Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Får ikke sosialpenger, hva skal jeg gjøre?

Anbefalte innlegg

Har vært gjennom noen tøffe måneder og har ingen penger å leve på om dagen. Kommet inn i NAV-systemet og venter på AAP (som jeg vet jeg har rett på). I mellomtiden lever jeg på sosialpenger og har fått betalingsplan i posten med to utbetalinger i måneden på 3000. 

Fikk meg nylig et sted å bo, pga lån fra familie - som jeg må betale tilbake når jeg får bostøtte fra kommunen. Utskriften min viser at de pengene gikk rett ut igjen til depositumskonto i banken og husleie. I tillegg var det 3000 kr jeg fikk til å betale penger jeg skyldte til min søster (alt er brukt på mat, jeg hadde en periode før jeg fikk sosialpenger hvor jeg ikke hadde noe til mat). Det sto altså i bankutskriften min at jeg hadde et kontantuttak på 3000 kr. Dermed fikk jeg en melding dagen før jeg skulle få utbetalingen av sosialpenger, om at jeg ikke fikk penger, fordi de ser jeg har midler til å klare meg. Da ringte jeg og forklarte at kontantuttaket var for å betale penger jeg skyldte, og at jeg ikke har midler til å klare meg, og at jeg trenger utbetalingene etter planen for å kunne spise. I tillegg syns jeg det var vanskelig å få beskjeden DAGEN før. Det ble avslått.

Er syk, sliter med depresjon og går i behandling hos DPS, så har ikke energi til å drive og  krangle med dem. Jeg tenkte greit, jeg får klare meg uten mat i 2 uker, fordi neste utbetalingen kommer jo igjen den 15. Men det viser seg at jeg ikke får utbetalingen nå heller. 

Når de ser at jeg har 3000 kr før den 1. (nå var det ikke penger jeg "disponerte", men likevel), kan de da både nekte utbetalingen den 1. og 15.? Nå går jo plutselig livsoppholdet mitt fra 6000/mnd til 3000/mnd... og igjen, i praksis har jeg jo ikke de 3000 en gang! 

Vet det er lett å si "gå og snakk med de", men er utrolig sliten og syk om dagen og gang på gang blir jeg avvist, og de behandler meg utrolig nedlatende, så jeg vegrer meg for hver samtale med de. 

Så spørsmålet mitt er: hva har jeg rett på, og hva skal jeg gjøre når jeg bare blir avvist hver gang jeg tar kontakt med NAV/sosialkontoret?

Anonymous poster hash: 95f70...851
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gå til NAV-kontoret og fyll ut skjemaet for søknad om økonomisk stønad til livsopphold. Helt øverst på arket skriver du nødhjelp. Gi beskjed til skrankepersonalet om at dette må hastebehandles da dette handler om nødhjelp. Legg ved et skriv som bekrefter disponibelt beløp på konto. Dette får du ved å gå i minibanken for så å printe ut en kvittering. NAV har ikke lov til å kreve kontoutskrift ved hver eneste påfølgende søknad om økonomisk stønad til livsopphold. 

Lenke til kommentar

Utskriften min viser at de pengene gikk rett ut igjen til depositumskonto i banken og husleie. I tillegg var det 3000 kr jeg fikk til å betale penger jeg skyldte til min søster (alt er brukt på mat, jeg hadde en periode før jeg fikk sosialpenger hvor jeg ikke hadde noe til mat). Det sto altså i bankutskriften min at jeg hadde et kontantuttak på 3000 kr. Dermed fikk jeg en melding dagen før jeg skulle få utbetalingen av sosialpenger, om at jeg ikke fikk penger, fordi de ser jeg har midler til å klare meg. Da ringte jeg og forklarte at kontantuttaket var for å betale penger jeg skyldte, og at jeg ikke har midler til å klare meg, og at jeg trenger utbetalingene etter planen for å kunne spise. I tillegg syns jeg det var vanskelig å få beskjeden DAGEN før. Det ble avslått.

Så du søkte om livsopphold eller nødhjelp, men brukte 3000 kroner du hadde på å betale gjeld istedenfor å kjøpe deg mat?

Fordi i dette tilfellet så må du jo enten hatt et vedtak i en gitt periode (siden du forventet betaling 1. og 15.) og så har de revidert det vedtaket eller så søkt og fått avslag?

Gå til NAV-kontoret og fyll ut skjemaet for søknad om økonomisk stønad til livsopphold. Helt øverst på arket skriver du nødhjelp. Gi beskjed til skrankepersonalet om at dette må hastebehandles da dette handler om nødhjelp. Legg ved et skriv som bekrefter disponibelt beløp på konto. Dette får du ved å gå i minibanken for så å printe ut en kvittering. NAV har ikke lov til å kreve kontoutskrift ved hver eneste påfølgende søknad om økonomisk stønad til livsopphold.

Kontoutskrifter er et kriterium for å kunne behandle en søknad og evaluere behov. Hvor har du det fra at NAV ikke har lov til å kreve kontoutskrifter ved påfølgende søknader om økonomisk stønad til livsopphold?

Han kommer til å stille ganske dårlig hvis han kommer med "jeg gav søsteren min 3000,- og nå trenger jeg penger akutt". Skulle ikke forundret meg om at han ble bedt om å skaffe de pengene tilbake fordi NAV betaler ikke gjeld. Han har penger til livsopphold, men har brukt de på å betale privat gjeld. Da har han rett og slett disponert pengene sine helt feil.

Ellers så bør trådstarter følge tipset og søke Nødhjelp. Anonymous poster hash: 0d34a...57a Anonymous poster hash: 0d34a...57a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Hvorfor gav du NAV en kontoutskrift?

Når en søker sosial støtte hos NAV krever de kontoutskrift fra de siste 3 mnd. I min sak telte alle penger inn på konto som inntekter, selv overføring mellom egne konti.

Nei det kan de ikke kreve....

https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/u-42003-sosialtjenestens-adgang-til-a-kr/id423352/

En kontoutskrift, som viser alle bevegelser på konto i et bestemt tidsrom, inneholder store mengder personlig informasjon, og mye av denne er ikke relevant for sosialtjenestens behandling av saken. Kontoutskrift kan derfor ikke kreves fremlagt rutinemessig. Krav om å legge frem kontoutskrift skal ikke være hovedregel ved behandlingen av søknader om økonomisk stønad.

Dersom den konkrete situasjonen er slik at enkelte nødvendige opplysninger ikke kan dokumenteres på annen måte, og sosialtjenesten finner det nødvendig å be om kontoutskrift, skal det gjøres klart for klienten hvilke opplysninger det er behov for, og hvorfor. Klienten vil da kunne "sladde" andre opplysninger fra utskriften før denne legges frem for sosialtjenesten.

I noen tilfeller kan det være i klientens egen interesse å legge frem kontoutskrifter for sosialtjenesten, f.eks. når vedkommende tar imot tilbud om økonomisk rådgivning. Når klienten selv ønsker å legge frem kontoutskrift, er dette uproblematisk, se sosialtjenesteloven § 8-5. Sosialtjenesten må imidlertid være oppmerksom på at personopplysningsloven ikke bare regulerer adgangen til å innhente personopplysninger, men også bruken av slike opplysninger. Det fremgår av § 11 at personopplysninger ikke senere kan brukes til formål som er uforenlig med det opprinnelige formålet med innsamlingen.

Endret av Slettet-t8fn5F
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei, trådstarter her:

De ber om kontoutskrifter hver mnd og det står også i utbetalingsplanen at dette er et krav, derfor ga jeg de det. Har lest litt om det selv men er fortsatt usikker på om de har lov eller ikke.

For å oppklare: jeg betalte til min søster FØR jeg fikk melding om at jeg ikke får sosialpenger. Jeg hadde skriftlig at jeg skulle få utbetaling et par dager senere og det kunne ikke falle meg inn at de kunne kutte det på så kort varsel.

Det jeg hovedsakelig lurer på er om de har lov til å gjøre det, og hvem jeg evt kan klage til hvis jeg har rett på penger? Siden min saksbehandler kun avslår og ikke vil diskutere med meg... En ting er at de trakk 3000 kr pga kontantuttaket på 3000 - gjort er gjort - men trekke 6000...? Hvordan går det an? Jeg føler at de kan gjøre akkurat som de vil og at jeg har null kontroll og ingen å henvende meg til. Håper noen har tips :)

Anonymous poster hash: 95f70...851
Lenke til kommentar

Hvorfor får du egentlig to utbetalinger i måneden? Det vanlige når man får økonomisk stønad til livsopphold er en utbetaling i måneden. Har du tidligere vært uheldig med prioriteringen av pengebruken? 

For øvrig går all inntekt til fradrag ved beregningen av berettiget støtte. Det betyr at om du får 3000 kroner av noen, så får du 3000 kroner mindre av NAV den måneden. Støttesummen fra NAV kan ikke reduseres med mer enn summen av alle inntektene dine. 

Har du blitt trukket mer må du klage. I vedtaksbrevet fra NAV skal det ligge et skriv om fremgangsmåten for klager i forvaltningssaker. Forfatt en klage selv eller få noen andre til å gjøre det og lever det til NAV. Om NAV ikke snur etter klagen må fylkesmannen ta en avgjørelse i saken. 

Endret av Star Fox
Lenke til kommentar

Arbeidsgivere bryr seg ikke om hva du har på konto, og 6000,- i måneden får man lett med én arbeidsdag i uken  :) Dét klarer du!

Arbeid gir energi, sosial trening, og hjelper mot depresjon. 

Du vet ingen ting om hva folk klarer og ikke klarer. Dette er liten til ingen hjelp. Med mindre TS sier/har sagt noe annet, går vi ut i fra at vedkommende ikke kan arbeide.

• Liker 4
Lenke til kommentar

En slik reaksjon er vel en del av 'problemet'...

Man blir lett 'etablert' som stønadsmottaker, og man ser ikke lenger enn stønadsystemet hvis man ikke er tilfreds med situasjonen.

Alle forsøk fra omverdenen på å vise hva annet som er mulig, og forsøk på å motivere, blir kontant avvist som 'liten forståelse'.

Lenke til kommentar

En slik reaksjon er vel en del av 'problemet'...

Man blir lett 'etablert' som stønadsmottaker, og man ser ikke lenger enn stønadsystemet hvis man ikke er tilfreds med situasjonen.

Alle forsøk fra omverdenen på å vise hva annet som er mulig, og forsøk på å motivere, blir kontant avvist som 'liten forståelse'.

Beklager, men jeg kjenner ikke deg og din historie. Men det jeg opplever selv, er at det er det motsatte som er problemet. Alle forventer at en i det minste skal kunne gjøre noe. For noen stemmer nok dette, for andre er dette noe de ser fram til å kunne klare en gang.

Det som du oppfatter som en motivasjon, kan for andre være en påkjenning om hva de egentlig burde ha klart. 

Desuten, så er det ikke altid så lett å finne seg et arbeid som er tilpasset situasjonen man er i. Det kan være mangel på utdanning/annen utdanning, dårlig arbeidsmarked og få muligheter til tilpassning bl.a

Jeg skjønner at det er godt ment, men vi kjenner ikke situasjonen bedre enn det som står opplyst så langt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Hvorfor får du egentlig to utbetalinger i måneden? Det vanlige når man får økonomisk stønad til livsopphold er en utbetaling i måneden. Har du tidligere vært uheldig med prioriteringen av pengebruken? 

For øvrig går all inntekt til fradrag ved beregningen av berettiget støtte. Det betyr at om du får 3000 kroner av noen, så får du 3000 kroner mindre av NAV den måneden. Støttesummen fra NAV kan ikke reduseres med mer enn summen av alle inntektene dine. 

Har du blitt trukket mer må du klage. I vedtaksbrevet fra NAV skal det ligge et skriv om fremgangsmåten for klager i forvaltningssaker. Forfatt en klage selv eller få noen andre til å gjøre det og lever det til NAV. Om NAV ikke snur etter klagen må fylkesmannen ta en avgjørelse i saken. 

Tror ikke denne saken er reell. Det er alt for mange ting som ikke henger på greip, men som et troll ville kunne fantasert seg til....

Lenke til kommentar

Som det blir nevnt så stusser jeg på at du får to utbetalinger i måneden. Dette får man hvis man sender meldekort hver 14. dag, og så vidt jeg husker så sendte ikke jeg meldekort når jeg søkte om sosialhjelp aka "Individ stønad" som det het før. Satsen på dette varierer fra kommune til kommune men tror den ligger mellom 6000 kr - 7500 kr ca. 

Når jeg søkte om nødpenger/sosialhjelp/individstønad (eller hva det heter) så krevde ikke NAV bankutskrift av meg, og dette var for 1,5 år siden. På NAV sine sider finner man ikke et skjema for sosialhjelp/nødpenger, så jeg vil anta at hver kommune har hver sin praksis og hvert sine skjema når det kommer til dette.

Lenke til kommentar

Hvorfor gav du NAV en kontoutskrift?

Når en søker sosial støtte hos NAV krever de kontoutskrift fra de siste 3 mnd. I min sak telte alle penger inn på konto som inntekter, selv overføring mellom egne konti.

Nei det kan de ikke kreve....

https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/u-42003-sosialtjenestens-adgang-til-a-kr/id423352/

En kontoutskrift, som viser alle bevegelser på konto i et bestemt tidsrom, inneholder store mengder personlig informasjon, og mye av denne er ikke relevant for sosialtjenestens behandling av saken. Kontoutskrift kan derfor ikke kreves fremlagt rutinemessig. Krav om å legge frem kontoutskrift skal ikke være hovedregel ved behandlingen av søknader om økonomisk stønad.

Dersom den konkrete situasjonen er slik at enkelte nødvendige opplysninger ikke kan dokumenteres på annen måte, og sosialtjenesten finner det nødvendig å be om kontoutskrift, skal det gjøres klart for klienten hvilke opplysninger det er behov for, og hvorfor. Klienten vil da kunne "sladde" andre opplysninger fra utskriften før denne legges frem for sosialtjenesten.

I noen tilfeller kan det være i klientens egen interesse å legge frem kontoutskrifter for sosialtjenesten, f.eks. når vedkommende tar imot tilbud om økonomisk rådgivning. Når klienten selv ønsker å legge frem kontoutskrift, er dette uproblematisk, se sosialtjenesteloven § 8-5. Sosialtjenesten må imidlertid være oppmerksom på at personopplysningsloven ikke bare regulerer adgangen til å innhente personopplysninger, men også bruken av slike opplysninger. Det fremgår av § 11 at personopplysninger ikke senere kan brukes til formål som er uforenlig med det opprinnelige formålet med innsamlingen.

Min utheving pluss "NAV-kontoret skal sikre at saken er så godt opplyst som mulig før det treffes en avgjørelse om tjenester etter loven. Det må foreligge opplysninger i saken som dokumenterer om tjenestemottaker har et hjelpebehov eller ikke." gjør at i essens så kan de kreve dette der det er behov for å kunne belyse saken tilstrekkelig. Det er vel noe man har lært at er strengt nødvendig når man får inn mennesker som søker sosialhjelp, men har uttak fra bank på flere tusen de ikke kan redegjøre for.

At han skal jevnlig levere kontoutskrifter etter at det har blitt fattet et vedtak høres dog spesielt ut. Anonymous poster hash: 0d34a...57a

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...