OHJohansen Skrevet 19. november 2015 Del Skrevet 19. november 2015 Se bildene fra innsiden av det rykende ferske laboratoriet.INTERVJU: Dette rommet skal gjøre Samsung best på lyd (Ekstra) Lenke til kommentar
vidor Skrevet 19. november 2015 Del Skrevet 19. november 2015 Litt av problemet med å designe lyd i kammer er at den blir vesentlig forskjellig når den blir spilt av i normale rom. Lyden får fort mye mer diskant og en ujevn bass og blir mer uklar. Designer man lyd for å høres bra ut i et slikt kammer kan det være man får et bedre utganspunkt, men man kan også bli forledet av det og ikke designe for at det høres bra ut i mer normale rom. For de som har vært i slike lydkammer merker man fort at lyden virker veldig unaturlig. 3 Lenke til kommentar
tow Skrevet 20. november 2015 Del Skrevet 20. november 2015 Det er mange som har slike rom, uten at det er noen garanti for å bli "best på lyd", hva de nå mener med det. Ekkofrie rom er nyttige de, men absolutt ikke alt som skal til. 2 Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 20. november 2015 Del Skrevet 20. november 2015 Man mixer ikke lyd i ekkofrie rom. Man måler høyttalerne i det, for refleksjonene vil ellers (selvfølgelig) påvirke resultatet. Hvis du leser frekvensresponsen til et element eller høyttaler så er den uinteressant hvis den er målt i et vanlig rom, fordi den da vil beskrive rommet minst like mye som selve høyttaleren. En frekvensrespons målt i et ekkofritt rom sier derimot ganske mye om en høyttaler.Problemet med "normale rom" er at det er en ubestemt parameter. "Normale rom" kommer i så uendelig mange forskjellige former at det selvfølgelig ikke er mulig å standardisere, jeg vil sikkert ha en anderledes stue enn deg. Mixerom og lytterom (til f.eks. høyttalerbygging) er derimot designet for å være så jevne som mulig. De skal ikke være ekkofrie, for mixen eller høyttalerne skal jo fungere i den virkelige verden, men rom-moder, etterklangstid og frekvensrespons skal være så jevnt som mulig. I alle tilfeller handler det om å "kjenne sitt rom": Altså være klar over hvordan rommet farger lyden i mixen (eller høyttaleren). 3 Lenke til kommentar
Svar Skrevet 20. november 2015 Del Skrevet 20. november 2015 Good luck, tror jeg holder meg til B&W Lenke til kommentar
Arnt0r Skrevet 21. november 2015 Del Skrevet 21. november 2015 (endret) Samsung kan kanskje bli like store på lyd, som de er på tv og mobil. Men jeg regner med de har "hvermannsen" i siktet? Tviler på de prøver seg i high-end markedet. Jeg reagerer litt på at en sponset artikkel er en Ekstra-sak!!! Endret 21. november 2015 av Arnt0r 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg