Gå til innhold

Kredittkortgjeld

rsun

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Gjeld kan arves i sære tilfeller.. så man må være varsom her...  Noen kan arve en bolig eller eiendom hvor det er massevis av lån på....  Men det er selvagt valgfritt om man ønsker å ta over eiendomen...

Gjeld kan alltid arves (med unntak av studielån, eller hvis kreditor av en eller annen grunn har godtatt at gjelden slettes når du dør), men man kan ikke tvinges til å arve.

Lenke til kommentar

Men sier man nei til å arve gjelden, så får man ikke verdisakene heller.

Sier i teorien da nei til alt.

Det stemmer. Derfor jeg skriver at man ikke kan tvinges til å arve. Skal man først arve, overtar man også ansvaret for gjelden. Poenget mitt var at dette knapt er "sære tilfeller". Bare når arvelater er gjeldfri (ut over studielån) kan man arve uten å også overta gjeld.

Det som er "sært" er at man arver netto gjeld. Da må summen av gjeld være større enn summen av eiendelene.

Lenke til kommentar

Det er faktisk en del tilfeller hvor dette er realiteten. Derfor skal man aldri gå for privat skifte uten at man har svært god oversikt over den avdødes økonomiske forpliktelser - og vet at eiendeler dekker gjeld.

De økonomiske forpliktelsene er som oftest relativt greit å få oversikt over, man utsteder proklama og får en sum penger i total usikret gjeld. Problemet er ofte å få oversikt over og verdsette eiendelene.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Poenget er ikke at det er vanskelig, men at man i utgangspunktet har 60 dager på å (utsettelse er enkelt å få) bestemme seg for om man skal gå for privat skifte - og at det kan være vanskelig å få total oversikt. Men er man usikker på hva resultatet blir, så bør man aldri gå for privat skifte - da er det bedre med offentlig skifte.

Privat skifte bør man kun bruke der man i realiteten har god oversikt.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar

Var i denne situasjonen selv, fikk fullmakt for å hente ut selvangivelsen på skattekontoret, ser gjeld som er nesten et år gammel bare.

Utifra den kan jeg bare gjette hvilke banker avdøde brukte, for å så gå til de og be om saldo/gjeld.

Jeg takket nei til alt, men hadde jeg takket ja kunne det kanskje ha dukket opp gjeldsbrev fra kreditorer jeg ikke har sett noen plass ol, iallefall alt som er tatt opp i lån på et år.

Man kan jo risikere å sitte med 2-3mill i kredittgjeld i teorien som man ikke finner ut av da det ikke er noe system på gjeld, bare random her og der, sgner med min id.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...