veldig uvitende Skrevet 18. november 2015 Del Skrevet 18. november 2015 Og gjorde det passe dårlig på sesjon, med 2 i kondis, 4 i styrke og 7 på den teoretiske delen. Hvilke tjenester er egentlig aktuelle for meg da? Om jeg ikke misforsto, sa de på sesjon at innsatsen på rekruttskolen og resultatet av de fysiske testene der kan gjøre at det er større sannsynlighet for at man kommer inn på den tjenesten man har lyst til, selv om det gikk dårlig på sesjon. Vet noen om det stemmer? Lenke til kommentar
salamishit Skrevet 18. november 2015 Del Skrevet 18. november 2015 Ja, det stemmer, gjør det bra på rekrutten, gjør et godt inntrykk osv, så får du ikke en shitty stilling resten av tjenesten. Lenke til kommentar
veldig uvitende Skrevet 18. november 2015 Forfatter Del Skrevet 18. november 2015 Ja, det stemmer, gjør det bra på rekrutten, gjør et godt inntrykk osv, så får du ikke en shitty stilling resten av tjenesten. Hvilke stillinger regnes som shitty egentlig? Lenke til kommentar
salamishit Skrevet 18. november 2015 Del Skrevet 18. november 2015 (endret) Vet ikke jeg akuratt hvilke stillinger som luft har, men en god andel er Vakt og Sikring (noe jeg var). Skal visst være en kjedelig og lite varierende stilling (noen steder) men sikkert variert andre steder. Min var ganske variert. Edit: bare ta kontakt på PM hvis du har endel spørsmål angående førstegangstjenesten! jeg dimmet nå i september Endret 18. november 2015 av Ownbeef Lenke til kommentar
veldig uvitende Skrevet 18. november 2015 Forfatter Del Skrevet 18. november 2015 Vet ikke jeg akuratt hvilke stillinger som luft har, men en god andel er Vakt og Sikring (noe jeg var). Skal visst være en kjedelig og lite varierende stilling (noen steder) men sikkert variert andre steder. Min var ganske variert Haha uff, har egentlig tenkt en del på vakt og sikring. Har hørt det er kjedelig, men synes det virker mer interessant enn de andre stillingene de har i luft, uten at jeg har satt meg 100% inn i alle sammen. Det er vel ikke mulig å søke om å slippe inn i hæren eller noe da? Grunnen til at jeg havna i luft er jo at jeg har gjort omvalg på vgs og fullfører ikke skolen før i 2017, altså ett år senere enn planlagt, og så var det bare luftforsvaret som hadde opplyst om oppmøtemåneder og sånn så langt frem i tid. Lenke til kommentar
Der Kaiser Skrevet 18. november 2015 Del Skrevet 18. november 2015 Det er mulig. Ring vernepliktsverket og fortell at du ønsker å bli omplassert til Hæren. Lenke til kommentar
salamishit Skrevet 18. november 2015 Del Skrevet 18. november 2015 Vet ikke jeg akuratt hvilke stillinger som luft har, men en god andel er Vakt og Sikring (noe jeg var). Skal visst være en kjedelig og lite varierende stilling (noen steder) men sikkert variert andre steder. Min var ganske variert Haha uff, har egentlig tenkt en del på vakt og sikring. Har hørt det er kjedelig, men synes det virker mer interessant enn de andre stillingene de har i luft, uten at jeg har satt meg 100% inn i alle sammen. Det er vel ikke mulig å søke om å slippe inn i hæren eller noe da? Grunnen til at jeg havna i luft er jo at jeg har gjort omvalg på vgs og fullfører ikke skolen før i 2017, altså ett år senere enn planlagt, og så var det bare luftforsvaret som hadde opplyst om oppmøtemåneder og sånn så langt frem i tid. Joda, du kan søke om å bytte til hæren eller sjøforsvaret. Bare å kontakte vernepliktsverket og forklare situasjonen til de, men er best å være tidlig ute, siden det blir fort opptatt. Kjenner et par som har byttet og det har fungert fint. Lenke til kommentar
veldig uvitende Skrevet 18. november 2015 Forfatter Del Skrevet 18. november 2015 Vet ikke jeg akuratt hvilke stillinger som luft har, men en god andel er Vakt og Sikring (noe jeg var). Skal visst være en kjedelig og lite varierende stilling (noen steder) men sikkert variert andre steder. Min var ganske variert Haha uff, har egentlig tenkt en del på vakt og sikring. Har hørt det er kjedelig, men synes det virker mer interessant enn de andre stillingene de har i luft, uten at jeg har satt meg 100% inn i alle sammen. Det er vel ikke mulig å søke om å slippe inn i hæren eller noe da? Grunnen til at jeg havna i luft er jo at jeg har gjort omvalg på vgs og fullfører ikke skolen før i 2017, altså ett år senere enn planlagt, og så var det bare luftforsvaret som hadde opplyst om oppmøtemåneder og sånn så langt frem i tid. Joda, du kan søke om å bytte til hæren eller sjøforsvaret. Bare å kontakte vernepliktsverket og forklare situasjonen til de, men er best å være tidlig ute, siden det blir fort opptatt. Kjenner et par som har byttet og det har fungert fint. Så bra! Men hvor tidlig ute da? Er det egentlig noen vits å ringe i morgen for eksempel, siden de mest sannsynlig ikke har noe mer informasjon om de andre avdelingene enn sesjonsoffiseren min hadde? Eller kan de sette av en plass til meg der? Lenke til kommentar
salamishit Skrevet 18. november 2015 Del Skrevet 18. november 2015 Vet ikke jeg akuratt hvilke stillinger som luft har, men en god andel er Vakt og Sikring (noe jeg var). Skal visst være en kjedelig og lite varierende stilling (noen steder) men sikkert variert andre steder. Min var ganske variert Haha uff, har egentlig tenkt en del på vakt og sikring. Har hørt det er kjedelig, men synes det virker mer interessant enn de andre stillingene de har i luft, uten at jeg har satt meg 100% inn i alle sammen. Det er vel ikke mulig å søke om å slippe inn i hæren eller noe da? Grunnen til at jeg havna i luft er jo at jeg har gjort omvalg på vgs og fullfører ikke skolen før i 2017, altså ett år senere enn planlagt, og så var det bare luftforsvaret som hadde opplyst om oppmøtemåneder og sånn så langt frem i tid. Joda, du kan søke om å bytte til hæren eller sjøforsvaret. Bare å kontakte vernepliktsverket og forklare situasjonen til de, men er best å være tidlig ute, siden det blir fort opptatt. Kjenner et par som har byttet og det har fungert fint. Så bra! Men hvor tidlig ute da? Er det egentlig noen vits å ringe i morgen for eksempel, siden de mest sannsynlig ikke har noe mer informasjon om de andre avdelingene enn sesjonsoffiseren min hadde? Eller kan de sette av en plass til meg der? Jo tidligere jo bedre egentlig. De har nok deg allerede i systemet sitt, tror ikke det er noe problem. Jeg hadde bare ringt i morgen og forhørt meg. Lenke til kommentar
duckArmy Skrevet 20. november 2015 Del Skrevet 20. november 2015 (endret) Heisann!Det bør være mulig å få bytte når du er på saken så god tid i forveien. Videre stemmer det at det er resultater og generelt inntrykk du gir under rekrutten som til syvende og sist avgjør hva slags tjeneste du havner på. MEN vær oppmerksom på at ting fungerer litt forskjellig i hæren og i luft- eller sjøforsvaret!Luft og sjø har felles rekruttskole på Madla (unntatt enkelte avdelinger, f.eks. Luftvern). Man ønsker seg til tjenestetype og avdeling etter at man har begynt der. I hæren (og for luftvern) er det forhåndsbestemt hva slags avdeling du skal til. For eksempel om du skal til garden, sambandsbataljonen eller panserbataljonen. Dette avgjøres allerede på sesjon/i samtalen din med FPVS (forsvarets personell- og vernepliktssenter, tidligere vernepliktsverket).Likevel påvirker resultatene dine fra rekrutten om du får gjøre det du ønsker deg innad i avdelingen, da ikke alle i en avdeling gjør de samme oppgavene.Så da gjenstår jo det store spørsmålet: hva har du lyst til? og hva har du absolutt IKKE lyst til? Det bør du ha tenkt over før du ringer FPVS!Alle forsvarsgrenene har spennende tjenester, og alle har noen kjedelige.Mange vernepliktige i hæren har vakt- og sikringstjeneste eller sitter og leier ut DVDer på velferden også, så å bytte til hæren er ikke nødvendigvis noen "quick fix"! Men så er det jo også noen kjører stridsvogn. Og noen vernepliktige i luftforsvaret er med og skrur på F-16. Noen vernepliktige i sjøforsvaret er med og seiler på fartøyene. Eller har vakt- og sikringstjeneste. Eller leier ut DVDer.Det smarteste du kan gjøre er å lese deg opp på forhånd og vite hva du ønsker deg, så ikke du bare trekker på skuldrene og "ruller med". Før du vet ordet av det havnet du et sted du ikke egentlig vil være - bare fordi du ikke visste hva du ville.Så; hva har du lyst til? Endret 20. november 2015 av kristinsg 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå