Ungjenta Skrevet 19. november 2015 Del Skrevet 19. november 2015 Trenger hjelp til et mattespørsmål! Tre elever samlet på kort * Ruben kjøpte en pakke med fotballkort og to pakker med pokemon-kort. Pakkene kostet 95kr * Siri kjøpte to pakker med fotballkort og en pakke med pokemon-kort. Pakkene kostet 85 kr. * Thomas kjøpte to pakker med fotballkort og to pakker med pokemon-kort. Hva betalte Thomas for pakkene? Hadde blitt veldig glad om noen kunne svare meg Lenke til kommentar
Dr. Chaos Skrevet 19. november 2015 Del Skrevet 19. november 2015 (endret) Det første en kan gjøre er å uttrykke kjøpene matematisk. x betyr pakke med fotballkort, og y betyr pakke med Pokémon-kort. I. Ruben: x+2y=95II. Siri: 2x+y=85Nå har vi to likninger med to ukjente, som skal holde til å finne ut hva både x og y er. Én måte å gjøre det på er å omforme den ene likninga sånn at y er uttrykt ved x, for deretter å sette dette uttrykket for y inn i den andre likninga. Da kan vi finne ut hva x er, sette denne verdien for x i en av likningene (I eller II) og dermed få verdien for y. For eksempel så omformer vi Siri sin likning:2x+y=85 Her flytter jeg 2x over til andre sida og bytter derfor fortegn: y=85-2x Nå kan jeg sette y=85-2x inn i Ruben sin likning (I), og løse med hensyn på x:x+2*(85-2x)=95x+170-4x=95170-95=4x-x75=3x | :3 (deler med 3 på begge sider)x=25Setter x=25 inn i enten Ruben eller Siri si likning. Velger Siri sin (II) siden det blir enklest:2*25+y=8550+y=85y=85-50y=35Nå som du vet hva éi pakke med fotballkort og éi med Pokémon-kort koster kan du finne ut hva Thomas måtte betale. Endret 19. november 2015 av Dr. Chaos 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå