Gå til innhold

Ikke riktig fravær - anmelde skole?

heipameg

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg sluttet på en skole i år grunnet at de var veldig uprofesjonelle. Virket overlegne og ville ikke hjelpe meg tilstrekkelig med det jeg trengte. Jeg ble skrevet ut dato xx.xx.xx og det bekreftet de. Problemet er, er at de ga meg fravær etter jeg ble skrevet ut. Dette fraværet kommer da opp i skolesystemet, og vitnemål reegner jeg med.

Har de rett til dette? Å gi meg fravær etter at jeg har blitt bekreftet skrevet ut? Det står at jeg ble skrevet ut xx.xx.xx i systemet også, men fikk fravær etter dette.

Jeg har snakket med skolen, men de sier jeg må regne med at dette skjer når jeg bytter en skole midt i året. Hvordan kan jeg regne med dette? Det står at jeg har sluttet, men får fravær.

Noe hjelp?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Og du fikk fravær fra gamle skole etter du byttet linje? Eller byttet du kun linje, men forble på samme skole? Er noe annet. Og du snakker kun etter erfaring, men ikke noe rettslige grunner?

Det var samme skole. 

Men hvorfor i alle dager skulle du fått masse fag og fravær på vitnemålet når du har sluttet på skolen? 

Lenke til kommentar

Jeg får fravær, dette har blitt loggført på skoleplattformen (for folk, Itsearning, Fronter osv), dette fraværet vil jo da komme på vitnemålet?

Og hvorfor? Nei det vet jeg jo ikke, de sier jeg må regne med det fordi jeg bytta skole. Derfor jeg spør her om hjelp.

Lenke til kommentar

Inntil 10 dager gyldig fravær kan søkes slettet fra vitnemål.  For helseårsaker som man legger inn i f.eks. Fronter er det ganske automatisk forutsatt at eleven legger inn årsak - men her kan det hende du må dokumentere og søke i tillegg.  Høres sånn ut. 

Googlet og fant i farten (regner med det er samme regler overalt)

https://www.skedsmo.kommune.no/Skole-og-barnehage/Skole/Krav-om-sletting-av-gyldig-fravar/

Lenke til kommentar

Det utrolige her er at din gamle skole ikke ser ut til å være villige til å gå inn i systemene sine for å ordne opp i dette.

Fravær legges manuelt inn av de ulike faglærerne, så jeg regner med at de enkelte lærerne ikke har vært klar over at du har sluttet. Vanligvis så printer de bare ut en stor bunke med klasselister, også noterer de ukenummer, og fyller ut disse uke for uke. Altså er det naturlig at det tar litt tid før de oppdager dette. Men utrolig at de ikke tar seg tiden til å rette på det, da det ikke er spesielt vanskelig.

Regelverket er uansett slik at du ikke har klagerett på fraværsføring. Men fra en artikkel jeg fant da jeg googlet fravær, så fant jeg følgende svar til en student som mente h*n hadde fått urettmessig fravær: "det er fult mulig å ta kontakt med Fylkesmannen i ditt aktuelle fylke for en tolkningsuttalelse på problemstillingen. Du kan også ta kontakt med elev- og lærlingombudet i ditt fylke for å se på saken. (Skrevet av Ole Marius Vollen, elev- og lærlingombudet i Telemark, for Ung.no).

Elev og læringsombudet i ditt fylke sin jobb er å "gi elever og lærlinger under videregående opplæring svar på spørsmål og hjelper til i vanskelige situasjoner.", så hadde tatt kontakt med de først.

Videre så har nok fylkesmannen mer enn nok å gjøre. Men da det er fylkeskommunen som har ansvaret for den videregående opplæringen, kan jeg se for meg at de i sine systemer vil ha muligheten til å kunne overskrive fraværsføringen (i motsetning til din nye skole). Så om du får hjelp av Elev og læringsombudet til å formulere et formelt brev, enten til din tidligere skole eller til fylkesmannen, så skal nok dette ordne seg.

(Og skulle det ikke ordne seg. Jeg har aldri opplevd at noen har sett på mitt vitnemål etter at jeg sluttet på VGS for endel år siden (gikk studiespesialiserende)).

Endret av blured
Lenke til kommentar

Men ettersom det virker som om du bytter skole dette semesteret, og ikke slutter på VGS, så kan jeg se for meg at du vel egentlig skulle gått på din gamle skole frem til den datoen du begynner på den nye. I hvert fall om du har planer om karakterer dette semesteret.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Men ettersom det virker som om du bytter skole dette semesteret, og ikke slutter på VGS, så kan jeg se for meg at du vel egentlig skulle gått på din gamle skole frem til den datoen du begynner på den nye. I hvert fall om du har planer om karakterer dette semesteret.

"This is a Mirage". :) Vet ikke hva "Mirage" betyr annet enn at det er favorittmappet mitt i Cs.

Endret av pervertedburger
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...