Abigor Skrevet 20. november 2015 Del Skrevet 20. november 2015 Det har et utspring i religionen ja. Men det jeg sier er at skylden går til ekstremister, og ikke muslimer. Det som ville vært uærlig er å tro at sekulære muslimer i Russland har noe med ekstremister i Irak å gjøre.Hvis man mener at det bør være dødsstraff for å slutte å være muslim, er man da ekstremist eller sekulær muslim? Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 20. november 2015 Del Skrevet 20. november 2015 Det har et utspring i religionen ja. Men det jeg sier er at skylden går til ekstremister, og ikke muslimer. Det som ville vært uærlig er å tro at sekulære muslimer i Russland har noe med ekstremister i Irak å gjøre.Hvis man mener at det bør være dødsstraff for å slutte å være muslim, er man da ekstremist eller sekulær muslim? Det er dog ikke det samme å slutte å være kristen som å slutte å være muslim. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 20. november 2015 Del Skrevet 20. november 2015 Man er konservativ til ekstrem om man ønsker død over andre for å bryte en ideologi. Poenget mitt kommer frem til når man ser på demografien til Sharia-støttere og de som igjen støtter Sharia med apostasi-klausulen. Islam har nøyanser angående apostasi, akkurat som kristne har nøyanser når det kommer til homofili. Går du til en muslim i Irak, eller en kristen i Nigeria så vil du se helt andre meninger enn muslimer i Albania eller kristne i Norge. Lenke til kommentar
Thoto79 Skrevet 21. november 2015 Del Skrevet 21. november 2015 (endret) Hvorfor så mange ønsker å skylde på menneskene framfor religionen forstår jeg ikke. Om noe så er disse villedet av religionsløgnen. Det er hele det ideologiske fundamentet vi må angripe og fjerne, dette er jo grunnlaget for rekrutteringen av jihadistene. Ja, det skal sitte langt inne å involvere seg i en borgerkrig på andre siden av verden. Men når de tar borgerkrigen til oss både i form av det økonomiske og sosiale aspektet ved flyktningsituasjonen hvor de har bidratt etter beste evne og direkte angrep gjentatte ganger på sivile i Europa er totalt uakseptabelt og det blir absurd om vi ikke skal kunne sørge for å få stoppet galskapen ingen ønsker skal skje. Når deres syn på en konstruktiv dialog for å oppnå enighet er å sende bilder og video av mishandlingen av landet de "forhandler" med sine statsborgere, så må vi klare å ta inn over oss at det må skje militært og vise dem samme nåde som de hadde vist oss, minus sadismen. Endret 21. november 2015 av Thoto79 Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 21. november 2015 Del Skrevet 21. november 2015 Hvorfor så mange ønsker å skylde på menneskene framfor religionen forstår jeg ikke. Om noe så er disse villedet av religionsløgnen. Det er hele det ideologiske fundamentet vi må angripe og fjerne, dette er jo grunnlaget for rekrutteringen av jihadistene. Mange av oss ser at det å tro at religion er forklaringen er enda en enkel løsning som ikke løser noe som helst. Vi vet at denne typen groteske hendelser og grupper oppstår og blomstrer helt fint uten religion. Poenget er at mennesker som har det vanskelig eller trenger noe å tro på gjerne finner det, det være seg via religion, politisk ideologi eller en annen form for gruppe. Å tro at det er religionen i seg selv er jo nettopp det som tillater oss å begå de samme feilene igjen, som mange generasjoner før oss har gjort. Fjerner du religionen er det nok av andre ideologier,retninger som står klare til å overbevise de som trenger å bli overbevist. Det er kanskje ikke så enkelt og greit som bildet du fremstiller, men det er nå en gang slik virkeligheten er. 1 Lenke til kommentar
misanthrope Skrevet 21. november 2015 Del Skrevet 21. november 2015 (endret) "With or without religion you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion." -Steven Weinberg Endret 21. november 2015 av misanthrope 1 Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 21. november 2015 Del Skrevet 21. november 2015 "With or without religion you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion." -Steven Weinberg Pen anekdote men den virker å ha lite med virkeligheten å gjøre, gitt diverse kommunistiske, nazistiske, osv regimer. Lenke til kommentar
misanthrope Skrevet 21. november 2015 Del Skrevet 21. november 2015 Evil people doing evil things. Jeg kommer hvertfall ikke på noen spesielt velmenende nazister eller stalinister Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 21. november 2015 Del Skrevet 21. november 2015 (endret) Evil people doing evil things. Jeg kommer hvertfall ikke på noen spesielt velmenende nazister eller stalinister Prøv å snakke i klartekst, så blir dette mye greiere vet du. Forøvrig: om du tror det ikke fantes stalinister og nazister som mente godt blø du kanskje lese litt. Endret 21. november 2015 av herzeleid Lenke til kommentar
lada1 Skrevet 21. november 2015 Forfatter Del Skrevet 21. november 2015 (endret) Hvorfor så mange ønsker å skylde på menneskene framfor religionen forstår jeg ikke. Om noe så er disse villedet av religionsløgnen. Det er hele det ideologiske fundamentet vi må angripe og fjerne, dette er jo grunnlaget for rekrutteringen av jihadistene. Mange av oss ser at det å tro at religion er forklaringen er enda en enkel løsning som ikke løser noe som helst. Vi vet at denne typen groteske hendelser og grupper oppstår og blomstrer helt fint uten religion. Poenget er at mennesker som har det vanskelig eller trenger noe å tro på gjerne finner det, det være seg via religion, politisk ideologi eller en annen form for gruppe. Å tro at det er religionen i seg selv er jo nettopp det som tillater oss å begå de samme feilene igjen, som mange generasjoner før oss har gjort. Fjerner du religionen er det nok av andre ideologier,retninger som står klare til å overbevise de som trenger å bli overbevist. Det er kanskje ikke så enkelt og greit som bildet du fremstiller, men det er nå en gang slik virkeligheten er. Hmm, det hjalp litt i Europa, ihverfall, å få temmet kristendommen :-) Det løste ikke alle problemer, men det hjalp. Utemmet religion er for folk som mangler selvinnsikt. Et redskap/våpen for å begå stygge ting. Man bør ta kniven vekk fra sinte barn :-) Det kan ihvertfall redusere skadene. Intelligente og bevisste folk forstår jo at også islam er en form for galskap - som man enten må fjerne eller "temme". Da blir verden ihvertfall litt bedre :-) Endret 21. november 2015 av lada1 1 Lenke til kommentar
Budeia Skrevet 21. november 2015 Del Skrevet 21. november 2015 Utemmet religion er for folk som mangler selvinnsikt. Et redskap/våpen for å begå stygge ting. Man bør ta kniven vekk fra sinte barn :-) Det kan ihvertfall redusere skadene. Intelligente og bevisste folk forstår jo at også islam er en form for galskap - som man enten må fjerne eller "temme". Da blir verden ihvertfall litt bedre :-) Uansett hvor mye man forakter andre religioner enn islam, er det vel at faktum at de er de eneste som driver på med denne sinnssyke selvmordsbombingen. Og de har åpenbart en stor rekruttering til terrororganisasjoner. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 21. november 2015 Del Skrevet 21. november 2015 Uansett hvor mye man forakter andre religioner enn islam, er det vel at faktum at de er de eneste som driver på med denne sinnssyke selvmordsbombingen. Og de har åpenbart en stor rekruttering til terrororganisasjoner. Det er fordi Istishhad ikke er en del av andre religioner sin ekstremisme. Det burde ikke være relevant om Breivik sprengte en bil i regjeringskvartalet eller om han sprengte seg selv. Man kan vri påstanden din til hvorfor det i hovedsak er buddhister som kun driver med selvpåtenning, som om det på noen måter skulle gjøre buddhismen verre fordi det er størst sjanse for at en buddhist vil tenne på seg selv i ditt nærvær. Lenke til kommentar
Budeia Skrevet 21. november 2015 Del Skrevet 21. november 2015 Om man nok en gang skal måtte rette fokuset mot nordmenn, er det visst ikke noen stor trussel med nye "Breiviker". Selv om Breivik er en psykopat, mente han selv det var en lur ting å gå etter dem som hadde sluppet inn så mange innvandrere til Norge. Man skal ikke bagatellisere at det var noen tilfeldige personer som døde, og det var barn og unge som nok ikke hadde så mye greie på ideologi. Men Breivik valgte altså ikke å gå inn på det nærmeste supermarkedet og sprenge i stykker tilfeldige kafegjester og handlende. Hvis man ser på islamister, velger de i større grad å bombe tilfeldige kafegjester, tilskuere og lignende. Og vi kan si at det ikke finnes kristne som gjør det samme. Eller av kristen avstamning... det er tvilsomt om dagens europeiske ungdom i det hele tatt har noen bibelkunnskap. Hvor skulle de fått den fra? Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 21. november 2015 Del Skrevet 21. november 2015 (endret) Her var det mye fokus på koblingen min til Breivik, og lite fokus på poenget mitt. Ideen om at jeg bagatelliserer noe som helst er fullstendig absurd. Hør nå: Grunnen til at det er muslimer som driver på med selvmordsbombing er fordi istishhad (death by martyrdom) er unikt til radikalt islam. Forskjellen mellom Breivik (Jeg gjorde det igjen) og IS-terrorister er at Breivik ikke vil sprenge seg selv. Det utelukker derimot ikke bruk av bomber, slik som regjeringskvartalet er et godt bevis på. Una-bomberen er også et bevis på at bomber ikke er unikt til muslimer. Forskjellen er at bombene ikke er rundt magen til terroristen. Derfor er det du ikke hører om selvmordsbombere som ikke er muslimer. Endret 21. november 2015 av Gavekort Lenke til kommentar
