Lappyo Skrevet 17. november 2015 Del Skrevet 17. november 2015 Hei, Jeg har prøvd å sette sammen en OK gaming pc, https://prisguiden.no/liste/157036, men synes prisen ble litt stiv. Noen tanker på hvoran en skal spare en tusenlapp eller to, uten å miste så voldtsomt mye ytelse? Kanskje gå for et billigere grafikk kort? Pcen skal brukes til gaming. Vurderer også å kjøpe en 144Hz skjerm til den senere. Noen tips til rimelig 24" 144Hz skjerm? Ellers kommentarer på oppsettet generelt er ønskelig. På forhånd takk for all hjelp! 2 Lenke til kommentar
nulleut Skrevet 17. november 2015 Del Skrevet 17. november 2015 (endret) Du kan spare penger ved å velge "ikke-K" varianten av CPUen og et billigere H110 hovedkort. Dette er hvis du ikke skal overklokke noe jeg antar da du ikke har i listen din en 3-parts cpukjøler. Se på hva du trenger av funksjoner og tilkoblinger på hovedkortet før du kjøper. ikke vits å betale for noe du ikke trenger. strømforsyningen kan du jekke ned til en ~500-600 watt. Med dette og billigere cpu+mobo vil du få redusert prisene dine med ihvertfall 1000. Valg av grafikkort er jo opp til deg og hvilke spill du spiller. Synes 5000 for et 980 er litt mye. Ville kanskje satset heller på å få et eldre 780 brukt til halve prisen eller kjøpe lllebror 970 til ~3300. Er ikke mye mindre ytelse på disse kanskje 20% mindre ytelse. Endret 17. november 2015 av nulleut Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 17. november 2015 Del Skrevet 17. november 2015 Jeg vet hvordan du skal få opp prisen noen hundrelapper (og spare noen tusenlapper på sikt) det er å kjøpe en kjøler til CPU'en din, blir litt varmt uten Ellers så må du skrive opp hvilke krav du har til grafikk, som nevnt over, da det ikke er sikkert du trenger et 980 kort. Å la vær å gå for en K versjon av CPU er dumt på sikt da en overklokking vil forbedre ytelsen ganske drastisk når den begynner å bli skrall i forhold til hva den klarer å dra. Det er veldig enkelt og folk her kan hjelpe deg med det Lenke til kommentar
Lappyo Skrevet 17. november 2015 Forfatter Del Skrevet 17. november 2015 Ja, beklager. En glipp fra meg ved å glemme å legge til en CPU kjøler. Noen som har et godt tips til en kjøler som vil fungere bra med resten av oppsettet? I forhold til grafikk så har jeg tenkt å kjøpe meg en rimelig 144hz 24" skjerm, så det blir vel 1080p, og vil gjærne kjøre de fleste spill som er ute nå, om ikke på fullt men nesten iallfall. Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 17. november 2015 Del Skrevet 17. november 2015 Cooler Master 212 Evo er den som blir mest anbefalt, spesiellt i forhold til pris/ ytelse GPU tør jeg ikke anbefale helt, men du kan ikke gå ned til et 970 med 144Hz skjerm, vil jeg tro. Jeg ville ha prøvd å fått lånt en tusing ekstra og satset på et 980Ti kort siden det er meningsløst med 144Hz hvis fps'en detter under 144. Lenke til kommentar
Lappyo Skrevet 18. november 2015 Forfatter Del Skrevet 18. november 2015 (endret) Hei, da har jeg modifisert litt på oppsettet. https://prisguiden.no/liste/157036 Lagt til CPU kjøler, billigere hovedkort (dette fungerer vel greit?), noe tips til bedre HK som ikke koster så all verden? Gått ned til 8gb DDR4 RAM siden jeg trenger vel ikke 16GB med det første for gaming? Nå gjenstår egentlig skjermkort. Jeg er litt usikker her. Med den skjermen som er lagt til nå. 24" 1080p 144HZ, vil et R9 390 eller GTX 270 kort være nok til å kjøre de fleste spill på full instillinger å fortsatt få 144+ FPS? Eller må jeg opp på R9 390X eller GTX 980 for at dette skal fungere? Gjerne kom med tips til hvilket grafikkort som vil være best her. Er så mange forskjellige produsenter og vet ikke hvilke som gir best bang for the bucks. Angpende PSU, trenger jeg 750W eller kan jeg gå for noe mindre? Noen som har et godt forslag til en PSU? Andre kommentarer på oppsettet? Er det mulig å spare mere uten at det går så mye utover ytelse? Endret 18. november 2015 av Lappyo Lenke til kommentar
henrikrox Skrevet 18. november 2015 Del Skrevet 18. november 2015 Hei, da har jeg modifisert litt på oppsettet. https://prisguiden.no/liste/157036 Lagt til CPU kjøler, billigere hovedkort (dette fungerer vel greit?), noe tips til bedre HK som ikke koster så all verden? Gått ned til 8gb DDR4 RAM siden jeg trenger vel ikke 16GB med det første for gaming? Nå gjenstår egentlig skjermkort. Jeg er litt usikker her. Med den skjermen som er lagt til nå. 24" 1080p 144HZ, vil et R9 390 eller GTX 270 kort være nok til å kjøre de fleste spill på full instillinger å fortsatt få 144+ FPS? Eller må jeg opp på R9 390X eller GTX 980 for at dette skal fungere? Gjerne kom med tips til hvilket grafikkort som vil være best her. Er så mange forskjellige produsenter og vet ikke hvilke som gir best bang for the bucks. Angpende PSU, trenger jeg 750W eller kan jeg gå for noe mindre? Noen som har et godt forslag til en PSU? Andre kommentarer på oppsettet? Er det mulig å spare mere uten at det går så mye utover ytelse? Du kan spare en del kr ved å gå ned til i5 4690k (1150 socket). Vet ikke heller om du har behov for et HK til 1700kr til ditt bruk. Når det gjelder RAM har det i det siste vist seg å være dårlige optimaliserte spill som spiser RAM, nå skal 8gb være mer enn nok, men 16gb er aldri å skade, dette kan jo lett oppgraderes senere. Når det gjelder skjermkort så kan du jo få 144fps i alt, hvis du skrur ned detaljer Så det spørs jo hva du forventer. Med et gtx 970 får du vel rundt 60fps i star wars battlefront i 1080p. Så langt unna 144fps. Men i spill som league, tf2, csgo er det jo ikke et problem. Jeg er fan av den grønne leieren (nvidia) mye pga lite drivertull og strømforbruk/varmeutvikling er lavere. 750w er mer enn overkill for dette systemet, 550w eller 650w går helt fint. PS!!!!!! Husk black friday om ca en uke, du kan da helt sikkert spare 1tusen lapp eller to hvis du ikke er så opptatt av spesifikke farge kombinasjoner etc. Kanskje du til og med kan få bedre skjermkort (980 eller 980ti) og havne på rundt samme totalpris. Lenke til kommentar
henrikrox Skrevet 18. november 2015 Del Skrevet 18. november 2015 Mine raske endringer:Define S isteden for r5 Evga g2 supernova PSU asus z170-a hk (hvis du vil ha skylake). Husk enda mer penger å spare på å velge 1150 socket sammen med i5 4690k. ddr4 eller ddr3 2x8gb (avhengig av hvilken sokkel du velger) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå