Gå til innhold

Standard på servere?

saftus

Anbefalte innlegg

Hei!

Her kommer nybegynner-spørsmålene:

Er det en standard på server-hardware slik som på forbruker-hardware?

Kan jeg kjøpe chieftec kabinetter for rack, som jeg kan sette hp eller dell hovedkort i? Er strømforsyninger lik?

Hvis man skal kjøpe brukt og invistere litt her og litt der, er det da mulig å kombinere på tvers av merker? Eller må jeg feks. ha hovedkort fra HP for å få det til å passe i feks. en DL380? Vil eventuelt hovedkort for vanlige maskiner passe i et rack-kabinett?

Takker for svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er vel slik som vanlig arbeidstasjoner, kjøper du merker fra HP\Dell så er enkelte modeller som ikke følger verken ITX, ATX eller E-ATX standarden.

Så dermed kan de lage sin egen PSU og kabinett som gjør det vanskelige å oppgradere\ bytte selv.

http://www.alibaba.com/product-detail/R4450-4U-black-eATX-server-chassis_1206305265.html

http://www.alibaba.com/product-detail/R2660-2U-Black-eATX-Server-Chassis_541743747.html

Så du kan bygge din egen server eller bruke arbeidstasjon som server.

Lenke til kommentar

Det er ikke noen "standard" på innmaten(HK, PSU osv) i servere nei. Selv innenfor en produsent er det gjerne forskjellige HK/PSU/Vifter osv på forskjellige serier.

Årsaken er nok ikke bare at det skal være vanskelig å bytte ut deler, men at produsentene gjør alt de kan for å optimalisere bruken av plass i forhold til hva som trengs av kjøling, strøm, disker osv osv.

Lenke til kommentar

Sjekk ut bruktmarkedet/Finn.no, der finnes det brukte servere som kan duge godt som hjemmeserver om man tar seg bryet med å bytte ut vifter/blåse ut støv osv. 

Rack er kostbart har jeg erfart, trenger du ikke mer enn 1 server, vurder vanlig kabinett. Server er ikke nødvendigvis synonymt med rack.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...