saftus Skrevet 18. november 2015 Del Skrevet 18. november 2015 Hei! Her kommer nybegynner-spørsmålene: Er det en standard på server-hardware slik som på forbruker-hardware? Kan jeg kjøpe chieftec kabinetter for rack, som jeg kan sette hp eller dell hovedkort i? Er strømforsyninger lik? Hvis man skal kjøpe brukt og invistere litt her og litt der, er det da mulig å kombinere på tvers av merker? Eller må jeg feks. ha hovedkort fra HP for å få det til å passe i feks. en DL380? Vil eventuelt hovedkort for vanlige maskiner passe i et rack-kabinett? Takker for svar. Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 18. november 2015 Del Skrevet 18. november 2015 Det er vel slik som vanlig arbeidstasjoner, kjøper du merker fra HP\Dell så er enkelte modeller som ikke følger verken ITX, ATX eller E-ATX standarden. Så dermed kan de lage sin egen PSU og kabinett som gjør det vanskelige å oppgradere\ bytte selv. http://www.alibaba.com/product-detail/R4450-4U-black-eATX-server-chassis_1206305265.html http://www.alibaba.com/product-detail/R2660-2U-Black-eATX-Server-Chassis_541743747.html Så du kan bygge din egen server eller bruke arbeidstasjon som server. Lenke til kommentar
GA Skrevet 18. november 2015 Del Skrevet 18. november 2015 Det er ikke noen "standard" på innmaten(HK, PSU osv) i servere nei. Selv innenfor en produsent er det gjerne forskjellige HK/PSU/Vifter osv på forskjellige serier. Årsaken er nok ikke bare at det skal være vanskelig å bytte ut deler, men at produsentene gjør alt de kan for å optimalisere bruken av plass i forhold til hva som trengs av kjøling, strøm, disker osv osv. Lenke til kommentar
saftus Skrevet 18. november 2015 Forfatter Del Skrevet 18. november 2015 Ok, skjønner. Hvis jeg ønsker å bygge selv, burde jeg kjøpe minst 3U for å sikre plass til komponenter? Er det noen merker man burde styre unna? Lenke til kommentar
N|troXx Skrevet 18. november 2015 Del Skrevet 18. november 2015 Sjekk ut bruktmarkedet/Finn.no, der finnes det brukte servere som kan duge godt som hjemmeserver om man tar seg bryet med å bytte ut vifter/blåse ut støv osv. Rack er kostbart har jeg erfart, trenger du ikke mer enn 1 server, vurder vanlig kabinett. Server er ikke nødvendigvis synonymt med rack. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 18. november 2015 Del Skrevet 18. november 2015 Det fine med standarder er at det er så mange å velge mellom Og i servere er det ingen unntak. Man må derfor være sikker på hva man skal ha før man kjøper deler. Deler fra en produsent/modell passer sannsynligvis ikke i en annen. Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 18. november 2015 Del Skrevet 18. november 2015 Supermicro leverer typisk serverkomponenter som følger standarder og kan brukes på kryss og tvers mellom leverandører. Spesielt kabinett og hovedkort frå dei er veldig bra! 2 Lenke til kommentar
sRobert Skrevet 23. november 2015 Del Skrevet 23. november 2015 Vil dette være et ok kjøp for 2500-3000,-? Dell R510 med 2x Xeon E5620 og 16gb ram. Burde bli greit til streaming av video? Mvh. Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 23. november 2015 Del Skrevet 23. november 2015 Det er god pris! Go for it! Lenke til kommentar
fjs Skrevet 24. november 2015 Del Skrevet 24. november 2015 Sikkert en grei pris det, men har du tenkt på bråk og strømbruk? Rack servere er veldig flinke til begge deler. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå