Gå til innhold

Lesefeil fra CD-ROM

toreriise

Anbefalte innlegg

Har et problem da CD-ROM'en min ikke klarer å lese cd'en til Command&Conquer Generals. Jeg får begynt installeringen og det går bra til ca 60 %, så får jeg beskjed om at .cab filen er ødelagt. Det merkelige er at denne platen fungerer på alle andre maskiner. Jeg har forsøkt med flere forskjellige CD-Rom stasjoner på maksinen (byttet), men det fungerer ikke. Dersom jeg installerer spillet via nettverk på en delt CD-ROM på en annen maskin går det bra.

Noen so kan hjelpe meg? :shrug:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg får lignende feilmeldinger omtrent annenhver gang jeg skal installere et program. Jeg har også prøvd å installere på en annen maskin og da har det gått bra. Ved et par anledninger har jeg opplevd at det plutselig går at installere et program som tidligere alltid har stoppet opp når den samme filen skal leses. Jeg har prøvd å kopierer installasjonsfilen til harddisken og kjøre installasjonen derfra, men får samme feilmelding likevel.

(Jeg antar at det er bedre for alle parter at jeg ikke starter et eget tema om dette, du unnskylder vel toreriise?)

Jeg har Windows 2000 sp4, ASUS A7N266-VM hovedkort og ASUS DD-brenner.

Endret av PelleP
Lenke til kommentar

Jeg melder meg inn i klubben. Hadde tenkt å starte ny tråd da jeg så denne.

Har problemer med at jeg ikke får lest tilfeldige filer fra cdrom som virker på alle andre maskiner (korrupt kabinettfil, feil checksum osv). Cddriven og media er utelukket som feilkilde. Kjører WinXp på Asus A7S333 hovedkort.

Lenke til kommentar

Nå forsøkt jeg med den andre pc'en min, og med den bærbare til kompisen min... der gikk det smertefritt!

Fikk et tips fra noen på jobb at det kunne være en I/O konflikt, men enhetsbehandlingen viser ingen konflikter. Jeg forsøkte til og med å flytte på de 2 kortene som står i pci-sporene for å se om det gjorde noen forskjell. Uten nytte.

Det er noe veldig merkelig her....

Lenke til kommentar
Har et problem da CD-ROM'en min ikke klarer å lese cd'en til Command&Conquer Generals. Jeg får begynt installeringen og det går bra til ca 60 %, så får jeg beskjed om at .cab filen er ødelagt. Det merkelige er at denne platen fungerer på alle andre maskiner. Jeg har forsøkt med flere forskjellige CD-Rom stasjoner på maksinen (byttet), men det fungerer ikke. Dersom jeg installerer spillet via nettverk på en delt CD-ROM på en annen maskin går det bra.

Noen so kan hjelpe meg? :shrug:

Kopiér ut innholdet på maskinen der den virker og brenn til ny cd?

Lenke til kommentar

Jo, det går sikkert bra det... Får installert programmet via en delt CD-rom på en annen maskin på nettverket, så det er ikke det å få akkurat dette programmet installert som er problemet.

Det jeg er på utkikk etter, er noe som løser problemet som er på min pc, ikke hvordan jeg får installert CC Generals...

Lenke til kommentar

Har forsøkt med oppdatering av firmware, uten noe resultat.

Når det gjelder tipset ang. deamon tools, så er dette greit for å få det installert. Men det som er litt synd, er at det skjer nå og da (med de samme cd'ene) og det kan virke som om utpakkingen av .cab filene som lager krøll... For det er hele tiden ".cab file is corrupt or damaged" som kommer.

Lenke til kommentar

har det samme problemet både med en sony og msi dvd spiller..og jeg klarer ikke med det blotte øyet å se noen feil på plata (les:skraper etc) (og det er ikke en brent kopi nei:-) ) når jeg dytter min gamle hitachi (2x dvd) inn maskina leser den helt perfekt..

Lenke til kommentar
Da var det første som slo meg at det kan være noe med ide-kontrollern. Problemet sitter nok ett eller annet sted på HK'et.

Har du noen tips i den forbindelse? har sjekket i enhetsbehandlingen at det ikke er noen konflikter, har også prøvd å bytte om fra UDMA modus på CD-Romene til PIO. Men dette har heller ikke hjulpet. Har testet hovedkortet uten å finne feil på det...

Lenke til kommentar

kan være en fysisk feil, men da er det litt rart at det bare skjer på denne cden og ikke stadigvekk. Tenken var bare siden du kan lese cden over nettverk er det ikke cden. Siden du har prøvd flere drev er det ikke drevet. Da går man videre på kabelen. Har du prøvd med forskjellige kabler når du har byttet drevet? Hvis ikke kan det være kabelen (den "beste" feilen siden det er billig å fixe ;) ). Hvis du har prøvd med forskjellige kabler kan du prøve å bytte ide-port og se om feilen er knyttet til en bestemt port på kortet. Kommer du så langt kan det f. eks. fære feil i adresse-dekoderen på kontrolleren som gjør at du på ett eller annet tidspunkt leser feil adresse og dermed får feil data. Dette vil resultere i crc-feil som kan raporteres som corrupt cab (muligens). Da ville jeg annta at du også vil se feilen på andre dcer. Har du prøvd å kopiere hele cden over på hd og se om den kopierer uten problemer. Hvs det er feil på kontrolleren vil jeg anta at de fleste mer eller mindere fulle cder vil få problemer med kopiering.

Men det kan jo også være noe helt annet ;)

Lenke til kommentar

Skal prøve med den RAM-brikken... har jo (som kjent av noen) vært opphav til de merkeligste feil... Har liten tro på det, men kan jo alltids prøve.

Skal også forsøke å bytte kabel, har forsøkt med å bytte IDE-port uten resultat...

(I mitt stille sinn tenker jeg at det må være høyere makter som forårsaker problemet... ligger sikkert en forbannelse over hele PC'en..) ;)

Lenke til kommentar

Jeg har som sagt samme problemet.

Har prøvd å skifte idekabel, skifte bus, skifte idekontroller, 4 forskjellige cdromer, skifte harddisk, skifte operativsystem, pio mode, virussjekket cden, oppdatere bios, oppdatere ide/brikkesettdrivere osv osv. Ingenting hjelper.

Noen filer er nærmest umulig å få kopiert over, som service pack 1 oppdateringen. Måtte brenne den ut fire ganger før den endelig virket. Og cd'ene er det som sagt ikke noe i veien med. Jeg kan fint kopiere filene fra cden og over på harddisken, men de er framdeles korrupt.

Kopierer man samme fil ut flere ganger er de ikke engang identiske (har sjekket med et program).

Si fra om du har suksess ved å skifte ram, Tore..

Endret av acis
Lenke til kommentar

er det en cd du har brent selv? Det er ganske stor forskjell på hvor flikne forskjellige cddrev er til å lese cder som er brent med en litt sliten laser. Hadde liknende problem selv når den forige brenneren min begynte å bli sliten. CDer, som ikke var blandt de dyreste, var annen hver cd ikke lesbar uten at det hadde vært noen skrivefeil under brenningen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...