danielch Skrevet 17. november 2015 Del Skrevet 17. november 2015 (endret) Hei. Har kikket litt rundt på biler i prisklassen 12.000 - 23.000 og er litt usikker. Startet en tråd relatert til valg av merke/modell tidligere men er fast bestemt på at jeg vil ha VAG (BMW er i en prisklasse over og Mercedes er det veldig mye elektroniske feil på. En kamerat av meg stod på en øde bensinstasjon uten mobil hvor nøkkelen til hans C180 1998 bestemte seg for å slutte å fungere, dette kostet over 18.000 kr å fikse (feil med boksen som registrerer nøkkelen), han hadde også en B5 A4 som klarte seg over lang tid, etter cirka et år datt den fra hverandre da han aldri vedlikeholdt bilen, han kjørte typ 210kmt på e6, grisekjøring, skogseventyr, osv osv.. Det endte først med at forstillingen røyk, fortsatte å kjøre uten vedlikehold -> oljetrøbbel -> fortsatt å kjøre uten vedlikehold -> bunnpanna sprakk.Endte med en sliten automat A4 B5 som vingla på veien og som kvelte seg selv når man svingte til venstre i lave hastigheter. Eneste japsebiler jeg ville vurdert ville vært Mazda 626 eller Toyota Avensis MK1 (Avensisen er jeg usikker på om går som en evighetsmaskin grunnet det elektriske - eneste jeg likte utseendevis). Ser også etter noe som minst er EU godkjent til 2017. Hvilken av overnevnte biler er billigst iht vedlikehold, service, o.l? Hvilken av disse er det minst problemer med? Noen andre som har eller har hatt en av overnevnte som vil dele sin erfaring? Gjerne de forskjellige reparasjonene og prisene. Av alle er det vel A4 som frister mer, er klar over multilinksystemet. Men det skal vel gå greit om bærearmer, regreim osv nylig har blitt byttet? Kikket også litt på denne (ikke aktuelt pga eu om kort tid) men den er passe strøken, quattro og grei teknisk stand ifølge selger. Om jeg finner noe lignende med eu til 2017/18 - burde jeg gå for det? Ser også bort ifra diesel og turbo da det kan medføre ekstrakostnader som er ukult for oss studenter. http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=67026728&searchclickthrough=true Eika skulle ha cirka 700,-/mnd for ansvarsforsikring, helt innafor for min del - er det veldig mye? Er heller ikke godt mekanisk anlagt men en gang må man vel lære. Tenker å anskaffe meg en slik usikkerpånavnbok som tar for seg det meste mekk beregnet på hvilken bil, osv. Min far er veldig dyktig men han sa han ville løpt med haglen etter meg om han så en Audi parkert i innkjørselen (Toyotahue). Takk på forhånd! Endret 17. november 2015 av Enquad Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165 Skrevet 17. november 2015 Del Skrevet 17. november 2015 Til max. 23 000 er det nesten lottotrekning hva angår driftssikkerhet på det du kjøper, om det heter VW, Audi, Volvo, Toyota, Mercedes eller BMW. Mine tips:Drit i utseendet og merke Se på biler hvor minst mulig kan gå galt (aka. mindre utstyr / egenskaper). Disse er som regel lettere å skru på selv også når ting første går galt. Årlig oljeservice de siste årene Ikke ungdomseid Tilnærmet rustfri Registerreim er byttet relativt nylig. Lenke til kommentar
danielch Skrevet 17. november 2015 Forfatter Del Skrevet 17. november 2015 Tenker dog på at deler skal ha en ok pris og være lett tilgjengelig, samt at deler er slitesterke og av god kvalitet. Da er det rimelig store forskjeller. Lenke til kommentar
danielch Skrevet 18. november 2015 Forfatter Del Skrevet 18. november 2015 Ekstraspørsmål i farten... Går Avensis MK1 som like "evighetsmaskin" som f.eks Corolla, Starlet og Carina? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165 Skrevet 18. november 2015 Del Skrevet 18. november 2015 Mye av MK1 Avensis er fra Carina E, skal være relativt solide saker. Eneste du bør sjekke med japanske merker er deletilgjengelighet og ikke minst pris, utover det nevnt over. Lenke til kommentar
danielch Skrevet 18. november 2015 Forfatter Del Skrevet 18. november 2015 (endret) Eventulelt rust og? Det eneste som frister av japsebiler er Avensis MK1 og Mazda 626. Avensisen er jeg usikker på siden det er den første litt mer moderne Toyotaen i den årsperioden med mye ny elektronikk, o.l. Mazdaen hadde jeg selv, men den ble stående i hagen (noe den ikke tålte). Når det også kommer til deler så er det der jeg er veldig usikker på japse/vag - Om du kjører VAG klarer du deg ofte med en del billigere deler fra f.eks. Ebay, noe som ikke er like lett med disse japsene. Er veldig mange som er imot VAG fra den tidsperioden men er det så ille sammenlignet med japsene? Mange sier jo at VAG også er bedre iht deletilgjengelighet, kvalitet og slikt. Endret 18. november 2015 av Enquad Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165 Skrevet 18. november 2015 Del Skrevet 18. november 2015 Eventulelt rust og? Det eneste som frister av japsebiler er Avensis MK1 og Mazda 626. Avensisen er jeg usikker på siden det er den første litt mer moderne Toyotaen i den årsperioden med mye ny elektronikk, o.l. Mazdaen hadde jeg selv, men den ble stående i hagen (noe den ikke tålte). Greia med Avensis MK1 er at det var finansielle nedgangstider, så selv om Toyota jobbet med å fornye seg på slutten av 90-tallet, så ble mye av det som var i Carina E brukt til å bygge den nye bilen for å spare penger. Tror ikke det skal være så mye nytt elektronikk som du frykter. Lenke til kommentar
danielch Skrevet 18. november 2015 Forfatter Del Skrevet 18. november 2015 Om det er Carina E mye er tatt fra så er det jo mindre å bekymre seg om. Hørte at man helst burde skaffe den som har årgang før 01 (VVTi motoren?) da motoren som satt i "pre-facelift" var mer stabil og driftsikker? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå