Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Nevrologisk spørsmål - hjernen

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Også er det dette med tidsperspektivet da. Man må jo ikke komme til målet innen 2 uker er omme heller da. Også er det noe som kalles delmål. Kanskje målet lar seg bryte opp i enklere deloppgaver?

Anonymous poster hash: ca769...5e7

ja det var ikke meningen å være bakstreversk:-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Var hos fastlegen og luftet spørsmålet om "lys og nys". Presenterte da at jeg tenkte at kanskje flere av plagene mine relaterte seg til noe nevrologisk. Fikk da ut av ham at han tenkte hjerte er en muskel, og den sinusknuten som jeg tenkte at kanskje er del av nervesystemet, ikke er det. Nevnte kort også øyemigrene, tinnitus og lukthallusinasjon slik at han ikke skulle glemme disse, når emnet ble tatt tak i.

Ellers at Illustrert Vitenskap har mangelfulle kildehenvisninger, og at han aldri før hadde hørt om at "lys og nys" kunne relateres til mindre isolasjon omkring nerver bakenfor øynene.

Og at det jeg trodde var rastløse ben, ikke er det men heller noen nerver jeg kjenner nokså nær huden på leggene. Rastløse ben forklarte han at var mer ufrivillig sparking, f.eks. når man ligger i sengen.

Kan jeg ha brukt feil uttrykk når jeg forklarte meg om rastløse bein, eller burde legen ha forstått alle muligheter her? Og at legen har rett når han forklarer seg slik? Eller er urolige bein en slik sekkekategori, som også min forklaring hører inn under. Han bekreftet at det neppe har noe å gjøre med dårlig blodsirkulasjon, selv om mange kan komme til å tro det henger slik sammen. Godt å høre at det ikke kun er jeg som har tenkt tanken om blodsirkulasjon før da.

Også på spørsmål om dersom atte jeg kanskje kunne ha lite av isolasjon på nerver bak øynene, om det da kunne være liknende nerver andre steder i kroppen. Da kom han plutselig innom MS, som en værsting av opplevelser med nakne nervebaner. Og ja, jeg har lite av MS symptomer.

Skulle til fastlegen likevel, så dette var ikke bestillet kun for å spørre ham ut om de nevnte ting ovenfor.

Lenke til kommentar

Det som er litt frustrerende med leger, det er når de skal forsøke å forklare noe. Også er vi alle kun mennesker, og da blir det gjerne lagt vekt på en spesiell ting.

Altså så tror jeg at jeg har hatt restless legs, og at det kan komme tilbake. Men, jeg har ikke vært særlig mye sånn at jeg har ligget og sparket i senga. Men på det værste så har jeg kjent trangen til å bli urolig. Men, det værste ga seg jo til slutt, og varte ikke så fryktelig mange uker.

Ellers så har det gått i en litt smårar følelse spesiellt i høyre beinet i årevis, på framsiden der beinet merkes under huden eller i skinnleggen (eller hva det heter).

Slik legen forklarer det, så kan det nesten høres ut som om man ligger der mer kramper tilnærmet og sparker ukontrollert. Er rastløse bein en ukontrollert sparking? Eller kan det også være samme, bare man har mildere symptomer? Men, jeg tror ikke legen mente å utrykke seg slik at det skulle misforstås på den måten.

Jeg har i 95 % (sånn kanskje) av tiden lite plager, men kjenner noe der nede i foten. Også var det slik at jeg en periode tidligere i år spesiellt følte det som om det var maur inni foten på samme sted, dette er den eneste gangen det var så ille. Det varte og varte da i dagesvis, og var utrolig slitsomt når jeg var våken ihvertfall. Husker jeg klaget litt til kjæresten min da over ubehaget.

Lenke til kommentar

Rastløse ben kjennetegnes ved helt eller delvis ufrivillig muskelrykninger hovedsaklig i leggen, som resultat av spenninger som oppleves i muskulaturen, hovedsaklig i leggen. Når jeg sier "delvis ufrivillig" er det fordi spenningene kan oppleves såpass ukomfortabelt at man iblant strammer muskulaturen frivllig og rister litt på leggen for å løse opp i spenningen, men hvor denne spenningen fremstår som ufrivillig og påtvinger bevegelse for å unngå en krampelignende opplevelse, men dette kan variere individuellt. Her handler det altså om fysisk rykning/flytting av leggen under muskelkraft, som en motorisk rastløshet.

Det over er min egen beskrivelse. Når jeg slår dette opp ser det ut til at beskrivelsen er forenlig med literaturen: 

http://nhi.no/pasienthandboka/sykdommer/hjerne-nervesystem/rastlose-bein-2454.html

http://tidsskriftet.no/article/949448/

Det nevnes også i literaturen at det kan oppleves kribling ifbm. dette, men det ser ikke ut til å være likt for alle.

Lenke til kommentar

Veldig interessant. Spesiellt artikkelen fra tidskriftet.no

Da har jeg noe å slå opp dersom jeg skulle få ordentlige rastløse bein en eller annen gang. Håper jo jeg skal slippe å få det også på toppen av andre ting jeg er diagnostisert med.  :)

Lov å være litt optimist.

Ser ikke noe om at trening/kroppsøvelser er nevnt i særlig grad som forebyggelse. Er jo en litt interessant digresjon det, i og med at leger vanligvis oppfordrer til aktivitet. Eneste som jeg ser minner om kroppsøvelse er at man kan oppleve å få glemme de rastløse beina i en kort periode dersom man f.eks. velger å gå litt rundt omkring, eller liknende.

Lenke til kommentar

Jeg snakket med min fastlege om rastløse ben for noen år siden, og fikk opplyst at fysisk aktivitet i en del tilfeller kunne dempe symptomene. Det kan være en halvtimes spasertur eller noen etasjers trappegåing eller lignende, la musklene arbeide litt, trenger ikke være spesielt hektiske økter.

Jeg ser forøvrig at en av artiklene beskriver det som en "kronisk" tilstand. Det oppfatter jeg som at det kan være varig (fra under 1 år til flere års varighet) eller evt. livsvarig (ut livet). Jeg hadde rastløse ben i 3-4 års tid ca, er ikke plaget med det lengre, så det kan åpenbart gå over.

Det hører gjerne med til historien at jeg var i en arbeidsulykke for noen år siden hvor jeg brakk begge bena, brukte 2 dager på å komme til lege, lå i strekk ca. 20 dager bla. i påvente av nedgang i hevelser, deretter operert 2 ganger, og brukte måneder på å lære å gå normalt igjen. Det kan muligens ha hatt en innvirkning. :hmm:  ;)

Lenke til kommentar

Det var da svært. Godt du er kommet deg bra etter ulykken da.

Jeg sitter jo en del bak PC, og er mye inn som aspie. Ingen tvil om det. Men, jeg husker allerede på videregående skole eller litt før, at i gymmen når man var ute og løp til seg melkesyre i beina, så trøtnet gjerne den høyrefoten før venstrefoten.

Enten så er det noe med kroppsbygningen (skjelett/muskler) eller løpekroppsholdning som gjorde det beinet hurtigere trøtt. Eller at jeg har litt annerledes blodomløp i det beinet, men blodomløpet trodde jeg at var i kontinuerlig utvikling for å skulle forsyne kroppen med nok blod over alt. Beina som er ekstremiteter vil jo slite litt mere enn hjertenære regioner med å ordne med blodtilførsel.

Jeg føler at jeg gjerne blir litt fortere kald i nedre del av høyre beinet også. Jeg er jo ikke plaget i stor grad, så dette er mer triviell diskusjon om det.

Også har en dette at jeg kanskje er blitt fiksert på at noe er rart med nedre del av beinet (legg og ankel), og da er det jo ikke så lett å være helt objektiv. Så jeg er ikke helt sikker på den ene eller andre måten.

Forresten i ventetiden på at rabiesvaksinen som jeg fant på å skaffe meg for noen få år siden skulle danne immunrespons. Så hadde jeg en rar opplevelse. Plutselig en dag, så var det som om noen hadde kakket skinnleggen min med et linjalliknende slag. Det var en sånn dyptgående smerte som varte i en 15 - 20 minutters tid. Det skjedde plutselig og var like plutselig helt borte igjen. Nøyaktig en dag etterpå så skjedde nøyaktig det samme helt utav det blå på det motsatte beinet på leggen. Tilsvarende ventetid og plutselig så var smerten borte. Det var første og siste gang jeg opplevde noe slikt. Så tankene mine gikk litt i retning om rabiesvaksinen kan ha spillet nervesystemet mitt et puss. Det var som sagt i godt voksen alder, og jeg var allerede utstyrt med tinnitus, aspergers, øyemigrene, lukthallusinasjon lenge før denne opplevelsen.

Klarer ikke å trekke noe særlig ut av opplevelsen. Men, tenkte jeg skulle nevne disse kortvarige fantomsmertene, som satte seg dypt i beinmargen av begge leggene (men med en dags mellomrom, og maks. 20 min hver gang).  :)

Dette er ikke ting jeg bare finner på. Men artige rare opplevelser, selv om det ikke var særlig behagelig da.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...