MonteKD Skrevet 18. november 2015 Del Skrevet 18. november 2015 Halla Leste tema til skriftlig eksamen http://www.udir.no/globalassets/filer/vurdering/eksamen-vgo/forberedelse/h15/18-nov/sam3002_historie_og_filosofi_2_forb_h15.pdf,og det funker. Planen og målet er å mekke meg en 6, som jeg trenger for å få studieplass på bach i filosofi ved universiteter i England. Tenkte dette kunne være en fellestråd for hjelp av kommentarer og personlig notater! Post igang! Lenke til kommentar
gr0d Skrevet 18. november 2015 Del Skrevet 18. november 2015 Hva tenker du om forberedelsesdelen du som satser på 6 - hva vil du se for deg er relevante filosofer og temaer til morgendagen, bortsett fra det nevnt i heftet. Lenke til kommentar
MonteKD Skrevet 18. november 2015 Forfatter Del Skrevet 18. november 2015 jeg tenker definitivt å trekke fra: Hegel (hans syn på fornuft, verdens ånd, etc) Edmund Husserl ( Fenomenologi) Karl Popper ( Induksjon vs deduksjon) er det jeg har kommet fram til nå, hva med deg? Lenke til kommentar
gr0d Skrevet 18. november 2015 Del Skrevet 18. november 2015 Helt klart Popper, ja. Jeg tenker også å trekke inn den postmoderne samfunnsspørsmålet; all utvikling og fremskritt er ikke nødvendigvis positiv utvikling og fremskritt, den blinde troen på fornuften. Relativisme, Nietzsche drepte gud, mennesket konstruerer nå sin egen virkelighet etc. Lenke til kommentar
MonteKD Skrevet 18. november 2015 Forfatter Del Skrevet 18. november 2015 interessant! og helt klart relevant. Lenke til kommentar
Ramathorne Skrevet 18. november 2015 Del Skrevet 18. november 2015 Enig med gr0d, viktig å påpeke at det vi kaller vitenskapelig fremskritt ikke nødvendigvis er faktisk fremskritt på alle baner. Lenke til kommentar
Ramathorne Skrevet 18. november 2015 Del Skrevet 18. november 2015 Husk at tema er om vitenskapen og konsekvensene den har hatt for oss, ikke hvordan man faktisk får kunnskap, selvom det kan være relevant er det ikke hovedfokuset vil jeg tro. Lenke til kommentar
gr0d Skrevet 18. november 2015 Del Skrevet 18. november 2015 Hvordan tenker du å vinkle det, Ramathorne? Det er en stund siden jeg hadde HIFI i et klasserom sist, så er spent på hvordan jeg skal integrere spesifikke filosofiske aspekter istedenfor å skrive et rent samfunnsfaglig essay. Tips? Lenke til kommentar
Ramathorne Skrevet 18. november 2015 Del Skrevet 18. november 2015 Kan så klart ikke si noe konkret, etter som vi ikke har fått oppgaven enda, bare emnet, men jeg vil så klart se på forskjeller fra "før i tidens" tenkemåte, livsstil, kanskje til og med kultur, kontra vårt postmoderne samfunn. Da også vise hvordan vitenskapen har i stor grad "formet" oss til det vi er nå, i hvertfall påvirket oss. Jeg hadde HIFI1 på skolen i fjor, da på en heldagsprøve om "forholdet til vitenskap og religion" fikk jeg beskjed at en god blanding av refleksjon, fagbegreper og relevante filosofer var nøkkelen til en god karakter. Jeg endte da opp med en 5'er, fordi jeg manglet noe av det faglige stoffet, men det er nesten bare noe man må pugge og forstå. Lenke til kommentar
MonteKD Skrevet 18. november 2015 Forfatter Del Skrevet 18. november 2015 har ikke sagt noe om hvordan vi får kunnskap, men Husserl og Popper er begge store bidragsytere til "den vitenskapelig metode". Og det står skrevet "Sett deg inn i vitenskapens utvikling i moderne tid" så mener det er like relevant, som å nevne konsekvensene eller nyvinningene. Lenke til kommentar
Ramathorne Skrevet 18. november 2015 Del Skrevet 18. november 2015 Sant nok. Det er et eksempel på utviklingen av vitenskapen, men det kan være viktig å nevne ideer før og etter denne metoden, for å få et større, mer helhetlig bilde av utviklingen. Lenke til kommentar
awez Skrevet 18. november 2015 Del Skrevet 18. november 2015 Noen flere ideer? Hva tror dere oppgaven blir om? Lenke til kommentar
Ramathorne Skrevet 18. november 2015 Del Skrevet 18. november 2015 Vet virkelig ikke, tar noen notater om relevante personer og begreper så prøver jeg heller å få god nok søvn.. Lenke til kommentar
awez Skrevet 18. november 2015 Del Skrevet 18. november 2015 Høres ut som en lur ide.. har selv fokusert mest på vitenskapsbiten og hvordan vitenskapen preger oss Lenke til kommentar
Ramathorne Skrevet 18. november 2015 Del Skrevet 18. november 2015 Har ikke fokusert så mye på den.. Jeg har fokusert mest på historievitenskapen, men er viktig å se på hvordan den preger oss også.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå