Gå til innhold

[Løst] Kredittvurdering uten samtykke - er det lov?

Mfrl_

Anbefalte innlegg

Her om dagen ringte de fra et forsikringsselskap jeg hadde brukt for noen år siden og lurte på om de kunne sende meg et tilbud for eventuelt å bli kunde igjen. 

Joda, jeg tvilte på at de ville matche de avtalene jeg pr nå har - men sa ja til at de kunne sende meg et tilbud. Fikk tilbudet, men det var ikke aktuelt og jeg takket nei. 

Noen dager senere dukker det opp et varsel i postkassen om at dette selskapet har foretatt en kredittvurdering av meg. Jeg kan ikke huske at jeg på noe som helst tidspunkt har sagt ja til at de kunne foreta dette? 

Jeg sa kun ja til at de kunne regne ut og sende meg et tilbud...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du gav forsikringsselskapet adgang til å kredittsjekke deg ved å takke ja til å motta eit tilbud frå deg.

For at forsikringsselskapet skal kunne gi deg eit forsikringstilbud så må dei også kredittsjekke deg.

Alternativt så kunne dei gitt deg eit tilbud med forbehold om godkjent kredittvurdering, men det trur eg ikkje er særlig vanlig, og i tillegg er det nok forvirrande for forbrukaren å få eit tilbud som tilbudaren kan trekke etter at kunden har akseptert (pga av forbeholdet).

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...