G-Oh-O Skrevet 18. november 2015 Del Skrevet 18. november 2015 Jeg skal kjøpe en A3 printer, det skal printes ut byggetegninger som skal lamineres. Utskriftene må være skarpe og tydelige, men jeg skal ikke skrive ut foto, så jeg er ikke kresen på fargegjengivelse og denslags. Jeg vil helst også kunne scanne inn A3 tegninger Prisen på slike printere ligger på 1500 - 4000 men jeg ser ikke helt hva som utgjør de store prisforskjellene. Kan jeg kjøpe en til 1500 og regne med å bli fornøyd eller er det fallgruver her? Jeg printer sikkert ut 10 - 20 tegninger i måneden, er blekk greit da eller tørker det ut før du får brukt opp patronen? Lenke til kommentar
se# Skrevet 19. november 2015 Del Skrevet 19. november 2015 Antar tegninger har mye mindre dekningsgrad enn bilder og da vil patronene vare vesentlig lenger. Alle printere du får kjøpt i dag bør gi skarpe nok tegninger til at det ikke er noe problem, men de billigste er veldig "billige" konstruert så ikke alt for hard behandling er en fordel. De billige har også små blekkpatroner som ikke nødvendigvis er en ulempe for deg, men skriver du i snitt en tegning pr arbeidsdag tror jeg du bruker printeren nok til at blekk ikke blir for gammelt eller at du må rense hele tiden. Det finnes noen alt i et maskiner som printer i A3 og det kan være en god løsning siden du også ønsker å scanne, men de fleste skanner bare i A4. Mener jeg så en som også scannet A3, men det er en stund siden jeg søkte så jeg er ikke sikker. Mulig du må lese spesifikasjonene for å finne maks scan-størrelse. For øvrig interessant å høre om du finner en som både printer og skanner i A3. For å få inntrykk av hvor bra (dårlig) byggekvalitet er kan det lønne seg å ta en tur til f.eks Elkjøp, Lefdal og lignende som ofte har utstilt en god del modeller. Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 19. november 2015 Del Skrevet 19. november 2015 Når du laminerer så blir bildet mer tydelig så utskriftskvaliteten trenger ikke være superproff pga det. Har du en laminator du kan teste med et A4 dokument så ser du det. Laminerer tegninger og litt diverse min bror lager og det blir fantastisk bra etter lamineringen. Fant denne fra HP https://www.komplett.no/product/830954/datautstyr/skrivereskannere/multifunksjonsskriver/hp-officejet-7612-wide-format-e-aio-a3# I følge spesifikasjonene så kan den også scanne A3 http://support.hp.com/us-en/product/HP-Officejet-7610-Wide-Format-e-All-in-One-series/5153788/model/6879040/document/c03618348/ Kvaliteten på skrivere måles i DPI (punkter pr. tomme) og denne virker som om den er bra. Det er dog ikke noen selvfølge at en skriver med høy DPI er bra, men det gir en pekepin. (Pris) Forskjellene ligger ofte, som sagt over, i mengden blekk i patronene og også prisene på disse. I dagens (privat) marked så tjener produsentene de fleste pengene på blekk og de kaster skrivere etter deg for en billig pene pga det. HP er kjent for å være ganske bra på skrivere. De jeg har testet er stabile (ikke noen restarter og papir som sitter fast), godt konstruert og kvalitet jeg synes var bra, men det var en del år siden og gjalt ganske dyre semiproff-modeller av laserskrivere. Du vil nok egentlig ha en laserskriver da disse er mye bedre på ren tekst/ svarte linjer, men jeg fant ingen billige av de som kunne scanne og printe A3. De er ofte en del dyrere, litt pga at kundemassen er mindre og litt pga større kostnader ved produksjon https://www.komplett.no/product/745982/datautstyr/skrivereskannere/laserskriver/hp-color-laserjet-pro-cp5225-a3# Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå