lada1 Skrevet 18. november 2015 Del Skrevet 18. november 2015 Her har man nok et eksempel på tvilsom diskusjon om IS og islam: http://www.dagbladet.no/2015/11/18/nyheter/utenriks/terror/faten_mahdi_al-hussaini/41997642/ En Faten Mahdi Al-Hussaini sier om IS: "I mine øyne er de ikke muslimer. De bruker bare islam for å nå sine politiske mål. Jeg mener de bør kalles ekstremister eller terrorister, sa hun i formiddagens DBTV-sending." Jeg mener at hun her signaliserer at hun ikke setter Vestens demokratiske verdier før islam sine verdier. Hun signaliserer dermed at også hun er en potensiell fiende og er med på feil side i kampen mot terror. Hun viser at hun er fanget inne i islam-bobla hvor galskapen lett tar taket :-) 5 Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 18. november 2015 Del Skrevet 18. november 2015 Hva kaller du din "boble"? Lenke til kommentar
secretx Skrevet 18. november 2015 Del Skrevet 18. november 2015 (endret) Greien med dere er at dere på en eller annen måte alltid må finne feil i alt muslimene sier. Det at Faten Mahdi Al-Hussaini sa at IS ikke vil telles som muslimer og kun bruker dette som et middel for å oppnå sine politiske mål, signaliserer at hun ikke støtter dem og mener de setter Islam i dårlig lys. Det signaliserer ikke at hun er på feil side i kampen mot terror. IS påstår de er muslimer, men vis meg et eneste vers fra koranen som sier du kan drepe et uskyldig menneskeliv, så lover jeg at jeg endrer mitt synspunkt. Hvis en muslim dreper et eneste uskyldig menneske, regnes det likt som å ha drept hele menneskeheten. Hvor mange uskyldige har ikke IS drept da? I tillegg til det, er det fakta at nå har IS drept 100.000 muslimer. Hvis de var muslimer selv, og målet var å få andre konvertert, er ikke det mistenksomt at deres ofre tilhører samme religion? De har drept fem ganger flere muslimer enn andre. Baser deg på fakta og les mer om en religion før du slenger ut en påstand. At folk tror terrorisme kommer av islam er så sinnsykt idiotisk at det ikke går ann. Nei, jeg sier ikke at alle muslimer er fredelig og snille mennesker. Mitt poeng er at ekstremister finnes i alle religioner, men det betyr ikke at du kan putte alle under samme kam. Det du sier med at hun signaliserer at hun er på motstanderen sin side er rent idioti som faller ut av munnen din. Endret 18. november 2015 av secretx 1 Lenke til kommentar
ærligøs Skrevet 18. november 2015 Del Skrevet 18. november 2015 Hvis en muslim dreper et eneste uskyldig menneske, regnes det likt som å ha drept hele menneskeheten. Men korrupte mennesker er ikke uskyldige. Det gis unntak for mordere og korrupte mennesker, virker det som. Og vi alle er vel korrupte? I neste avsnitt begynner maset om å hogge av hender og føtter på korrupte mennesker. Den setningen i sitatboksen er lite verdt før en avklarer hva "uskyldig" betyr. Lenke til kommentar
misanthrope Skrevet 18. november 2015 Del Skrevet 18. november 2015 Faten Mahdi Al-Hussaini ER en ekstremist. Men så er hun også bare 20 år så det er lov å håpe at hun snart kommer på bedre tanker.http://www.vg.no/nyheter/innenriks/islam-debatten/slik-svarer-faten-19-paa-anklager-om-ekstremisme/a/23283109/ 2 Lenke til kommentar
secretx Skrevet 18. november 2015 Del Skrevet 18. november 2015 (endret) Hvis en muslim dreper et eneste uskyldig menneske, regnes det likt som å ha drept hele menneskeheten. Men korrupte mennesker er ikke uskyldige. Det gis unntak for mordere og korrupte mennesker, virker det som. Og vi alle er vel korrupte? I neste avsnitt begynner maset om å hogge av hender og føtter på korrupte mennesker. Den setningen i sitatboksen er lite verdt før en avklarer hva "uskyldig" betyr. Vi alle er korrupte? Hvor har du det fra? Misforstå meg rett, jeg støtter ikke alt hun sier. Men når en muslim faktisk sier at en er imot terrorisme, er det ikke rett å slenge ut en påstand om at de signaliserer eller hinter om at de støtter terror? Uskyldig mennesker er de som blir drept uten å mål og mening. Ja, ekstremister dreper mange uskyldige. Jeg er vokst opp i et muslimsk hjem, der jeg ble lært opp til å ikke drepe edderkopper engang. Uskyldige omfatter ikke bare muslimer, men ifølge Islam er all form for drap som IS og andre terrorgrupper utfører, ikke godtatt. Det er faktisk påbudt å respektere alle religioner, ikke tvinge de til noe form for konvertering og om de er i mindre tall må du også gi dem beskyttelse. Endret 18. november 2015 av secretx Lenke til kommentar
secretx Skrevet 18. november 2015 Del Skrevet 18. november 2015 Vi bør først og fremst se forskjellen på muslimer og ekstremister. Islam støtter ikke terror. Blir oppgitt når folk bare sier det, uten noe grunnlag. Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 18. november 2015 Del Skrevet 18. november 2015 Det finnes de som ser på IS som muslimer osv. Jeg ser på dem som skadedyr, parasitter, som bør bekjempes som sådan. 2 Lenke til kommentar
secretx Skrevet 18. november 2015 Del Skrevet 18. november 2015 Det finnes de som ser på IS som muslimer osv. Jeg ser på dem som skadedyr, parasitter, som bør bekjempes som sådan. Ja, jeg kunne ikke vært mer enig i det! Vi bør stå sammen nå og kjempe mot dem 1 Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 18. november 2015 Del Skrevet 18. november 2015 (endret) Jeg er uenig med henne. Selvsagt er IS muslimer. Men årsaken til at alle væpna grupper av muslimsk herkomst alltid blir stemplet "islam" er det kanskje ikke mange som har tenkt over? Forklaringen er at andre ideologier stort sett er fraværende i disse landene. Dvs. merkelapper som væpna grupper ellers i verden opp gjennom har pådratt seg, f.eks. marxister, fascister, separatister, republikaner, royalister, kommunister, etc. (og også ideologier med politiske partier) Dermed fremstår det veldig ensrettet, og blir da dessuten en gavepakke til de som elsker å sjikanere islam. Endret 18. november 2015 av Mr.M 3 Lenke til kommentar
misanthrope Skrevet 18. november 2015 Del Skrevet 18. november 2015 (endret) Vi bør først og fremst se forskjellen på muslimer og ekstremister. Islam støtter ikke terror. Blir oppgitt når folk bare sier det, uten noe grunnlag. Forskjellen er tydeligvis at ekstremister kan lese mens moderate muslimer ignorerer mye av koranen. http://skepticsannotatedbible.com/quran/ Endret 18. november 2015 av misanthrope 3 Lenke til kommentar
Thoto79 Skrevet 18. november 2015 Del Skrevet 18. november 2015 Fascislamister syntes jeg er passende. En fin miks av intoleranse, aggresjon og religion. Det jeg mistenker er at vi ikke hadde hatt de to første der i samme grad om vi bare alle kunne hatt fokus på å kvitte oss med den siste. Lenke til kommentar
Valkyria Skrevet 18. november 2015 Del Skrevet 18. november 2015 IS påstår de er muslimer, men vis meg et eneste vers fra koranen som sier du kan drepe et uskyldig menneskeliv, så lover jeg at jeg endrer mitt synspunkt. Quran (2:191-193) - "And kill them wherever you find them, and turn them out from where they have turned you out. And Al-Fitnah [disbelief or unrest] is worse than killing... Jeg kan gi deg mange fler, men siden du sier ett skulle være nok så stoler jeg på deg. 3 Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 18. november 2015 Del Skrevet 18. november 2015 Jeg kan gi deg mange fler, men siden du sier ett skulle være nok så stoler jeg på deg. Andre kan garantert mer om dette enn meg, men det konkrete verset du referer er tatt ut av sammenhengen, såvidt jeg vet. Dvs. sammenhengen det er skrevet, omtaler er en konkret krigssituasjon og det er fiende-folk som omtales. ? Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 18. november 2015 Del Skrevet 18. november 2015 (endret) Her har man nok et eksempel på tvilsom diskusjon om IS og islam: http://www.dagbladet.no/2015/11/18/nyheter/utenriks/terror/faten_mahdi_al-hussaini/41997642/ En Faten Mahdi Al-Hussaini sier om IS: "I mine øyne er de ikke muslimer. De bruker bare islam for å nå sine politiske mål. Jeg mener de bør kalles ekstremister eller terrorister, sa hun i formiddagens DBTV-sending." Jeg mener at hun her signaliserer at hun ikke setter Vestens demokratiske verdier før islam sine verdier. Hun signaliserer dermed at også hun er en potensiell fiende og er med på feil side i kampen mot terror. Hun viser at hun er fanget inne i islam-bobla hvor galskapen lett tar taket :-) De er minst like mye muslimer som det hun er. Så lenge hun benekter at de er muslimer så har hun ikke noe perspektiv på problemet. Akkurat som hun sier at de hun ikke liker ikke er muslimer, så vil vel IS og de ekstremistene ikke like henne og si det samme. De sier vel da at hun ikke er ekte muslim, men misbruker islam for sine politiske mål. Fakta er at både hun og IS er muslimer. Men er man religiøs så er det kanskje vanskelig å innse at mennesker man er uenig med tilhører samme religion som en. Endret 18. november 2015 av Abigor 1 Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 18. november 2015 Del Skrevet 18. november 2015 (endret) men vis meg et eneste vers fra koranen som sier du kan drepe et uskyldig menneskeliv, så lover jeg at jeg endrer mitt synspunkt. Gi meg et vers fra en hvilken som helst tekst som sier du kan drepe et uskyldig menneskeliv! Et uskyldig menneskeliv! Det er to ting du sier, som jeg ser går igjen mange ganger. Det ene er uskyldig. Hvem i IS har drept noen uskyldige? Hvem har noen gang drept no Og den andre tingen du sier er at du begrenser utvalget av regler og moral fra islam til koranen. Islam er uendelig mye mer enn koranen. I tillegg til det, er det fakta at nå har IS drept 100.000 muslimer. Hvis de var muslimer selv, og målet var å få andre konvertert, er ikke det mistenksomt at deres ofre tilhører samme religion? De har drept fem ganger flere muslimer enn andre. Baser deg på fakta og les mer om en religion før du slenger ut en påstand. At folk tror terrorisme kommer av islam er så sinnsykt idiotisk at det ikke går ann. Nei, jeg sier ikke at alle muslimer er fredelig og snille mennesker. Mitt poeng er at ekstremister finnes i alle religioner, men det betyr ikke at du kan putte alle under samme kam. Jeg må visst legge til mer her, fordi du sier enda mer feil. Ekstremister finnes i alle religioner? Hvilke ekstremister finner du i jainismen, for å ta Sam Harris sitt eksempel? Islam er en veldig god religion å ta utgangspunkt i dersom du ønsker å drepe og bestemme over andre mennesker. Det finnes religioner der, jo mer ekstremistisk du blir og følger religionen, jo mindre kan du skade noe som helst. Er du fanatisk ekstremist i jainismen kan du ikke drepe en flue. Og jeg kan gjengi et annet poeng fra Sam Harris, religion er som sport, det inneholder både thaiboxing og badminton. Religionen islam inneholder mange elementer som gir svært skadelige konsekvenser dersom mennesker tar det seriøst. Og de skadelige konsekvensene er blant annet det vi ser fra IS. Endret 18. november 2015 av Abigor 3 Lenke til kommentar
secretx Skrevet 18. november 2015 Del Skrevet 18. november 2015 IS påstår de er muslimer, men vis meg et eneste vers fra koranen som sier du kan drepe et uskyldig menneskeliv, så lover jeg at jeg endrer mitt synspunkt. Quran (2:191-193) - "And kill them wherever you find them, and turn them out from where they have turned you out. And Al-Fitnah [disbelief or unrest] is worse than killing... Jeg kan gi deg mange fler, men siden du sier ett skulle være nok så stoler jeg på deg. Ah, akkurat det jeg ventet på. Husk å ikke dra ut halve setningen som passer til situasjonen, ta hvert fall med sammenhengen. 2:190 Fight in the way of God those who fight you but do not transgress. Indeed. God does not like transgressors. 2:191 And kill them wherever you find them and expel them from wherever they have expelled you, and fitnah [Persecution] is worse than killing. Det står ikke drep dem, det står "fight in the way of God THOSE WHO FIGHT YOU". Håper du har hørt om selvforsvar? Lenke til kommentar
secretx Skrevet 18. november 2015 Del Skrevet 18. november 2015 men vis meg et eneste vers fra koranen som sier du kan drepe et uskyldig menneskeliv, så lover jeg at jeg endrer mitt synspunkt. Gi meg et vers fra en hvilken som helst tekst som sier du kan drepe et uskyldig menneskeliv! Et uskyldig menneskeliv! Det er to ting du sier, som jeg ser går igjen mange ganger. Det ene er uskyldig. Hvem i IS har drept noen uskyldige? Hvem har noen gang drept no Og den andre tingen du sier er at du begrenser utvalget av regler og moral fra islam til koranen. Islam er uendelig mye mer enn koranen. I tillegg til det, er det fakta at nå har IS drept 100.000 muslimer. Hvis de var muslimer selv, og målet var å få andre konvertert, er ikke det mistenksomt at deres ofre tilhører samme religion? De har drept fem ganger flere muslimer enn andre. Baser deg på fakta og les mer om en religion før du slenger ut en påstand. At folk tror terrorisme kommer av islam er så sinnsykt idiotisk at det ikke går ann. Nei, jeg sier ikke at alle muslimer er fredelig og snille mennesker. Mitt poeng er at ekstremister finnes i alle religioner, men det betyr ikke at du kan putte alle under samme kam. Jeg må visst legge til mer her, fordi du sier enda mer feil. Ekstremister finnes i alle religioner? Hvilke ekstremister finner du i jainismen, for å ta Sam Harris sitt eksempel? Islam er en veldig god religion å ta utgangspunkt i dersom du ønsker å drepe og bestemme over andre mennesker. Det finnes religioner der, jo mer ekstremistisk du blir og følger religionen, jo mindre kan du skade noe som helst. Er du fanatisk ekstremist i jainismen kan du ikke drepe en flue. Og jeg kan gjengi et annet poeng fra Sam Harris, religion er som sport, det inneholder både thaiboxing og badminton. Religionen islam inneholder mange elementer som gir svært skadelige konsekvenser dersom mennesker tar det seriøst. Og de skadelige konsekvensene er blant annet det vi ser fra IS. Synes det er bra vi kan diskutere uten å krangle. Jeg ser det, my bad. Ikke alle religioner, men en del religioner. Tingen som gjør meg irritert, er at de setter ingenting annet i lys. Det var såvidt noen som visste om ekstreme buddhister som drepte muslimer i Sri Lanka og Myanmar f.eks? Buddhisme baserer seg på ikkevold og fred, men nei, ingen ser hva de driver med. Hvorfor dreper de muslimer? Jo, fordi de mener muslimene har for mange barn. Det som plager meg, er at verden lukker øynene for konsekvensene vi må møte. Konsekvensene jeg må møte. Det finnes nesten 1,6 milliarder muslimer i verden som må unnskylde seg, som føler seg presset overalt på sosiale medier til å skrive at "Im muslim, but not a terrorist". Er ikke det urettferdig? Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 18. november 2015 Del Skrevet 18. november 2015 (endret) Hvor mange muslimer mener at det bør være dødsstraff for å slutte å tro på islam? Hvor mange muslimer mener at det bør være dødsstraff for homofili? Da snakker vi ikke om terrorister, men ganske vanlige muslimer. Alle mennesker kan gjøre jævlige ting. Buddhister kan begå massemord. Men det vil jo være overraskende eller uavhengig av religionen? Med mindre du kan trekke fram lære fra budhismen som vil motivere nettopp slik oppførsel. Det er ikke vanskelig å trekke fram lære i islam som motiverer til drap. Religionen var grunnlagt av en morder og en kriger. Det er umulig å begrunne drap i noen religioner. Det er lekende lett å forsvare drap i islam. For eksempel dødsstraff for apostasi, som er utbredt tolkning av islam. En tolkning som ikke hører noe sted hjemme i 2015, men som likevel store deler av muslimske befolkning støtter. Endret 18. november 2015 av Abigor 2 Lenke til kommentar
EternalSunshine Skrevet 18. november 2015 Del Skrevet 18. november 2015 (endret) Jeg har en ganske enkel definisjon på hva en "muslim" er. Dersom du tror på følgende dogme; "Det finnes ingen gud unntatt Allah, og Muhammed er hans profet" så er du per min definisjon en muslim. Så ja, det betyr at selv om du tror at Koranen ble oppdiktet på Cuba i 1843 og ikke har noe som helst relevans så kan du være en muslim (ganske så spesiell muslim, men fortsatt muslim). Endret 18. november 2015 av EternalSunshine 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå