Gå til innhold

[Løst] Hva mener muslimer i Norge?

Anbefalte innlegg

I dag fikk jeg et brev angående deltagelse i en undersøkelse om "muslimske meninger i norge". Det står at de har fått opplysninger om at jeg er muslim fra folkeregisteret. Jeg er ateist, men står skrevet inn i statskirken som kristen. Har aldri hatt noe med islam å gjøre, men har opphav i et annet land.

Det jeg lurer på er enkelt.. Hva menes det med "informasjon fra folkeregisteret"?? Ser de bare på navn eller står det et sted at jeg regnes som muslim? Jeg har ikke lyst til å ha informasjon på meg om tilhørelse til islam. Hvordan kan jeg få folkeregisteret til å endre på dette??

Ser at det er enkelt å skifte navnet. Vil det løse saken? Hvor mye koster det å skifte ut alt av pass, førerkort, bankkort osv? Det tar kanskje en stund så bør kanskje planlegges litt.. hm.

Er jo medlem av statskirken fordi jeg ble døpt som liten. Det burde være nok til at jeg ikke er regnet som muslim.

Edit: Kan være at jeg la dette i feil emne. Ble så usikker. Bare flytt tråden om det skulle være et problem.

Endret av Hannah00
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Egentlig ønsker jeg å være en del av statskirken, til tross for at jeg er ateist. Fordi jeg liker å kunne stemme imot når kirken vil ta avgjørelser som kan føre til diskriminering mot f.eks. homofilt ekteskap eller lignende. Men de lever jo av medlemstall så er jo kanskje negativt å gjøre det også.

Men statskirken er jo en ting, hva mener du med "muslimske"? Finnes det et forbund, en moske, eller noe som fører medlemstall? Er det noen jeg kan henvende meg til for å fjerne meg selv fra deres lister?

Endret av Hannah00
Lenke til kommentar

Egentlig ønsker jeg å være en del av statskirken, til tross for at jeg er ateist. Fordi jeg liker å kunne stemme imot når kirken vil ta avgjørelser som kan føre til diskriminering mot f.eks. homofilt ekteskap eller lignende. Men de lever jo av medlemstall så er jo kanskje negativt å gjøre det også.

Men statskirken er jo en ting, hva mener du med "muslimske"? Finnes det et forbund, en moske, eller noe som fører medlemstall? Er det noen jeg kan henvende meg til for å fjerne meg selv fra deres lister?

Om du er oppført i folkeregisteret som muslim, så burde det være så enkelt som å ta kontakt med dem og be om å få dette fjernet. 

Lenke til kommentar

Folkeregisteret registrerer da ikke religion. Har en mistanke om at det brevet ikke kom fra noen seriøs organisasjon.

Det er korrekt. Folkeregisteret har anledning til å registrere tilhørighet til den norske kirke, men ikke til andre trossamfunn. Og dette er ikke offentlig informasjon.  Kulturdepartementet har anledning til å å kreve medlemslister for å kontrollere statsstøtte, men disse deles ikke ut.

Den informasjonen som er tilgjengelig for private i folkergisteret er ifølge skatteetatens sider:

Navn

Fødselsnummer / d-nummer
Fødselsdato
Bostedsadresse/postadresse som ikke røper et klientforhold
Registreringsstatus (bosatt, utvandret, død)
Event. dødsdato

Og bare med skjellig (lovbestemt) grunn. Tror jeg, juristene får korrigere meg om jeg tar feil.

Hvem har sendt brevet?

Geir :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er korrekt. Folkeregisteret har anledning til å registrere tilhørighet til den norske kirke, men ikke til andre trossamfunn. Og dette er ikke offentlig informasjon.  Kulturdepartementet har anledning til å å kreve medlemslister for å kontrollere statsstøtte, men disse deles ikke ut.

Den informasjonen som er tilgjengelig for private i folkergisteret er ifølge skatteetatens sider:

Navn

Fødselsnummer / d-nummer
Fødselsdato
Bostedsadresse/postadresse som ikke røper et klientforhold
Registreringsstatus (bosatt, utvandret, død)
Event. dødsdato

Og bare med skjellig (lovbestemt) grunn. Tror jeg, juristene får korrigere meg om jeg tar feil.

Hvem har sendt brevet?

De som har sendt brevet er Norsk Gallup Institutt AS. 

Så bra at det er den eneste informasjonen som vises der. Er det da ikke noe å bry seg om, eller burde jeg fortsatt kontakte noen? Ønsker ikke å stå registrert som muslim noen steder. Så rart egentlig. Hvis de er useriøse, hvordan har de kommet til den konklusjonen om at jeg mest sannsynlig er muslim? Det må jo stå et sted. Ellers finner jo de det ikke ut.

Edit: Ikke at det er så utrolig farlig, er jo mange som får brev fra den norske kirke uansett om de ikke er medlem, men ønsker ikke å stå oppsatt som medlem av noe muslimsk gruppe. Så hadde vært greit å kunne tatt kontakt med noen, om det er noen å ta kontakt med.

Edit: Skal uansett kontakte folkeregisteret og høre om de har registrert noe.

Endret av Hannah00
Lenke til kommentar

Snodig. De kaller seg ikke Norsk Gallup lenger, men TNS Gallup. Du kan jo kontakte dem og høre om det faktisk er de som står bak:

http://www.tns-gallup.no/kontakt-oss

De er sikkert interessert om det er noen som snylter på deres gode rykte...

Oh, det viste jeg ikke. Ser nå at det står TNS-logo ved siden av Norsk Gallup institutt AS. Men kanskje jeg kan kontakte de og høre om de kan spesifisere hva de mener med "informasjon hentet fra folkeregisteret". Da får jeg sikkert svar på hvorfor de antar at jeg er muslim.

Er vel ingen andre som hadde tjent på å sende rundt falske spørreundersøkelser rettet mot muslimer tenker jeg.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Så nå kan man bli sneket inn som muslim også, på toppen av juksemakerne i den norske kirken og den katolske kirken?

Jeg meldte meg inn i HEF for noen år siden (For å få rabatt når min mellomste guttunge skulle konfe seg i HEF regi) og det hjelp, da jeg ikke er meldt inn i jukseklubben til jesus etter det... Jeg hadde ikke tenkt å stå der, men jeg skal IKKE i klørne til DNK når jeg parkerer tøfflene for godt, så det kan være greit å stå der. Støtter det arbeidet de gjør for å lugge kirken ut av både stat og skole, så det er greit å være medlem selv om jeg ikke e renig i absolutt alt de sier...

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det jeg lurer på er enkelt.. Hva menes det med "informasjon fra folkeregisteret"?? Ser de bare på navn eller står det et sted at jeg regnes som muslim? Jeg har ikke lyst til å ha informasjon på meg om tilhørelse til islam. Hvordan kan jeg få folkeregisteret til å endre på dette??

Hehe kan ikke annet enn å ha full forståelse for akkurat det, spesielt i disse tider. Snakker om skivebom, er vel bare å hive seg over telefon å få dem til å rette opp i den lite flatterende feilen.

Endret av Thoto79
Lenke til kommentar

Hehe kan ikke annet enn å ha full forståelse for akkurat det, spesielt i disse tider. Snakker om skivebom, er vel bare å hive seg over telefon å få dem til å rette opp i den lite flatterende feilen.

Vet, akkurat det jeg tenker! Får håpe jeg får et raskt svar fra TNS gallup.

Lenke til kommentar

Skjer heldigvis ikke så mye i Norge, men blir du registrert som muslim i usa og Trump blir president må du kanskje gå med "muslim merker " og kanskje havne i "leire"

Lenke til kommentar

Skjer heldigvis ikke så mye i Norge, men blir du registrert som muslim i usa og Trump blir president må du kanskje gå med "muslim merker " og kanskje havne i "leire"

Kan det skje.. At staten eller andre organisasjoner begynner å overvåke muslimer i norge, altså normale muslimer, ikke bare de mistenk for radikalisering og lignende? Da vil jeg i hvert fall ikke ha muslim stempel på meg. Trump kunne vel ikke gjort det, da hadde han vel fått mange på nakken, både vesten og midt-østen? 

Har tatt kontakt med TNS men har ikke fått noe svar enda.

Lenke til kommentar

De spør faktisk om jeg mener at terroraksjonen 11 september 2001 kan rettferdiggjøres og om drap på sivile kan rettferdiggjøres for å oppnå politiske mål. Dumme spørsmål. Lurer på hvordan spørreskjemaene til kristne ser ut jeg.

Jeg forsvarer ingen religion. Kort sagt ønsker jeg å forby dem!

Men, så lenge vår grunnlov tillater religionsfrihet - må jeg forholde meg til det.

De fleste religioner tillater/aksepterer "colateral dammage" i.e. hensikten helliger midlene. Derfor må jeg det jeg også*.

Å spørre om drap på sivile kan rettferdiggjøres for å oppnå politiske mål er ikke et dumt spørsmål - Det er vår virkelighet.

Dersom spørsmålet kun stilles til muslimer er det ikke Ok, men diskriminerende!

*Jeg er ikke så lite "Kjerringa mot strømmen". Heller ti uskyldige i fengsel enn at en skyldig går fri.

Lenke til kommentar

Kan det skje.. At staten eller andre organisasjoner begynner å overvåke muslimer i norge, altså normale muslimer, ikke bare de mistenk for radikalisering og lignende? Da vil jeg i hvert fall ikke ha muslim stempel på meg. Trump kunne vel ikke gjort det, da hadde han vel fått mange på nakken, både vesten og midt-østen? 

Har tatt kontakt med TNS men har ikke fått noe svar enda.

I norge sier jeg nei, i andre land kanskje.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...