Gå til innhold

Asus PG279Q backlight bleed


Betroz

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Mange takk for raskt og innsiktsfullt svar! Du vet vel ikke tilfeldigvis også noe om hva som var feilen eller hva de har gjort for å begrense problemet? Jeg har hørt at på tilsvarende skjerm i fra Acer (XB271HU) så skal BLB være redusert ved hjelp av bl.a. innstillinger som skal ha gått på bekostning av fargegjengivelsen. Kan Asus evt. ha gjort noe lignende tror du?

Lenke til kommentar

Det Asus har gjort er nok på fabrikken der de setter disse sammen og tester dem. Hva nøyaktig de gjorde har jeg ikke peiling på. Men jeg vet at man kan opplevde akkurat det samme problemet med Acer sine skjermer. Asus PG278Q med TN panel er jo fortsatt en utmerket gaming skjerm, så du har valget der. IPS gir bare mye bedre innsynsvinkel og litt bedre sortnivå enn TN (PG279Q vs PG278Q). 

Lenke til kommentar

Vurderer denne sjermen, men klarer ikkje å bestemme meg. Er backlight bleed merkbart når du spiller? 

 

Kanskje eg bare skal gå for PG 278Q, men er vell ikkje like bra farger. 

 

Kossen er 1ms vs 4ms, er det lite forsjel der på disse?

Endret av Noiz
Lenke til kommentar

Vurderer denne sjermen, men klarer ikkje å bestemme meg. Er backlight bleed merkbart når du spiller? 

 

Kanskje eg bare skal gå for PG 278Q, men er vell ikkje like bra farger. 

 

Kossen er 1ms vs 4ms, er det lite forsjel der på disse?

 

Det er folk det er forskjell på. :p Jeg hadde en av disse 144Hz 4ms IPS skjermen på prøve, og endte med å bytte tilbake til PG278Q. Jeg syntes 4ms responstid var for mye. Det er på ingen måte forferdelig, men når jeg først ser forskjell, så vil jeg ikke ha det. Om man skulle dømme ut fra halleluja stemningen disse 4ms skjermen likevel klarer å fremkalle, så virker det på meg som at de aller fleste ikke vil se stor eller noen forskjell på responstiden til PG278Q og PG 279Q.

 

Fargene på PG278Q er vel noe av det beste man kan få på en skjerm med TN panel, men IPS skjermen gir på en måte en slags ekstra "glød". Jeg likte det forsåvidt, men jeg ser enkelte også sier de hater denne IPS gløden og vil ikke ha det. Jeg likte også innsynsvinkelen på IPS skjermen, men disse to tingene var ikke nok til at jeg ville ofre responstiden. 4ms er sannsynligvis det som gjør at man ikke får 3D på disse skjermene, så om det er noe man vil ha, så er jo IPS skjermen diskvalifisert i utgangspunktet.

 

Backlight bleed merker man overhodet ikke i de fleste spill med lys palette og sterke farger. Det er når det blir mørkt, som i spill som foregår i verdensrommet, eller om natten som i skrekkspill at lyset som trenger igjennom blir plagsomt.

Lenke til kommentar

Vurderer 278 fordi eg alltid har vert sjukt nazi på respons tid, eg hadde nok ikkje sett forsjellen...sitter med ein av dei første benq med 120hz og er egentligt ikkje missfornøyd med fargene så da tenker eg 278 er godt nok for meg.. :)

 

Men har samtidigt lyst å klinke til med 279 :) Skal ikkje vere lett å velge :p

 

Er jo også litt å spare

Endret av Noiz
Lenke til kommentar

Jeg syntes 4ms responstid var for mye. Det er på ingen måte forferdelig, men når jeg først ser forskjell, så vil jeg ikke ha det. Om man skulle dømme ut fra halleluja stemningen disse 4ms skjermen likevel klarer å fremkalle, så virker det på meg som at de aller fleste ikke vil se stor eller noen forskjell på responstiden til PG278Q og PG 279Q.

 

Ja folk oppfatter ikke ting likt alltid. Du er kanskje en av dem som ser forskjell mellom 120 og 144 hz også da? Kanskje også 144 og 165 Hz? For min del greier jeg ikke se forskjell så lenge fps og Hz er konstant over 120. Skulle gjerne likt å hatt lavere resonstid enn 4ms jeg også, men innsynsvinkel betyr mye for meg.

Lenke til kommentar

 

Jeg syntes 4ms responstid var for mye. Det er på ingen måte forferdelig, men når jeg først ser forskjell, så vil jeg ikke ha det. Om man skulle dømme ut fra halleluja stemningen disse 4ms skjermen likevel klarer å fremkalle, så virker det på meg som at de aller fleste ikke vil se stor eller noen forskjell på responstiden til PG278Q og PG 279Q.

 

Ja folk oppfatter ikke ting likt alltid. Du er kanskje en av dem som ser forskjell mellom 120 og 144 hz også da? Kanskje også 144 og 165 Hz? For min del greier jeg ikke se forskjell så lenge fps og Hz er konstant over 120. Skulle gjerne likt å hatt lavere resonstid enn 4ms jeg også, men innsynsvinkel betyr mye for meg.

 

 

Jeg har ikke ide om jeg ville sett forskjell. Kanskje 120 til 144Hz. Men fra 144 til 165Hz tviler jeg sterkt på jeg hadde sett forskjell på. Men nå spiller jeg svært sjelden FPS med høy fps, og det er kanskje i slike spill man merker det best. Så jeg skal ikke utelukke det helt.

Lenke til kommentar

Jeg er ikke helt enig i at 278Q har de beste TN fargene. Jeg synes min BenQ xl2411T har mye bedre fargegjengivelse enn den 278Q'en jeg hadde for en god tid siden(måtte returnere pga feil).

Stiller du den side om side med en Xl2411Z så tror jeg du skal være ganske god for å kåre 278Q som vinneren altså. 7K er jo litt teit å gi for et TN panel. Dell S2716DG synes jeg hadde akkurat like bra bilde som Asusen(278Q), bare at den er billigere. Jeg ville derfor valgt Dell s2716DG foran 278Q any day. De har samme panelet om jeg ikke husker feil.

 

Skal ikke uttale meg om responstid, har ikke hatt en 144hz 4ms skjerm, men får jo som sagt en pg279Q ganske snart. Såklart vil man ha 1ms om du er skikkelig kompetitiv spiller som har tenkt å bli godlike i spill, men for casual gaming med venner så vil jeg tro at det skal godt gjøres å bli plaget av 4ms, men det finner jeg fort ut ^^,

 

Ut ifra det jeg har lest, skal IPS være ganske så mye bedre enn TN? Litt merkelig at det visstnok skal være noen som ikke vil ha det x)

Siste IPS skjerm jeg hadde, var en 5ms 60hz acer som jeg kjøpte med min første stasjonære gamer pc i 2011.

Jeg er ganske spent på asusen dog, og håper jeg får et eksemplar uten mye BLB eller Glow.

Endret av Enlightened
Lenke til kommentar

Jeg vil tro det ikke har så mye å si med de 4ms'ene når man spiller FPS. Men når man skrur alt på "Ultra" i "The Witcher 3", og nyter grafikken, så er det irriterende med denne ghostingen som man ikke får med PG278Q. Jeg vil si 144Hz IPS'en jeg testet hadde omtrent samme, eller bittelitt mer ghosting enn på min gamle 120Hz 2ms Samsung skjerm med TN panel.

 

Støtter forøvrig tipset om Dell skjermen, den hadde jeg glemt i farta. :)

Lenke til kommentar

Jeg vil tro det ikke har så mye å si med de 4ms'ene når man spiller FPS. Men når man skrur alt på "Ultra" i "The Witcher 3", og nyter grafikken, så er det irriterende med denne ghostingen som man ikke får med PG278Q. Jeg vil si 144Hz IPS'en jeg testet hadde omtrent samme, eller bittelitt mer ghosting enn på min gamle 120Hz 2ms Samsung skjerm med TN panel.

 

Støtter forøvrig tipset om Dell skjermen, den hadde jeg glemt i farta. :)

Har nå fått skjermen. Med 100% lysstyrke og mørkt rom ser den slik ut: http://imgur.com/TcPEcdw

Hva synes dere om det? Ille eller ok?

Lenke til kommentar

Har nå fått skjermen. Med 100% lysstyrke og mørkt rom ser den slik ut: http://imgur.com/TcPEcdw

Hva synes dere om det? Ille eller ok?

 

Helt grusomt, men hvem har skjermen på 100% lysstyrke da...?

Ser ut som din har mest BLB på høyre side av skjermen.

 

Du kan prøve noen av verdiene de brukte i Toms Hardware sin test. Jeg har Contrast på 42 og Brightness på 20, sammen med de andre innstillingene de brukte. Hjelper det.

 

Så tar du bilde på nytt. Prøv å spille på den, og gjerne da i mer normal rom belysning...

Lenke til kommentar

 

Har nå fått skjermen. Med 100% lysstyrke og mørkt rom ser den slik ut: http://imgur.com/TcPEcdw

Hva synes dere om det? Ille eller ok?

 

Helt grusomt, men hvem har skjermen på 100% lysstyrke da...?

Ser ut som din har mest BLB på høyre side av skjermen.

 

Du kan prøve noen av verdiene de brukte i Toms Hardware sin test. Jeg har Contrast på 42 og Brightness på 20, sammen med de andre innstillingene de brukte. Hjelper det.

 

Så tar du bilde på nytt. Prøv å spille på den, og gjerne da i mer normal rom belysning...

 

Opplyst rom, 26 i lysstyrke og resten kalibrert slik som TW. http://imgur.com/OKN09mw

Lenke til kommentar

Opplyst rom, 26 i lysstyrke og resten kalibrert slik som TW. http://imgur.com/OKN09mw

 

Se der ja. Eneste som ikke er helt bra er kanskje nederste høyre hjørne, ellers har den vel rimelig normal BLB til å være disse skjermene. Min ble bedre over tid, men er ikke perfekt selvfølgelig. Ser det ikke når jeg spiller de fleste spill. Selv i nye Doom, så må jeg bevisst se etter det for at det skal bli synlig. Hvordan rom belysningen er har mye å si som sagt.

Lenke til kommentar

 

Opplyst rom, 26 i lysstyrke og resten kalibrert slik som TW. http://imgur.com/OKN09mw

 

Se der ja. Eneste som ikke er helt bra er kanskje nederste høyre hjørne, ellers har den vel rimelig normal BLB til å være disse skjermene. Min ble bedre over tid, men er ikke perfekt selvfølgelig. Ser det ikke når jeg spiller de fleste spill. Selv i nye Doom, så må jeg bevisst se etter det for at det skal bli synlig. Hvordan rom belysningen er har mye å si som sagt.

 

Eneste som også plager meg, er at bildekvaliteten til BenQ er akkurat like god. Har prøvd å justere alt etter masse nettsider, men blir liksom ikke like bra xD

Vet ikke om det er baklysblødninga som gjør det, men skjermen har en sånn slags gul tint på skjermen som irriterer driten ut av meg. Har hatt den på alle skjermer utenom BenQ, så virker som en vanlig greie. Prøver du xl2411Z på siden av denne, tror jeg de fleste blir deprimert av prislappen på den her.

Lenke til kommentar

Kan ikke si jeg kan se noe gul tint på min da. Kanskje du må justere din mer. Dessuten hvis man skal ha 6500K i fargetemp, så blir ting varmere/mer gult kan man si. For mye blått som mange skjermer er fra fabrikken er ikke bra.

 

BenQ xl2411Z gir nok mer for pengene kanskje, men den er mindre, har 1080p bare og mangler G-Sync. Det er ting man må betale mer for så klart. Fordet er jo Asus skjermen jævlig dyr. 5000 kr hadde vært en mer passe pris for det man får.

Lenke til kommentar

Kan ikke si jeg kan se noe gul tint på min da. Kanskje du må justere din mer. Dessuten hvis man skal ha 6500K i fargetemp, så blir ting varmere/mer gult kan man si. For mye blått som mange skjermer er fra fabrikken er ikke bra.

 

BenQ xl2411Z gir nok mer for pengene kanskje, men den er mindre, har 1080p bare og mangler G-Sync. Det er ting man må betale mer for så klart. Fordet er jo Asus skjermen jævlig dyr. 5000 kr hadde vært en mer passe pris for det man får.

Jeg merker at om jeg har et helt hvitt bilde nederst på skjermen, så er det helt hvitt. Drar jeg det på øversiden av skjermen blir det mer gult. Er kraftig fargeforskjell her ja. Har definitivt bestemt meg for å sende denne her i retur, den gul greia irriterer vettet av meg.

 

G-Sync syns jeg fremdeles er kjekt, men føler fremdeles at det er overpriset som fy. Holder jeg meg over 120fps konstant så merker jeg ikke at den er på egentlig.

1440P på en 27tommer er litt bedre enn 1080P på en 24tommer, men det er marginalt. I spill som league of legends synes jeg faktisk at 27 tommer ble litt stort egentlig ^^,

Helt enig i at 5K hadde vært en bedre prislapp. Føler meg egentlig ganske snytt for å ha betalt 8,3K for dette her. Skal også innrømme at jeg ikke forstår dette IPS vs TN pratet. De beste TN panelene ser jo faktisk så å si helt identisk ut med hvertfall denne IPS skjermen.

 

Litt skuffet, må jeg innrømme. Hadde så lyst å like denne :p

Lenke til kommentar

Har definitivt bestemt meg for å sende denne her i retur, den gul greia irriterer vettet av meg.

 

Litt skuffet, må jeg innrømme. Hadde så lyst å like denne :p

 

Retur og få ny samme, eller angre hele kjøpet? Har du tenkt å kjøpe en annen skjerm da eller?

Lenke til kommentar

 

Har definitivt bestemt meg for å sende denne her i retur, den gul greia irriterer vettet av meg.

 

Litt skuffet, må jeg innrømme. Hadde så lyst å like denne :p

 

Retur og få ny samme, eller angre hele kjøpet? Har du tenkt å kjøpe en annen skjerm da eller?

 

Definitivt angre hele kjøpet. Kan ikke betale 8300 for dette her. Hverken bildekvalitet eller QC er noe særlig, spesielt hvis du sammenligner med billigere produkter som BenQ modellene.

Denne skal jo være det beste man får(hvertfall ifølge reviews, som jeg er sikker på at asus har betalt for at dem skal si), så hva annet kan jeg prøve? x)

Kommer det en BenQ modell med 1440P og G-sync, så skal jeg hvertfall kjøpe den. Men jeg har jo prøvd asus pg278Q, pg279Q og Dell S2716dg også(de var forøvrig akkurat like god bildekvalitet på som pg279q, du skal være bra pirken for å se forskjell), så hva annet er det å prøve? x) 

 

1440P på en 27tommer ser jo nesten identisk ut med 1080P på en 24tommer. 1080P på en 27tommer ser dog helt j***** ut. De beste TN panelene har også akkurat like god bildekvalitet som disse "gaming" ips'ene i mine øyne hvertfall. Merket også en del forskjell på 4ms vs 1ms, så i fps spill synes jeg IPS fremdeles har en vei å gå. Med denne modellen følte jeg egentlig at du bare fikk IPS glow med på kjøpet.

 

Men skal ærlig innrømme at jeg ikke synes denne skjermen er verdt i nærheten av 8K. Freesync versjonen av denne er priset litt mer fornuftig, men fremdeles synes jeg denne skjermen burde vært priset nærmere 4K. Men Nvidia tar seg godt betalt for g-sync, og Asus stikker hånden i rumpa på folk med advertisingen sin, og folk tror dermed at dette er top of the shit. Vel, prislappen er hvertfall det ^^, 

 

Mange har garantert kjøpt og er fornøyd med denne skjermen, men man kunne spart noen kroner på å velge en billigere variant som har akkurat like god bildekvalitet(Dell s2716DG eller 278Q). Men jeg har en mistanke om at alle "gaming merkene" asus fester på alle duppeditter de lager, lurer folk trill rundt. Meg selv inkl.

Endret av Enlightened
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...