Stonescream Skrevet 15. november 2003 Del Skrevet 15. november 2003 førsøker å installere suse 8.2, men på grunn av at den ikke finner infofile i vanlig installasjon må jeg kjøre manuell installasjon for å komme videre. Laster inn nettverksmodul og har et 3com 905cx-tx-m kort og lurte litt på vilke parametre som er korrekte å sette i konfigureringsvinduet. I debian har en noen alternativer som går på blant annet debug modus og options 0-12. At å sette kortet på base100-fx er det mest korrekte? (kortet virker fint på det stillet, men er det mest korrekt? raskere installasjon om jeg kanskje går for en bedre?) Etter lang tid av lasting av første filen (45000 i størrelse eller no) starter yast2 installasjonen og konfigurasjonen... Får beskjed om noen usb-drivere og om jeg vil legge inn de. TRykker ok på alle, men når meldingen Loading kernel modules for hard disk controllers setter igang låser hele greia seg. Noe jeg bør legge inn på forhånd før dette? modulene først kanskje? Ok, tenkte å teste Debian da siden har installert dette tidligere på forrige utgave av maskinen min. Men her finner ikke debian agp på mitt aopen nvidia 400 Hk. HAr forsøkt å sette bios til a koble ut agp8x støtten for tenkte dette var problemet, men ingen forskjell. I installasjonen får jeg lagt inn radeon video driver osv, men når installasjonen er ferdig får jeg melding om at jeg ikke har skjerm. Noe som er litt kjedelig. Og lurte i samme sammenhengen er det nødvendig å gå gjennom den 2 oversikten over alle småprogrammene jeg kan velge i debian? Holder det med bare den første (dselect?) eller må jeg klikke meg halvt i hjel på neste nivå for at x-windows og annet skal komme med? ellers hadde det vært greit å fått en installasjonsguide som ikke bare viser "happy-day" scenarioer, men også hva som kan gjøres når en får småproblemer som gjør at en ikke kan ta automatiske og windows-lignende klikk og vent installasjonen. Ble langt, men håper på svar Lenke til kommentar
anderlin Skrevet 15. november 2003 Del Skrevet 15. november 2003 Jeg har hatt samme erfaring med at YAST låser seg på samme stedet. Men av en eller annen grunn skjedde det ikke andre gang jeg prøvde. Kanskje det er alt som skal til? Men helt tilfredstillende er det jo ikke... Lenke til kommentar
megatron Skrevet 15. november 2003 Del Skrevet 15. november 2003 Er ingen guru på Debian eller Linux men siden ingen andre svarer om dette... * Jeg hørte at det ikke var open source-drivere til nforce (eller noe sånt). I så fall er de ikke på Debian-cden (Woody). Dessuten begynner Debian-cden å bli ganske gammel, så kanskje det har kommet noe nytt i mellomtiden. * Jeg pleier å kjøre Knoppix (som har veldig god autodeteksjon) og se hva slags moduler konfigurasjoner den velger før jeg installerer Debian på en maskin. Tror også at du kan installere Debian direkte fra Knoppix. * Om X-problemet: Har du prøvd å lese loggen som legges i /var/log/? Har du prøvd å kjøre "dpkg-reconfigure navnpåpakkensomgirxserver" og velge noen andre innstillinger? Kanskje det også vil hjelpe å gå over til testing eller unstable (ved å forandre på /etc/apt/sources.list) slik at du får en nyere XFree86. * Jeg tror det er meningen at du skal få et funksjonelt system uten å bruke annet enn tasksel, men jeg pleier å først installere kun et minimalt system og så bruke dselect for å velge det jeg trenger. Bruk '/' for å søke og følg anbefalingene, så blir det ikke så vanskelig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå