Melankii Skrevet 17. november 2015 Del Skrevet 17. november 2015 Hei, Skal inn til rettshøring pga. manglende lønn fra arbeidsgiver, og har da noen spørsmål jeg vil ha klarhet i. Situasjonen er slik: Arbeidsgiver valgte å stenge bedriften (Restaurant) uten å melde ifra, han mente da at en ansatt hadde fått ansvar om å melde ifra. Måtte sende melding til arbeidsgiver på slutten av uken, når det kunne forventes at bedriften åpner igjen. Dette visste han ikke. To uker senere spurte jeg igjen om hva som skjedde? (Han tok seg aldri bryet med å kommunisere i det hele tatt, og jeg måtte purre på ham.) Da begynte han å nevne arbeidstilsynet og ny serveringsbevilling og mangel på daglig leder. Slutten av denne uken sendte jeg inn oppsigelsen, da jeg mente at dette var veldig useriøst. Uken etter sendte jeg ham en melding ang. tapt arbeidstid, da det står i kontrakten at jeg har en ukentlig arbeidstid på 37.5 timer. Jeg anser dette som om at dette er timene jeg er forventet til å jobbe, og som arbeidsgiver har til disposisjon, så lenge noe annet ikke blir avtalt. De to første ukene etter at han stengte hadde jeg fått vaktliste, dette er greit. Da anser jeg som at det var avtalt, men de resterende 5-6 ukene før jeg var sagt opp fikk jeg ikke vaktlister. Dermed regner jeg med at det er normal arbeidstid på 37.5t/uke som gjelder, og regner med det som tapt arbeid. Sa ifra til ham ang. dette og sendte to rekommanderte kravbrev for utestående lønn, både til bedrifts adressen og privatadressen, men fikk aldri noe respons fra ham siden. Så tok det opp til forliksrådet, og da har de fått svar fra ham om at han er uenig. Fikk forsovet respons på meldingen, " Du kan arbeide inntil 37,5 timer men får betalt etter hvor mye du jobber. Det var kommunen som nektet oss å forsette før bruksendring og ny ventilasjon var på plass. Ventilasjonen er nå installer og kommunen behandler saken. " 1. Er det bare jeg som er urimelig ang. tapt arbeidstid? 2. Utregning av tapt arbeidsinntekt, har jeg gjort så enkelt som: Brutto: 37.5t x Timelønn x antall dager jeg egentlig skulle ha vært på jobb Forskudstrekk: Ifh. tabell Netto : Brutto - Forskudstrekk Feriepenger: Opparbeidet feriepenger fra ansettelse til oppsigelse. Er dette etter boken? 3. Hvordan kan jeg legge frem saken på best mulig, og hvilken lover kan jeg trekke inn for å bygge opp min sak? Takker for all hjelp på forhånd! Lenke til kommentar
Chobyn Skrevet 18. november 2015 Del Skrevet 18. november 2015 2. Utregning av tapt arbeidsinntekt, har jeg gjort så enkelt som: Brutto: 37.5t x Timelønn x antall dager jeg egentlig skulle ha vært på jobb Nå har jeg ikke så mye innspill her, men om du skulle være berettiget til lønn, så får du neppe 37,5 time per dag altså 2 Lenke til kommentar
Melankii Skrevet 18. november 2015 Forfatter Del Skrevet 18. november 2015 Beklager, mente selvfølgelig 7.5t! Det er vel dette som er avtalt ifh. kontrakten når jeg har arbeidstid på 37.5t i uken. Lenke til kommentar
anon12234 Skrevet 18. november 2015 Del Skrevet 18. november 2015 For det første: har du fast ansettelse med fast lønn pr måned? Hvis ja: Du må for guds skyld ikke si opp selv! om arbeidsplassen er stengt av en eller annen grunn og du ikke får jobbe har du likevel rett på din fulle lønn. Ved å si opp står du også langt svakere i ettertid dersom du blir å gå arbeidsledig! For det tredje: høres ut som ansettelseskontraktene i restaurantbransjen er like fishy som i butikkbransjen... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå