Gå til innhold

Vivaldi nettlesertråd

Akse

Anbefalte innlegg

Andre som har prøvd ut den nye Vivaldi betaen? Installerte den i dag, og så langt virker det svært lovende.

Det faktum at den er svært modulær, gir meg frihet til å f.eks flytte addressebaren og tabs til bunn, ha en mørk layout, og flytte elementer der jeg vil ha de. 

Etter en times bruk virker den også å være kjapp. Minst like kjapp som Google Chrome. 

La oss bruke tråden for å utveksle erfaringer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Allerede gjort den til min standard nettleser  :w00t:

Utseendemessig er den mye finere en chrome (dark theme ftw), muligheten til å forandre på det mest (på nettbrettet mitt er adresselinje og fane linje på bunnen, på pcen er den på toppen, bare for å nevne noe), ha store faner (bilder av hver side på fanene), bruker samme extensions som chrome, mindre ressurs krevende enn chrome etc.

Eneste som har plagget meg hittil er at man ikke kan dra en fane for å få den i nytt vindu :/

Lenke til kommentar

Par problemer:

1. Får ikke logget på VG+. Den bare reloader siden når jeg tryker på "logg inn".

2. Bilder i mailen min (Kolab) ble kuttet på toppen av en eller annen merkelig grunn. 

Chromium, som Vivaldi er basert på, har ikke disse problemene. Vivaldi starter også opp vestentlig tregere enn Chromium. Ellers er jeg veldig fornøyd. 

Endret av RattleBattle
Lenke til kommentar

Par problemer:

1. Får ikke logget på VG+. Den bare reloader siden når jeg tryker på "logg inn".

2. Bilder i mailen min (Kolab) ble kuttet på toppen av en eller annen merkelig grunn. 

Chromium, som Vivaldi er basert på, har ikke disse problemene. Vivaldi starter også opp vestentlig tregere enn Chromium. Ellers er jeg veldig fornøyd. 

Fint med tilbakemeldinger. Oppstart av nettleseren har jeg ikke merket særlig til, da nettleseren alltid er åpen i bakgrunnen. 

Lenke til kommentar

Jeg bruker Vivaldi på Windows 10.

Maskinen er en Asus Zenbook.

Vivaldi er bra, men det er litt bugs.

Tidligere alfa-utgave hadde litt rot med faner som stod hulter til bulter, og at x manglet for å lukke nevnte fane.

Har ikke merket slikt rot med nåværende versjon.

Backspace fungerer ikke som Tilbake. Slik bruker jeg andre nettlesere, og det er irriterende når ingenting skjer i Vivaldi.

Å taste søkeord i adressefeltet virker ikke. Jeg er vant til at det blir et google-søk i andre nettlesere, men ingenting skjer i Vivaldi når jeg trykker enter. Lasting av nettadresser fungerer, men den fungerer altså ikke som søkefelt. Det er et søkefelt ved siden av der Bing er default. Man kan velge google. Adressebaren funker fremdeles ikke som google-søk.

Jeg bruker uBlock for å fjerne annonser. Plugins fungerer greit.

Lenke til kommentar

Jeg bruker Vivaldi på Windows 10.

Maskinen er en Asus Zenbook.

Vivaldi er bra, men det er litt bugs.

Tidligere alfa-utgave hadde litt rot med faner som stod hulter til bulter, og at x manglet for å lukke nevnte fane.

Har ikke merket slikt rot med nåværende versjon.

Backspace fungerer ikke som Tilbake. Slik bruker jeg andre nettlesere, og det er irriterende når ingenting skjer i Vivaldi.

Å taste søkeord i adressefeltet virker ikke. Jeg er vant til at det blir et google-søk i andre nettlesere, men ingenting skjer i Vivaldi når jeg trykker enter. Lasting av nettadresser fungerer, men den fungerer altså ikke som søkefelt. Det er et søkefelt ved siden av der Bing er default. Man kan velge google. Adressebaren funker fremdeles ikke som google-søk.

Jeg bruker uBlock for å fjerne annonser. Plugins fungerer greit.

Støtter denne, en funksjon jeg har brukt en del i Chrome.

I tillegg kommer det ikke opp søkeforslag i addressfeltet.

Lenke til kommentar

Dette funker fint oss meg. Kan skrive inn noe i adressefeltet og trykke enters så kommer duckduckgo søke siden opp med resultater (funker likt med google).

Eneste er at det ikke kommer opp søke forslag mens jeg skriver i adressefeltet, noe det gjør i f.eks. chrome.

Opera 12.17 er min standard nettleser pr. idag, og den bør jo byttes ut. Men Vivaldi vil ikke engang logge inn på diskusjon.no. Blir bare stående i innloggingsvinduet.

Vet ikke helt hva problemet kan være. Her logger den helt fint inn på diskusjon.no og andre sider. Og husker meg når jeg vil det.

Lenke til kommentar

Fant ut av det, før logget man inn med brukernavn, nå må man bruke emailadresse. Det kommer ingen feilmelding ved bruk av feil brukernavn.

Hmm, testet det ut med feil brukernavn her og får feilmelding. 

Ble bare værende i innloggingsvinduet.

Har dere noen grei plugin for reload? Er det noe knep for å innstallere plugin, slik at den også virker i Vivaldi?

Fant en som virket.....

Endret av toreae
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Fant ut av det jeg lurte på. Innstillingene er kraftigere enn jeg trodde.

Bing er default søkemotor, og adressefeltet fungerer ikke som søkefelt. Må bruke et eget søkefelt til høyre for adressefeltet.

For å fikse slik jeg vil ha det:

Trykk på V oppe til venstre.

Verktøy -> Innstillinger -> Søk

Fjern kryss i "Vis søkefelt på adresselinjen".

Velg Google som default søkemotor, evt slett alle de andre.

Plutselig er de viktigste irritasjonsmomentene vekk, og jeg kan bruke nettleseren slik jeg er vant til.

Mangler bare backspace-tasten for å gå tilbake. Det har jeg ikke fått til.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Forsker videre for å få backspace til å bli Tilbake-knapp.

Trykk på V oppe til venstre.

Verktøy -> Innstillinger -> Tastatur

Under fanen Side er en egen rubrikk for Tilbake.

Der er to alternativer. Ser ut som Ctrl + piltast venstre eller Alt + piltast venstre.

Jeg vil ha ren backspace, men ser ikke hvordan man velger det.

Ctrl og piltast venstre funker dog greit. De er like ved hverandre, og kan nesten trykkes ned samtidig med en finger.

Det gjelder å vende seg til det. Av gammel vane strekker jeg meg etter backspace, slik jeg alltid har gjort på andre nettlesere.

Vivaldi ble mye mer brukbart da jeg tok meg bryet og endret disse innstillingene.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...