Dubious Skrevet 18. februar 2016 Del Skrevet 18. februar 2016 Middels data (5 GB/måned) og middels surfehastighet (minst 20 Mbps) Telio er billigst på dette nå, de tar 258 kr mnd for 5 GB data (40 mbits) med fri bruk av ordinære ringeminutter,sms og mms. Dere burde korrigere artikkelen/kalkulatoren. Man kan tjäna gott på att ta en telefon till sin tjänst och säga att du skall säga upp ditt abbonemang om de inte sänker priset. Detta gäller banker, försäkringar, energi och allting annat i princip. Går an å forhandle seg fram til bedre pris og/eller en får bedre pris ved tilbud Har djuice 5GB til 249,- Lenke til kommentar
neutral22 Skrevet 18. februar 2016 Del Skrevet 18. februar 2016 Tviholder på Banzai4G ingen jeg har vært så fornøyde med 1 Lenke til kommentar
Marinius Skrevet 18. februar 2016 Del Skrevet 18. februar 2016 Hei, takk for tilbakemeldingen – vi skal sjekke opp og korrigere. Vi gjør oppmerksom på at vi ikke har med tilbudspriser i kalkulatoren, ettersom disse gjerne har ganske kort varighet – men standardprisene skal være med. Hei! Denne stiller jeg meg ganske spørrende til! "Bindingstid. Det er sjelden noe å spare på å kjøpe mobil og abonnement i ett, ettersom du ofte ender opp med å måtte binde deg i lang tid til et mobilabonnement som er dyrere enn det du trenger. " Kan dere begrunne denne? Selger daglig telefoner og abo der det som oftes gis 500,- eller mer avslag, avhengig av type telefon / abo. Det er veldig ofte man kan spare store summer på å kjøpe telefon og abo sammen. Lenke til kommentar
Ursa Skrevet 18. februar 2016 Del Skrevet 18. februar 2016 Alle andre abonnement enn Banzai og Phonero sine er helt håpløse i mine øyne. Jeg har nå vært fornøyd Banzai-kunde i 2 år. Trodde faktisk at kampen om storbrukerne burde ha vokst litt til nå Jeg bruker dems 100GB-abonnement for 700 kr/mnd. Jeg sparer sikkert omkring 1000 kr i mnd på å slippe å abonnere på Wifi og Parabol/TV/kabel, og det er nok data til å streame musikk og film hver dag via Netflix eller HBO i mange timer. Phonero har 50GB for 449, men det er bedrifts-abonnement så mulig det står ting med "liten skrift" i deres abonnement. At teleselskapene gidder å bruke hundretusener på kampanjer som diskuterer om de skal ha 3 eller 4 gb i måneden synes jeg er helt utrolig. Det er helt latterlig lite uansett, og vil gjøre kundene helt avhengige av dyre ekstrapakker. Jeg håper kundene støtter opp småselskapene som faktisk har et brukbart produkt i stedet. Lenke til kommentar
Jack Flores Skrevet 19. februar 2016 Del Skrevet 19. februar 2016 Jeg har det beste egentlig . Bruker mobilen som hotspot så 10-15gb mnd er altfor lite for mitt bruk. Men jeg lurer på hvor mange år til de skal melke kundene på denne måten med datakvote. Lenke til kommentar
Tømmerås Skrevet 19. februar 2016 Del Skrevet 19. februar 2016 Noen som har erfaring med Hello? Virker nesten litt for godt til å være sant med telenornett, 40mbit, 8GB data og ubegrenset ellers til 295,- Jeg og kona har hatt "Hello" i over et år nå, og har ingenting å utsette på abo. Lenke til kommentar
bo1e Skrevet 19. februar 2016 Del Skrevet 19. februar 2016 For folk som ikke bruker mer enn 1GB/mnd så er 10Mbit/s tilstrekkelig. Det som er viktigere å tenke på er om det er telenor eller netcom sitt nett som har best dekning i områdene man ferdes mest i, når man skal velge mellom Ice og Hello på billigabonnement. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 19. februar 2016 Del Skrevet 19. februar 2016 alle som kun bruker sin egen mobil trenger ikke noe raskere enn 10 MB.. Lenke til kommentar
Aasgaard Skrevet 19. februar 2016 Del Skrevet 19. februar 2016 Noen som har erfaring med Hello? Virker nesten litt for godt til å være sant med telenornett, 40mbit, 8GB data og ubegrenset ellers til 295,- Jeg og kona har hatt "Hello" i over et år nå, og har ingenting å utsette på abo. Vurderer å bytte til Hello jeg også, men det er ikke bare fordeler. Ta for eksempel en titt på utenlandsprisene deres, de er helt groteske. Sist jeg sjekka mener jeg Telenor lå på ca. 7,- per minutt fra USA. Hello lå på 25 (TYVEFEM) kroner per minutt derfra. En treminutters samtale skal ikke koste 75,-, det er bare ikke greit. Uansett hvor sjelden jeg egentlig bruker det. Lenke til kommentar
EgTykjerDetErFlott Skrevet 20. februar 2016 Del Skrevet 20. februar 2016 "Bindingstid. Det er sjelden noe å spare på å kjøpe mobil og abonnement i ett, ettersom du ofte ender opp med å måtte binde deg i lang tid til et mobilabonnement som er dyrere enn det du trenger. " Hvordan kan jeg da spare 2500-3500kr hver gang jeg kjøper ny mobil hos NetCom da? Har da regnet med alle faktorer.. Og er bare 12mnd binding og det er helt ok for å få mobil for nesten halv pris.. Lenke til kommentar
Hedonism Skrevet 21. februar 2016 Del Skrevet 21. februar 2016 (endret) Vurderer å bytte til Hello jeg også, men det er ikke bare fordeler. Ta for eksempel en titt på utenlandsprisene deres, de er helt groteske. Sist jeg sjekka mener jeg Telenor lå på ca. 7,- per minutt fra USA. Hello lå på 25 (TYVEFEM) kroner per minutt derfra. En treminutters samtale skal ikke koste 75,-, det er bare ikke greit. Uansett hvor sjelden jeg egentlig bruker det. Jeg så en som påpekte USA-prisene deres på facebook-veggen til Hello for litt siden og de svarte at de hadde hovedfokus på å være billigst mulig når man oppholdt seg i Norge. Som du sier så er det lurt å følge med på alt av priser før man velger mobilabonnement og ikke bare ser på hva man betaler i det daglige. Jeg har selv Hello og for meg som svært sjelden reiser utenfor Europa så lønner det seg mest å se på innenlands og EU/EØS-prisene da det er de som vil være mest aktuelle i det daglige. "Bindingstid. Det er sjelden noe å spare på å kjøpe mobil og abonnement i ett, ettersom du ofte ender opp med å måtte binde deg i lang tid til et mobilabonnement som er dyrere enn det du trenger. " Hvordan kan jeg da spare 2500-3500kr hver gang jeg kjøper ny mobil hos NetCom da? Har da regnet med alle faktorer.. Og er bare 12mnd binding og det er helt ok for å få mobil for nesten halv pris.. Nå er vel ikke dette regelen at man sparer 2-3k ved kjøp av mobil sammen med binding. Jeg har selv sett litt på det i perioder når jeg vurderer ny telefon og de fleste gangene så har jeg fått mer innhold (les: data) i mobilabonnementene ved å gå til en "billigoperatør" (Hello, One Call, Chess, Banzai, Telio osv) kombinert med å kjøpe mobilen til fullpris enn låst til et abonnement hos en av de store operatørene da disse som oftest har lavere datamengde i forhold til abonnementsprisen. Det største unntaket jeg har opplevd var da min søster kjøpte seg en Samsung S6 med binding til sitt eksisterende Telenorabonnement på enten "Black friday" eller "Cyber Monday"-tilbud hvor hun fikk 64 gb lagring til lavere totalpris enn om hun hadde kjøpt uten abonnement eller en 32 gb-utgave med binding + fri datasim og 3 gb mer data uten særlig prisøkning fra sitt eksisterende abonnement. Så joda, unntak vil alltids oppstå men jeg tror fortsatt regelen er at det som oftest vil lønne seg å kjøpe mobilen uten binding og ha abonnement for seg selv, med mindre man har tenkt å bruke en av de store operatørene. Endret 21. februar 2016 av Hedonism Lenke til kommentar
DaggyBarlander Skrevet 22. februar 2016 Del Skrevet 22. februar 2016 Et viktig moment er hvorvidt hastigheten bare strupes eller det faktureres for overforbruk utover datapakken. Men struping så opplever iallfall jeg nok fart til at chattetjenester får kontakt og lasting av Google maps til "nødbruk" når måneden nærmer seg slutten og pakka er oppbrukt . Lenke til kommentar
HTCmasterrace Skrevet 22. februar 2016 Del Skrevet 22. februar 2016 Vurderer å bytte til Hello jeg også, men det er ikke bare fordeler. Ta for eksempel en titt på utenlandsprisene deres, de er helt groteske. Sist jeg sjekka mener jeg Telenor lå på ca. 7,- per minutt fra USA. Hello lå på 25 (TYVEFEM) kroner per minutt derfra. En treminutters samtale skal ikke koste 75,-, det er bare ikke greit. Uansett hvor sjelden jeg egentlig bruker det. Jeg så en som påpekte USA-prisene deres på facebook-veggen til Hello for litt siden og de svarte at de hadde hovedfokus på å være billigst mulig når man oppholdt seg i Norge. Som du sier så er det lurt å følge med på alt av priser før man velger mobilabonnement og ikke bare ser på hva man betaler i det daglige. Jeg har selv Hello og for meg som svært sjelden reiser utenfor Europa så lønner det seg mest å se på innenlands og EU/EØS-prisene da det er de som vil være mest aktuelle i det daglige. "Bindingstid. Det er sjelden noe å spare på å kjøpe mobil og abonnement i ett, ettersom du ofte ender opp med å måtte binde deg i lang tid til et mobilabonnement som er dyrere enn det du trenger. " Hvordan kan jeg da spare 2500-3500kr hver gang jeg kjøper ny mobil hos NetCom da? Har da regnet med alle faktorer.. Og er bare 12mnd binding og det er helt ok for å få mobil for nesten halv pris.. Nå er vel ikke dette regelen at man sparer 2-3k ved kjøp av mobil sammen med binding. Jeg har selv sett litt på det i perioder når jeg vurderer ny telefon og de fleste gangene så har jeg fått mer innhold (les: data) i mobilabonnementene ved å gå til en "billigoperatør" (Hello, One Call, Chess, Banzai, Telio osv) kombinert med å kjøpe mobilen til fullpris enn låst til et abonnement hos en av de store operatørene da disse som oftest har lavere datamengde i forhold til abonnementsprisen. Det største unntaket jeg har opplevd var da min søster kjøpte seg en Samsung S6 med binding til sitt eksisterende Telenorabonnement på enten "Black friday" eller "Cyber Monday"-tilbud hvor hun fikk 64 gb lagring til lavere totalpris enn om hun hadde kjøpt uten abonnement eller en 32 gb-utgave med binding + fri datasim og 3 gb mer data uten særlig prisøkning fra sitt eksisterende abonnement. Så joda, unntak vil alltids oppstå men jeg tror fortsatt regelen er at det som oftest vil lønne seg å kjøpe mobilen uten binding og ha abonnement for seg selv, med mindre man har tenkt å bruke en av de store operatørene. Jo, faktisk. Som regel så er det MYE penger å spare i løpet av et år på å binding kontra at man kjøper telefonen fullpris med abo ved siden av. Dette avhenger selvfølgelig helt av telefonens utsalgspris, hvorvidt det lønner seg eller ikke. Men for å ta et regnestykke. Si du er ute etter en telefon med en utsalgspris på 5000,-, Telefonen koster 999,- i butikk med binding sammen med abo som koster 599,- ink bindingen. (Hos Telenor for eksempel for å bruke de som utgangspunkt så finnes det enten 200,- binding eller 300,- binding. I regnestykket tar jeg utgangspunkt i en 200,- binding). Bindingen er rentefri. Det vil si at du betaler for mobilen (som er det du betaler for med bindingstillegget grunnet rabatt på mobilen i butikk) 999,- x 1 + 200 x 12 = 3399,- i løpet av et år for en mobil som originalt koster 5000,-... Ja, pris for abo kommer i tillegg på 399,-, men dette er en kostnad du har fra før uansett med tanke på at du må ha abo for å kunne bruke med den nykjøpte mobilen... Så kan man selvfølgelig begynne å diskutere selve abo prisen kontra andre abo som finnes på markedet, men på generelt grunnlag så lønner det seg i stor grad å binde seg ved kjøp av dyrere telefoner, så lenge operatøren tilbyr binding og dette er rentefritt. ( DET ER KUN PRIS PÅ TELEFON JEG DISKUTERER HER, IKKE HVILKE ABO SOM ER BILLIGST OG IKKE) Synes blant annet OneCall sin markedsføring der de rakker ned på binding og sier at dette er fordyrene er meget irriterende. Ja, det stemmer at OneCall ikke har binding på abo, men skal du ha telefonen på avbetaling (en form for binding) må du betale renter for dette. Altså skal du ha en totalpakke hos OneCall med mobil og abo uten at du må legge ut med flere 1000 lapper ved kjøp vil det i lengden bli dyrere med OneCall enn for eksempel en dyrere aktør som Netcom/Telenor pga rentetillegg på mobilen. Konklusjon. Skal du ha en dyrere telefon fra øverste hylle så lønner det seg som oftest med binding. Man må selvfølgelig ALLTID ta en kontrollregning på dette. Til dere som leser dette er dere hjertelig velkommen til å motbevise dette, men i de aller fleste tilfeller så har butikken eller operatøren såpass gode tilbud at det vil lønne seg med binding. Dette gir også mening i forhold til forrettningsmodellen der operatøren tjener mer penger på å ha et lengre kundeforhold så det er naturlig at de vil rabattere kunder som velger å forplikte seg til den gitte operatør. /M Lenke til kommentar
O.A.G. Skrevet 16. mars 2016 Del Skrevet 16. mars 2016 Sjekk opplysninger først! Ref.: "Med dette bruksmønsteret er det ICE mobil 1 GB til 99 kroner i måneden som er billigst. Her får du en surfehastighet på hele 50 Mbit/s og en kombinert dekning mellom ICE sitt eget nett og TeliaSonera. " Har selv vært i kontakt med ICE.no med tanke på om det gikk å putte Mobil SIM kort i bredbåndsruter for å utnytte 450 båndets dekning der annen dekning mangler. Dette for å ha billigere abonnement Det går ikke da ALL datatrafikk på mobil abonnement (slik som tale også er) er rutet via TeliaSonera (tidligere NetCom) sitt nett. Dermed så er det kun TeliaSonera sitt nett som brukes til mobil datatrafikk. Slik vil det være til ICE begynner med VoLTE dvs tale over LTE (4G). Det var ihvertfall beskjeden jeg fikk for ett par uker siden. Lenke til kommentar
oscrue10 Skrevet 16. mars 2016 Del Skrevet 16. mars 2016 Middels data (5 GB/måned) Lenke til kommentar
G Skrevet 16. mars 2016 Del Skrevet 16. mars 2016 Samtaler til spesialnummer? Ja hva med å faktisk hjelpe forbrukeren her, og lage ordentlige sammenlikningstester, slik at man får en oversikt på spesialnumre. Lenke til kommentar
Kurt Lekanger Skrevet 16. mars 2016 Forfatter Del Skrevet 16. mars 2016 Sjekk opplysninger først! Ref.: "Med dette bruksmønsteret er det ICE mobil 1 GB til 99 kroner i måneden som er billigst. Her får du en surfehastighet på hele 50 Mbit/s og en kombinert dekning mellom ICE sitt eget nett og TeliaSonera. " Har selv vært i kontakt med ICE.no med tanke på om det gikk å putte Mobil SIM kort i bredbåndsruter for å utnytte 450 båndets dekning der annen dekning mangler. Dette for å ha billigere abonnement Det går ikke da ALL datatrafikk på mobil abonnement (slik som tale også er) er rutet via TeliaSonera (tidligere NetCom) sitt nett. Dermed så er det kun TeliaSonera sitt nett som brukes til mobil datatrafikk. Slik vil det være til ICE begynner med VoLTE dvs tale over LTE (4G). Det var ihvertfall beskjeden jeg fikk for ett par uker siden. Hei, dette stemmer – de bygger eget nett, men foreløpig fungerer det ikke på mobiltelefon – og kun med egne rutere fra Ice. Har oppdatert saken. Kurt Lenke til kommentar
GeirHH Skrevet 16. mars 2016 Del Skrevet 16. mars 2016 Apropos spesialnumre; Forbrukerrådet har *pålagt all kundeservice normaltakst og Hello har nå byttet til vanlig nummer. *Vet ikke hvilken juridisk myndighet de har. Mange av spesialnumrene kan man i tillegg finne alternativer til. Lenke til kommentar
MariusJS Skrevet 16. mars 2016 Del Skrevet 16. mars 2016 Samtaler til spesialnummer? Ja hva med å faktisk hjelpe forbrukeren her, og lage ordentlige sammenlikningstester, slik at man får en oversikt på spesialnumre. Hei Dette har jeg allerede svart på, oppgaven med å legge inn alle de forskjellige prisene og orientere seg om hvilke "regler" som gjelder blir alt for avansert til at det er noe vi kommer til å gjøre nå, men det er noe vi eventuelt kan vurdere senere. Vi ser heller ikke noe stort ønske om denne funksjonen. Lenke til kommentar
Kimblus Skrevet 16. mars 2016 Del Skrevet 16. mars 2016 Ser at det ikke er lagt inn pris på ((Hello)) som er det dessinert billigste mobilabonnement. per i dag koster det (100 for 1 GB) _ (200 for 3 GB) (250 for 5 GB)_ (300 for 10 GB) og (400 for 20 GB) i legg er det mye å spare om du får med flere til å gå over Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg