AnonymDiskusjon Skrevet 17. november 2015 Del Skrevet 17. november 2015 Har en sak med tidligere arbeidsgiver som ikke vil utbetale lønn han skylder. Har gått gjennom prosessen med skriftlige varsler uten noe resultat. Hvordan kaller jeg inn til forliksråd? Og er det noen mulighet for å ha noen med meg som kan hjelpe meg, uten å betale for advokat? Anonymous poster hash: f58a7...8c0 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 17. november 2015 Forfatter Del Skrevet 17. november 2015 Burde kanskje spesifisere: jeg kjenner altså ingen som kan hjelpe meg, og lurer på om det finnes gratise løsninger? Evt. advokater som kun fakturerer hvis de vinner saken? (lest om advokatfirmaer som har "no cure no pay" men vet ikke hvordan det fungerer). Anonymous poster hash: f58a7...8c0 Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 17. november 2015 Del Skrevet 17. november 2015 Ta kontakt med juss-buss. De er veldig opptatt, så det kan ta litt tid. Alternativt tar du kontakt med forliksrådet, rett og slett. De har veiledningsplikt, og kan fortelle deg hvordan du skal skrive en slik klage. Lenke til kommentar
anon12234 Skrevet 18. november 2015 Del Skrevet 18. november 2015 (endret) Ta kontakt med forliksrådet som nevnt over, dem hjelper deg til å "tvinge han til å svare" med en spesiell type brev. Veiledningen er gratis. Endret 18. november 2015 av Henrik2k Lenke til kommentar
Woff Skrevet 18. november 2015 Del Skrevet 18. november 2015 Les om forliksrådet her: https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/hva-er-forliksradet/id87684/ Som du ser av teksten koster det deg kr 860,- å åpne en sak i forliksrådet. Du trenger ikke stille med advokat i forliksrådet og bør heller ikke det hvis du mener du har en grei sak! Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 18. november 2015 Del Skrevet 18. november 2015 Når det er snakk om uteståande lønn så kan du vell sende eit utbetalingskrav og deretter legge ned påstand om å slå virksomheita konkurs? Eller er det sjølve betalingskravet som er omtvista? 1 Lenke til kommentar
Mohdaw Skrevet 21. november 2015 Del Skrevet 21. november 2015 Når det er snakk om uteståande lønn så kan du vell sende eit utbetalingskrav og deretter legge ned påstand om å slå virksomheita konkurs? Eller er det sjølve betalingskravet som er omtvista? Du kan ikke begjære konkurs uten et tvangsgrunnlag. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 21. november 2015 Del Skrevet 21. november 2015 (endret) Når det er snakk om uteståande lønn så kan du vell sende eit utbetalingskrav og deretter legge ned påstand om å slå virksomheita konkurs? Eller er det sjølve betalingskravet som er omtvista? Du kan ikke begjære konkurs uten et tvangsgrunnlag. Feil. Du kan ikke ta utlegg uten tvangsgrunnlag, men du kan begjære konkurs. Dette er komplisert juss, ikke skriv om ting du ikke kan. Endret 21. november 2015 av Herr Brun 3 Lenke til kommentar
Mohdaw Skrevet 23. november 2015 Del Skrevet 23. november 2015 Når det er snakk om uteståande lønn så kan du vell sende eit utbetalingskrav og deretter legge ned påstand om å slå virksomheita konkurs? Eller er det sjølve betalingskravet som er omtvista? Du kan ikke begjære konkurs uten et tvangsgrunnlag. Feil. Du kan ikke ta utlegg uten tvangsgrunnlag, men du kan begjære konkurs. Dette er komplisert juss, ikke skriv om ting du ikke kan. Det er ikke særlig komplisert men du har rett. Jeg tenkte på utlegg når jeg skrev det. Hvorfor vet jeg ikke. 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 23. november 2015 Del Skrevet 23. november 2015 Nå er det vel ikke sikkert konkurs er noen god løsning, en er ikke uten videre garantert (fullstendig) utbetaling fra bobestyrer. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 23. november 2015 Del Skrevet 23. november 2015 Nå er det vel ikke sikkert konkurs er noen god løsning, en er ikke uten videre garantert (fullstendig) utbetaling fra bobestyrer. Jo, strengt tatt er det nettopp det man er, staten garanterer for lønn opp til 2G. Ellers er lønn førsteprioritert i boet, kun bak boets egne forpliktelser (i praksis primært salær til bostyrer), så om man ikke får utbetaling fra boet får man det nok ikke fra arbeidsgiver selv heller. Risiko for konkurs gir arbeidsgiver særdeles kraftig incentiv å betale, om han faktisk har penger til det. 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 23. november 2015 Del Skrevet 23. november 2015 (endret) Jo, strengt tatt er det nettopp det man er, staten garanterer for lønn opp til 2G. Ellers er lønn førsteprioritert i boet, kun bak boets egne forpliktelser (i praksis primært salær til bostyrer), så om man ikke får utbetaling fra boet får man det nok ikke fra arbeidsgiver selv heller. Risiko for konkurs gir arbeidsgiver særdeles kraftig incentiv å betale, om han faktisk har penger til det.Jeg tenke ikke på lønnsgarantiordningen. Du har rett, en bør kunne få det en har krav på. (Problemet er jo ellers at bobestyrer må fordele godene. Så det kan fort bli lite igjen, selv om en befinner seg langt opp på prioriteringslisten). Endret 23. november 2015 av Slettet-Pqy3rC Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå