Gå til innhold

Gamer PC fra 2010, vurdering for videre bruk, eventuelt kjøpe nytt

Anbefalte innlegg

Heisann, har en PC fra komplett som jeg for det meste spiller battelfield 4 på, har merket i det siste at frameraten ike er helt god (hakker litt), og har prøvd å justere bildet (lavere). 

Kan sikkert oppgradere enkelte ting (tenkte nå på større SSD), som jeg allerede har gjort med skjermkortet og minnet før.

Men skal fremover kjøpe meg Fallout 4, og venter på Star Wars Battelfront, så melder spørsmålet om maskinen kan duge videre til dette og om jeg får god opplevelse av det. Eller om jeg skal finne meg en ny maskin. Eventuelt, med ny maskin, er det noen kroner å få til denne (og hvordan salgspitch skal jeg bruke)

Idag har jeg:

Utganspunkt: Komplett Gamer Premium i35

MSI P55-GD65, P55, Socket-1156, DDR3 4 DDRIII, ATX, 2xPCI-Ex(2.0)x16, GbLan(Winki), OC

Intel Core? i5 Quad Processor i5-750 Quad Core, 2.66Ghz, Socket 1156, 8MB, 95W, Boxed w

ASUS Radeon HD 7970 GHz 3GB GDDR5 PCI-Express 3.0, "MATRIX Platinum", SL-DVI-I + DL-

Corsair SSD Force Series GT 120GB 2.5" SATA 6 Gb/s (SATA3.0), 555MB/515MB/s read/write, 8

Corsair XMS3 DDR3 2000MHz 8GB CL9 Kit w/2x 4GB XMS3 modules, CL9-10-9-27, for Core i

Silver Power SP-SS650 650W PSU ATX 12V V2.2, 80 Plus Bronze, Standard, 1× 6pin PC

Antec Nine Hundred Midi Tower Sort Vifter: 2x 120mm Front, 1x 200mm Topp, 1x 120mm Ba

Win Home Premium 7  64 bit

Er veldig takknemlig for dere her inne som setter av tid til å besvare sikkert enkle spørsmål som dette.

Lest en del, men har ikke erfaring eller kunnskap nok til å si hva som er bra eller dårlig o.s.v.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Prosessoren var nok det første storten som fikk i5 semplet.

Så er vil det være stor oppgradering til i5 4690k.

Oppgraderingspakke med Core™ i5-prosessor Intel i5-4690K+Z97X+8GB C

PSU bør nok byttet i fordel for crossfire X hvis du finner tilsvarende skjermkort brukt.

Det er lite oppgradering hvis du skal ha ny skjermkort da måtte du vurder R9 380x eller fury x samt eller GTX 970 eller bedre.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Jeg er redd maskinen din er mer verdt i deler enn komplett. Jeg har sett vel så kraftig maskin som din på finn til ~1500Kr. Mens skjermkortet ditt alene burde du kunne få 1000 - 1200Kr for relativt enkelt og raskt.

Jeg synes masinen din ser grei ut med tanke på RAM og skjermkort. Et R9 390, eller GTX970 vil være bortimot 30 - 45% raskere avhengig av spill, og versjon. (Du har jo en fabrikkoverklokket versjon selv, så forskjellen kan godt være mindre.) Men de kommer jo på godt over 3000Kr om du vil ha et av god kvalitet. Så det er en rimelig dyr oppgradering i forhold til ytelsesforbedringen, selv om du trekker fra hva du kan få for ditt skjermkort på brukten.

Som LMH1 sier er CPU'en din trolig flaskehalsen i systemet ditt. Det er kanskje mulig å overklokke den. Om du har en grei kjøler å klarer å få din i5 opp i 3,5GHz+ så ser jeg ikke helt behovet for å oppgradere. Men står den bom fast på 2,66GHz så vil det være en svært fornuftig ting å endre. En mulighet er å se etter en billig oppgradering, type 2-300Kr for en i7 til din sokkel.

Spørsmålet er som du sier om du skal begynne fra scratch, eller oppgradere videre, og eventuelt hvilket budsjett du ser for deg.

Oppgraderingspakken LMH1 foreslår er et greit alternativ, spesielt siden RAM'en din er bedre enn den i pakken. Da kan du beholde din RAM, og ta 1600MHz brikkene i pakken til å bundle med din CPU og HK på finn.no. En tusenlapp er kanskje mulig å oppnå, men jeg skal ikke si det sikkert. Kanskje like greit å bare la det ligge i reserve, eller til annenbruk? Du vil jo da uansett ha betalt 400Kr for de 1600MHz brikkene. Netonnet selger samme Kit'et uten RAM 400Kr billigere.

Ellers er det ingen dum ide med et 7970 skjermkort til, du kan også se etter R9 280X som er samme kortet, og går fint i Crossfire med det du har. (Edit: Men som LMH1 sier; du bør/må oppgradere PSU også.)

Et siste tips når det gjelder hakking i spill på tradisjonelle skjermer er å ta en runde med FRAPS på, og se hva slags fps du får i average. Om du har en 144Hz skjerm, men får rundt 90fps, så vil du sannsynligvis oppleve mindre hakking om du kan sette skjermen til 80Hz. Skjønt du trenger jo ikke måle med FRAPS heller, det er jo bare å forsøke seg frem. Selv bare å gå ned til 120 eller 1000Hz kan hjelpe.

Endret av Gabri3L
Lenke til kommentar

Eh, R9 380 er svakere enn det du har. LMH1 har hatt en liten trykkfeil på besøk, og ment R9 390/X. Jeg skjønner uansett ikke regnestykket ditt helt? :p

Edit: Om du oppgraderer bare skjermkort vil fremdeles CPU flaskehalsen være der. Skjermkortet du har nå er et godt skjermkort, selv i dag. CPU'en er det ikke..

Endret av Gabri3L
Lenke til kommentar

Beklager, går litt fort og greier ikke vurdere helt :-)

Men da er klare anbefaling å bytte hovedkort og CPU til LMH1 skrev eller beholde minnent og den du la ut.

idag har jeg en enkelt kjøler, som har holdt tempen forbausende bra nede..denne, men som tar stor plass i kabinettet.

Og må se om jeg kan få inn ett kort til som jeg kan kjøre i crossfire med det som er idag, men det ser ut til å gå mot å bytte dette ut.

Er ikke sugen på å kjøpe ny maskin, har greit budsjett og kan vel kjøpt meg ny for 20 lapper hvis jeg vil..men litt gjerrig er jeg.

Overklokkingen har jeg ikke fått helt til på det hovedkortet, skal egentlig være kun å trykke på knappene på hovedkortet..men det vises ikke. Får finne fram manualen.

Endret av kvaerk
Lenke til kommentar

Det kommer an på budsjett. Min "klare" anbefaling er å gå for X99 plattform med i7 5820K CPU. Kjøpe en større PSU, og et 7970/280X til. Da har du en maskin som holder deg i 5 år til, utenom bytte av skjermkort som man gjør etterhvert som man ser behov.

CrossFire liker også at CPU har så mange kjerner som mulig, jeg har selv kjørt med 2x7970 på min CPU, og la ikke merke til noe micro stuttering i det hele tatt. Men ikke alle spill støtter CF, det må man være klar over. Da blir det som at man bare har det ene skjermkortet. Her har jeg sammenliknet 2x280X (stock) med et GTX980 (til 5000Kr). Som du ser er 2x280X som regel en del raskere enn selv et GTX980, det er kun enkelte titler som ikke støtter Dual GPU. Og i fremtiden vil det bare bli færre.

Det eneste jeg ser som taler mot et 7970/280X til, er at du da ikke har støtte for adaptive sync som man kan få med FreeSync skjermer. Om du for eksempel vurderer en 1440p, eller til og med 4K skjerm snart, så vil man ønske FreeSync/G-Sync (om man har Nvidia skjermkort). Så her er dessverre 7970/280X på vei til å bli utdatert..

Flink på å glemme i dag: Jeg vet ikke om akkurat den pakken jeg linker til er det beste man kan få i pris/ytelse, den er ikke en anbefaling. Bare ment å illustrere ca. pris. Og i akkurat denne pakken må du beregne et kit til med RAM. X99 har 4 minnekanaler. Å bare bruke 2 av dem er for dumt.

Endret av Gabri3L
Lenke til kommentar

Jeg ser de selger R9 280x på finn for ikke altfor dyr penge, så da baserer jeg meg på å kjøre crossfire.

Holder kanskje litt an til jeg har fått inn ny CPU og hovedkort da jeg forstår det er flaskehalsen.

Jeg liker tanken på 5 årsperspektiv, så legger heller pengene i den I7 CPU'en du linket til over (hvis noen vet om bedre pris/ytelse kombo så gjerne kom med det).

Så kommer jeg til PSU, idag har jeg 650W og er nok mulig at den blir litt lite? Forstår ikke helt hvordan jeg skal regne dette ut.

Men det  holder vel ikke til nytt CPU og hovedkort, 2 SSD, og 2 R9 280x i crossifire? Prøvde komplett sin PSU velger, og kom på 860W som minste. Høres det riktigt ut?

Adaptive sync er ikke nødvendig enda..jeg har en fin skjerm idag som fungerer godt. og ikke vil bytte ut.

Lenke til kommentar

Jeg bruker gjerne denne kalkulatoren. Men ja, de skjermkortene er vel beregnet å ta 250W hver på stock. En overklokket sak som din ligger nok godt over det. I kalkulatoren jeg linker til kan man legge inn hvilken frekvens kort og CPU kjører på. Også Volt på CPU om man overklokker for eksempel.

Når det gjelder å vente med GPU nummer 2, så er det ikke noen vits å vente med tanke på CPU flaskehalsen. Ja, du får dårligere enn potensialet, men det vil fremdeles være et godt steg opp fra hva du har. Det er PSU størrelsen som gjør at du like gjerne kan vente med GPU nummer 2.

Jeg må nesten komme med en presisering angående noe jeg skrev tidligere. I mitt eksempel med å gå ned i frekvens på skjermen, så forutsatte jeg (uten å nevne det) at man har på V-Sync slik at man ikke får noe "tearing". Dette er med på å gi hakking, siden skjermenkortet ikke klarer å lage et nytt bilde som er klart å sende til skjermen. Da sendes bare det forrige bildet en gang til.

La oss si du har skjermen på 100Hz. Da har skjermkortet 10ms på å lage et nytt bilde til neste skjermoppdatering. Bruker skjermkortet 11ms, så blir samme bildet vist på skjermen i 20ms i stedet for 10. Bruker skjermkortet 21ms, så er samme bildet på skjermen i 30ms. Dette gir da hakking. Fordi skjermkortet klarer kanskje de neste 3 bildene i tide for skjermens oppdateringer. Så man kan for eksempel får 3 unike bilder etter hverandre før skjermkortet får hikke, og sender det samme bildet 2, 3, og kanskje til og med 4 ganger etter hverandre.

Setter du så skjermen til 80Hz. Har du gitt skjermkortet en større buffer med 12,5ms per skjermoppdatering. Men du ha fremdeles ganske høy oppdateringsfrekvens. Satt i perspektiv så har skjermkortet bare 7ms på seg til å lage hvert bilde til en 144Hz skjerm. Det betyr at om det ikke rekker det, så er samme bildet på skjermen i 14ms. Altså, selv om skjermkortet ditt klarer å lage bildet på 8ms, så er det likevel for sent, og må vente til neste gang skjermen oppdateres. Dette er altså lenger enn om du hadde satt skjermen på 80Hz. Det å få unike bilder fremvist på skjermen gir en bedre opplevelse av flyt i bevegelsene. Uten Adaptive Sync kan man tjene litt på å sette skjermen til en oppdateringsfrekvens som er nærme den fps man får fra skjermkortet, med en grei buffer da. For selv om skjermkortet ditt faktisk klarer 143fps, så blir det det samme som 72Hz på en 144Hz skjerm. (Med V-Sync på vel og merke. ;) ) Grunnen til at dette høres sykt ut er fordi vi i hovedsak snakker om Hz og fps, i stedet for de viktige millisekundene.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Her fikk jeg en liten leksjon og ja, da blir det 2 stk GPUer.

Må favorisere denne siden da jeg har fått en basic innføring av det med skjermoppdatering. Min verden har egentlig kun Vært fps og oppløsning.

Kalkulatoren Ga meg 678 W, så finner jeg en på 750 W som er noenlunde stille så tar jeg den med.

Dette blir bra, takker for tiden dere har tatt dere tid til å besvare meg (og gi meg litt opplæring).

Ett par dager til med fintenking så havner disse delene I kassen.

Lenke til kommentar

Det var da fryktelig å liten margin du legger deg på. En 850W gir deg i det minste litt mer å gå på. Dette er en veldig populær sak på grunn av bra byggekvalitet. Mitt tips igjen blir likevel å se det i et langtids perspektiv. Kjøper du denne, er du nær sagt garantert å ikke trenge tenke på PSU de neste 10 årene (Jepp, 10 års garanti). Det blir 188.90,- i året :p

PSU'er har en virkningsgrad angitt i prosent. Altså hvor mange av watt'ene du trekker fra veggen som finner veien inn i PC'en i stedet for å bli omdannet til varme i PSU. Er PSU på 85% så må du trekke 100W fra vegguttaket for å gi PC 85W. Min anbefaling er sertifisert til 80+ Gold. Om jeg ikke husker feil så angir det at den aldri bikker under 90% effektivitetsgrad. Men i tester har den vist seg å aldri bikke under 92%, så lenge du holder deg under 1200W. Hadde den vært en 1200W'er, så ville den altså tilfredsstilt kravet til 80+ Platinum. PSU'er er ellers på det mest effektive når du laster dem rundt 50-60%. Så å kjøpe noe som bare er såvidt stort nok er ikke nødvendigvis lurt. :)

Lenke til kommentar

Gjerrigheten har en tendenes til å være styrende hos meg av og til.

Men det virker fornuftigt å ha litt på lager, kommer jo til å bytte litt komponenter etterhvert.

Legger det i handlekurven og ser om black friday slår til på noen av disse :)

Lenke til kommentar

Liten oppdatering

Muligens jeg har ett litt utvidet "problem" her....spilte igår, avsluttet for en liten matbit..når jeg så skulle starte opp igjen så fikk jeg noe beskjed ala feil på driver...driver gjennopprettet (husker dessverre ikke helt)...tja tenker jeg..skrur av maskinen. Starter den opp igjen senere på kvelden...logger inn, får opp desktop bildet og etter par sek så går skjermen i sort....? Sletter drivere, re-installerer og så får jeg opp vertikale striper. Godt mulig jeg må slenge på ett skjermkort i pakken min og. Nå sitter jeg nærmest med bare kabinettet som ikke må byttes ut her... :hm:

Lenke til kommentar

Har du et annet skjermkort du kan teste med at resten av maskinen fungerer som den skal? Eventuelt noen du kan låne av, eller teste ditt skjermkort i noen andres maskin? Er ditt gåent vil du sannsynligvis få et rimelig greit skjermkort tilbake på reklamasjonsretten. Så kanskje ikke lurt å planlegge så mye videre før du vet hvordan det ender..

Lenke til kommentar

Dette er jeg veldig dårlig på.

Kjører jeg i safe mode så fungerer maskinen greit og med bilde. Jeg har liten mulighet til å teste kortet i annen maskin, muligens htpc'en, men denne er fra 2007. Skal sjekke. Kortet ble kjøpt i nov 2013, og har vel klokket den gjennom asus GPU tweak om jeg ikke husker feil...om dette fjerner garantien vet jeg ikke...

Oppdatert

HTPC'en er for dårlig...ingen reaksjon der.

Endret av kvaerk
Lenke til kommentar

Nei, å overklokke med produsentens egen software skal ikke knekke reklamasjonsretten. Kanskje produsentgaranti, men tvilsomt, og den er uansett uinteressant så lenge du har bedre rettigheter i henhold til norsk forbrukerkjøpslov.

Men i og med at du fikk en error på driverfeil først, er det ikke sikkert vi trenger å gå helt av skaftet. Det første du kan prøve er å laste ned en driver du vet har fungert bra. Så kan du laste ned DDU og fjerne rester av gamle drivere med den. Før du prøver å innstallere driveren du vet skal fungere.

Om det ikke fungerer, så kan det være at en fresh install av Windows i tillegg gjør susen.

Men hvordan du beskriver feilen med striper på skjermen får meg til å misstenke skjermkortet er defekt. Så det er like greit å være forberedet på at det kan være det som er feilen.

Lenke til kommentar

Brukte DDU til å fjerne de gamle driverene og installere på nytt.

Har og resatt bios ved å fjerne batteri, så nå blir det reinstallering av windows, og drivere på nytt.

Jeg var forberedt på at kortet var gåent og måtte kjøpe nytt, garanti var ikke i mine tanker..så øyner en liten mulighet ja :)

Windows reinstalleringen gikk heller ikke, så da prøver jeg garantien.

Det er sikkert andre ting som kan prøves, men det blir utenfor mitt kunnskapsområde (allerede på tynn is).

Så jeg avventer til jeg får svar fra komplett og vurderer etter det hva handlelisten min blir :hrm:

Takk for hjelp så langt, muligens jeg kommer tilbake her og gir en ny oppdatering (og spørsmål)

Oppdatering 24 nov.

Kortet sendt inn, og muligens jeg får på garanti..time will show.

Vet ikke hvor lang tid det tar, hva som blir utfallet så jeg heller mot å kjøpe meg det som trengs, inkludert skjermkort..og kommet ut med denne listen: http://www.prisjakt.no/list.php?l=224752&view=m.

Eventuelt bytte gpu til denne: R9 390 https://www.komplett.no/product/850227/datautstyr/skjermkort/pci-express/asus-radeon-r9-390-8gb-strix-gaming.

Venter til fredag og ser om det er tilbud. Sikkert 20 år siden jeg bygde sist så dette kan bli interessant.

Endret av kvaerk
Lenke til kommentar

Bringer denne til topp igjen.

Med black friday rundt hjørnet så tenkte jeg skulle være forberedt. Satte derfor opp ett forslag over, og så ett med R9 390:

http://www.prisjakt.no/list.php?l=226596&view=l

Har og kikket litt på komplett PC I 70, den var på tilbud forrige uke med ASUS GeForce GTX980Ti STRIX, og hvis den kommer på tilbud igjen så er muligheten for at jeg kjøper den.

Noen kommentarer?

Endret av kvaerk
Lenke til kommentar

Jeg synes det ser bra ut, okke som. Det er jo bare prisen som er spørsmålet. Om det er Komplett du har sendt skjermkortet tilbake til vil du nok få tilbud om et godt erstatningskort. Du kan eventuelt kontakte dem og be dem om pengene igjen i stedet. Det er ikke umulig at de foretrekker det, fremfor å "krangle" med kunder om hva som er et riktig erstatningskort. Ditt kort var jo et skikkelig gromkort i sin tid, og litt vanskelig å finne erstatning for.

Sånn sett er det jo bare å benytte Black Friday for alt det er verdt, og så eventuelt sende skjermkort i retur om du får et godt erstatningskort fra der du handlet det.

Jeg synes det er smart å gå for en X99 plattform, og 5820K er en kjempe CPU til prisen. Med disse valgene har du en maskin du kun trenger oppdatere GPU på i løpet av de neste 5 årene. Men jeg stusser litt på hvorfor du har gått for EVGA G2 1000W, når du som sagt får 1300W til samme prisen?

Ellers kan jeg ikke gi meg helt på dette med adaptive sync. Lefdal har denne til 1295Kr i morgen. Om det ikke blir AMD skjermkort i denne omgang så er det jo bare å sende skjermen i retur, og også om det blir et nytt AMD skjermkort, men du ikke blir så imponert. 1295Kr synes jeg er vel verdt et forsøk. Og om du liker det, så kan den sendes i retur hvis du heller vil ha 144Hz versjonen til 2500Kr. Jeg var (og er) litt motstander av G-Sync skjermer grunnet prisen på dem. Til 1080p er de heldigvis ikke nødvendig med et godt skjermkort. Men går du opp i 1440p skjerm, så er det nesten et must med adaptive sync. Og med Nvidia skjermkort blir det en dyrere fornøyelse enn med AMD skjermkort.

Lenke til kommentar

Takker.

Ganske sikker på at jeg blir fornøyd med dette oppsettet. Så lenge det er langsiktig perspektiv så ser jeg på det som god investering.

Jeg satte opp to forslag for å kunne ha litt valg muligheter.

Og i en av de to listene er det satt opp den psu'en på 1300 W, og denne jeg nok går for medmindre det er ett veldig godt tilbud ellers.

Ang skjerm...jeg heller og mot R9 390 og, så adaptive sync er nok mulighet for ja...

Jeg kjører idag med BenQ 24" LCD G2420HD, og har vært fornøyd med den...men alltids åpen for å prøve nytt, dog så tror jeg det blir etter å ha fått en ny maskin i hus (begrenset hvor mye jeg greier å lure forbi madammen :ph34r: )

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...