Caze Skrevet 19. november 2015 Del Skrevet 19. november 2015 Kort fortalt så reklamerte jeg på en ett år gammel receiver som jeg kjøpte på tilbud (jeg ga ca 2.500,- og fullpris på den tiden var ca 3.900,-). Den ble reparert, men så ble den skadet da den var på vei fra leverandørens verksted. Leverandøren sendte meg nettopp en SMS hvor det står: "Hei, du kan komme opp så får du en ny forsterker til samme pris eller betale 1000,- imellom og få en som er litt bedre". Slik jeg har forstått det har jeg krav på en erstatning av det originale PRODUKTET, ikke KJØPSPRISEN... Men hva om leverandøren insisterer på heving - altså at jeg får tilbake kjøpesummen? Kan jeg motsette meg dette og kreve tilsvarende produkt fra sortimentet deres? Mvh Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 19. november 2015 Del Skrevet 19. november 2015 Du har krav på "tilsvarende ting", jf. fkjl. § 29. Selger kan som den klare hovedregel ikke imøtegå ditt krav om omlevering med et tilbud om heving. Hvis "tilsvarende ting" ikke finnes eller er uforholdsmessig dyrt kan han slippe unna, men om den receiveren han tilbyr deg for 1000 kroner mer er "tilsvarende" den du kjøpte, mens den han tilbyr uten mellomlegg er dårligere så har han ingen sak overhodet, du har åpenbart krav på omlevering til den dyre tingen i en slik situasjon. Problemet er jo hva som er "tilsvarende". Når det gjelder såpass vanskelige kvalitative vurderinger vil jo veiledende pris på det du kjøpte kontra det han tilbyr være et godt utgangspunkt. Lenke til kommentar
Caze Skrevet 19. november 2015 Forfatter Del Skrevet 19. november 2015 Du har krav på "tilsvarende ting", jf. fkjl. § 29. Selger kan som den klare hovedregel ikke imøtegå ditt krav om omlevering med et tilbud om heving. Hvis "tilsvarende ting" ikke finnes eller er uforholdsmessig dyrt kan han slippe unna, men om den receiveren han tilbyr deg for 1000 kroner mer er "tilsvarende" den du kjøpte, mens den han tilbyr uten mellomlegg er dårligere så har han ingen sak overhodet, du har åpenbart krav på omlevering til den dyre tingen i en slik situasjon. Problemet er jo hva som er "tilsvarende". Når det gjelder såpass vanskelige kvalitative vurderinger vil jo veiledende pris på det du kjøpte kontra det han tilbyr være et godt utgangspunkt. Takker for bekreftelsen. Det viste seg at leverandøren hadde "formulert seg feil". Det endte opp med et mellomlegg på 500,- og en bedre receiver enn jeg hadde i utgangspunktet Mvh 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå