Gå til innhold

Retur av LCD m/defekte pixler


EskimoBob

Anbefalte innlegg

Skal kjøpe denne skjermen når den ankommer komplett.no

http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=info&p=37470

 

Vet også at enkelte LCD´er har defekte pixler ved levering (som ikke går ann å "masser" vekk). Hva gjør en hvis en får en skjerm med feil? Standarden sier jo at en skjerm kan ha en visst antall deffekte pixler UTEN at du har bytterett. Går det ann å bruke de 14 dagene du har som returrett når du bestiller over nettet? Hvis du får en skjerm med feil, tar da selger (i dette tilfelle komplett.no) skjermen i retur og gir deg en feilfri?

 

Kanskje jeg har tolket regelverket litt feil her, men jeg leste om en som kjøpte en LCD skjerm med defekte pixler og fikk ikke bytte denne da TCO standarden sa noe om at slike feil var akseptablet.

 

Hvis noen her på forumet har vær oppfor dette problemet eller vet hvordan en skal få byttet en skjerm med evt. døde pixler på så skriv et par ord om det.

 

Hvis noen har gode/dårlige erfaringer med denne skjermen så vil jeg gjerne høre de/dem.

 

PS: Med min flaks så kjøper jeg ikke noe LCD skjerm FØR jeg vet at jeg tilslutt ender opp med en feilfri en.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville ikke gått for den skjermen... Greit at man ikke skal henge seg opp i specs med lcd, men den har 25ms responstid.. dette holder ikke mål når det kommer til spill eller raske bevegelser.

 

Du får en raskere skjerm dersom du bestiller f.eks Hyundai q17s eller LG 1710B til omtrent samme prisen.

 

Se test av disse:

http://www.hardware.no/art.php?artikkelid=2169

 

Sitter selv på en q17s og er veldig fornøyd. Denne koster heller ikke mer enn 3999 på psdata.no

 

Angående angrerett er det vel 14 dagers fri retur på netthandel.

Lenke til kommentar

Du har helt rett Zahmot.

 

§ 14. Gjennomføring av angreretten ved avtaler som er inngått ved telefonsalg eller salg utenfor fast utsalgssted

 

Ved bruk av angreretten faller partenes plikt til å oppfylle avtalen bort. Dersom noen av partene har oppfylt hele eller deler av avtalen skal det skje en tilbakeføring. Returkostnadene bæres av selgeren.

 

Selgeren plikter å tilbakebetale det forbrukeren har betalt, samt eventuelt et beløp til dekning av returkostnader, senest 14 dager fra den dagen melding om bruk av angreretten er mottatt.

 

Forbrukeren kan holde varen tilbake inntil han eller hun har mottatt tilbakebetaling og eventuelt et beløp tilsvarende returkostnader fra selgeren.

 

Når forbrukeren har mottatt det selgeren skal betale, skal forbrukeren sende eller levere varen til selgeren innen rimelig tid.

 

Er varen sendt gjennom posten eller en annen selvstendig fraktfører skal den sendes tilbake på tilsvarende måte. Dersom selgeren ikke har ordnet med hensiktsmessig returpakning, gjelder bestemmelsen i sjette ledd.

 

Er varen levert på annen måte skal den stilles til selgerens rådighet for avhenting på det stedet varen ble mottatt. Er varen i disse tilfellene levert på et annet sted enn i forbrukerens hjem kan det avtales at varen skal sendes eller leveres på en annen måte som ikke medfører urimelig ulempe for forbrukeren.

 

Forbrukeren plikter ikke å motta eller innløse en vare før den returneres til selgeren, men kan i stedet be den som leverer varen om å returnere den til selgeren.

 

Dersom forbrukeren har gitt melding til selgeren om at varen kan hentes i henhold til sjette ledd og dette ikke skjer innen 3 måneder fra meldingen er mottatt, tilfaller den forbrukeren vederlagsfritt.

 

Lenke til kommentar

Takk for innspill.

 

Zamoht: Grunnen til at jeg "valgte" den skjermen var i utgangspunktet det at den var sort (Tenker som et hukjønn) og at det var eizo, som jeg bare har hørt positive ting og. Har 0-peiling når det kommer til LCD skjermer.

 

Har sett på de skjermene du foreslo og de har havnet på "listen" min.

 

Siden alle er enige om jeg tok feil angående retureretten så blir det LCD skjerm på denne gutten ja ;)

Lenke til kommentar

Det er jo umulig å få en LCD skjerm uten døde pixler da,dette pga av at det blir alt for dyrt for produsenten av skjermene.Jeg har en Samsung og den er det kun 1død pixel på,har ikke prøvd massasje trikset ennå.Gidder lixom ikke å bytte denne i en ny en som det kan være enda flere døde pixler på. :roll::D

Lenke til kommentar
ifølge kjøpsloven har du full angrefrist i 30 dager. du kan, så lenge produktet er i samme stand som når du fikk det, sende det tilbake innen 30 dager har gått, uten begrunnelse og få pengene tilbake

 

du må allikevel betale for frakten, den kommer du ikke unna.

feil feil feil.

 

For det første så henviser du til en lov som kun gjelder avtaler sluttet før 1 juli 2002. Etter den datoen gjelder den nye forbrukerkjøpsloven. Forbrukerkjøpsloven (og for den skaks skyld også den gamle kjøpsloven) gir deg slettes ingen "full returrett i 30 dager". Dette er noe som blandt annet Elkjøp gir deg som en ekstra service, det er ikke lovpålagt.

 

Så har vi en aktuell lov til da som vil gjelde her nemlig angrerettloven som gjelder "fjernsalg eller salg utenfor fast utsalgssted." dette inkluderer da kjøp fra webshopper som komplett.no Denne gir forbrukeren "rett til å gå fra avtalen (angrerett) ved å gi melding til selgeren etter § 13 innen 14 dager etter at hele varen og de opplysninger som kreves med hjemmel i kapittel 3 er mottatt på foreskreven måte. Fristen løper uansett ut senest 3 måneder etter at varen er mottatt, eller etter 1 år dersom opplysninger om angrerett ikke er gitt. " mao du har 14 dager på deg. Varen skal da leveres tilbake i tilnærmet samme stand og mengde. Benyttes angrerettloven så skal du kun betale returkostnadene.

 

EskimoBob : Som du er inne på så får du ikke byttet en skjerm med 1 død pixel, det må ganske mange til før det vil regnes som en mangel ved varen. Dette vil da gjelde i garanti og reklamasjonssaker. Men du har uansett 14 dagers angrerett som du kan benytte. Da må du riktignok betale returkostnadene selv, men når man først skal ha en skjerm til 4500 så bør den jo være topp! :)

 

Zamoht: L557 er på mange måter overlegen Q17s som blandt annet har veldig ujevn bakgrunnsbelysning dvs kjører du en farge over hele skjermen vil du se at den er mørkere i noen områder. Q17s sliter også med at hvit ikke er hvit og lyse nyanser viskes vekk. Videre har L557 betydelig bedre innsynsvinkel og garanti. Kan leve med litt ghosting i spill da jeg :)

Endret av Anders Leipsland
Lenke til kommentar
Joa Bob, det kan nok ta tid før den kommer desverre.

 

Min H950 har en død pixel, men jeg gidder heller ikke å bytte til noe som kanskje er enda værre, dessuten er den oppe til høyre så den irriterer ikke nok til at det er verdt det.

Jeg har en blå til venstre på min H950 også. Har hatt to skjermer som har vært smådefekte, begge uten døde pixler. Den jeg fikk nå hadde selvfølgelig en død pixel :gretten:

 

Men det er egentlig ikke så plagsomt når en venner seg til det. Men de første dagene er det meget irriterende. Fikk iallfall ikke en grønn slik som på pappas bærbare, for den er meget irriterende. Blå er bedre, da den ikke er synlig så ofte.

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte den svarte utgaven av Eizo L557 for en måned siden eller noe, og er veldig fornøyd. Riktig nok er ikke jeg en gamer,så har ikke fått testa skjermen til spill. Bruker skjermen til surfing, skolearbeid og film, og til det funker den kjempebra. Ikke en eneste død piksel heller.

Prøvde Q17S før jeg fikk denne, men den måtte jeg returnere på angreretten. Har bare vga på skjermkortet, så skjermen var grusom i bruk. Var forresten ingen døde piksler på den heller.

 

Merker veldig tydelig kvalitetsforskjell på de to skjermene (med fordel for Eizo), og tror at generelt sett er Eizo et tryggere kjøp hvis du er redd for døde piksler. Folk forbinder Eizo med kvalitet, og det er det de selger på. De har mere å tape enn "billigmerkene" på at folk er misfornøyde med dem, derfor tror jeg at de har litt strengere interne regler på døde piksler o.l. enn gjennomsnittsprodusenten. Jeg kan jo selvsagt ta feil, det kan jo hende de har skifta forretningsfilosofi over natta... men det virker ikke sånn og uansett er L557 en veldig god skjerm.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...