Budeia Skrevet 21. november 2015 Del Skrevet 21. november 2015 Her var det mye fokus på koblingen min til Breivik, og lite fokus på poenget mitt. Ideen om at jeg bagatelliserer noe som helst er fullstendig absurd. (...) Forskjellen er at bombene ikke er rundt magen til terroristen. Om så er, hvorfor bruke tid på dette når trusselen åpenbart er fra islamister? Det "popper" jo opp islamister overalt nå virker det som. Å fokusere på uvesentlige ting for å minske fokuset på åpenbart viktigere ting, vil jeg si er å bagatellisere. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 21. november 2015 Del Skrevet 21. november 2015 (endret) På hvilken måte er trusselen åpenbart muslimer og Islam? Sist jeg sjekket så har andre ekstreme miljøer en høyere dødlighet enn radikale muslimer. Nå høres det gjerne ut som jeg bagatelliserer trusselen som radikale muslimer utgjør, men poenget mitt er ikke at radikale muslimer ikke er farlige, men heller det at vi må se lenger enn nesetippen på de andre ekstreme miljøene vi har her i landet, og ikke tro at muslimer automatisk er radikale, og radikale muslimer er den største trusselen til Norge. Endret 21. november 2015 av Gavekort Lenke til kommentar
Budeia Skrevet 21. november 2015 Del Skrevet 21. november 2015 Gavekort: Hvis du tviholder på tallene i Norge... Men det har vel vært flere eksempler på at islamistisk terror har blitt avverget i Norge. Og har du regnet med de tilfellene der muslimske innvandrere har drept busspassasjerer og trikkepassasjerer med kniv? Husk også at under opphetede øyeblikk (som striden om Muhammed-tegningene og om striden rundt Palestina), har Norges muslimer marsjert for å støtte sine muslimske trosfrender i hjemlandene. Det var også angrep i Norge i forbindelse med de såkalte "Sataniske vers", som visstnok skal bevise at Koranen er et falskneri. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 21. november 2015 Del Skrevet 21. november 2015 (endret) Edit: En litt bedre kilde er å se på Europol sine egne analyser https://www.europol.europa.eu/sites/default/files/publications/p_europol_tsat15_09jun15_low-rev.pdf Edit: Fjernet bilde da jeg ikke tror på det selv. Poenget står fortsatt, les fra side 18 i Europol sin rapport Endret 21. november 2015 av Gavekort Lenke til kommentar
Budeia Skrevet 21. november 2015 Del Skrevet 21. november 2015 Uansett er det jo slik at man satte igang mye nytt etter 11. september-angrepet på USA. Det kom strengere regler for flybagasjen, og det kom terrorgjerder på kaiene. Sikkert flere ting også. Så noen må jo være overbevist om at Norge er under stadig trussel av islamister. Ellers kunne man bare ha kuttet ut alle de strenge reglene på flyplassene, fjernet terrorgjerder, etc. Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 21. november 2015 Del Skrevet 21. november 2015 Hvorfor så mange ønsker å skylde på menneskene framfor religionen forstår jeg ikke. Om noe så er disse villedet av religionsløgnen. Det er hele det ideologiske fundamentet vi må angripe og fjerne, dette er jo grunnlaget for rekrutteringen av jihadistene. Mange av oss ser at det å tro at religion er forklaringen er enda en enkel løsning som ikke løser noe som helst. Vi vet at denne typen groteske hendelser og grupper oppstår og blomstrer helt fint uten religion. Poenget er at mennesker som har det vanskelig eller trenger noe å tro på gjerne finner det, det være seg via religion, politisk ideologi eller en annen form for gruppe. Å tro at det er religionen i seg selv er jo nettopp det som tillater oss å begå de samme feilene igjen, som mange generasjoner før oss har gjort. Fjerner du religionen er det nok av andre ideologier,retninger som står klare til å overbevise de som trenger å bli overbevist. Det er kanskje ikke så enkelt og greit som bildet du fremstiller, men det er nå en gang slik virkeligheten er. Hmm, det hjalp litt i Europa, ihverfall, å få temmet kristendommen :-) Det løste ikke alle problemer, men det hjalp. To verdenskriger og mange tiår med kommunistisk styre som sendte millioner i gulag. Utemmet religion er for folk som mangler selvinnsikt. Et redskap/våpen for å begå stygge ting. Man bør ta kniven vekk fra sinte barn :-) Det kan ihvertfall redusere skadene. Mennesker som har "skjønt det folk ikke skjønner selv" og ønsker å tvinge det på dem er nok det farligste her, enten det er totalitære islamister, nazister eller ateister. Intelligente og bevisste folk forstår jo at også islam er en form for galskap - som man enten må fjerne eller "temme". Da blir verden ihvertfall litt bedre :-) "Intelligente og bevisste folk" forstår antagelig at problemene er veldig mye mer sammensatt enn som så. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå