Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Mitt nye GeForce GTX 960 skjermkort gjør pcn treig og laggy!

Anbefalte innlegg

Igår byttet jeg ut mine to ATI Radeon HD 4890 kort mot mitt splitter nye Asus GeForce 960 4GB skjermkort. Jeg slo på pcen og var klar for å spille Fallout 4, men til min store overraskelse var PCn blitt utrolig treig og laggy. Oppstarten tok 4 - 5 ganger så langt tid som tidligere. Enkle oppgaver som å starte steam, flytte rundt på mapper og liknende tar utrolig lang tid. Fallout lagger selvfølgelig masse, selvom om det automatisk blir satt til ultra quality. Når jeg setter grafikken på low så lagger det akkuratt like mye.

Forslag mottas med STOR takk!

- Jeg har slettet de gamle driverne og installerte og oppdaterte Nvidia driveren.

- Jeg har kjørt "Display Driver Uninstaller" for å forsikre meg om at alle restene av ADM driveren er      borte.
- Jeg har forsøkt å sette inn de gamle skjermkortene, pcn fungerer da som normalt igjen.
- Jeg har kjørt windows update.
- Jeg har slettet, reinnstalert og oppdatert Nvidia driveren tre ganger.

Min pc:

Hovedkort: Foxconn Renaissance II

CPU: Intel Core i7 [email protected] GHz

RAM: 12GB

Skjermkort: Asus GeForce GTX 960 4GB

PSU: Mist 800W

Endret av Kolsrutt
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kanskje litt søkt, men har du prøvd å oppdatere BIOS på hovedkortet?

Det har jeg ikke prøvd nei. Får forsøke det når PCn er re-installert!

Tror jeg ser feilen...

Strømforysningen er en Mist 800W , den kan trolig være noe ustabil og nyere skjermkort kan være mer kravstore i forhold til ripple osv i forhold til hva de eldre skjermkortene var.

Jeg hadde testet med en annen strømforsyning , om mulig.

Er dette et typisk problem for Mist, eller bør jeg se etter en strømforsyning med mer enn 800W?

Lenke til kommentar

Mange strømforsyninger som er ustabile , de eldre MIST strømforsyningene er kjent for dette problemet , det ble langt bedre etter Rev 3 , men inntil da kunne de enten ta kvelden når som helst eller leve i mange år ( dog ikke nødvendigvis stabilt).

Den er trolig over 5 år gammel? Da bør du vurdere å bytte den ut.

Lenke til kommentar

Mange strømforsyninger som er ustabile , de eldre MIST strømforsyningene er kjent for dette problemet , det ble langt bedre etter Rev 3 , men inntil da kunne de enten ta kvelden når som helst eller leve i mange år ( dog ikke nødvendigvis stabilt).

Den er trolig over 5 år gammel? Da bør du vurdere å bytte den ut.

Ok. Har du noen rimelige å anbefale? Evt. noen merker som er bedre enn andre. Er rimelig blank på dette området!

Lenke til kommentar

Corsair har relativt gode strømforsyninger med opp til 7 års garanti på noen av modellene.

Eksempelvis er dette en solid strømforsyning på HX 750 i Watt , har Corsair sin link teknologi som lar deg overvåke stabiltieten på strømforsyningen via software ( men er litt buggy ) og 7 års garanti. Koster dog litt mer enn vanlige psu'er fra 1595kr

Superflower er også et bra merke , vanskelig å få tak i Norge dog. 1200 Watt til 1674 Kr er ingenting å klage på , spesielt siden det er snakk om en "Svært effektiv" strømforsyning (platinum) , men trolig overkill for deg. Om du har planer om å bygge et kraftig system senere er den absolutt ikke en dum vurdering , trolig vil en slik strømforsyning utleve mange andre pga liten last over mange år... Trolig vil du ikke høre viften engang.

XFX Pro Serien har noen greie strømforsyninger , ikke helt på topp i forhold til hva jeg ønsker , men til omtrent 1000 kroner får du en sølv 750 psu , http://www.ps.no/xfx-proseries-xxx-edition-750w/cat-p/c/p5236618

Lenke til kommentar

Forsåvidt enig med Terrorific , kan være lurt med en oppdatert bios på Skjermkort og hovedkort, vær dog litt forsiktig når du gjør dette og ikke ha et overklokket system når du prøver på det.

Feilen kan ligge andre plasser enn strømforsyningen bare så det er klart , men jeg hadde byttet ut MIST'en uansett.

Lenke til kommentar

De gamle kortene har mere enn dobbelt strøm uttak. (2x 4890 a' max 190w).

Ett GTX 960 peak 150-160w. Rekommendasjonen er faktisk til et normalt oppsett kun en 400-450w PSU.

Når det som du sier funker uten problemer med de gamle kortene er det etter min mening blindspor å se på eksisterende strømforsyning (selv om det er en slik Mist sak)

Du har et gammelt hovedkort/brikkesett og et nytt grafikk kort med annen arkitektur , for pcie3.0 bus og med uefi vga bios rom. Og bør nok feilsøke problemet på kompabilitet , drivere og annet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...