Gå til innhold

Ferie første året på ny arbeidsplass

Gjest Slettet-JWlLR8

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-JWlLR8

Jeg har nylig fått min første "ordentlige" voksenjobb etter jeg ble ferdig på universitetet, og med det kommer den realisasjonen av at jeg ikke teknisk sett har rett på ferie første året.

Vertfall ikke "betalt" ferie.

Hvordan funker dette?

Slik jeg forstår det er det svært få som ta seg ferie første året på jobb, men det er noen som gjør det. Er dette unormalt?

Er det slik alle steder at man ikke får betalt ferie første året?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sånn generelt er all ferie ubetalt, men man opparbeider seg feriepenger som utgjør en prosentsats av det man tjente året før. Hadde du ingen inntekt i fjor, får du ingen feriepenger i år. Man har i utgangspunktet både rett og plikt til å ta ut ferie, men bare for den perioden som feriepengene rekker til. Har du ikke noen opptjente feriepenger fra i fjor, trenger du ikke ta ut noe ferie. Arbeidsgiver kan ikke tvinge deg til å ta ut ferie i år med mindre alle tar ferie samtidig og de ikke kan ha deg der i den perioden. Altså kan du, men må ikke, ta ut ferie. Hvor mye ferie du har krav på vil avhenge av når du startet, og eventuelt ekstra ferie som er avtalt mellom deg og arbeidsgiver enten direkte eller gjennom tariffavtale.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...