Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilforhandler tuklet med km.standen

Stablo

Anbefalte innlegg

Jeg har nettopp funnet ut at bilforhandleren jeg kjøpte bilen min av har tuklet med km.standen. Da jeg kjøpte bilen (toyota RAV4 2001) i 2013 var km.standen på 90100, men etter en liten skjekk ved veivesenet viste det seg at bilen hadde gått 137 000 km. Dette var registrert ved en EU-kontroll i 2011. Altså ganske stor feilmargin bare der. 

Har satt igang sak, men selger er ikke villig til å avtale noe med meg, så jeg må ta det videre med forbrukerrådet. 

Tar gjerne imot tips til hvordan jeg kan løse dette raskest mulig. og på hvilken måte det lønner seg å handle for å nå ut til mest mulig mennesker om dette. 

Endret av Stablo
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Første prioritet: Finn frem dokumentasjon som underbygger din påstand.

Andre prioritet: Er du naf-medlem? Hvis ja så er det første du bør gjøre være å kontakte dem og høre hvordan du skal gripe dette an.

Hvordan har du gått frem ved kontakt av selger?

Jeg har funnet fram til dokumentasjon fra tidligere EU-kontroller, jeg har kontaktet NAF osv. Har kontroll på det praktiske rundt saken. Selger sa seg også villig til å heve kjøpet. Problemet mitt er at dette drøyer å drøyer og han er ikke i stand til å holde avtaler. 

Jeg veit at det eneste utfallet i denne saken er at han taper, har alle bevisene :D. Jeg skulle selge bilen i utgangspunktet, før jeg fant ut av dette takket være at en annen forhandler tok en bakgrunndskjekk, før han skulle kjøpe den. Derfor ønsker jeg fortgang. Men virker litt som at eneste utvei i denne saken er forbrukerrådet. 

Endret av Stablo
Lenke til kommentar

Høres mer ut som en sak for politiet enn forbrukerrådet. Salgsbedrageri er jo mer strafferett enn forbrukerrett.

Vill også sett om jeg fikk tak i forrige eier og sett om denne fremdeles har sitt eksemplar av sin salgsavtale med Drammen Bilskade.

Endret av MailMan13
Lenke til kommentar

Forrige eier (og eventuelt andre tidligere eiere) mener jeg du får opplyst om du henvender deg til biltilsynet. Få tak i tidligere eier, og hør historikken.

Når jeg hører Drammen Bilskade så tenker jeg umiddelbart at dette må være en tidligere kollisjonskadet bil. Stemmer det? Dersom de har jukset med en bil, er det meget sannsynlig at de har jukset med flere.

Lenke til kommentar

Ny oppdatering: selger lever av å selge og fikse vrakete biler og selge videre. Tenker at forsikringsselskapene han kjøper bilene fra ikke er interessert i å selge biler til en forhandler som holder på med dette. Sendte mail å sa neste skritt blir å kontakte dem å fortelle om saken. Håper det vil sette fart litt fart på saken :D

Lenke til kommentar

Hehe. Tusen takk! den var fin. Har alt pepret Facebooksiden hans. uheldigvis var det vare 5 stykker som følger siden. 

PS. har også funnet ut at bilen i 2013 ble kollidert og at kilometerstanden den gangen var på over 170 000 km. 

Lenke til kommentar

Den eneste situasjonen hvor selgeren kan beholde et snev av troverdighet er hvis han faktisk har gjennomført et godkjent karosseribytte hvor donorbilen har den km-standen som er oppgitt til deg. Jeg tviler på at dette er tilfelle, siden han ikke hadde hatt noen grunn til å la være å opplyse om det.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis bilen ble kollidert med kilometerstand på 170 000 km i 2013, var den allerede skrudd tilbake på tidspunktet for EU-kontrollen?

Kontrollskjemaet er datert 15.06.2011... Noen har skrevet 2013 i store røde tall der, se heller på kontrolldato på skjemaet ;)

Sånn går det når man blingser, ja.. Fra 170+ til 90 000 kilometer er jo voldsomme greier. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...