Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Hjelp til valg av fresestål til håndoverfres

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte meg en nettopp en Bosch POF 1200 AE, uten å helt vite hva jeg skulle med den, men jeg trenger nå uansett fresestål.

Ser det er store prisforskjeller. Merker en like stor forskjell i kvalitet, og hvordan merkes i så fall denne forskjellen? Hvor raskt slites fresestål? Og ikke minst, hva burde et typisk "allroundsett" inneholde? Slik jeg har skjønt det passer både 1/4", 6 og 8 mm, er større bede?

Noen som har noen gode anbefalinger til en som kun kjøpte maskinen fordi den så fin ut?

Og sist, men ikke minst; hva forteller jeg fru Brodsky når hun spør hva jeg skal med den?

Endret av Dr. Brodsky
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ingen vits med stål (eller maskinen) før du vet hva du skal bruke den til. Bare å finne noe rask så har du noe du kan si til fru Brodsky.

Som sagt trenger du stål tilpasset oppgaven, men et sett bør inneholde minimum 2 avrundingsfreser, en rett og kopi/mal-fres. I tillegg eventuelt fas/V-fres/kule. Allroundsettene inneholder stort sett dette.

Jeg hadde tidligere samme fres som du har kjøpt, og kjøpte et sett med stål fra Clas Ohlson. Det fungerer til mindre oppgaver, men skal du frese mye materiale vil jeg anbefale å kjøpe bedre stål. Selv har jeg valgt CMT, og har vært svært fornøyd med det. Da koster én fres like mye som et sett fra Clas. Etter forskjellige prosjekter har jeg nå stål til mer enn hva fresen koster.

Billig stål vil bli raskere sløvt, og da går det varmt. Skikkelig varmt. I tillegg gir det ikke like fin finish som skarpt stål, men det kan man jo eventuelt pusse til i etterkant.

Det du nevner om 1/4", 6mm og 8mm er størrelsen på tangen, altså delen av stålet som festes i overfresen din. Hvis det fulgte med 3 så har du litt å velge i, men det meste jeg har sett solgt over disk er 8mm.

Prosjektet jeg gjorde med overfresen var en julegave. 12 stk av det som videoen viser her, så det ble en del fresing for å si det mildt.

https://www.youtube.com/watch?v=cNeOvqYAF5g

Endret av Mixy
Lenke til kommentar

Takker for svar...

Jeg er klar over at størrelsene jeg nevnte er størrelsen på tangen, det jeg lurte på var om det hadde noe å si hva jeg valgte. Er det imidlertid bare 8 mm det som selges, er det kanskje ikke noe å lure på...

Clas Ohlson har jeg sjekket, men de hadde ikke noe (selv om jeg ser de har på nettsiden). Ellers syns jeg det virker veldig dyrt med stål, men kanskje de varer veldig lenge...?

Når det kommer til bruk så er det nok først og fremt å lære meg å bruke maskinen og se litt på muligheter. Det mest konkrete prosjektet jeg har på gang nå er en arbeidsbenk (den er riktig nok nesten ferdig uten bruk av fres, men litt avrundinger og lignende er jo greit).

Endret av Dr. Brodsky
Lenke til kommentar

...

Billig stål vil bli raskere sløvt, og da går det varmt. Skikkelig varmt. I tillegg gir det ikke like fin finish som skarpt stål, men det kan man jo eventuelt pusse til i etterkant.

...

En liten anekdote til dette med varmgang: Min far kjøpte fres og sett med stål hos enten Biltema, Clas Ohlson eller Jula. Uansett, etter litt hard bruk tok stålet kvelden ved at selve kuttebiten løsnet og føyk rødglødende ut i rommet...

Finn ut hvilken profil du trenger og kjøp kvalitet sier nå jeg. Prisen glemmer du fort, mens kvaliteten tenker du over hver gang du bruker fresen. Selv om de gjerne koster like mye som et sett slipper du i hvert fall å ha liggende ørten stål med obskure profiler du ikke trenger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...