Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Vaginal infeksjon etter analsex?

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Jeg og min partner gjorde noe dumt i helgen. Samme finger gikk fra anal til vagina. Fingeren var aldri helt inne i rumpa, men et lite stykke. Hun merket dagen etter smerte i vagina. Hun klarte ikke å se noen rift. Vi, eller faktisk mest jeg, er redd hun har fått infeksjon. Hun mener infeksjonen vil gå over av seg selv, og sier smerten har roet seg litt nå, men at den er der fortsatt. Jeg der i mot har nå lest meg fortvilet på nettet over at dette kan være FARLIG for henne. 

Hun reiser vekk i morgen og kan ikke besøke fastlege. Hva bør hun gjøre?!

Anonymous poster hash: 80a14...6ae
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fra google:

"Ofte vil slike infeksjoner gå over av seg selv når de forsvarsmekanismene som finnes i vagina greier å ta knekken på de fremmede bakteriene.

Noen ganger kan dette ta svært lang tid, eller det blir så mange bakterier at kroppens immunforsvar ikke greier å overvinne infeksjonen, i slike tilfeller vil man trenge en antibiotikakur.

I utgangspunktet er ikke slike infeksjoner farlige i seg selv men de kan være svært plagsomme. Noen ganger kan imidlertid slike infeksjoner spre seg til livmor og eggstokker, dette er mer alvorlige infeksjoner som gir sterkere symptomer i form av smerter og generell sykdomsfølelse. Slike infeksjoner skal alltid behandles med antibiotika.

I tillegg til infeksjoner i vagina er det svært vanlig at tarmbakterier fører til urinveisinfeksjoner, spesielt hos kvinner. Symptomene på dette er svie ved vannlating samt at man må mye oftere på do. I tillegg kan urinen bli uklar og lukte sterkt.

Det er altså viktig at man prøver å minske sjansene for at bakterier kommer fra endetarmen og over i vagina. 
Hvis du ikke får noen symptomer på infeksjon (køe, svie, utflod, feber, etc.) så kan du nok være trygg på at kroppen din har forhindret infeksjon. Skulle du på den annen side få slike symptomer så ville jeg gått til fastlegen eller gynekologen din for å eventuelt bli satt på en antibiotikakur, dette gjelder først og fremst hvis symptomene ikke går over innen en til to uker."

Anonymous poster hash: 2edd6...8c1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...