsvinner de når mnd skifter kommer. Den summen som er kommet inn fra de 15, går rett i bedriften sin lomme om jeg ikke oppnår den poengsummen som de har som et krav, før ny måned. Skal ikke lønnsvilkår stå klart og tydelig i kontrakt? Endret 20. november 2015 av Yumeevuve-a Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb Skrevet 20. november 2015 Del Skrevet 20. november 2015 Skal ikke lønnsvilkår stå klart og tydelig i kontrakt? Jo, er ganske sikker på at det skal stå i kontrakten din. Lenke til kommentar
Yumeevuve-a Skrevet 20. november 2015 Forfatter Del Skrevet 20. november 2015 Skal ikke lønnsvilkår stå klart og tydelig i kontrakt? Jo, er ganske sikker på at det skal stå i kontrakten din. Akkurat det jeg stusser sånn over. Står ingenting om hva som må bli oppnådd for og være kvalifisert til lønn. Står bare hvor mye salgene gir. FIkk ingen informasjon fra noen leder om dette. Kun beskjed om hvor mye jeg skullle tjene, som var ved dette tilfelle, for godt til og være sant.. Kan jeg gå til sak mot dem grunnet dette? For lite informasjon i kontrakt. Ble mer eller mindre lurt inn i en stilling med andre vilkår en hva som ble lovet. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb Skrevet 20. november 2015 Del Skrevet 20. november 2015 Synes det høres riktig ut at man faktisk skal ha disse "reglene" om du vil i kontrakten. Dog vil jeg ikke tatt mine ord, da jeg ikke er jurist. Vent til noen svarer deg som faktisk er det. Lenke til kommentar
Yumeevuve-a Skrevet 21. november 2015 Forfatter Del Skrevet 21. november 2015 Så, noen som vet om dette er på lovens side? Lenke til kommentar
kjekset Skrevet 21. november 2015 Del Skrevet 21. november 2015 Hvis det er provisjonsutbetaling på jobben din, og du ikke har fått den, har du altså krav på ubetalt lønn. Finn ut hvor mye du skal ha (gode bevis er viktig), samt prøv å innhent så mye informasjon om bedriften som overhodet mulig. Ta kontakt med en advokat som kan hjelpe deg, og forhør deg med tidligere ansatte (hvis du har kontakt med noen), hvordan de ser på situasjonen. Når det er sagt, skal du være ganske killer hvis du setter i gang å anmelde din tidligere arbeidstaker for juks. Men go for it - hvis du mener du har rett, så er det ingen grunn til å ikke handle, og angre om 10 år. 3 Lenke til kommentar
Yumeevuve-a Skrevet 21. november 2015 Forfatter Del Skrevet 21. november 2015 prøv å innhent så mye informasjon om bedriften som overhodet mulig. Ta kontakt med en advokat som kan hjelpe deg, og forhør deg med tidligere ansatte (hvis du har kontakt med noen), hvordan de ser på situasjonen Vet det er min 2-3 stk tidligere ansatte der som med glede kan bekrefte samme misnøye. Som sagt, bedriften serverer alkohol til mindreårige og ber de ansatte ljuge for arbeidstilsynet. For ikke å snakke om bløffene de bruker i samtalen. Fikk oppleve mye rart jeg ikke har opplevd gjennom mine 5 år i bransjen. Mye som jeg har fått beskjed og lært om att er totalt forbudt! Lenke til kommentar
nicho_meg Skrevet 21. november 2015 Del Skrevet 21. november 2015 Ta kontakt med arbeidstilsynet og forklar situasjonen til dem. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb Skrevet 21. november 2015 Del Skrevet 21. november 2015 Forbløffer meg at 100% provisjon i det hele tatt er lovlig i Norge, det burde være forbudt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå