Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Eksamen i markedsføring og ledelse 2 høsten 2015


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei! Lurer på om det er fler her som skal ha eksamen i morgen i markedsføring og ledelse 2? Tar dette faget som privatist, så tenkte kanskje at vi kunne diskutere forberedelsesdelen som kom ut nå klokken ni? :-)

 

Hei, jeg skal ha eksamen i morgen som privatist. blir gjerne med å diskutere og dele her :)

Lenke til kommentar

Er litt usikker på hva oppgavene kommer til å gå ut på. Den eneste bedriften som er nevnt i foberedelsesdelen er Starbucks, så tenker kanskje det er naturlig å få oppgaver rundt denne bedriften. Men Starbucks er allerede en kjent merkevare som har det meste av visjon, forretningside, kommunikasjon, etikk og samfunnsansvar spikret allerede. Så jeg klarer ikke helt å se for men hva de 4 oppgavene kommer til å handle om. Noen tanker?

Lenke til kommentar

Det eneste jeg ser for at det IKKE blir er konkurrentanalyse. Pga at vi ikke får vite spesifikt hvilken bedrift det er, og har dermed ikke mulighet til å finne aktuelle konkurrenter på forberedelsesdagen. I tillegg tar dette ufattelig lang tid å gjøre skikkelig. Har også lite tro på at vi får oppgave om markedsundersøkelse, men man vet jo aldri  :dontgetit:

Lenke til kommentar

Ser for meg at det er en ny kaffebar som ønsker å komme inn på markedet. Så kan oppgavene omhandle hvordan denne nyetablerte bedriften kan utbygge en forretningsidé, bygge sin merkevare og markedskommunisere på best mulig måte. (Med tanke på de moderne kommunikasjonsmidlene.)

Samtidig skal vi hjelpe dem med markedsføringen slik at de vil være, og fremstå, som en miljø - og ansvarsbevisst bedrift.

Ved å se på tidligere eksamener, tror jeg dette kan være mulige oppgaver.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ser for meg at det er en ny kaffebar som ønsker å komme inn på markedet. Så kan oppgavene omhandle hvordan denne nyetablerte bedriften kan utbygge en forretningsidé, bygge sin merkevare og markedskommunisere på best mulig måte. (Med tanke på de moderne kommunikasjonsmidlene.)

Samtidig skal vi hjelpe dem med markedsføringen slik at de vil være, og fremstå, som en miljø - og ansvarsbevisst bedrift.

Ved å se på tidligere eksamener, tror jeg dette kan være mulige oppgaver.

mange av de samme tankene jeg har gjort meg. Jeg tror ikke det er som du sier ivar95 at vi får Starbucks, du sier selv den er spikra. men tror det er en ny kaffebar som vil inn på markedet. derfor er Starbucks nevnt fordi dem har fått det til og er en markedsleder innen for det markedet.

Lenke til kommentar

Det høres bra ut! :) dette er noen tanker jeg har gjort meg:

 

* Markedskommunikasjon

* Forretningsidé og merkevarebygging

* Etikk og samfunnsansvar

det står også noe i oppgaven om målgruppen. segmentering?

Mye av det jeg også har sett for meg, samt ekspansjonsmatrise. Tror etikk og samfunnsansvar kan være mye av det. Tenker også  litt på den kaffesaken til Coop som blåste i høst. Ja, segmentering, hva tenker du på? :-)

Endret av Pedmed
Lenke til kommentar

Starbucks har vært ganske mislykket i Norge, så det blir feil å bruke de som eksempel på en bedrift som har lykkes. Tenkte kanskje oppgaven kunne være hvordan de kunne markedsføre seg bedre. Men tenker også at det kan dreie seg om oppstart av en ny bedrift.

Endret av Ivar95
Lenke til kommentar

Med på å diskutere.

Eventuelle, mulige oppgaver vi kan bli tildelt?

 

Supert! Jo flere hoder, jo bedre! Disse lærerplanmålene ser jeg for meg kan være aktuelle:

- gjøre rede for innholdet i begrepene merkeelementer og merkeverdi og analysere merkevarens betydning og posisjonering

- vurdere hvordan produkt, pris, distrubisjon og markedskommunikasjons kan brukes som konkurransemiddel

- formulere visjon, forretningsidé og overordnet mål for en organiasasjon

- bruke ekspansjonsmatrisen som ledd i utformingen av en organisasjons strategi 

-  utarbeide en enkel markedsstrategi rettet mot forbrukermarkedet med utgangspunkt i markedsplanen

- drøfte organisasjoners samfunnsansvar ut fra et etisk og et forretningsmessig perspektiv

- vurdere sammenhenger mellom en organisasjons samfunnsansvr og omdømme

- forumlere mål for en oranisasjons samfunnsansvar og utarbeide bedriftetiske retningslinjer

 

Hva tenker dere? Er vel ikke helt ute å kjører nå?  :)

Lenke til kommentar

Er litt usikker på hva oppgavene kommer til å gå ut på. Den eneste bedriften som er nevnt i foberedelsesdelen er Starbucks, så tenker kanskje det er naturlig å få oppgaver rundt denne bedriften. Men Starbucks er allerede en kjent merkevare som har det meste av visjon, forretningside, kommunikasjon, etikk og samfunnsansvar spikret allerede. Så jeg klarer ikke helt å se for men hva de 4 oppgavene kommer til å handle om. Noen tanker?

 

Skrev noen lærerplanmål lenger ned som jeg mistenker vi kan få oppgaver utifra. Forhåpentligvis er Starbuck's visjon og forretningidé er vel satt for lenge siden :p 

Lenke til kommentar

Starbucks har vært ganske mislykket i Norge, så det blir feil å bruke de som eksempel på en bedrift som har lykkes. Tenkte kanskje oppgaven kunne være hvordan de kunne markedsføre seg bedre. Men tenker også at det kan dreie seg om oppstart av en ny bedrift.

 

Mislykket? Dette inntrykket har ikke jeg (dog, nå har jeg ikke lest veldig mye på Starbucks enda), hm, interessant, det har jeg ikke tenkt på  :wee: Det kan jeg se litt på. Oppstart av ny bedrift er det nok helt klart snakk om. 

Endret av Pedmed
Lenke til kommentar

 

Med på å diskutere.

Eventuelle, mulige oppgaver vi kan bli tildelt?

 

Supert! Jo flere hoder, jo bedre! Disse lærerplanmålene ser jeg for meg kan være aktuelle:

- gjøre rede for innholdet i begrepene merkeelementer og merkeverdi og analysere merkevarens betydning og posisjonering

- vurdere hvordan produkt, pris, distrubisjon og markedskommunikasjons kan brukes som konkurransemiddel

- formulere visjon, forretningsidé og overordnet mål for en organiasasjon

- bruke ekspansjonsmatrisen som ledd i utformingen av en organisasjons strategi 

-  utarbeide en enkel markedsstrategi rettet mot forbrukermarkedet med utgangspunkt i markedsplanen

- drøfte organisasjoners samfunnsansvar ut fra et etisk og et forretningsmessig perspektiv

- vurdere sammenhenger mellom en organisasjons samfunnsansvr og omdømme

- forumlere mål for en oranisasjons samfunnsansvar og utarbeide bedriftetiske retningslinjer

- SWOT

 

Hva tenker dere? Er vel ikke helt ute å kjører nå?  :)

 

Lenke til kommentar

Ser for meg at det er en ny kaffebar som ønsker å komme inn på markedet. Så kan oppgavene omhandle hvordan denne nyetablerte bedriften kan utbygge en forretningsidé, bygge sin merkevare og markedskommunisere på best mulig måte. (Med tanke på de moderne kommunikasjonsmidlene.)

Samtidig skal vi hjelpe dem med markedsføringen slik at de vil være, og fremstå, som en miljø - og ansvarsbevisst bedrift.

Ved å se på tidligere eksamener, tror jeg dette kan være mulige oppgaver.

 

Enig! :) Hva tenker du er lure punkter? 

Lenke til kommentar

Det eneste jeg ser for at det IKKE blir er konkurrentanalyse. Pga at vi ikke får vite spesifikt hvilken bedrift det er, og har dermed ikke mulighet til å finne aktuelle konkurrenter på forberedelsesdagen. I tillegg tar dette ufattelig lang tid å gjøre skikkelig. Har også lite tro på at vi får oppgave om markedsundersøkelse, men man vet jo aldri  :dontgetit:

 

Håper i alle fall ikke det :p Er ganske omfattende, så håper nesten vi slipper. Er dog andre ting som er kjipere. Lite tro på markedsundersøkelse jeg også, tror det er gitt en gang de siste fem årene, og da burde vi fått info i forb.delen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...