perrsson Skrevet 18. november 2015 Del Skrevet 18. november 2015 Hei! Jeg har en router fra ICE.net. Jeg ønsker å bruke ICE.net-routeren (1) til å motta internett-signaler og bruke en annen router (2) å koble diverse enheter til. Som jeg forstår det kobler man da WAN-porten på den andre routeren (2) til LAN-porten på ICE.net-routeren (1). Spørsmålet da er hvordan man gjør det med DHCP-innstillinger. Slår man DHCP av på ICE.net-routeren (1) og setter fast IP på den andre routeren (2)? I så fall, hvordan gjøres det og hva taster man inn av adresser? Jeg forsøkte å plugge routerene i hverandre uten å forandre på noen innstillinger, men da fikk den andre routeren (2) ikke internett. Jeg er klar over at routerene må ha forskjellig IP. Er det noe annet man må tenke på? På forhånd takk for all hjelp! Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 18. november 2015 Del Skrevet 18. november 2015 Du kan velge å beholde ice-routeren som router, og sette opp den andre routeren som aksesspunkt. Du kobler da fra en LAN-port fra ice til en LAN-port på den andre routeren (på enkelte routere kan du også bruke WAN-porten, se manualen), og slår av alt med routing og DHCP på den andre routeren. Det andre alterantivet er å sette ice-routeren i bridge mode (dersom dette er mulig, kjenner ikke disse routerne), og koble fra en LAN-port på den til WAN-port på den andre routeren. Du setter da den andre routeren opp som en router med DHCP. Lenke til kommentar
perrsson Skrevet 18. november 2015 Forfatter Del Skrevet 18. november 2015 Du kan velge å beholde ice-routeren som router, og sette opp den andre routeren som aksesspunkt. Du kobler da fra en LAN-port fra ice til en LAN-port på den andre routeren (på enkelte routere kan du også bruke WAN-porten, se manualen), og slår av alt med routing og DHCP på den andre routeren. Det andre alterantivet er å sette ice-routeren i bridge mode (dersom dette er mulig, kjenner ikke disse routerne), og koble fra en LAN-port på den til WAN-port på den andre routeren. Du setter da den andre routeren opp som en router med DHCP. Hvis jeg bruker det første alternativet ditt, hvordan blir det da med tilkobling av enheter? Kan man fortsatt bruke WPS for ekempel, hvis DHCP er av? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 18. november 2015 Del Skrevet 18. november 2015 (endret) Dersom du beholder ice-router som router, vil alle enheter som kobles til med kabel eller wifi til hvilken som helst av routerne være i sammen LAN. WPS bør du slå av uansett, les om secuirty flaw her: https://en.wikipedia.org/wiki/Wi-Fi_Protected_Setup Endret 18. november 2015 av Slettet-fsaSP0zV Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå