rogeren69 Skrevet 18. november 2015 Del Skrevet 18. november 2015 Jeg fikk valget mellom å si opp med 14 dagers betalt permisjon, eller få sparken. Dette kom brått på meg, og på et møte med arbeidsgiver valgte jeg å takke ja til permisjonen (jeg har prøvetid, derfor 14 dager og ikke 3 mnd). Jeg var ikke representert med tillitsvalgt, og på innkallingen sto det ingenting om at jeg kunne ta med denne. Jeg er for tiden heller ikke organisert. Jeg disponerer en kommunal bolig som tilhører jobben, og jeg regner med at jeg må ut av denne innen 14 dager også. Jeg har ingen boligkontrakt. Kan de kaste meg på dør uten at jeg har en ny bolig å gå til? 14 dager er tross alt liten tid, og stedet jeg bor har ikke mange utleiemuligheter. Er det noe med praksisen med oppsigelsen/permisjonen som kan være påklagelig? Jeg vet ikke om dette er rette stedet å spørre om sånne ting, jeg burde ha snakket med en advokat men jeg får begynner her. På forhånd takk for svar. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 18. november 2015 Del Skrevet 18. november 2015 Kva er det du har avtalt, og kva er det du har akseptert. På meg så virker det som at du her har sagt opp stillinga di, med kun den bonusen at du slepp å jobbe ut oppsigelsestida (noke som er forholdsvis vanlig at arbeidsgiver likevell gir personar som seier opp, rett og slett fordi dei ikkje vil ha slike personar på arbeidsplassen når dei lett kan være meir til ulempe enn fordel, då er det lettare å berre betale dei det dei har rett på i oppsigelsestida og la dei gå på dagen). Uansett, dersom du har sagt opp sjølv så blir ting litt vanskeligare. Dersom det er arbeidsgiver som seier deg opp så er det ein del formkrav i henhold til arbeidsmiljølova som må tilfredsstillast: § 15-4.Formkrav ved oppsigelse (1) Oppsigelse skal skje skriftlig. (2) Oppsigelse fra arbeidsgivers side skal leveres til arbeidstaker personlig eller sendes i rekommandert brev til arbeidstakers oppgitte adresse. Oppsigelsen skal anses for å ha funnet sted når den er kommet fram til arbeidstaker. Oppsigelsen skal inneholde opplysninger om a) arbeidstakers rett til å kreve forhandling og reise søksmål, b) retten til å fortsette i stillingen etter bestemmelsene i §§ 17-3, 17-4 og 15-11, c) de frister som gjelder for å kreve forhandling, reise søksmål og for å fortsette i stillingen, og d) hvem som er arbeidsgiver og rett saksøkt i en eventuell tvist. Er oppsigelsen begrunnet i virksomhetens forhold, skal den også inneholde opplysninger om fortrinnsrett etter § 14-2. (3) Dersom arbeidstaker krever det, skal arbeidsgiver oppgi de omstendigheter som påberopes som grunn for oppsigelsen. Arbeidstaker kan kreve å få opplysningene skriftlig. Dersom arbeidsgiver ikkje hadde fulgt alle desse krava så hadde virkninga vært at oppsigelsen er ugyldig. Så det første du må finne ut er om du har sagt opp jobben din, eller om du berre har signalisert at det kan være ein muligheit å gjere det på denne måten. Dersom du har sagt opp jobben så vil ikkje formkrava til oppsigelse spele nokon rolle sidan du har sagt opp før du blei oppsagt. Men har du ikkje sagt opp så må arbeidsgiver følge arbeidsmiljølovas krav til oppsigelser. Dette innebærer då at oppsigelsen skal være skriftlig, ein skal være opplyst om sine rettigheiter ved oppsigelser, og arbeidsgiver må kunne vise til gyldig oppsigelsesgrunn. Når det gjeld boligen din så høres det rart ut at du har kommunal bolig utan leigeavtale. Dette kan tyde på at leigeavtalen er knytta til arbeidsavtalen, så dette må du sjekke opp. Dersom det ikkje finnes nokon leigeavtale for boligen så vil ein utan leigekontrakt falle tilbake på husleigelova sine standardbetingelsar. Dette innebærer blant anna eit oppsigelsesver. Lenke til kommentar
rogeren69 Skrevet 18. november 2015 Forfatter Del Skrevet 18. november 2015 Jeg har takket ja til arbeidsgivers tilbud om permisjon med lønn ut oppsigelsestida, mot at jeg selv sier opp stillingen. Hvis ikke så blir jeg sagt opp. Jeg har ennå ikke skrevet den formelle permisjonssøknaden, og heller ikke levert skriftlig oppsigelse. På det nevnte møtet gikk jeg rett i kjelleren psykisk, og følte at det var ingen annen utvei enn å takke ja til tilbudet om permisjon og å si opp selv. Leieavtalen er ikke knytta til arbeidsavtalen, det har jeg sjekket opp. Det står ingenting om bolig i min arbeidskontrakt. -"Dersom det ikkje finnes nokon leigeavtale for boligen så vil ein utan leigekontrakt falle tilbake på husleigelova sine standardbetingelsar. Dette innebærer blant anna eit oppsigelsesver." Hva mener du med denne setninga? Hva er standardbetingelsene? Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 18. november 2015 Del Skrevet 18. november 2015 -"Dersom det ikkje finnes nokon leigeavtale for boligen så vil ein utan leigekontrakt falle tilbake på husleigelova sine standardbetingelsar. Dette innebærer blant anna eit oppsigelsesver." Hva mener du med denne setninga? Hva er standardbetingelsene? https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1999-03-26-17 Og då særlig følgande bestemmelser: § 9-5. Utleierens oppsigelse av tidsubestemt leieavtale Er ikke annet avtalt eller annet følger av loven her, kan tidsubestemt leieavtale sies opp av utleieren. En tidsubestemt leieavtale om bolig kan bare sies opp av utleieren dersom: a) husrommet skal brukes som bolig av utleieren selv eller noen som hører til husstanden, b) riving eller ombygging av eiendommen gjør at husrommet må fravikes, c) leieren har misligholdt leieavtalen, eller d) det foreligger en annen saklig grunn til å si opp leieavtalen. Tidsubestemt leieavtale om enkelt beboelsesrom der leieren etter leieavtalen har adgang til en annens bolig, kan sies opp av utleieren uten hinder av bestemmelsene i annet ledd. § 9-6.OppsigelsesfristOppsigelsesfristen skal være tre måneder til opphør ved utløpet av en kalendermåned. For leieavtale om enkelt beboelsesrom der leieren etter avtalen har adgang til en annens bolig, skal oppsigelsesfristen være én måned. Det samme gjelder for selvstendig leie av garasje eller bod. For leieavtale om lokale der leien er avtalt pr. dag, skal oppsigelsesfristen være én dag. Bestemmelsene i denne paragraf kan fravikes i avtale. § 9-7. Formkrav til utleierens oppsigelseOppsigelse fra utleier skal være skriftlig. Oppsigelsen skal begrunnes. Oppsigelsen skal også opplyse om at leieren kan protestere skriftlig til utleieren innen én måned etter at oppsigelsen er mottatt. Oppsigelsen skal dessuten opplyse om at dersom leieren ikke protesterer innen fristen, taper leieren sin rett til å påberope seg at oppsigelsen er i strid med loven, jf. § 9-8 første ledd annet punktum, og at utleieren i så fall kan begjære tvangsfravikelse etter tvangsfullbyrdelsesloven § 13-2 tredje ledd bokstav c. En oppsigelse som ikke fyller kravene i første og annet ledd, er ugyldig. Har leieren flyttet i henhold til oppsigelsen, anses den som godtatt. Bestemmelsene i annet og tredje ledd gjelder ikke for oppsigelse av tidsubestemt leieavtale om enkelt beboelsesrom der leieren etter leieavtalen har adgang til en annens bolig. Det samme gjelder for leie av lokale der leien er avtalt pr. dag og for selvstendig leie av garasje eller bod. § 9-8. Tilsidesettelse av oppsigelseLeieren kan innen én måned etter at oppsigelsen er mottatt, protestere skriftlig til utleieren mot oppsigelsen. Har leieren ikke protestert mot oppsigelsen i samsvar med første punktum, kan leieren ikke påberope seg at oppsigelsen er i strid med loven her. Har leieren protestert i samsvar med første punktum, faller oppsigelsen bort om ikke utleieren har reist søksmål mot leieren innen tre måneder etter at leierens frist løp ut. Retten skal prøve om oppsigelsen er lovlig, og om den eventuelt skal settes til side. Oppsigelsen skal settes til side dersom retten ut fra en vurdering av begge parters forhold finner at den vil virke urimelig. Retten kan likevel ikke sette oppsigelsen til side dersom den kommer til at oppsigelsen skyldes vesentlig mislighold fra leierens side, jf. § 9-9 første ledd annet punktum. Bestemmelsene i første og annet ledd gjelder ikke for oppsigelse av tidsubestemt leieavtale om enkelt beboelsesrom der leieren etter leieavtalen har adgang til en annens bolig. Det samme gjelder for leie av lokale der leien er avtalt pr. dag, og selvstendig leie av garasje eller bod. § 9-9.Utleierens hevingsrettUtleieren kan heve leieavtalen på grunn av vesentlig mislighold fra leierens side. Vesentlig mislighold foreligger dersom: a) leieren vesentlig misligholder sin plikt til å betale leie eller oppfylle andre krav som reiser seg av leieavtalen, b) leieren tross skriftlig advarsel fra utleieren i vesentlig grad forsømmer sin vedlikeholdsplikt eller fortsetter å opptre på en måte som er til alvorlig skade eller sjenanse for utleieren, eiendommen eller øvrige brukere, c) leieren uten å ha rett til det helt eller delvis overlater bruken av husrommet til andre og tross skriftlig advarsel fra utleieren ikke bringer forholdet til opphør, d) leieren uten å ha rett til det bruker husrommet på annen måte eller til andre formål enn avtalt og tross skriftlig advarsel fra utleieren ikke bringer forholdet til opphør, eller e) leieren for øvrig misligholder sine plikter på en måte som gjør det nødvendig å bringe leieavtalen til opphør. En erklæring om at utleieren hever leieavtalen, skal være skriftlig. Den kan pålegge leieren straks å flytte og levere husrommet tilbake. I erklæringen skal grunnen til å heve leieavtalen oppgis. Blir leieavtalen hevet, er leieren ansvarlig for utlegg, tapt leie o.l. etter bestemmelsene i § 5-8. Lenke til kommentar
rogeren69 Skrevet 18. november 2015 Forfatter Del Skrevet 18. november 2015 Ok. Tusen takk for svar. Lenke til kommentar
rogeren69 Skrevet 18. november 2015 Forfatter Del Skrevet 18. november 2015 Nå fikk jeg melding fra arbeidsgiver at om jeg sier opp mitt arbeidsforhold, kan jeg beholde boligen ut oppsigelsestiden (14 dager). Er dette rett? Eller har jeg krav på tre måneder? Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 18. november 2015 Del Skrevet 18. november 2015 Etter som eg forstår det så vil oppsigelsestida på boligen være tre måneder etter husleigelova tellande frå den fyrste i kommande måned. Så får du oppsigelsen nå så vil den telle frå 1 desember, noke som betyr at du må ha flytta ut til 1 mars. Oppsigelsen må også begrunnast, men eg rekner med at behov for å frigjere boligen til arbeidsbolig for andre ansatte vil gjere seg gjeldande som saklig grunn. Dette forutsetter at det ikkje er avtalt andre ting som f.eks. at boligen og stillinga skal følge kvarandre. Her vil også ein eventuell muntlig avtale være like gyldig sjølv om du ikkje har kontrakt på leigeavtalen. PS! Du bør også vurdere kor vanskelig du skal orke å gjere deg over boligen dersom du likevell mister jobben. Men 14 dagar er ikkje lang tid til å finne seg ny bolig på, det er ein grunn til at husleigelova operer med tre måneders oppsigelse på leigeavtalar som ikkje har forhåndsbestemt oppsigelsesdato. Lenke til kommentar
rsun Skrevet 18. november 2015 Del Skrevet 18. november 2015 Takk igjen. Det er ingenting avtalt verken muntlig eller skriftlig når det gjelder bolig, kun arbeid. Tror kommunen har glemt det rett og slett. ! Lenke til kommentar
Dufen Skrevet 18. november 2015 Del Skrevet 18. november 2015 Hvor er det du jobber (ikke spesifikt, men bare sånn at man får et bilde av saken) og hva er grunnen til oppsigelsen? Lenke til kommentar
Dragen Skrevet 18. november 2015 Del Skrevet 18. november 2015 Siden boligen er kommunal og tilknyttet jobben, så vil jeg tro han er ansatt i en kommune. Mest sannsynlig innen helsesektoren. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå