Gå til innhold

Har oppkjøring snart, og trenger oppføring i reglene rundt vikeplikt


Misstufsa

Anbefalte innlegg

Jeg husker at jeg personlig fikk skryt av kjørelærer for å faktisk aktivt bryte høyreregelen. dette var da i ett lyskryss hvo det blinket orange. samt hvor alle bilistene virket usikre og jeg bare tok den første mulighet jeg så... Viktig med fri flyt i trafikken også :)

 

quiz02.gif

 

 

 

Det her slet jeg med hvem skal kjøre først? 

Er det ikke først 2-1 også 3 ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ble usikker plutselig..  Så jeg redigerte denne posten.. Nr 3 kan ikke krysse veien over til venstre.. har vikeplikt for nr 1.. Nr 1 kan ikke krysse over veien da han har vikeplikt for nr 2.. Nr 2 har vikeplikt for nr 3....

 

I all utgangspunkt så gjør man det beste ut av situasjonen.. Nr 3 kjører først siden han i utgangspunkt ikke har vikeplikt for noen..

Endret av Krozmar
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Jeg husker at jeg personlig fikk skryt av kjørelærer for å faktisk aktivt bryte høyreregelen. dette var da i ett lyskryss hvo det blinket orange. samt hvor alle bilistene virket usikre og jeg bare tok den første mulighet jeg så... Viktig med fri flyt i trafikken også :)

 

quiz02.gif

 

 

 

Det her slet jeg med hvem skal kjøre først? 

Er det ikke først 2-1 også 3 ?

 

I det tilfellet er det riktige i praksis at noen ser seg for og bare kjører forsiktig. Det finnes ikke en regel, ettersom alle har vikeplikt for alle. Hvis en er en drosje, så kjører den. ;)

 

Teoretisk kan blå kjøre frem til der han skal svinge, så kan gul kjøre bak ham, deretter kan rød kjøre og til slutt kan blå svinge. Men dette blir nesten mer risikofylt enn å bryte vikeplikten. Man skal normalt ikke kjøre inn i kryss inntil man har fri vei ut. Blå kan risikere å bli påkjørt av en som kommer fra den veien som tilsynelatende er uten noen bil på.

Endret av Emancipate
Lenke til kommentar

I all utgangspunkt så gjør man det beste ut av situasjonen.. Nr 3 kjører først siden han i utgangspunkt ikke har vikeplikt for noen..

Nr 3 (blå) har vikeplikt ved feltskifte, dvs. at han må vite at det ikke kommer noen fra nederst til venstre før etter at han har kommet opp i fart etter at gul og rød har kjørt, noe som er nesten umulig å garantere med mindre krysset ligger i en flat ørken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg ble usikker plutselig..  Så jeg redigerte denne posten.. Nr 3 kan ikke krysse veien over til venstre.. har vikeplikt for nr 1.. Nr 1 kan ikke krysse over veien da han har vikeplikt for nr 2.. Nr 2 har vikeplikt for nr 3....

 

I all utgangspunkt så gjør man det beste ut av situasjonen.. Nr 3 kjører først siden han i utgangspunkt ikke har vikeplikt for noen..

Skjønner du nå hvorfor jeg sier at jeg ikke forstår vikeplikts reglene, ihvertfall i sånne situasjoner som det her. Man vet liksom ikke når man skal kjøre hvis alle har vikeplikt for hverandree . :hmm: Så det er 3-2-1 da?

Lenke til kommentar

 

I all utgangspunkt så gjør man det beste ut av situasjonen.. Nr 3 kjører først siden han i utgangspunkt ikke har vikeplikt for noen..

Nr 3 (blå) har vikeplikt ved feltskifte, dvs. at han må vite at det ikke kommer noen fra nederst til venstre før etter at han har kommet opp i fart etter at gul og rød har kjørt, noe som er nesten umulig å garantere med mindre krysset ligger i en flat ørken.

 

 Dette var vanskelig! :wallbash:

Lenke til kommentar
Man vet liksom ikke når man skal kjøre hvis alle har vikeplikt for hverandree

Det er korrekt. Da må noen bryte reglene forsiktig.

 

Angående innlegget over: Jeg går da ut i fra at Krozmar mente at den blå skulle vente med å svinge, fordi han da fikk vikeplikt for rød. I praksis vil han sikkert svinge direkte, noe som er en god løsning. Rød kan uansett ikke kjøre, ettersom han har vikeplikt for gul.

Endret av Emancipate
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Misstufsa, inntil du har fått en del mer erfaring anbefaler jeg deg å være den som venter til noen andre har kjørt i en slik situasjon. Vær defensiv. Med mer erfaring vil du se an situasjonen bedre - f.eks. om du letter situasjonen for noen av de andre hvis du kjører eller står. I situasjonen i figuren kunne det f.eks. vært en bil (nr. 4) som kom på den tomme veien, og at det da hjelper 3 hvis han/hun får kjøre nå før 4 kommer frem til krysset. Det kan også være fotgjengeroverganger over alle fire veier i slike kryss i byer, da er det muligheter for å utnytte at biler du har vikeplikt for må stoppe for fotgjengerne. Men som sagt, vær ekstra defensiv frem til du kan mer.

 

En metode som kanskje kan hjelpe er å se for deg eller tegne hvordan du kjører gjennom krysset. Hvis du på noe punkt gjennom krysset har en bil (eller annet kjøretøy/sykkel) som kommer mot deg på din høyre side har du vikeplikt for den. Slik ser du f.eks. at 3 får vikeplikt for 1. Og for biler som eventuelt kommer fra den tomme veien.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Jeg husker at jeg personlig fikk skryt av kjørelærer for å faktisk aktivt bryte høyreregelen. dette var da i ett lyskryss hvo det blinket orange. samt hvor alle bilistene virket usikre og jeg bare tok den første mulighet jeg så... Viktig med fri flyt i trafikken også :)

 

quiz02.gif

 

 

 

Det her slet jeg med hvem skal kjøre først? 

Er det ikke først 2-1 også 3 ?

 

 

3 og 1 kommer seg ut i feltet.

1 krysser vis 2 viker

3 fullfører vis 1 fullfører eller viker.

2 kommer mest sannsynligvis til å kjøre sist.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Misstufsa, inntil du har fått en del mer erfaring anbefaler jeg deg å være den som venter til noen andre har kjørt i en slik situasjon. Vær defensiv. Med mer erfaring vil du se an situasjonen bedre - f.eks. om du letter situasjonen for noen av de andre hvis du kjører eller står. I situasjonen i figuren kunne det f.eks. vært en bil (nr. 4) som kom på den tomme veien, og at det da hjelper 3 hvis han/hun får kjøre nå før 4 kommer frem til krysset. Det kan også være fotgjengeroverganger over alle fire veier i slike kryss i byer, da er det muligheter for å utnytte at biler du har vikeplikt for må stoppe for fotgjengerne. Men som sagt, vær ekstra defensiv frem til du kan mer.

 

En metode som kanskje kan hjelpe er å se for deg eller tegne hvordan du kjører gjennom krysset. Hvis du på noe punkt gjennom krysset har en bil (eller annet kjøretøy/sykkel) som kommer mot deg på din høyre side har du vikeplikt for den. Slik ser du f.eks. at 3 får vikeplikt for 1. Og for biler som eventuelt kommer fra den tomme veien.

Men hvis jeg kommer en gang i en sånn situasjon, og kjører feil. Tror du jeg kan stryke da ? 

 

Takk for at du svarte, setter pris på det !

Lenke til kommentar

Det som er korrekt i en sånn situasjon er at du venter, og hvis ingen andre kjører, så begynner du sakte å kjøre. Hvis du ser noen andre gjør det samme, stopper du igjen og lar dem kjøre, hvis ikke så kjører du sakte. Stort sett er det noen andre som kjører, så i en oppkjøringssituasjon er det sikreste å bare vente så lenge du har vikeplikt for noen, selv om situasjonen er "låst". Du skal være bra uheldig om alle i krysset er på oppkjøring! :D

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det som er korrekt i en sånn situasjon er at du venter, og hvis ingen andre kjører, så begynner du sakte å kjøre. Hvis du ser noen andre gjør det samme, stopper du igjen og lar dem kjøre, hvis ikke så kjører du sakte. Stort sett er det noen andre som kjører, så i en oppkjøringssituasjon er det sikreste å bare vente så lenge du har vikeplikt for noen, selv om situasjonen er "låst". Du skal være bra uheldig om alle i krysset er på oppkjøring! :D

 Ja hahah, ikke sant !  :rofl:

Takk for svar, setter pris på det !!

Lenke til kommentar

Dette er nok kroneksempelet på noe av det verste du kan oppleve på en oppkjøring. Som Emancipate sier så er det egentlig ingen som har retten på sin side i en slik situasjon så noen må kreve den. Med mindre du bare gir full gass og brenner forbi så kan jeg aldri tenke meg at du vil få noe negativ anmerkning for dette. Kanskje snarere tvert i mot. Du viser at du er sikker nok på deg selv til å ta det første steget.

 

Uansett så ville jeg rådet en på oppkjøring til å være ekstremt passiv i en slik situasjon. Det er som tidligere sagt bedre at en erfaren sjåfør løser floka. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det som er korrekt i en sånn situasjon er at du venter, og hvis ingen andre kjører, så begynner du sakte å kjøre. Hvis du ser noen andre gjør det samme, stopper du igjen og lar dem kjøre, hvis ikke så kjører du sakte. Stort sett er det noen andre som kjører, så i en oppkjøringssituasjon er det sikreste å bare vente så lenge du har vikeplikt for noen, selv om situasjonen er "låst". Du skal være bra uheldig om alle i krysset er på oppkjøring! :D

En av veiene rett i nærheten av jobben har stopp for høyre og fem fireveiskryss med fotgjengeroverganger og nokså dårlig sikt i noen av kryssene. Den blir brukt som "helvetesløype" av alle kjøreskolene i byen, så det er ikke mange ukene siden jeg stoppet opp med to kjøreskolebiler i et av de. Alle hadde vikeplikt for alle - da endte det med at jeg kjørte - får håpe de to kjørelærerne ikke dømte meg for hardt :wee:  

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Det som er korrekt i en sånn situasjon er at du venter, og hvis ingen andre kjører, så begynner du sakte å kjøre. Hvis du ser noen andre gjør det samme, stopper du igjen og lar dem kjøre, hvis ikke så kjører du sakte. Stort sett er det noen andre som kjører, så i en oppkjøringssituasjon er det sikreste å bare vente så lenge du har vikeplikt for noen, selv om situasjonen er "låst". Du skal være bra uheldig om alle i krysset er på oppkjøring! :D

En av veiene rett i nærheten av jobben har stopp for høyre og fem fireveiskryss med fotgjengeroverganger og nokså dårlig sikt i noen av kryssene. Den blir brukt som "helvetesløype" av alle kjøreskolene i byen, så det er ikke mange ukene siden jeg stoppet opp med to kjøreskolebiler i et av de. Alle hadde vikeplikt for alle - da endte det med at jeg kjørte - får håpe de to kjørelærerne ikke dømte meg for hardt :wee:  

 

hehe..  :lol:

Lenke til kommentar

Det korrekte i situasjoner som her i eksempelet der alle har vikeplikt for alle er vell å gå ut av bilen og invitere dei andre førarane til ein liten konferanse i vegkanten til ein har blitt enige om kven som skal få kjøyre fyrst  :)

 

Det kan også godt nevnast at i praksis er det skjeldan at alle tre eller fire kjøyretøya ankommer krysset akkurat likt. I utgangspunktet er det då vanligvis slik at den fyrste som kjem til krysset også er den som kjøyrer ut i krysset, deretter kjøyrer bilen som ankom som nummer to. Med andre ord så må ein sjå nærmare på kven som krysser vikepliktlinja i kva rekkefølge.

 

 

Dersom du kjem opp i ein slik situasjon under oppkjøyringa så er det viktig å få augekontakt med dei andre førarane, deretter kan du bevege deg sakte ut i krysset.

Under oppkjøyringa vil det være veldig lurt at du seier til sensor både kva du tenker og gjer, på den måten slepp sensor å lure på om du kjøyrer fordi du ikkje kan vikepliktsreglane, eller fordi du tar initiativ til å løyse opp i situasjonen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Under oppkjøyringa vil det være veldig lurt at du seier til sensor både kva du tenker og gjer,
Jeg anbefaler å konsentrere seg om kjøringa fremfor prating.

 

Ja jeg også, jeg blir fort ukonsentrert hvis noen snakker til meg og jeg kjører.  Må blir flinkere på dette. Til og med hvis noen slår på radioen. Jeg føler at jeg overtenker mye når jeg kjører. Det er sikkert derfor jeg har brukt så lang tid på å lære meg å kjøre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...